جشنواره سینمایی کن 2019 و برندگان نخل طلا؛

الهام ربیعی - دوشنبه، 13 خرداد 1398

جشنواره فیلم کن که برگزاری آن از سال 1946 در کن فرانسه شروع شد، در کنار جشنواره فیلم ونیز و جشنواره فیلم برلین، یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم در دنیاست. در این جشنواره فیلم‌هایی از تمامی ژانرها از جمله مستند نمایش داده می‌شود. این جشنواره هر سال در کاخ جشنواره و کنگره برگزار می‌شود. در سال 1932 ژان زای –وزیر فرهنگ فرانسه- به پیشنهاد فیلیپ ارلانژه-تاریخدان- و حمایت مالی دو کشور بریتانیا و آمریکا، جشنواره بین‌المللی فیلم را بنیاد نهادند. در سال 1939 شهر کن برای برگزاری این جشنواره انتخاب شد اما روند اجرایی آن کُند بود و نهایتا جنگ جهانی دوم مانع از شروع آن شد.

در 20 سپتامبر 1946 بیست‌و‌یک کشور فیلم‌هایشان را به جشنواره بین‌المللی کن فرستادند. در دهه پنجاه این جشنواره توریست‌های زیادی را جذب کرد. در دهه هفتاد جشنواره فیلم کن جایی شد برای کارگردانانی که در کشورشان نمی‌توانستند، فیلم‌هایشان را بدون سانسور نمایش دهند، مانند تارکوفسکی.

جوایز جشنواره کن؛

جشنواره کن

در اواخر سال ۱۹۵۴ هیئت مدیره جشنواره کن گروهی از جواهرسازان را برای طراحی «نخل» دعوت کردند و در نهایت در سال ۱۹۵۴ لوچینه لازون جواهرساز پاریسی پیشنهاد داد که از برگ نخل که سمبل شهر کن و جشنواره فیلم کن شده بود، به‌عنوان جایزه استفاده شود. از سال ۱۹۵۵ جایزه نخل طلا جایگزین جایزه بزرگ این جشنواره شد. معتبرترین جایزه این جشنواره «نخل طلا» برای بهترین فیلم است.

جوایزی که در جشنواره فیلم کن ارائه می‌شوند عبارتند از نخل طلا، جایزه بزرگ جشنواره، جایزه هیأت داوران، جایزه بهترین فیلم کوتاه، جایزه بهترین بازیگر مرد، جایزه بهترین بازیگر زن، جایزه بهترین کارگردان و جایزه بهترین فیلمنامه.

سابقه حضور ایرانیان در جشنواره فیلم کن؛

جشنواره کن

سابقه حضور ایرانیان در جشنواره فیلم کن به سال 1961 و فیلم «کوروش کبیر» ساخته مصطفی فرزانه برمی‌گردد. بعد از آن داریوش مهرجویی با فیلم‌های گاو و پست‌چی دو سال متوالی در آن شرکت کرد. بعد از انقلاب فیلم «چریکه تارا» بهرام بیضایی و «شازده احتجاب» بهمن فرمان‌آرا در این جشنواره نمایش داده شدند. در سال 1992 فیلم «زندگی و دیگر هیچ» عباس کیارستمی به این جشنواره راه یافت و توانست جایزه نوعی نگاه جشنواره کن را دریافت کند.  کیارستمی در سال 1997 برای فیلم «طعم گیلاس» برنده جایزه نخل طلا شد.

محسن مخملباف در سال 2001 برای فیلم «سفر قندهار» برنده جایزه بزرگ کلیساهای جهان شد. سمیرا مخملباف نیز برای فیلم‌های «تخته سیاه» و «پنج عصر» برنده جایزه ویژه هیأت داوران شده است. بهمن قبادی از دیگر سینماگران ایرانی است که تا کنون موفق به دریافت چندین جایزه از جمله دوربین طلایی شده است.

جشنواره کن 2019؛

جشنواره کن

هفتادو‌دومین جشنواره فیلم کن در سال 2019 برگزار شد و الخاندرو گونسالس اینیاریتو، فیلمساز مکزیکی، رئیس هیأت داوران جشنواره بود. در نهایت فیلم «پارازیت» ساخته بونگ جون-هو از کره جنوبی توانست نخل طلای جشنواره را کسب کند. در بخش‌های دیگر فیلم «زندگی ناپیدا» به کارگردانی کریم عینوز از برزیل برنده جایزه نوعی نگاه، «فاصله بین ما و زمین» به کارگردانی واسیلیس ککاتوس برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه شدند. همچنین در هفتادودومین جشنواره فیلم کن با اهدای نخل طلایی افتخاری به بازیگر مشهور فرانسوی-آلن دلون- به خاطر ایفای نقش‌های متفاوت و خدماتش به سینما تجلیل شد.

در این جشنواره از جان کارپنتر-کارگردان فیلم هالووین- تقدیر شد و جایزه کالسکه طلایی به او اهدا گردید. همچنین به مناسبت صدو‌سی سالگی چاپلین مستندی با نام «به دنبال چاپلین» به کارگردانی پیتر میدلتون و جیمز اسپینی به نمایش درآمد.

جوایز رسمی جشنواره کن 2019؛

جشنواره کن

نخل طلا برای فیلم پارازیت اثر بونگ جون-هو؛‌

جایزه بزرگ برای آتلانتیک اثر ماتی دیوپ؛‌

جایزه بهترین کارگردان  به برادران داردن برای فیلم احمد جوان؛‌

جایزه بهترین بازیگر زن به امیلی بیچام برای فیلم جو کوچولو؛‌

جایزه بهترین بازیگر مرد به آنتونیو باندراس برای فیلم درد و شکوه؛‌

جایزه بهترین فیلم‌نامه به سلین سیاما برای فیلم پرتره یک بانو در آتش؛‌

جایزه هیئت داوران برای فیلم‌های قوش شب اثر کلبر مندونسا فیلیو و جولیانو دورنلیس و بینوایان اثر لاج لی؛‌

  تقدیر ویژه از ایلیا سلیمان برای بهشت حتما همین است؛‌