پادکست گپ‌دایو (22) نقد فیلم های جوکر (بخش دوم)

استودیو ملودایو - پنج‌شنبه، 11 بهمن 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از بهترین پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

از سزار رومرو تا هیث لجر، از دنی الفمن تا هانس زیمر، از داستان ویکتور هوگو تا کامیک‌بوک‌های دی‌سی، شخصیت جوکر چه ویژگی‌هایی دارد و موسیقی متن جوکر چگونه ساخته شده است؟‌ با ما همراه باشید تا تمام راز و رمزهای شخصیت جوکر را کشف کنید و موسیقی متن تمام فیلم‌های جوکر را بشنوید. در بخش اول پادکست موسیقی متن فیلم جوکر با پادکست‌های گپ‌دایو همراه باشید تا داستان آفرینش شخصیت جوکر را در ذهن آفرینندگان این نقش بدطینت همیشه خندان کشف کنید. 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

پادکست فارسی فیلم‌های جوکر و بازگشت جوکر با جک نیکلسون؛

 

«روی درد و رنجم یک اسم گذاشته ام و آن بتمن است.»

در سال 1989 بتمن به کارگردانی تیم برتون روی پرده نقره‌ای سینما به نمایش درآمد. وقتی اسم تیم برتون را می شنویم باید منتظر تمی فانتزی باشیم. او برای نقش جوکر جک نیکلسون را انتخاب کرد که در ظاهر کمی چاق‌تر و کوتاه‌قدتر از جوکر بود، اما خنده‌های جنون‌آمیز و نقش‌ شخصیت‌های روان‌پریش که قبلا بازی کرده بود، ثابت می‌کرد که می‌تواند از پس نقش جوکر برآید. او نشان داده که علاوه بر جنون، در نمایش خونسردی و سنگدلی هم تبحر دارد. نیکلسون ساعت‌های طولانی عضلات صورتش را منقبض می‌کرد تا بتواند حالات مختلف بازی جوکر را که مدنظرش بود، به دست بیاورد. در نتیجه بازی‌اش در نقش جوکر مورد تحسین همگان قرار گرفت و بنیاد فیلم آمریکا او را در ره چهل و پنجم لیست شروران برتر تاریخ قرار داد.

«ﺑﯿﺮﻭﻥ آﻣﺪﻥ ﺍﺯ ﻧﻘﺶ ﺟﻮﮐﺮ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﺳﺖ. ﻣﻦ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﯼ ﺩﺭ ﻧﻘﺶ ﺟﻮﮐﺮ ﻣﺪﺕﻫﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻭ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩﺍﻡ ﺑرﮔﺮﺩﻡ، ﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ ﺟﻮﮐﺮ ﻣﻦ ﻗﺎﻟﺒﯽ ﻃﻨﺰ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻣﻦ ﻫﻢ ﻫﻨﺮﭘﯿﺸﻪ ﺑﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪﺍﯼ ﺑﻮﺩﻡ.»

پادکست موسیقی فیلم‌های جوکر و درمانی برای تمام دردها؛ 

آهنگ فیلم‌های جوکر

جوکر خود را هنرمندی قاتل معرفی می‌کند و از کشتن قربانیان لذت می‌برد و حین کشتن آنها می‌رقصد؛ یکی از سلاح های او گازی است که خنده را بر لب های قربانیان باقی می‌گذارد. این خنده‌های سادیسمی حتی در هنگام مرگ خود جوکر هم دیده می‌شود؛ گویی که او از خود مقوله مرگ لذت می برد.

پادکست فارسی فیلم‌های جوکر و موسیقی متن دنی الفمن (Danny Elfman)؛ 

دنی الفمن آهنگساز و بازیگر آمریکایی و سازنده موسیقی مجموعه تلویزیونی سیمپسون‎ها، با فیلم ماجراجویی بزرگ پی وی همکاری‌اش با تیم برتون را آغاز کرد و این همکاری سال‌ها ادامه داشت و برای همه فیلم‌های برتون به جز پنج فیلم او آهنگسازی کرد. موسیقی متن بتمن، ادوارد دست‌قیچی، سیاره میمون‌ها، ماهی بزرگ، چارلی وکارخانه شکلات‌سازی و آلیس در سرزمین عجایب از آن جمله‌اند.

موسیقی الفمن در بتمن و صحنه‌های جوکر نشان‌دهنده دنیای تیره و تار جوکر است، پر از تهدیدهای پنهانی و شیطان‌صفتی. الفمن هم از‌شکل‌افتادگی و هم جنون جوکر را در موسیقی‌اش نمایان می‌کند. او سمفونی مرگ را از دید جوکر بازتاب می‌دهد. مرگ برای او سرگرمی وتفریح است و به آن نیشخند می‌زند و مسخره‌اش می کند.

پادکست موسیقی متن فیلم‌های جوکر و رقص با شیطان؛ 

«تا حالا زیر نور ماه با شیطان رقصیدی؟»

الفمن با ریتم سه چهارم والتس، صدای سنج و سازهای بادی مخاطب را با جوکر همراه می‌کند. او صدای ذهن جوکر را می‌شنود و همراهش با بدطینتی بر جسد قربانیانش می‌رقصد. همچنین ریتم موسیقی متن بتمن در صحنه‌های جوکر یادآور سیرک و کارناوال است، چرا که جوکر به گفته خودش دوست دارد که در کارناوال ادم بکشد.

پادکست فیلم‌های جوکر و زیبایی‌شناسی مرگ؛ 

«خوشحالم که مُردی.»

صدای باهیجان ترومپت‌ها و صدای وحشت‌آور سیم سازهای زهی در کنار هم ریتمی دلشوره‌آور و در عین‌حال شاد به فضا می‌دهند که به سخره گرفتن مرگ توسط جوکر را در ذهن تداعی می‌کند. ریتم موسیقی متن هم‌پای وحشیگری و جنون جوکر پیش می‌رود و لحظه به لحظه روایتگر مکنونات ذهنی اوست.

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش چهارم)

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش سوم)

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش اول)