هری گرگسون- ویلیامز(Harry Gregson-Williams)

الهام ربیعی - جمعه، 16 مهر 1400

هری گرگسون- ویلیامز متولد سال 1961، آهنگساز، رهبر ارکستر و تهیه‌کننده موسیقی است که بیشتر به‌خاطر ساخت موسیقی متن بازی‌های ویدئویی و انیمشن مشهور است. او یکی از آهنگسازان پرکار هالیوود است که ساخت موسیقی متن فیلم‌ها و سریال‌های متعددی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

آثار گرگسون- ویلیامز از تنوع بالایی برخوردارند و تا کنون با کارگردانان بسیاری از جمله ریدلی اسکات، تونی اسکات، نیکی کارو، آنتوان فوکوآ و اندرو آدامسون همکاری کرده است. از جمله آثار او می‌توان به فیلم ها و انیمیشن‌های مولان، صخره، وام‌گیرندگان، قاتلان جایگزین، دشمن ملت، فرار جوجه‌ای، بچه‌های جاسوس، شرک، جاسوس‌بازی، قلمرو بهشت، سرگذشت نارنیا: شیر، کمد و جادوگر، خاستگاه مردان ایکس: ولورین، همسر نگهبان باغ‌وحش، مریخی و شرق اشاره کرد.

او همچنین آهنگسازی بازی‌های ویدئویی نظیر متال گیر سالید و ندای وظیفه را به‌عده داشته است. گرگسون- ویلیامز تا کنون بارها موفق به دریافت جوایز گوناگون و نامزدی دریافت جایزه‌های بفتا، آنی و گرمی شده است. در ادامه می‌توانید مصاحبه کوتاهی را با هری گرگسون- ویلیامز درباره موسیقی متن فیلم مولان بخوانید.

هری گرگسون- ویلیامز و موسیقی متن فیلم مولان  

گرگسون- ویلیامز ساخت موسیقی متن بیش از صد فیلم، سریال و بازی ویدئویی را در کارنامه خود دارد. یکی از آثار به‌یادماندنی او ساخت موسیقی فیلم اکشن- حماسی مولان به کارگردانی نیکی کارو است. این فیلم بر اساس انیمیشنی به همین نام ساخته سال 1998 و برگرفته از افسانه‌های فولکلور چینی است. این فیلم در سال 2020 اکران شد و بازیگرانی نظیر لیو ییفئی، دانی ین و جیسون اسکات لی در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • در فیلم مولان، چطور از طریق موسیقی، زمان و مکان داستان را نشان می‌دهید؟

در زمان ساخت موسیقی متن این فیلم، احساس کردم می‌توانم با استفاده از سازهای چینی و آواز کُر، زمان و مکان قصه را نشان دهم. مولان، تجربه جدیدی برایم بود و خیلی خوش‌شانس بودم که استادم ریچارد هاروی- آهنگساز انگلیسی- در مورد نوازندگان ناشناخته اما بااستعداد پیشنهادهای جالب و سازنده‌ای به من داد که در زمینه ساخت موسیقی متن این فیلم بسیار سودمند بودند.

  • شما قبل از این پروژه با نیکی کارو در فیلم همسر نگهبان باغ‌وحش، همکاری داشتید؛ آیا در آن زمان درباره مولان صحبت کردید؟

بله، نیکی در مورد فیلمی در ژانر حماسی با من صحبت کرد و می‌خواست موسیقی متن آن بسیار باشکوه باشد، برخلاف موسیقی همسر نگهبان باغ‌وحش که کاملا تنظیماتی شخصی داشت. از آنجایی که مولان برای کمپانی دیزنی است، نیکی می‌خواست که به سبک دیزنی وفادار باشیم، این کار کمی برایم سخت بود و مدتی طول کشید تا تم مورد نظر را بسازم. یکی از مهمترین بخش‌های فیلم زمانی است که مولان برای نبرد آماده می‌شود و لباس یک جنگجو را می‌پوشد، من در اینجا بخشی از ترانه Reflection ساخته دیوید زیپل و متیو وایلدر استفاده کردم. این ترانه برای فیلم مولان محصول سال 1998 ساخته شده بود. من مجددا در صحنه‌ای دیگر قسمت‌های از ترانه Honor To Us All مربوط به همان فیلم را به‌کار بردم.

  • در ساخت موسیقی متن مولان، چه چیزی در داستان را مدنظر قرار دادید؟

  در واقع من هر تمی که من نوشتم با دیدگاه و نگرش مولان مرتبط بود. به‌عنوان مثال وقتی که ما او را برای اولین بار می‌بینیم، مولان دختری جوان و بی‌پرواست و به قدرتی که دارد، واقف است اما نمی‌داند که چطور باید از آن استفاده کند یا آیا حتی اجازه استفاده کردن از قدرت‌هایش را دارد یا نه. بنابراین من باید موسیقی متنی می‌ساختم که  بتواند احساس شکنندگی و عدم اطمینان را به مخاطب منتقل کند و همچنین در صورت لزوم حسی قهرمانانه و حماسی ایجاد کند.

  • شما قبلا در زمینه سازهای باستانی تحقیقاتی انجام داده بودید؛ آیا قبل از شروع پروژه جنبه‌های دیگری را از نظر موقعیت مکانی یا دوره زمانی مدنظر قرار دادید؟

دوره زمانی داستان قبل از اینکه من وارد پروژه شوم، مشخص شده بود و من فقط باید با موسیقی به آن اشاره می‌کردم. وظیفه اصلی من نشان دادن احساسات واقعی مولان از طریق موسیقی بود. نیکی تمایل داشت که موسیقی متن کاملا احساسی باشد و به بهترین شکل شخصیت اصلی را به مخاطب نشان دهد.

  • این فیلم ترکیبی از ویژگی‌های انیمیشن و فانتزی است؛ کمی در مورد چالش‌هایی که با آن مواجه بودید، صحبت کنید.

خیلی از پروژه‌هایی که کار آهنگسازی آنها را انجام داده‌ام، موسیقی متن ترکیبی داشته‌اند؛ به‌عنوان مثال همکاری‌هایم با برادران ریدلی، دارای موسیقی متن ارکسترال با سازهای الکترونیک بوده‌اند. مولان هم ترکیبی از سازهای سنتی چینی و ارکستر بود. من باید موسیقی می‌ساختم که علاوه‌بر خوش‌آهنگی به داستان نیز وفادار بوده و با صحنه‌ها هماهنگی کامل داشته باشد.

  • به‌عنوان یک آهنگساز چقدر برایتان مهم بود که برای این لایواکشن هویت مستقلی ایجاد کنید؟

ایجاد یک هویت منحصربه‌فرد برای فیلم مولان برایم اهمیت زیادی داشت.. به‌طور معمول با پیانو شروع کردم و تمی هارمونیک ساختم. در تمام مراحل نیز با نیکی مشورت می‌کردم و نظرش را می‌پرسید. آهنگسازی فیلم مراحل مختلفی دارد که شامل نوشتن موسیقی، تنظیم و استفاده آن در فیلم و روی صحنه‌هاست. مهمترین مرحله در ساخت موسیقی متن، خلق یک تم ویژه است که بتواند در هر زمان و مکانی، مخاطبان را به یاد آن فیلم بیاندازد. به نظرم موسیقی مولان در این زمینه موفق بود.

  • کمی در مورد ساخت موسیقی متن برای بازی‌های ویدئویی بگویید.

اولین بار، وقتی هیدئو کوجیما به من گفت که برای متال گیر موسیقی متن بسازم، اصلا هیچ ایده‌ای نداشتم. ما از طریق مترجم با هم در تماس بودیم چون او انگلیسی نمی‌دانست و من ژاپنی. ما با هم قرار گذاشتیم که هیدئو با جملات کوتاه در مورد صحنه‌ها و موسیقی که می‌خواهد توضیح دهد و من برای آن آهنگسازی کنم. در قسمت‌های بعد اوضاع کمی تغییر کرد و او صحنه‌های کات‌شده را برایم می‌فرستاد. در بازی ویدئویی، موسیقی متن باید ارتباط مستقیمی با مخاطب برقرار کند، زیرا او شخصیت اصلی است و باید موسیقی با احساساتش نزدیکی زیادی داشته باشد.

  • توصیه‌ای به آهنگسازان جوان که می‌خواهند وارد عرصه فیلم یا سریال شوند، دارید؟

در زمینه آهنگسازی همیشه باید توجه داشته باشید تا زمانی که شروع به پیاده‌سازی ایده‌هایتان نکنید، هیچ چیز خلاقانه‌ای به ذهنتان نمی‌رسد. بنابراین برای موفق شدن در این حوزه حتما ایده‌هایتان را اجرا کنید، بعد می‌بینید که چقدر خلاقیت‌تان شکوفا می‌شود و می‌توانید آثار خارق‌العاده‌ای خلق کنید.   

 منبع