پادکست گپ‌دایو (21) موسیقی فیلم های پدرخوانده (بخش سوم)

استودیو ملودایو - چهارشنبه، 26 دی 1397

آخرین قسمت سه‌گانه پدرخوانده در سال 1990 توسط فرانسیس فورد کاپولا ساخته شد. داستان فیلم روی شخصیت مایکل کارلئونه تمرکز دارد. این فیلم نتوانست موفقیت دو قسمت قبلی را به‌دست بیاورد و با اینکه در هفت رشته نامزد دریافت اسکار شد، نتوانست هیچ جایزه‌ای کسب کند. در قسمت سوم پدرخوانده آل پاچینو و اندی گارسیا نقش‌آفرینی کرده‌اند. موسیقی متن این قسمت هم توسط نینو روتا و کارمینه کاپولا ساخته شده است.

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست موسیقی متن گپ دایو مجموعه فیلم‌های پدرخوانده (بخش سوم)؛‌ 

 

پدرخوانده و کارنامه آل پاچینو، سلطان بازیگری؛

نقد و بررسی مجموعه فیلم‌های پدرخوانده

پاچینو بازیگر و کارگردان آمریکایی که با بازی در سه‌گانه پدرخوانده به شهرت رسید و بعدها با بازی در فیلم‌های بوی خوش زن، بعداز‌ظهر سگی و صورت زخمی هنر و استعدادش را به معرض نمایش گذاشت و لقب سلطان را به خود اختصاص داد. او تا کنون هشت بار نامزد دریافت اسکار شده و برای بازی در بوی خوش زن توانست جایزه اسکار بهترین نقش اول مرد را دریافت کند.

پاچینو در بازیگری سبک ویژه‌ای دارد و می‌تواند به‎خوبی از پس ایفای هر نقشی برآید. صدای گرم و دلنشین، قدرت بازی با چشم و هماهنگی کامل اعضای بدنش را در کمتر بازیگری می‌توان دید. فیلم پدرخوانده اوج بازی او با چشم‌هایش است. برق چشمان و طرز نگاه پاچینو، مخاطب را با خود همراه می‌کند و انگار چشمانش با بیننده حرف می‌زنند.او همچنین در تأترهای زیادی نقش‌آفرینی کرده است.

«مایکل کورلئونه در فیلم پدرخوانده مشکل‌ترین نقشی بود که بازی کرده‌ام. من او را به‌عنوان یک گانگستر نمی‌دیدم؛ احساس می‌کردم قدرت او در کیفیت معماگونه نهفته بود.»

فیلم پدرخوانده و موسیقی متن قسمت سوم پدرخوانده؛

نقد و بررسی مجموعه فیلم‌های پدرخوانده

فضای کلی داستان پدرخوانده از روشن به تیره در حرکت است، موسیقی نیز همراه با داستان در صحنه‌های اول فیلم روایتگر فضایی روشن است که رو به تیرگی می‌گذارد. موسیقی Love Theme که برای مایکل ساخته شده، نشان‌دهنده جوانی و آینده‌دار بودن و عشق است که کم‌کم در پایان قسمت اول به فضایی تیره کشیده می‌شود و سرد شدن رابطه مایکل و همسرش را نشان می‌دهد.

تکرار ملودی در موسیقی متن پدرخوانده نه تنها خسته‌کننده نیست بلکه مخاطب را به درون داستان می‌کشد و با شخصیت‌ها همراه می‌کند. از آنجایی‌که داستان پدرخوانده درون‌مایه‌ای تیره دارد، کاپولا بیشتر صحنه‌ها را با نور کم و تیره فیلمبرداری کرده بود، اما به درخواست پارامونت تصاویر برای پخش روشن‌تر شدند.

رنگ نقش مهمی در پدرخوانده دارد، مثلا هرجا رنگ نارنجی را می‌بینیم باید منتظر وقوع قتل باشیم. مافیا نیز نقش پررنگی در پدرخوانده ایفا می‌کنند و حتی بعضی از هنروران از افراد مافیا هستند. نکته جالب دیگر در مورد پدرخوانده گریم منحصربه‌فرد مارلون براندو است. او چهره‌ای شبیه بولداگ برای خودش درست کرده تا به تصویر ذهنی‌اش از رئیس مافیا نزدیک شود.

در پدرخوانده2، روتا همان تم قسمت اول را استفاده کرد و سازها کمی ارکسترال‌تر شد؛ در پدرخوانده3 کارمینه کاپولا در ساخت موسیقی از اوپرا و کُر هم استفاده کرد. موسیقی سوزناک اپرا در قسمت سوم، نمایانگر نابودی پادشاهی پدرخوانده است.

کار و هنر فرانسیس فورد کاپولا به تدریج رو به افول گذاشت و از سال 2000 به بعد کار شاخصی از او دیده نمی‌شود. شاید پدرخوانده روایتگر کاپولا باشد که از اوج قدرت نزول کرده و اعتبار سابق را ندارد.

بررسی موسیقی متن فیلم پدرخوانده (بخش دوم)

بررسی موسیقی متن فیلم پدرخوانده (بخش اول)

  • امیر

    گرچه حاصل کار جذابه ولی فقط اسماً در مورد موسیقی‌ِ فیلمه؛ در عمل بیشترش در مورد خود فیلمه. ای کاش یه مقدار فنی‌تر و جدی‌تر در مورد خود موسیقی حرف زده میشد.

    پاسخ 1399/02/27
    • ملودایو

      با سلام ممنون که نظرتان را با ما در میان گذاشتید، حتما سعی می کنیم تا در پادکست‌های بعدی بحث‌های فنی‌تری نیز در مورد موسیقی متن فیلم داشته باشیم.

      1399/02/28