پادکست گپ‌دایو (21) موسیقی فیلم های پدرخوانده (بخش دوم)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 18 دی 1397

بعد از موفقیت پدرخوانده 1 کمپانی پارامونت تصمیم به ساختن قسمت دوم آن می‌گیرد. در ابتدا کاپولا به دلیل اختلاف با کمپانی ساخت فیلم را به اسکورسیزی پیشنهاد می‌دهد اما با مخالفت پارامونت مواجه شده و در ازای گرفتن اختیارات از کمپانی قسمت دوم فیلم را می‌سازد.

داستان فیلم حول دو محور می‌چرخد؛ کودکی و جوانی ویتو کورلئونه و و زندگی مایکل کورلئونه. رابرت دنیرو نقش جوانی ویتو و آل پاچینو نقش مایکل را بازی می‌کنند. این فیلم محصول سال 1974 بوده و جوایز بیشماری از جمله اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن،بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و همچنین بهترین فیلمنامه اقتباسی را به‌دست آورد.

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست موسیقی متن گپ دایو مجموعه فیلم‌های پدرخوانده (بخش اول)؛‌ 

 

پادکست فارسی پدرخوانده و بازخوانی هنر مارلون؛

مارلون براندو متولد سال 1924 میلادی هنرپیشه آمریکایی و پیشکسوت «متد اکتینگ» بود که هنر بازیگری‌اش همچنان الهام‌بخش بازیگران بسیاری است. در متد اکتینگ که ابتدا توسط استانیلاوسکی-کارگردان تئاتر- مطرح شد، بازیگر مدتی به جای کاراکتر داستان زندگی می‌کند تا بتواند نقش را به خوبی ایفا کند. بعد از براندو بازیگرانی مثل آل پاچینو، جیمز دین و رابرت دنیرو توانستند این سبک را در سینما تثبیت کنند.نقد و بررسی مجموعه فیلم‌های پدرخوانده

 

«همه چیز اتفاقی بود، اگر خوش‌شانس نبودم بازیگر نمی‌شدم.»

او با بازی در فیلم‌های «اتوبوسی به نام هوس» و «در بارانداز» به کارگردانی الیاکازان به شهرت جهانی رسید و با فیلم پدرخوانده برای همیشه در حافظه‌ها ماندگار شد. براندو در دوران حرفه‌ای کارش بارها موفق به دریافت جوایز گوناگون شد که از آن جمله می‌توان جایزه اسکار بهترین نقش اول مرد «در بارانداز»، گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد «پدرخوانده»، اسکار بهترین نقش اول مرد «پدرخوانده» و جایزه امی «نسل‌های بعدی» را نام برد.

موسیقی متن فیلم پدرخوانده و آهنگسازی کارمینه کاپولا؛

آهنگساز، رهبر ارکستر و فلوتیست آمریکایی و پدر فورد کاپولا بود. کارمینه کاپولا در آهنگسازی سه‌گانه پدرخوانده مشارکت داشت و در هر سه قسمت قطعاتی از او استفاده شده است. او به همراه نینو روتا برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم برای پدرخوانده2 شدند. کارمینه کاپولا همچنین برای موسیقی متن فیلم «اینک آخرزمان» برنده جایزه گلدن گلوب شد.

موسیقی پدرخوانده و موسیقی متن پدرخوانده در قسمت دوم؛

نقد و بررسی مجموعه فیلم‌های پدرخوانده

تم اصلی موسیقی پدرخوانده با ساز بادی است. نینو روتا با همکاری کارمینه کاپولا موسیقی این فیلم را ساختند و آنرا برای همیشه در ذهن مخاطبان فیلم ماندگار کردند. در صحنه عروسی قطعه ساخته شده کاپولا را با صدای سیناترا می‌شنویم؛  دلیل استفاده از این خواننده آمریکایی شهرت و محبوبیت و همچنین ایتالیایی‌تبار بودن اوست.

موسیقی پدرخوانده همانند دیگر آثار موفق سینما، همگام با فیلمنامه پیش می‌رود و روایتگر داستان است. در صحنه‌ غسل تعمید کودک، موسیقی کلیسایی، روشن و طنین‌دار پیش می‌رود و نمایانگر زندگیست؛ اما به مرور موسیقی مرموز و سیاه می‌شود و به صحنه‌هایی می‌رسد که پر از خون و مرگ است و در آخر با ریتم بی‌نظم و آزاردهنده تضاد تولد و مرگ، بیگناهی و گناه را روایت می‌کند. در‌واقع موسیقی بیانگر کل روایت داستان و تقابل مرگ و زندگی است.

فرانسیس فورد کاپولا در سه‌گانه پدرخوانده همه جزئیات فیلمنامه، بازیگرها و موسیقی متن را با دقت بررسی می‌کرده است؛ دلیل این حساسیت و وسواس او در فیلمسازی این است که کاپولا تحت تأثیر سینمای هنری اروپا کارگردانی را آموخته که در آن کارگردان به عنوان مؤلف اثر بر همه عوامل فیلم نظارت دارد.

بررسی موسیقی متن فیلم پدرخوانده (بخش سوم)

بررسی موسیقی متن فیلم پدرخوانده (بخش اول)