ساخت موزیک ویدیو خلاقانه

الهام ربیعی - جمعه، 26 شهریور 1400

نحوه ساخت موزیک‌ویدئو خوب و خلاقانه

موسیقی، ابزار قدرتمندی است چرا که توانایی سرگرم کردن، الهام بخشیدن و آرامش روان را دارد. از حدود نیم قرن پیش، جنبه بصری نیز وارد حوزه موسیقی شد و موزیک ویدئوها به ابزار هنری مهمی برای جذب مخاطب و بازاریابی تبدیل شدند.

اولین موزیک ویدئو جنجالی که در واقع نقطه عطفی در این زمینه بود، در سال 1983 و با انتشار موزیک ویدئو «Thriller» مایکل جکسون رخ داد. این در طول سال‌ها به رشد خود ادامه داده و امروزه در عصر یوتیوب، موسیقی‌ها نه تنها شنیده بلکه دیده می‌شوند؛ بنابراین در این فضای متنوع و خلاقانه برای ساخت یک ویدئوکلیپ حرفه‌ای به مهارت‌ها و رویکردهای متفاوتی نیاز است. در ادامه به نکات مهم در ساخت یک موزیک ویدئو حرفه‌ای پرداخته می‌شود.

مراحل فیلمبرداری موزیک ویدئو

  • نوشتن فیلمنامه

گام نخست برای ساخت و تولید یک موزیک ویدئو خوب، نوشتن فیلمنامه منسجم است. برای نوشتن فیلمنامه ابتدا باید چندین بار به موسیقی گوش دهید و در ذهن خود تصویرسازی کنید. تمام ایده‌هایی را که به ذهنتان می‌رسد، یادداشت کنید.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید در عرض چند دقیقه اثر هنری خود را با هزاران نفر در سراسر دنیا به اشتراک بگذارید، بنابراین نوشتن فیلمنامه با توجه به سبک موسیقی اهمیت بسیاری دارد. شما از طریق یک ویدئو کلیپ خوب می‌توانید علاوه بر مخاطبان، سرمایه‌گذاران را نیز به خود جذب کرده و کارتان را توسعه دهید.

  • تجزیه و تحلیل فیلمنامه و برآورد بودجه

بعد از نوشتن فیلمنامه، تیم تولید باید آن را تجزیه کرده و فهرست کاملی از تمام المان‌هایی که برای فیلمبرداری نیاز دارید، تهیه کنند. در این بخش باید نکاتی از قبیل استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری، بهره بردن از سازهای موسیقی و کلیه عناصر فیلمنامه بررسی شوند.

در این مرحله بودجه شما برآورد می‌شود و بر اساس آن می‌توانید عناصر تصویر یا جلوه‌های ویژه حذف یا اضافه کنید. توجه داشته باشید که در ساخت ویدئو کلیپ، امکانات مالی خود را مدنظر قرار دهید تا بتوانید با توجه به آن اثری زیبا و باکیفیت تولید کنید.

  • تهیه استوری‌برد

فیلمنامه ویدئو کلیپ با فیلمنامه سریال یا فیلم تفاوت دارد و به آن فیلمنامه AV یا فیلمنامه صدا/تصویر گفته می‌شود؛ در این سبک فیلمنامه دو ستون وجود دارد که معمولا صداها در سمت چپ و داستان ویدئو کلیپ را در سمت راست می‌نویسند و شما می‌توانید صدا و تصویر را با هم هماهنگ کنید.

با این روش امکان تهیه لیستی منسجم از صحنه‌هایی که قرار است فیلمبرداری شوند برای شما مهیاست. امروزه نرم‌افزارهایی برای نوشتن فیلمنامه موزیک ویدئو وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها به کار خود سرعت بدهید.

  • پیدا کردن لوکیشن فیلمبرداری

لوکیشن فیلمبرداری باید متناسب با موسیقی و فیلمنامه شما باشد. توجه داشته باشید که ساخت ویدئو کلیپ معمولا دو تا سه روز زمان می‌برد؛ بنابراین بهتر است از یک لوکیشن برای ساخت آن استفاده کنید تا بودجه و انرژی شما بیهوده هدر نرود.

  • استخدام تیم تولید و فیلمبرداری

انتخاب گروه فیلمبرداری خوش‌قول و حرفه‌ای یکی از مهمترین گام‌ها در زمینه تولید موزیک ویدئو است. در صورتی‌که بودجه کافی دارید، بهتر است یک تیم مجرب استخدام کنید. اگر بودجه شما کم است از طریق دوستان و شبکه‌های مجازی از افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، کمک بگیرید.

  • تعیین زمان فیلمبرداری

یک زمان مشخص را تعیین کرده و به همه گروه اطلاع دهید. قطعا هماهنگ کردن گروه کار دشواری است و برای تعیین زمان با مدیر فیلمبرداری، مدیر تولید و دستیار کارگردان جلسه بگذارید تا آنها به افراد زیرمجموعه خود اطلاع‌رسانی کنند.

  • ارائه موزیک ویدئو

بعد از ساخت و تدوین موزیک ویدئو، ابتدا بهتر است یک بخش کوتاه از آن در شبکه‌های مجازی پخش کنید و سپس اقدام به ارائه کل اثر در فضاهایی نظیر یوتیوب و اینستاگرام کنید. با این روش علاوه‌بر دیده شدن اثر، مخاطبان بسیاری جذب شما می‌شوند.

تکنیک‌های فیلمبرداری موزیک ویدئو

  • کشف پیام موزیک ویدئو

بر اساس آمار، موزیک ویدئوهای پرمخاطب غالبا حاوی پیام یا تفسیر هستند و با توجه به اینکه این روزها پیام‌های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردارند، اکثر هنرمندان سعی می‌کنند که تفسیری از مسائل اجتماعی را در اثر خود بگنجانند.

به‌عنوان مثال این روزها، هنرمندان به‌دنبال تغییر نگاه جنسیتی به زنان در رسانه‌ها هستند، بنابراین شما می‌توانید با سنت‌شکنی مخاطبان بسیاری برای موسیقی خود پیدا کنید. روش دیگری که اغلب تولید کنندگان برای ساخت ویدئو کلیپ انتخاب می‌کنند، نشان دادن تصاویر متناقض با موسیقی است.

این روش در واقع یک نمادگرایی بر اساس تناقض است؛ گوش دادن به موسیقی که شعر آن با تصاویر ویدئو کلیپ در تناقض است، مخاطب را به فکر وامی‌دارد. امروزه بسیاری از هنرمندان از این روش منحصربه‌فرد برای جذب مخاطبان خود استفاده می‌کنند.

  • شکستن دیوار چهارم

شکستن دیوار چهارم اصطلاحی است که اولین بار در تأتر مورد استفاده قرار گرفت به این معنی است که بازیگر یا خواننده در مقابل دوربین حرکتی انجام دهد که مستقیما تماشاگر را مورد خطاب قرار دهد. با این روش مخاطب خود را بخشی از داستان تصور می‌کند؛ نمونه‌های این تکنیک در فیلم‌های فایت کلاب، روز تعطیل فریس بولر، ددپول و ریک و مورتی دیده می‌شود.

در قصه‌گویی و ساخت ویدئو کلیپ این تکنیک می‌تواند توجه مخاطب را جلب کرده و اتفاقات را پویاتر جلوه دهد. اغلب هنرمندان، سازنندگان تبلیغات و توسعه‌دهندگان برندها از این روش برای ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی و هنری بهره می‌برند.

  • برداشت‌های بلند

سکانس‌پلان یا برداشت بلند یک روش متدوال بین کارگردانان است که اگر به‌درستی استفاده نشوند، موجب خستگی و سردرگمی مخاطب می‌شود. این تکنیک روشی برای جلب توجه مخاطب است. بهترین سکانس‌پلان‌ها، موضوع داستان را تقویت کرده و موجب تعلیق می‌شوند؛ به‌علاوه حس واقع‌گرایی را در بیننده تقویت می‌کنند.

کارگردان با استفاده از برداشت‌های بلند، به مخاطب اجازه می‌دهند که تمام جزئیات صحنه را درک کرده و خود را درون داستان تصور کند.