گپ دایو قسمت (37) بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar (بخش سوم)

استودیو ملودایو - شنبه، 6 مهر 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو در بخش سوم از قسمت سی و هفتم و در ادامه‌ی نقد و بررسی موسیقی فیلم اینتراستلار، در مورد منابع الهام هانس زیمر آهنگساز این فیلم بحث می‌کند تا مشخص شود هانس زیمر در ساخت موسیقی اینتراستلار به آثار کدام استادان آهنگسازی نظر داشته است؟ برخی از منتقدان در مورد موسیقی متن فیلم اینتراستلار این پرسش را مطرح می‌کنند که احتمالا هانس زیمر آهنگساز این فیلم، برای ساخت قطعات فیلم تحت تأثیر سبک آهنگسازی فیلیپ گلس،‌ آهنگساز مینی‌مالیست امریکایی قرار داشته است.

در بخش سوم پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو به این پرسش‌ها و شبهات پاسخ داده‌ایم،‌ در آخرین بخش از پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو با وب‌سایت ملودایو همراه باشید.

 

 

گپ دایو قسمت (37) بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar (بخش اول)

گپ دایو قسمت (37) بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar (بخش دوم)

 

مقایسه‌ی فیلم‌های اینتراستلار و 2001: ادیسه فضایی؛

«وای خدای من، اینجا پر از ستاره است.»

کریستوفر نولان در هفت سالگی فیلم 2001: ادیسه فضایی به کارگردانی کوبریک را تماشا کرد؛ این تجربه آنقدر تأثیرگذار بود که او با دوربین هشت میلیمتری پدرش شروع به ساخت فیلم کرد و در سیزده سالگی مطمئن بود که می‌خواهد فیلمسازی حرفه‌ای شود. به آسانی مشخص می‌شود که کوبریک تأثیری عمیق روی نولان و تفکر او داشته است و همانطور که کوبریک جهانی انتزاعی را پیش چشم مخاطب به تصویر می‌کشید، کریستوفر نولان هم در ساختن تصاویر رؤیایی استادانه عمل می‌کند.

«انسان روی زمین متولد شده اما این دلیل نمی‌شود که اینجا بمیرد.»

فیلم اینتراستلار و رؤیای نولان برای ساختن فیلمی مشابه 2001: ادیسه فضایی؛‌

بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar

 2001: ادیسه فضایی با روایت آرام و گاهی تلخ، فضایی رؤیاگونه و فراموش‌نشدنی را به تصویر می‌کشد. برخلاف ادیسه که روایت مردی تنها در دام داستانی علمی-تخیلی است، اینتراستلار داستانی خانوادگی و روایت مردی است که سعی دارد کارهایی را در جهت رفاه حال فرزندانش انجام دهد. مدت زمان هر دو فیلم طولانی است و هر دو فضایی ناشناخته را در معرض نمایش می‌گذارند. کوبریک در فیلم 2001 سعی در ارائه دیدگاهی در مورد سرنوشت بشر و تنهایی او دارد اما نولان می‌خواهد در مورد پیوندهای خانوادگی و ابراز عشق صحبت کند که این روایت را دلپذیرتر کرده است.

«برنامه‌‌ات برای نجات زمین چیست؟ ما قصد نداریم زمین را نجات دهیم، می‌خواهیم آنرا ترک کنیم.»

بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar

فیلم نولان از نظر بصری بسیار جذاب است، فکر در مورد آینده زمین، انقراض آن و جمع کردن انسان‌ها در سیاره‌ای دیگر برای حفظ نوع بشر موجب می‌شود که بیننده با علاقه داستان را دنبال کند. پایان این دو فیلم تا حدودی بهم شباهت دارد. شخصیت فیلم 2001 به یک مدخل کیهانی پرتاب می‌شود تا دوباره به شکل یک کودک به دنیا بیاید. در اینتراستلار هم کوپ به سیاه‌چاله‌ای کشیده می‌شود که در آنجا لحظه ترک دخترش را می‌بیند، این صحنه بسیار خلاقانه است.

«قانون سوم نیوتن، باید همه چیز را پشت سرت جا بگذاری.»

موسیقی متن هانس زیمر و منبع الهامی به نام فیلیپ گلس؛ 

بررسی موسیقی متن فیلم اینتراستلار Interstellar

برخی معتقدند که شباهت‌هایی بین موسیقی متن هانس زیمر و اثر فیلیپ گلس-کویانیس کاتسی-وجود دارد. به گفته منتقدان با اینکه ملودی اصلی شبیه اثر گلس است اما خاصیت هیپنوتیزم‌کننده و شگفت‌انگیزی که در کار زیمر است، به خوبی با روایت فیلم انطباق دارد و ادای دِین بی‌نظیری به این آهنگساز برجسته است. زیمر با موسیقی فوق‌العاده‌اش تجربه خاصی را برای مخاطبان رقم می‌زند و نولان فضایی فراموش‌نشدنی را در ذهن آنها می‌سازد.

«می‌دانم به اینها گوش نمی‌دهی، تمام این پیام‌ها... بدون مقصد... در تاریکی رها می‌شوند.»

نولان در پاسخ به منتقدانی که اعتقاد دارند موسیقی در این فیلم بسیار پررنگ است، اشاره می‌کند:‌ «بسیاری از کارگردانان در آثارشان به شکلی جسورانه از صدا استفاده کرده‌اند. من عقیده ندارم که فقط از طریق دیالوگ می‌توان منظور اصلی فیلم را بیان کرد. من برای بیان مقصودم از تمامی امکاناتم مثل موسیقی و تصویر استفاده می‌کنم.»

انتخاب موسیقی ارکسترال و استفاده جسورانه از ساز ارگان نشان می‌دهد که زیمر از شکستن نُرم‌های موجود وحشت ندارد و برای رسیدن به مقصودش هر کار خلاقانه‌ای انجام می‌دهد. موسیقی متن اینتراستلار یکی از بهترین آثار سال 2014 بود و برای دریافت جایزه اسکار نیز کاندید شد.

«امروز تولدم است. این تولدم خاص‌ترین روز زندگی‌ام است چون یکبار گفتی شاید وقتی برگردی من و تو هم سن باشیم. من الان دقیقا همان سنی هستم که تو موقع رفتن، بودی. خیلی خوب می‌شود که زودتر برگردی.»

برگرفته از وب‌سایت mealsfromthemarketplace.com ؛‌