پادکست گپ‌دایو (22) بررسی فیلم‌ های جوکر (بخش اول)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 9 بهمن 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از بهترین پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

از سزار رومرو تا هیث لجر، از دنی الفمن تا هانس زیمر، از داستان ویکتور هوگو تا کامیک‌بوک‌های دی‌سی، شخصیت جوکر چه ویژگی‌هایی دارد و موسیقی متن جوکر چگونه ساخته شده است؟‌ با ما همراه باشید تا تمام راز و رمزهای شخصیت جوکر را کشف کنید و موسیقی متن تمام فیلم‌های جوکر را بشنوید. در بخش اول پادکست موسیقی متن فیلم جوکر با پادکست‌های گپ‌دایو همراه باشید تا داستان آفرینش شخصیت جوکر را در ذهن آفرینندگان این نقش بدطینت همیشه خندان کشف کنید. 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

جوکر شخصیتی خیالی و ابر شرور است که برای اولین بار توسط باب کین، خالق داستان‌های مصور بتمن در سال 1940 با الهام از شخصیت رمان «مردی که می‌خندد» اثر ویکتور هوگو خلق شد. کین با دیدن تصویر کنراد وایت، بازیگر فیلم صامت مردی که می‌خندد «1928»، جوکر را آفرید.

 

فیلم‌های جوکر گذشته و زندگی شخصیت جوکر؛

کین هرگز در مورد گذشته جوکر و اینکه چه بر او گذشته در داستان‌هایش حرفی نزد. جوکر همیشه مردی با کت ارغوانی، صورتی سفید، لب‌هایی سرخ و موهای سبز است. جای زخمی روی صورتش دارد که او را محکوم به خنده‌ای دائمی کرده است.

در داستان‌های مصور بتمن اطلاعاتی درباره گذشته جوکر فاش نمی‌شود اما در شوخی مرگبار مخاطب به اختصار می‌فهمد که جوکر مهندس کارخانه مواد شیمیایی بوده و از شغلش استعفا داده و به عنوان مجری نمایش کمدی که هرگز موفق به خنداندن کسی نمی‌شود، فعالیت می‌کند. شبی با دسته‌ای خلافکار برای دزدی به کارخانه مواد شیمیایی می‌رود. در آنجا بتمن ظاهر می‌شود و جوکر هم از ترس خودش را به داخل مواد شیمیایی می‌اندازد و این موجب می‌شود که چهره‌اش تغییر کند.

اما در فیلم «شوالیه تاریکی» دو روایت مختلف از گذشته‌اش بیان می‌کند. در جایی می‌گوید پدر الکلی‌اش چهره او را که غمگین به نظر می‌رسیده با چاقو به شکل لبخند زخمی کند. در جایی هم می‌گوید صورت همسر قماربازش را طلبکاران با چاقو زخمی کردند و او هم برای نشان دادن عشقش و اینکه همسرش قبلا از چهره غمگین او ناراضی بوده، صورتش را به شکل لبخندی دائمی زخم می‌زند که البته بعد از این ماجرا همسرش ترکش می‌کند.

جوکر درباره گذشته‌اش می‌گوید « گاهی آن را یک جور به یاد می‌آورم و گاهی یک جور دیگر؛ اگر قرار باشد که من گذشته‌ای داشته باشم، ترجیح می‌دهم یک انتخاب چند گزینه‌ای باشد!»

ویژگی‌های شخصیتی جوکر؛

«هر انسانی اگر سختی ببیند یا یک روز بد را تجربه کند، می‌تواند دیوانه شود.»

جوکر شخصیتی روان‌پریش است،سیاه‌ترین شخصیت کمیک‌استریپ‎‌های بتمن که از آزار واذیت دیگران لذت می‌برد. زندگی بی‌هدفی دارد و در همه حال حتی موقع کتک خوردن و درد کشیدن، همچنان می‎خندد. اگر چه رخم جوکر او را محکوم به خنده‌ای ابدی کرده اما این خنده حتی در زمان درد کشیدن نشان دهنده این است که وقتی انسان درد و سختی را در بالاترین حد ممکن تجربه کند، دیگر چیزی نمی‌تواند خم به ابرویش بیاورد و قدرت تحملش بالا می‌رود.

اولین جوکر تاریخ سینما؛

موسیقی فیلم‌های جوکر

سزار رومرو (Cesar Romero) بازیگر، خواننده و رقصنده آمریکایی متولد 1907 اولین جوکری بود که از کتاب‌های کمیک‌استریپ بیرون آمد و روی صفحه تلویزیون به مردم لبخند زد. سزار در دهه 1960 نقش جوکر را در مجموعه سریال‌های بتمن بازی کرد که موجب معروفیتش شد. جوکری که سزار خلق کرد دزدی شوخ طبع و غیرعادی بود. او به جوکر هویتی داد که تا به امروز از شاخصه‌های شخصیت او محسوب می‌شود؛ صدای نازک، خنده‌های خاص و چشم‌های از حدقه بیرون زده ویژگی‌هایی بودند که سزار رومزو به جوکر بخشید. رومرو در تمام قسمت‌های مجموعه بتمن از تراشیدن سبیلش خودداری کرد و زیر ماسک سفید و گریم سنگین جوکر، هاله‌ای از سبیل او هویدا بود.

«به نظر من بتمن جوکه. ما می‌خواستیم یک کار بامزه بسازیم، قرار بود با شخصیت‌های واقعی شوخی کنیم و آنها را دست بندازیم و موفق هم شدیم. در سریال بتمن همه دوست داشتند نقش ضدقهرمان را بازی کنند. من از اینکه جوکر بودم، خیلی لذت بردم اما هنوز نفهمیدم که دلیل انتخاب من چی بود؟!»

 

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش دوم)

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش سوم)

گپ دایو قسمت 23- بررسی فیلم‌های جوکر (بخش چهارم)