پادکست گپ دایو (38) بررسی کارنامه فیلیپ گلس آهنگساز نمایش ترومن؛‌ (بخش پایانی)

استودیو ملودایو - شنبه، 25 آبان 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ دایو در بخش پایانی از قسمت 38 این مجموعه پادکست‌ها با بررسی چند نمونه از آثار مشهور فیلیپ گلس در زمینه‌ی موسیقی متن، آهنگ مشهور این آهنگساز برای بازی‌های المپیک 1984 لس‌آنجلس و همچنین تجربه‌ی متفاوت فیلیپ گلس در ساخت موسیقی متن فیلم‌هایی چون ساعت‌ها، نمایش ترومن و فیلم شعبده‌باز را بررسی می‌کنیم.

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو در چهار قسمت سبک آهنگسازی فیلیپ گلس را مورد بررسی و واکاوی قرار داده است و در هر کدام از این قسمت‌ها تلاش شده تا گوشه‌ای از نبوغ این آهنگساز به مخاطبان و علاقه‌مندان معرفی شود. با انتشار قسمت پایانی این مجموعه پادکست‌ها، اگر چه حکایت همچنان باقی است اما پرونده‌ی فیلیپ گلس در سایت ملودایو بسته خواهد شد. 

با ما در آخرین قسمت از پادکست فیلیپ گلس همراه باشید.    

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

بهترین آلبوم‌های فیلیپ گلس و آلبوم ستاره شمالی (North Star)؛

این مجموعه شامل آهنگ‌های کلاسیک کوتاه دهه هفتاد فیلیپ گلس می‌شود که در ساخت آنها از صدای باد، آواهای زنانه، کیبورد و ارگان استفاده شده است. این آلبوم برای مستندی در مورد مجسمه‌ساز ایتالیایی‌تبار-مارک دی سووِرو- ساخته و نام هر قطعه از این آلبوم از نام مجسمه‌های او گرفته شده است.

بهترین آلبوم‌های فیلیپ گلس و آلبوم کویانیسکاتسی (Koyaanisqatsi)؛

این آلبوم برای اولین فیلم صامت از سه‌گانه گادفری رجیو است. موسیقی ارکسترال این فیلم که با صدای خواننده‌های کُر همراهی می‌شود یکی از جذاب‌ترین، مبهوت‌کننده‌ترین و نافدترین آهنگ‌هایی است که فیلیپ گلس تا کنون نوشته است. این فیلم تفکری عمیق در مورد زندگی مدرن و گذر زمان بوده و اسم آن از زبان بومی‌های هوپی گرفته شده که به معنی «زندگی بدون توازن» است.

بهترین آلبوم‌های فیلیپ گلس و آلبوم پوواکاتسی (Powaqqatsi)؛

این آلبوم برای دومین قسمت از سه‌گانه کاتسی نوشته شده است و یکی از عجیب و غریب‌ترین کارهای گلس به حساب می‌آید. این فیلم به تقابل مدرنیته و تکنولوژی غربی با فرهنگ‌های سنتی آمریکای جنوبی، آسیای جنوبی و آفریقا می‌پردازد و نام آن از زبان بومی‌های هوپی گرفته شده و به معنی «زندگی در حال تغییر» است. در این آلبوم فیلیپ گلس از موسیقی نواحی مختلف دنیا تأثیر گرفته و سازهای محلی مثل دیجریدو استرالیایی، کُرای آفریقایی و سازهای کوبه‌ای سراسر جهان را در ساخت آن استفاده کرده است.

بهترین آلبوم‌های فیلیپ گلس و آلبوم انیشتن در ساحل (Einstein On The Beach)؛

اپرایی آوانگارد و نوآورانه که تعریف رایج از اپرا را شکسته و تجربه‌ای منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. این آلبوم یادآور خیابان‌های خطرناک، خاکی و تحت تأثیر سبک زندگی پانک دهه 70 در شهر نیویورک است.

بهترین آلبوم‌های فیلیپ گلس و آلبوم ساتیاگراها (Satyagraha)؛

دومین قسمت از سه‌گانه اپرای «پرتره» (بعد از آلبوم انیشتین در ساحل) که نگاهی به زندگی گاندی در آفریقای جنوبی دارد، البته مخاطب فقط با گوش دادن به این آلبوم متوجه داستان پشت آن نمی‎شود. متن این آلبوم از کتاب مقدس هندو و بهگودگیتا گرفته شده که به زبان سانسکریت خوانده می‌شود. موسیقی آن قابل فهم‌تر از موسیقی انیشتن در ساحل است زیرا شامل آریاهای عینی(آوازهای تک‌نفره) و قطعات کُر می‌شود و پایانی ساده و درخشان دارد.

بهترین آلبوم‌های فیلیپ گلس و آلبوم Songs From Liquid Days؛‌

مجموعه‌ای از آهنگ‌های گلس که مربوط به دوران خاکستری بین موسیقی عام و موسیقی کلاسیک می‌شود. متن ترانه‌ها توسط دوستان فیلیپ گلس: پل سایمون، سوزان وگا، دیوید برن و لوری اندرسون نوشته شده است.

بهترین آلبوم‌های فیلیپ گلس و آلبوم کوندون (Kundun)؛

موسیقی متن فیلم کوندون به کارگردانی مارتین اسکورسیزی درباره چهاردهمین دالای‌لاما که در آن از صداهای زنده راهبان بودایی استفاده شده است. تعامل صداهای غربی، صداهای شرقی و آوازهای الکترونیک از جذاب‌ترین ویژگی‌های این آلبوم محسوب می‌شود. در قطعات این آلبوم نشانه‌های موسیقی حماسی و روایی نیز شنیده می‌شود.

بهترین آلبوم‌های فیلیپ گلس و آلبوم سمفونی شماره یک (The Low Symphony)؛

دیوید بوئی و برایان اینو سه آلبوم در اواسط دهه هفتاد ساختند که به سه‌گانه برلین معروف است که در آن قوانین موسیقی راک را شکستند و وارد قلمروی موسیقی کلاسیک آوانگارد شدند. فیلیپ گلس دو آلبوم آنها به نام Low و  Heroesرا به سمفونی تبدیل کرد. این آثار سمفونیک کاملا به زبان موسیقیایی گلس نوشته شده‌اند اما ردپایی از ملودی‌های دیوید بوئی در آنها قابل تشخیص است.

بهترین آلبوم‌های فیلیپ گلس و آلبوم ترانه‌ها و شعرهایی برای تکنوازی ویولون سل (Songs and Poems for Solo Cello)؛

این آلبوم شامل قطعات تکنوازی ویولون‌سل است که از سوئیت‌های ویولون‌سل باخ الهام گرفته شده‌اند. این آلبوم در سال 2008 منتشر شد. 

  • ali

    سلام به امید و کیارش عزیز واقعا نمیدونم چی بگم شما شاید الان متوجه خدمتی که به هنردوستان میکنید نشید دنیام گسترش یافت. لطفا درباره دنی الفمن پادکست بسازید. با تشکر فراوان.

    پاسخ 1398/11/28
    • وب سایت ملودایو

      سلام به علی عزیز خیلی ممنون از شما واقعا باعث افتخار ماست که مخاطبانی مثل شما داریم در مورد دنی الفمن به طور مختصر در پادکست‌های چند قسمتی در مورد شخصیت جوکر صحبت کردیم، اما حتما یک پادکست را به صورت اختصاصی به این آهنگساز و هنرمند اختصاص خواهیم داد.

      1398/11/29