پادکست گپ‌دایو (22) نقد فیلم های جوکر (بخش چهارم)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 23 بهمن 1397

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش چهارم) |مرگ تدریجی یک نقش از شاهکار جوکر با بازی هیث لجر تا فاجعه‌ای به نام جوخه‌ی آدمکشی! مجموعه فیلم‌های جوکر چه درس‌هایی را به تدوینگران و کارگردانان جوان می‌آموزند؟ موسیقی متن فیلم‌های جوکر از پرده‌ی نقره‌ای سینما تا قاب جادویی تلویزیون بهترین‌ها و بدترین‌های نقش جوکر؛‌ با ما در بخش چهارم از پادکست جوکر همراه باشید تا زیباترین آهنگ های جوکر را بشنوید و تأثیرگذارترین بازی های نقش جوکر را ببینید.
 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

پادکست فارسی گپ‌دایو و موسیقی متن شوالیه تاریکی؛

 

به گفته زیمر او می خواسته موسیقی متنش حس انزجار را کاملا به مخاطب القا کند. در موسیقی جوکر ساخته هانس زیمر صدایی شبیه پاره شدن سیم ساز را می‌شنویم که انگار تا بیشترین حد ممکن کش می‌آید اما هرگز پاره نمی‌شود. زیمر با استفاده از تکنیک شپرد، تعلیقی در موسیقی و روند داستان ایجاد می‌کند که دلهره و اضطراب و بلاتکلیفی را در دل بیننده می‌اندازد. او در فیلم دانکرک هم از همین تکنیک استفاده کرده است. می‌توان گفت شوالیه تاریکی نقطه آغازی برای سبک آهنگسازی زیمر و همکاری‌اش با نولان محسوب می‌شود. صدای تیک تاک ساعت و تکنیک شپرد در کارهای مشترک آنها تکرار شده تا مخاطب را هیپنوتیزم کند و در انتظاری کشنده فرو ببرد.

در صحنه‌هایی از شوالیه تاریکی با استفاده از ساز زهی که صدای آن پردازش شده، صدایی تولید می‌شود که نمایانگر وحشت و دلهره اطرافیان جوکر است. موسیقی همراه با زاویه دوربین، تأثیری را که جوکر روی اطرافیان می‌گذارد نشان می‌دهد. در جوکر جک نیکلسون موسیقی نمایانگر صدای ذهن جوکر است و در جوکر هیث لجر موسیقی از زبان اطرافیان جوکر صحبت می‌کند. در واقع جوکر شخصیتی مخرب بوده که به واسطه کاریزماتیک بودنش بسیار تأثیرگذار است.

پادکست موسیقی جوکر و تصویر هیپهاپی جوکر؛

موسیقی فیلم های جوکر

در سال 2016 جوکر مجددا با فیلم «جوخه خودکشی» به کارگردانی دیوید آیر و بازی جرد لتو روی پرده سینما رفت. البته این فیلم با نقد منفی منتقدان مواجه شد. جرد لتو بازیگر و خواننده آمریکایی که با فیلم «مرثیه‌ای برای یک رؤیا» به شهرت رسید، در این فیلم تصویری هیپ هاپی از جوکر ارائه داد. به گفته منتقدان بازی لتو نتوانسته شخصیت اصلی جوکر را بازتاب دهد و به همین دلیل موجب شد هیث لجر در صدر جدول بهترین جوکرهای تاریخ سینما باقی بماند. به نظر می‌رسد که جوکر جوخه خودکشی بیشتر برای جذب رای طرفداران هیپ هاپ ساخته شده است.

عده‌ای دیگر از منتقدان اعتقاد دارند که جوکر «جوخه خودکشی» رویه‌ای متفاوت پیش گرفته و تلخی نگاه اجتماعی جوکر «شوالیه تاریکی» را ندارد. به نظر آنها جرد لتو توانسته با گریمی متناسب بازی جذابی خلق کند.

پادکست موسیقی متن جوکر و موسیقی متن جوخه خودکشی؛

موسیقی متن این فیلم را استیون پرایس ساخته است. او پیش از این نیز در فیلم خشم (fury) با دیوید آیر همکاری کرده بود. پرایس برای فیلم جاذبه (gravity) برنده چندین جایزه از جمله اسکار بهترین موسیقی متن، جایزه بفتا و جایزه انجمن منتقدان شد.

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش سوم)

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش دوم)

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش اول)

  • احسان محمدی

    با سلام و عرض خسته نباشید لطفا در مورد موسیقی متن فیلم kingdom of heaven به کارگردانی ریدلی اسکات در پادکست های گپ دایو صحبت کنید با سپاس

    پاسخ 1398/01/19