پادکست گپ‌دایو (27) دانلود پادکست موسیقی فیلم Kingdom of Heaven (بخش اول)؛‌

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 27 فروردین 1398

پادکست گپ‌دایو،‌ از بهترین پادکست های زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

فیلمنامه همیشه یکی از ارکان اصلی هنر سینما بوده است و علاقه‌مندان هنر هفتم از آهنگسازان، تدوینگران و کارگردانان گرفته تا بازیگران برای آنکه نتیجه‌ی کارشان بهتر و بیشتر دیده شود،‌ نیازمند فیلمنامه‌ی جذاب و گیرا هستند. در جدیدترین قسمت از پادکست‌های موسیقی متن گپ‌دایو در سایت ملودایو به ارتباط فیلمنامه و موسیقی متن پرداخته‌ایم و با استفاده از فیلم Kingdom of Heaven به کارگردانی ریدلی اسکات به عنوان مثالی دیدنی،‌ گام به گام نحوه‌ی نگارش فیلمنامه و خلق نقش‌های سینمایی را در ارتباط با تولید موسیقی متن فیلم‌های سینمایی توضیح داده‌ایم.

پادکست نقد و بررسی موسیقی متن فیلم Kingdom of Heaven در دو قسمت آماده‌ی پخش شده است که در لینک زیر قسمت اول این پادکست جذاب را می‌بینید و می‌شنوید.  

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

 

تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه و روند داستان؛

فضاسازی، زمینه‌سازی برای اتفاقات و جلب کردن نظر مخاطب به المان‌ها، تقویت روایت داستان، معنا بخشیدن به عمل و عکس‌العمل شخصیت‌های فیلم و خلق احساس، از جمله وظایفی است که موسیقی متن در فیلم دارد. موسیقی هم از جنبه احساسی و هم از نظر کمک به روایت داستان مورد توجه است. هر کارگردان و تهیه‌کننده‌ای باید هنگام فیلم‌برداری و برنامه‌ریزی برای فیلم، موسیقی متن را مدنظر داشته باشند. برخی از آهنگسازان بر این عقیده‌اند که موسیقی متن نباید شنیده شود و فقط باید داستان فیلم را همراهی کند به تعبیری در نظر این دسته از آهنگسازان، موسیقی فیلم، موسیقی مودی است که معمولا سبک امبینت دارد. مثل فیلم moonlight، اما عده‌ای دیگر معتقدند موسیقی متن باید به اثری ماندگار تبدیل شود همانند فیلم لالالند یا the kingdom of heaven. در ادامه به مهمترین وظایف موسیقی در فیلم اشاره می‌شود.

 

نقش تفسیر در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

موسیقی فیلم Kingdom of Heaven

مهمترین وظیفه موسیقی، تفسیر است. با شنیدن موسیقی می‌توان در مورد صحنه‌ای قضاوت کرد، موسیقی می‌تواند به صحنه‌ای جنگی، حالتی قهرمانانه و به دیالوگی خاص، درونمایه غمگین بدهد. وقتی موسیقی وارد سینما شد وظیفه‌اش تفسیر تصاویر بود اما امروزه در بعضی از فیلم‌ها موسیقی کارکرد تعریف شده‌ای ندارد، در حالی که اگر هوشمندانه استفاده شود، می‌تواند به مخاطب جهت دهد.

نقش توضیح حرکات در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

قبلا تمام حرکات بازیگر در فیلم بوسیله موسیقی تأیید می‌شد مثلا اگر شخصیت داستان ابرو بالا می‌انداخت، صدای زایلوفون شنیده می‌شد؛ این عملکرد موسیقی خنده‌دار بود هرچند که اگر در صحنه‌های خنده‌دار و دراماتیک از این ویژگی موسیقی هوشمندانه استفاده شود، می‌تواند منطقی و مفید باشد.

نقش ایجاد ارتباط بین صحنه‌ها در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

پادکست موسیقی فیلم

سال‌ها پیش معمولا از لایت‌موتیف‌هایی که توسط ریچارد واگنر در اپرا خلق شده بود، در متن فیلم استفاده می‌شد. موسیقی به شخصیت‌ها، مکان‌ها و موقعیت‌ها هویت داده و کمک می‎کرد تا بخش‌های مختلف فیلم بهم متصل شوند. مثلا آدم شرور فیلم تم خاصی داشت و هر بار با شنیدن آن موسیقی مخاطب متوجه می‌شد که درباره آن شخصیت صحبت می‌شود. اما امروزه دیگر نیاز نیست که هر نقش، موسیقی مخصوص خود را داشته باشد هر چند که همچنان بسیاری از آهنگسازان به آن اعتقاد دارند.

نقش فضاسازی در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

تأثیرگذارترین ویژگی موسیقی در فیلم، فضاسازی است. موسیقی متن نشان‌دهنده ژانر و سطح درام فیلمنامه است و می‌تواند فیلم را پیچیده کند.

نقش به تصویر کشیدن احساسات در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

موسیقی با وارد شدن به احساسات شخصیت‌ها می‌تواند به روند فیلمنامه کمک کند. مثلا با موسیقی می‌توان به چهره‌ای خنثی فرمی احساسی داد. همچنین موسیقی می‌تواند احساسات مخاطبان را نیز جریحه‌دار کند.

نقش ارجاع به جغرافیا و فرهنگ در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

 فیلم Kingdom of Heaven

موسیقی می‌تواند هویت شخصیت‌ها و منطقه جغرافیایی فیلم یا داستان را مشخص کند. با شنیدن آن، مخاطب متوجه خاستگاه یک شخصیت شده و دیگر نیازی نیست تصویر مربوط به آن مکان نشان داده شود.

نقش ارجاع به زمان/دوره خاص در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

از دیگر وظایف موسیقی، نشان دادن زمان یا دوره خاص است. مثلا موسیقی باروک یادآور قرن 18 است. بنابراین با نواختن این موسیقی بر روی یک داستان می‌توان حال و هوای قرن هجدهمی آن را زنده کرد.  

نقش تدوین در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

موسیقی، صحنه‌ها را بهم می‌چسباند، حتی می‌توان با موسیقی، صحنه‌های خشن و ناگوار را لطیف جلوه داد. تدوین صحنه‌ها و برقراری ارتباط بین دوره‌ها و زمان‌های گوناگون در فیلم از طریق موسیقی امکان‌پذیر است.

نقش جهت‌دهی در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

از این ویژگی می‌توان در جهت دادن به ذهن مخاطب استفاده کرد مثل استفاده از موسیقی در فیلم‌های تبلیغاتی. می‌توان این ویژگی را کاملا هوشمندانه به‌کار برد مثلا وقتی یک شخصیت کاملا مثبت و خوب است اما درونی شرور دارد، موسیقی در شناساندن او به مخاطب، کمک می‌کند.

نقش تغییر ادراک زمان در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

موسیقی فیلم Kingdom of Heaven

تغییر ریتم موسیقی می‌تواند در درک صحنه تأثیر بگذارد. مثلا صحنه‌ای که ریتم موسیقی در آن تند است، هیجان‌انگیز بوده و در مقابل صحنه‌ای با موسیقی آرام، حس آرامش را منتقل می‌کند. در مورد درک زمان نیز موسیقی مؤثر است مثلا در صحنه‌ای که شخص منتطر است و شاید طول صحنه 30 ثانیه بیشتر نباشد، موسیقی می‌تواند زمان را کش‌دار و دردناک کند.

نقش انتقال حس فضای داستان در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

شاید استفاده از پیانو و ویولون در صحنه‌ای از فیلمی علمی-تخیلی به همان اندازه اشتباه باشد که استفاده از ارکستر سمفونیک در فضایی دو نفره در یک آپارتمان.

نقش خلق موقعیت‌های غیرواقعی در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

خلق کابوس یا موقعیتی شوکه‌کننده با موسیقی امکان‌پذیر است. هر موقعیت غیرواقعی را می‌توان با موسیقی ایجاد کرد و تأثیرگذاری آنرا افزایش داد.

نقش ایجاد تناقض در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

موسیقی غیرمنتظره می‌تواند این حس را در بیننده ایجاد کند که «یک چیزی درست نیست». موسیقی که تم سیاه و شیطانی دارد، به مخاطب هشدار می‌دهد که قرار است اتفاقی بیافتد.

نقش طنزپردازی در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

موسیقی تعیین می‌کند که صحنه‌ای جدی است یا خنده‌دار. به همین دلیل نیز برای انتقال احساساتی چون شادی یا اندوه در داستان فیلمنامه، آهنگسازان از موسیقی متن بهره‌ی فراوان می‌برند.

نقش تأثیر فیزیولوژیکی در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

با موسیقی می‌توان حس ترس و غم و امثال آنرا منتقل کرد و تأثیرش را با بالا رفتن تپش قلب بیننده یا عرق کردن دستانش دید. در فیلم‌های ترسناک و صحنه‌های غیرمنتظره از این ویژگی موسیقی به وفور استفاده می‌شود.

نقش فیلمبرداری از نماها در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

به فرض در نمایی که پسربچه‌ای به تنهایی در شهری بزرگ مشغول قدن زدن است، موسیقی وارد عمل شده و حس معصومیت و بیگانگی صحنه را منتقل می‌کند. اما اگر قرار باشد این پسربچه کارهای قهرمانانه انجام دهد، تم موسیقی‌اش فرق می‌کند.

نقش ویژگی‌های روان‌شناختی در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

موسیقی فیلم Kingdom of Heaven

با استفاده از المان‌های شناخته‌شده یک ملت، می‌توان حس مشترکی بین بیننده‌ها ایجاد کرد. مثلا انتقال حس قهرمانانه و شاد با موسیقی شناخته‌شده در یک کشور یا یک فرهنگ امکان‌پذیر است.

نقش شناخت شخصیت در تأثیر موسیقی متن روی فیلمنامه؛

موسیقی در شناخت و بسط شخصیت‌های داستان هر فیلمنامه و درک تفکرات قهرمانان و ضد قهرمانان نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.