گپ دایو قسمت (34) بررسی فیلم‌ های دراکولا (بخش دوم)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 15 مرداد 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو در بخش دوم از پادکست نقد و بررسی موسیقی متن مجموعه فیلم‌های دراکولا به بررسی فیلم‌هایی از جان بدهام با آهنگسازی جان ویلیامز و فرانسیس فورد کاپولا به آهنگسازی وویچک کیلار آهنگساز لهستانی پرداخته است. فیلم دراکولا ساخته‌ی 1979 میلادی و فیلم دراکولای برام استوکر ساخته‌ی 1992 میلادی از جمله آثار مشهور سینمایی هستند که برای عرضه‌ی هرچه ترسناک‌تر شخصیت دراکولا از هنر آهنگسازی و ساخت موسیقی متن نهایت بهره را برده‌اند. جان ویلیامز که با ساخت موسیقی متن فیلم‌های جنگ ستارگان شهرتی کهکشانی در آهنگسازی کسب کرده است و کیلار آهنگساز فقید لهستانی که تقریبا هر سینمادوستی موسیقی متن وی برای فیلم پیانیست پولانسکی را می‌پسندد،‌ دو استاد آهنگسازی هستند که به خوبی از پس وظیفه‌ی ساخت موسیقی متن برای شخصیت دراکولا برآمده‌اند.

با جدیدترین پادکست گپ‌دایو و قسمت دوم نقد و بررسی مجموعه فیلم‌های دراکولا همراه باشید.

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

 

بخش اول بررسی موسیقی متن فیلم های دراکولا

 

دراکولا و فیلم سینمایی ون‌هلسینگ (Van Helsing)؛

بررسی موسیقی متن فیلم‌های دراکولا

«در این جسم زندگی وجود ندارد. من هیچی نیستم، بی‌روح، بی‌جان، منفور و ترسناک. من برای همه دنیا مرده‌ام. می‌شنوی؟ من هیولایی هستم که انسان‌ها او را از بین می‌برند. من دراکولا هستم.»

ون‌هلسینگ محصول سال 2004 در ژانر ترسناک، فانتزی-تاریک به کارگردانی استیون سامرز است. در این فیلم هیو جکمن و کیت بکینسیل نقش‌آفرینی کرده‌اند. موسیقی متن این فیلم ساخته آلن سیلوستری است که توانست جایزه ساترن بهترین موسیقی متن را دریافت کند.

«وحشت، موجب رنج بیشتر انسان‌هاست، اما تو بوی امید می‌دهی.»

موسیقی متن ون‌هلسینگ بسیار رسا است و با ریتم تندش اجازه نفس کشیدن را به مخاطب نمی‌دهد. در قطعه «Transylvania 1887» صدای قدرتمند سازهای برنجی با کُری قوی و ریتمی دیوانه‌وار شنیده می‌شود. در میانه قطعه «Journey to Transylvania» صدای گیتار عجیبی شنیده می‌شود که حس تعلیق و ترس را در دل بیننده ایجاد می‌کند، سپس دوباره موسیقی به اوج می‌رسد و حالتی شرور، جسورانه و پرخاشگر پیدا می‌کند. قطعه «Attacking brides» حالتی دیوانه‌وار و ریتمی تند دارد.

«به سرنوشت اعتقاد دارید؟ اینکه حتی می‌توان قدرتِ زمان را به خاطر هدفی خاص تغییر داد؟ خوشبخت‌ترین انسان روی زمین کسی است که عشق واقعی را پیدا می‌کند.»

موسیقی متن ون‌هلسینگ ترکیبی باشکوه، سرگرم‌کننده و جسورانه است که در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. قطعه نفس‌گیر «Final Battle» طولانی‌ترین موسیقی این فیلم است که با سازهای برنجی، گروه کُر قوی و ریتم تند نواخته می‌شود. قطعه «Reunited» ریتمی عاشقانه دارد و پایان‌بندی زیبایی برای فیلم محسوب می‌شود. سیلوستری در موسیقی متن ون‌هلسینگ از ساز ترکی نیز استفاده کرده که نمایانگر ریشه والاشیایی دراکولاست.

فیلم سینمایی ناگفته‌های دراکولا (Dracula Untold)؛

بررسی موسیقی متن فیلم‌های دراکولا

«مردم همیشه به یک قهرمان احتیاج دارند، اما گاهی اوقات به یک هیولا نیاز پیدا می‌کنند!»

ناگفته‌های دراکولا فیلمی در ژانر اکشن-فانتزی تاریک به کارگردانی گری شور و محصول سال 2014 میلادی است. به اعتقاد منتقدان این فیلم نه آنقدر قوی است و نه آنقدر ضعیف که مخاطبان را سرگرم نکند. در ساخت صحنه‌های فیلم از تکنولوژی سی‌جی‌آی استفاده شده است و بازیگرانی مثل لوک ایوانز، دومینیک کوپر و سارا گدون در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. موسیقی متن ناگفته‌های دراکولا ساخته رامین جوادی است.

«به خانه من خوش آمدید، آزادانه وارد شوید و با خیال راحت بروید و کمی از خوشبختی‌های خود را به جا بگذارید.»

مقدمه این آلبوم با نجوای گروه کُر شروع می‌شود که آشکارا از موسیقی متن فیلم دراکولا ساخته کیلار الهام گرفته شده و صدای ساز الکترونیک آنرا همراهی می‌کند تا صدای نجواگونه کُر به فریاد تبدیل می‌شود. بهترین قطعه این آلبوم «Mirena» است که در آن ارکستر به خوبی می‌درخشد و احساسات عمیق و واقعی در مخاطب ایجاد می‌کند.

قطعه«Handover» ملودرامی است که حس صحنه را به‌خوبی منتقل می‌کند. بعضی از قطعات این آلبوم بسیار اکشن هستند به‌علاوه ایجاد وحشت می‌کند، مثل «Janissary Attack». قطعه «Brood» بسیار خشن، بی‌رحم و فوق‌العاده است و طوری به نظر می‌رسد که انگار کسی با دست به رشته‌های داخل پیانو ضربه می‌زند. نمی‌توان گفت موسیقی متن دراکولا یکی از شاهکارهای رامین جوادی است و به عقیده برخی از منتقدان از قوت دیگر کارهای او را ندارد.

«تنهایی با بال‌های آویزان روی سقف خانه‌هایمان نشسته است.»

برگرفته از وب‌سایت  movie-wave.net ؛‌