پادکست گپ‌دایو (27) دانلود پادکست فیلم Kingdom of Heaven (بخش دوم)؛‌

استودیو ملودایو - دوشنبه، 2 اردیبهشت 1398

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ ازادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

فیلمنامه همیشه یکی از ارکان اصلی هنر سینما بوده است و علاقه‌مندان هنر هفتم از آهنگسازان، تدوینگران و کارگردانان گرفته تا بازیگران برای آنکه نتیجه‌ی کارشان بهتر و بیشتر دیده شود،‌ نیازمند فیلمنامه‌ی جذاب و گیرا هستند. در جدیدترین قسمت از پادکست‌های موسیقی متن گپ‌دایو در سایت ملودایو به ارتباط فیلمنامه و موسیقی متن پرداخته‌ایم و با استفاده از فیلم Kingdom of Heaven به کارگردانی ریدلی اسکات به عنوان مثالی دیدنی،‌ گام به گام نحوه‌ی نگارش فیلمنامه و خلق نقش‌های سینمایی را در ارتباط با تولید موسیقی متن فیلم‌های سینمایی توضیح داده‌ایم.

پادکست نقد و بررسی موسیقی متن فیلم Kingdom of Heaven در دو قسمت آماده‌ی پخش شده است که در لینک زیر قسمت دوم این پادکست جذاب را می‌بینید و می‌شنوید.  

بررسی موسیقی متن فیلم Kingdom of Heaven  بخش اول

بررسی موسیقی متن فیلم Kingdom of Heaven  بخش اول

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

 

ساختار فیلمنامه‌نویسی تأثیر موسیقی متن؛‌

«فیلمنامه چیزی است که می توان مثل ستون فقرات، باقی اندام اثر، یعنی تصاویر و دیالوگ‌ها را بر روی آن استوار کرد.»

به عقیده ارسطو هر نوشته‌ای که آغاز، میان و پایان داشته باشد، یک اثر کامل است. این نظر همچنان در بسیاری از فیلمنامه‌ها رعایت می‌شود و به ساختار سه‌پرده‌ای معروف است؛ در هالیوود، این دیدگاه بسیار معتبر بوده و فیلمنامه‌ها را بر اساس ساختار سه‌پرده‌ای تحلیل می‌کنند. اما در اروپا فیلم‎ها متأثر از دیدگاه افلاطون‌اند. فیلم‌های اروپایی اغلب شخصیت‌محور هستند و قاب‌بندی‌های ناب دارند و صحنه‌های اکشن در آنها کمتر دیده می‌شود.

ساختار سه‌پرده‌ای متشکل از پرده اول (مقدمه‌چینی، حادثه محرک، معرفی شخصیت‌ها، نقطه عطف)، پرده دوم (هدف یا خواسته شخصیت اصلی)، پرده سوم (حل و فصل) است. به عبارتی فیلمنامه یک رشته از صحنه‌هاست که وقتی با هم خوانده می‌شوند، داستانی را نقل می‌کنند.

ویژگی‌های فرازمینی موسیقی متن (Kingdom of Heaven)؛

فیلم  Kingdom of Heavenمحصول سال 2005 به کارگردانی ریدلی اسکات در ژانر تاریخی-حماسی است. موسیقی متن این فیلم را هری گرگسون ویلیامز Harry Gregson-Williams آهنگساز و رهبر ارکستر بریتانیایی ساخته است. او ساخت موسیقی متن فیلم‌هایی مثل صخره، دشمن ملت،  قاتلان جایگزین، مریخی و سقوط فرشتگان همچنین انیمیشن‌های شرک و فرار جوجه‌ای را بر عهده داشته است.

ریدلی اسکات در کارنامه کاری خود ساخت فیلم‎هایی چون تلما و لوئیز، گلادیاتور، بلید رانر و بیگانه را دارد. این فیلم روایت جوانی است که بعد از طی کردن سفری زمینی و سلوکی روحانی به مقام فرماندهی می‌رسد. داستان مبارزه بین دو دین نیست بلکه نشان‌دهنده کشمکش انسان‌های صلح‌دوست و نجیب و افراد متعصب و سفاکی است که آنها را وادار به جنگ کرده‌اند.

«پادشاه از مردی مثل من چه می‌خواهد؟ جهانی بهتر از آنچه تا حالا دیده شده، قلمرو آگاهی، قلمرو الهی.»

موسیقی متن Kingdom of Heaven لحظاتی ناب پر از روح مبارزه؛

موسیقی متن این فیلم ترکیبی از ویولون، کُر و صدای قرون وسطایی هاردی-گاردی است که همگی با سینتی‌سایزرها، ویولون سل الکترونیک و درام ترکیب شده‌اند. موسیقی Kingdom of Heaven هم شکوه ایستادگی و هم قساوت جنگ‌های صلیبی را نشان می‌دهد.

موسیقی شروع فیلم آرام و ساده است و حالتی روستایی دارد و روستایی بودن شخصیت اصلی فیلم را نشان می‌دهد. در نقطه عطف اول موسیقی تمی قهرمانانه به خود می‌گیرد و بروز افکار جدید در ذهن شخصیت اصلی نشان داده می‌شود. بعد از آن موسیقی حالتی ماجراجویانه دارد. در فیلم‌های قهرمان‌محور، هم در تنظیم و هم در ملودی موسیقی بر اساس شخصیت اصلی و موقعیت جغرافیای تغییر ایجاد می‌شود.

گرگسون ویلیامز برای دستیابی به ژانر تاریخی فیلم، سینی‌سایزرها را با حالتی قرون وسطایی تنظیم می‌کند. برای ساخت موسیقی متن این فیلم ارکستر لندن، گروه کر باخ (با متنی از اصطلاحات عجیب و رمزی قرون وسطایی)، چند گروه موسیقی با سازهای قرون وسطایی و یک گروه موسیقی ترک از استانبول در کنار هم قرار گرفتند.

تم عربی موسیقی بیشترین تأثیرگذاری را دارد چرا که این تم سنتی کمتر در سینما شنیده شده و برای مخاطبان جذاب و شنیدنی است. در قطعات شادی مثل «Ibelin» و قطعات غمگینی مانند «Terms» و «Light of Life» با استفاده از سازهایی مثل عود، کمانچه و قانون هم حالت شادی و هم غم به خوبی منتقل می‌شود.

موسیقی متن Kingdom of Heaven و تلفیق موسیقی عرفانی و میراث قرون وسطی؛‌

بیشتر قطعات این فیلم لحنی قرون وسطایی و درون‌مایه‌ای عرفانی و قبیله‌ای دارند. قدرت بدنی، شکوه، حرکت و دشمنی در این فیلم با درام‌های قبیله‌ای و سینتی‌سایزرهای پاپ در موسیقی نمود پیدا می‌کنند. در قطعه‌ «The Battle of Kerak» موسیقی ابتدایی به فریادها و غریوهای جنگجویانه تبدیل می‌شود.

در نقطه عطف دوم فیلمنامه Kingdom of Heaven شاهد هستیم که موسیقی به اوج خود می‌رسد و در پایان فیلم بعد از اتمام مأموریت شخصیت اصلی، موسیقی به حالت اولیه خود برمی‌گردد و دوباره فضای روستایی و مهربانی و صمیمیت را یادآوری می‌کند. فیلم Kingdom of Heaven مملو از موسیقی خوب، صحنه‌هایی فوق‌العاده و لحظاتی پر از روح مبارزه است.