موسیقی رامین جوادی برای مجموعه های تلویزیونی

کیارش رمضان‌نژاد - سه‌شنبه، 17 مهر 1397

رامین جوادی آهنگسازی آلمانی و ایرانی تبار است که در سال 1974 میلادی از پدری ایرانی و مادری آلمانی در شهر دایسبورگ آلمان متولد شده است. پدر رامین جوادی، از جمله شهروندان ایرانی بوده است که در اوایل دهه‌ی 50خورشیدی کشور ایران را به قصد پیدا کردن زندگی بهتر در آلمان ترک کرده است.

رامین جوادی را بیشتر به خاطر ساخت قطعات موسیقی ارکسترال برای سریال‌های تلویزیونی پرطرفدار می‌شناسند، اما امروزه باید از رامین جوادی به عنوان یکی از پرکارترین آهنگسازان جوان دنیا در عرصه‌ی موسیقی متن نام ببریم. شاید نقطه‌ی عطف زندگی حرفه‌ای رامین جوادی به عنوان آهنگساز، آشنایی و دستیاری برای هانس زیمر آهنگساز سرشناس آلمانی باشد، چرا که با شروع این آشنایی، کم‌کم نام رامین جوادی نیز به عنوان آهنگسازی آتیه‌دار در تیتراژ فیلم و سریال‌های پربیننده ظاهر می‌شود و به تعبیری این آهنگساز جوان موفق می‌شود تا راهی را که بسیاری از آهنگسازان دیگر «صد ساله» طی می‌کنند، «یک‌شبه» پشت سر بگذارد.

رامین جوادی و موسیقی متن فرار از زندان ؛ 

موسیقی رامین جوادی

نام رامین جوادی برای اولین بار با آهنگسازی برای سریال پرطرفدار فرار از زندان Prison Break بر سر زبان‌ها افتاد و ساخت موسیقی متن سریال فرار از زندان باعث شد تا رامین جوادی در سال 2006 میلادی نامزد دریافت ساخت بهترین موسیقی تیتراژ در جایزه‌ی امی Emmy شود.  

این اتفاق باعث شد تا نظر تهیه‌کنندگان و کارگردانان فیلم‌های هالیوودی نیز به موسیقی متن رامین جوادی جلب شود و از این آهنگساز دعوت شود تا تولید موسیقی متن فیلم Mr. Brooks در سال 2007 میلادی با بازی کوین کاستنر و دمی مور و آهنگسازی فیلم Iron Man در سال 2008 میلادی را به عهده بگیرد.

رامین جوادی و موسیقی متن بازی تاج و تخت ؛ 

رامین جوادی

اوج شهرت جهانی رامین جوادی به آهنگسازی برای سریال بازی تاج و تخت Game of thrones باز می‌گردد، ‌سریالی که به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌ها در تاریخ تلویزیون تبدیل شده است، در سال 2011 میلادی شبکه‌ی تلویزیونی HBO از رامین جوادی درخواست کرد تا تولید موسیقی متن سریال بازی تاج و تخت Game of thrones را بر عهده بگیرد که نتیجه‌ی کار موفقیتی عظیم برای رامین جوادی و موسیقی تیتراژی شد که هر سینمادوست و سریال‌بازی آن را می‌شناسد و زمزمه می‌کند.  

رامین جوادی و موسیقی متن وست ورلد ؛‌

رامین جوادی

تولید موسیقی متن سریال بازی تاج و تخت Game of thrones پایان تکتازی‌های رامین جوادی در عرصه‌ی آهنگسازی نبود و همزمان با انتشار فصل‌های پایانی این سریال شبکه‌ی HBO ساخت موسیقی متن سریال وست ورلد Westworld را نیز به رامین جوادی واگذار کرد و این مرتبه نیز بخت با رامین جوادی یار بود تا برای سریالی آهنگسازی کند که شهرت جهانی پیدا می‌کند و مخاطب چند میلیونی پیدا می‌کند.

به بهانه‌ی محبوبیت سریال وست ورلد Westworld در ایران و سایر کشورهای جهان قسمت‌هایی از گفتگوی رامین جوادی با وب‌سایت Pitchfork را با هدف آشنایی بیشتر با نحوه‌ی آهنگسازی این هنرمند برای مخاطبان وب‌سایت ملودایو در نظر گرفته‌ایم:

موسیقی تیتراژی که شما برای سریال بازی تاج و تخت Game of Thrones ساختید،‌ بر آهنگسازی تمام قطعات این سریال تلویزیونی سایه انداخته است و در تک‌تک‌ قطعات موسیقی متن سریال بازی تاج و تخت Game of Thrones می‌توان رد پای تم اصلی را مشاهده کرد، وقتی قرار شد تا برای سریال وست ورلد Westworld آهنگسازی کنید، چه برنامه‌ای برای ساخت تم اصلی این سریال در ذهنتان داشتید؟

موسیقی تیتراژ و تم اصلی که برای هر پروژه تنظیم می‌شود، برای من از اهمیت بالایی برخوردارم و معتقدم وقتی تم اصلی را بسازی،‌ می‌توانی از پس ساخت موسیقی متن برای تمام صحنه‌ها و قسمت‌ها نیز بربیایی! به نظر من موسیقی تیتراژ و تم اصلی هر پروژه باید از چنان گیرایی برخوردار باشد که با شنیدن آن حتی اگر پای تلویزیون ننشسته باشید،‌ هیجان زده شوید که: «سریالم شروع شده باید حتما تماشایش کنم.»

در تم اصلی سریال وست ورلد Westworld بار اصلی بر دوشن ساز پیانو است، البته استفاده از این ساز را مدیون خالقان این سریال هستم که با نشان دادن صحنه‌هایی از نواختن پیانو توسط رباتی که شخصیت داستان است،‌ جرقه‌ی استفاده از این ساز کلاسیک را در تم اصلی موسیقی متن سریال وست ورلد Westworld برای من روشن کردند.

به ساز پیانو اشاره کردید،‌ چرا در بین تمام سازها برای ساخت موسیقی متن سریال وست ورلد Westworld پیانو را انتخاب کردید؟

این نکته را نیز مدیون خالقان سریال وست ورلد Westworld هستم که مرا به خوبی راهنمایی کردند،‌ بعد از صحبت با آن‌ها بود که متوجه شدم،‌ سریال وست ورلد Westworld از دست سریال‌ها نیست که بتوان از سازهای پاپ یا الکترونیک برای تم اصلی آن استفاده کرد و برای چنین ژانر داستانی متفاوتی، پیانو بهتر از هر ساز دیگری جواب می‌دهد.

رامین جوادی

خودتان فکر می‌کنید چرا مخاطبان سریال وست ورلد Westworld تا این حد با تأکید بر ساز پیانو در آهنگسازی سریال وست ورلد Westworld ارتباط برقرار کرده‌اند؟‌

من نمی‌توانم پاسخ قاطعی به این سؤالتان بدهم،‌ اما هیچ بعید نیست که علت این اتفاق رویکرد مینی‌مالیستی ما در استفاده از ساز پیانو در ساخت موسیقی متن سریال وست ورلد Westworld باشد،‌ توگویی که این ساز «حضور حاضر غایبی» در قطعات دارد و آنقدر شنیده می‌شود که لازم است، نه یک نت بیشتر و نه یک نت کم‌تر!

همانطور که خودتان اشاره کردید، به نظر می‌رسد که در آهنگسازی سریال وست ورلد Westworld تنها در حد ضرورت از ساز پیانو استفاده شده است؟‌

نکته همین‌جاست که بدانید چطور تمام عناصر موسیقیایی یک ترک یا قطعه را تنها در ساز پیانو خلاصه کنید و در تنظیم قطعات مورد نظر هارمونی و ملودی خلق کنید که اگر از چندین و چند ساز دیگر نیز در کنار پیانو استفاده می‌کردید، باز همان ملودی و هارمونی را می‎‌شنیدید، به این تکنیک «کاستن با پیانو» می‌گویند، تکنیک جذابی که در کودکی و نوجوانی برای بازنوازی آهنگ‌های معروف دهه‌ی 80 ب پیانو زیاد از آن استفاده می‌کردیم و به کمک آن نکات زیادی در مورد موسیقی متن یاد گرفته‌ام.

در جریان تنظیم موسیقی متن سریال وست ورلد Westworld به آهنگ‌های گروه Radiohead زیاد اشاره می‌شود و چندین کاور از ترانه‌های معروف این گروه می‌شنویم، چرا نولان خالق سریال وست ورلد Westworld اینقدر به موسیقی Radiohead علاقه‌مند است؟

به هرحال گروه Radiohead یکی از گروه‌های پرطرفدار دنیای موسیقی است، من هم خودم از طرفداران پر و پاقرص این گروه هستم و خوشحالم که به درخواست نولان از قطعات گروه Radiohead برای ساخت موسیقی متن سریال وست ورلد Westworld استفاده کردم. علاوه بر این با اینکه من خیلی به ترانه‌های یک قطعه توجه نمی‌کنم اما به نظرم ترانه‌های آهنگ‌های این گروه از لحنی شاعرانه و هنری برخوردارند.

رامین جوادی

بسیاری از منتقدان معتقدند که امروزه ما در عصر طلایی تلویزین زندگی می‌کنیم و این رسانه موفق شده‌ است تا در جذابیت و جذب مخاطب از سینما پیشی بگیرد، آیا این مسأله بر سینمایی‌تر شدن موسیقی متن سریال وست ورلد Westworld با اینکه این داستان از تلویزون پخش می‌شود- تأثیری داشته است؟‌

من کاملا با این نظر شما موافقم،‌ اما برای من هیچ فرقی نمی‌کند که برای یک بازی ویدیویی، سریال تلویزیونی یا فیلم سینمایی آهنگسازی کنم، در تمام این موارد از همان سبک همیشگی خودم استفاده می‌کنم. در تمام این رسانه‌ها تمام تلاش من این خواهد بود تا شخصیت‌ها را بهتر درک کنم و داستان را از دریچه‌ی موسیقی متن تعریف کنم. کار بر روی سریال‌هایی مانند بازی تاج و تخت Game of Thrones یا وست ورلد Westworld این مزیت را دارد که شخصیت‌ها در خلال داستان و در طول یک فصل دچار تغییر و تحولات زیادی می‌شوند و این مسأله دست آهنگساز را برای خلاقیت بیشتر باز می‌گذارد، مسأله‌ای که در آهنگسازی برای یک فیلم دو ساعته به ندرت اتفاق می‌افتد. برای مثال در سریالی مانند سریال وست ورلد Westworld شما حداقل در هر فصل 10 ساعت زمان دارید تا برای شخصیت‌ها موسیقی متن بسازید و با نت‌های موسیقی خود داستان را برای مخاطبان تعریف کنید.

منبع وب‌سایت‌های last.fm و pitchfork.com ؛‌     

 

پیشنهاد ما به شما:

آشنایی با سبک آهنگسازی رامین جوادی

رامین جوادی از «فرار از زندان» تا «گیم اف ترونز»

  • مارلی دیویدسون

    كاش رامين جوادى تهران كنسرت ميذاشت ميرفتيم حالمون خوب ميشد

    پاسخ 1397/07/25
  • وطن پرست

    افتخار ایرانه به نظرم. مطلب جالبی بود مخصوصا نظرش در مورد رادیوهد

    پاسخ 1397/07/25