پادکست گپ‌دایو (20) موسیقی فیلم A Cure for wellness (بخش اول)

استودیو ملودایو - دوشنبه، 3 دی 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از پادکست های فارسی در زمینه موسیقی متن و تدوین است که با تولید پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

در بخش اول از پادکست دو بخشی نقد و بررسی موسیقی متن فیلم سینمایی A Cure for wellness  نگاهی به پرونده‌ی گور وربینسکی بعد از ساخت سه‌گانه‌ی دزدان دریایی کارائیب خواهیم داشت و سکانس‌های شاخص این فیلم را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم. 
در جدیدترین قسمت از پادکست موسیقی متن گپ‌دایو با استودیو ملودایو همراه باشید.  

برای مشاهده‌ی ادامه این پادکست روی لینک بخش دوم  موسیقی متن فیلم A Cure for wellness کلیک کنید. 

 

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست موسیقی متن گپ دایو فیلم A Cure for wellness (بخش اول)؛‌ 

 

 

 

این فیلم محصول سال 2016 و ساخته گریگور وربینسکی، کارگردان آمریکایی، در ژانر ترسناک-روان‌شناختی است. از آثار شاخص این کارگردان می‌توان به دزدان دریایی کارائیب، رنگو و حلقه اشاره کرد. او علاوه بر کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی در موسیقی هم تبحر دارد و در چندین گروه راک فعالیت داشته است. او فیلم‌سازی را با ساختن فیلم‌های هشت میلیمتری آغاز کرد و ویدئو کلیپ‌هایی برای گروه‌هایی از قبیل Bad Religion و Monster magnet نیز ساخته است؛ اما دزدان دریایی کارائیب او را در دنیای حرفه‌ای سینما مشهور کرد.

فیلم A cure for wellness با قاب‌بندی‌های متناسب و زاویه دوربین حرفه‌ای می تواند علاوه بر وحشت‌زده کردن مخاطب او را سرگرم کند و در کنار ویژگی‌های فیلم‌های هالیوودی، ساختار فیلم‌های هنری را نیز دارد. وربینسکی با مهارت و جسارتش در این فیلم توانسته ذهن مخاطب را درگیر کند و از نظر بصری به او لذتی تمام عیار بدهد. توجه به جزئیات و طراحی صحنه، حرکت دوربین و موسیقی در کنار هم فیلمی خوش‌ساخت را به بیننده عرضه می‌کنند.

A cure for wellness موسیقی متنی معمایی ؛

فیلم A Cure for wellness

موسیقی متن این فیلم ساخته بنجامین والفیش آهنگساز بریتانیایی است که از آثار شاخص او می‌توان به  فیلم‌های IT، آرامش، هری پاتر، اسنومن و پسر جهنمی اشاره کرد. او در موسیقی فیلم A cure for wellness علاوه بر استفاده از سازهای معمول از صدای اشیا اطراف نیز برای انتقال بهتر حس و حال فیلمنامه استفاده کرده است.

در صحنه اول فیلم شهری تیره و تار و مرده با آسمان‌خراش‌هایی سربه‌فلک کشیده می‌بینیم که یادآوری انزوا و تنهایی انسان مدرن است و همزمان صدای پسربچه‌ای که سولو می‌خواند و حس مرگ و تنهایی را بیشتر القا می‌کند. وضوح بالای صدای اشیا و آب، به تأثیرگذاری بیشتر تصاویر روی مخاطب کمک می‌کند. برای مثال در صحنه‌ای که کارمند سکته می‌کند صدای سوت ممتدی شنیده می‌شود که القا کننده صدای دستگاه نوار قلب و مرگ است. در چند ثانیه اول فیلم صدای سولوی پسر بچه ایتدا فضایی افکتیو ایجاد کرده و بعد به تم پیانو منتقل می‌شود.

او با تبحرش ساز پیانو را با آواز ترکیب کرده و در کنار صحنه‌ها و دکوپاژ دقیق فیلم، صداهایی دقیق و موشکافانه و فضایی سورئال تولید می‌کند. داستان عجیب و غریب فیلم در کنار موسیقی معنا می‌یابد و علاوه بر لذت، حس وحشت و تنهایی را نیز به ذهن بیننده القا می‌کند.

فیلم A cure for wellness و نظر منتقدان؛

فیلم A Cure for wellness

بعضی از منتقدان این فیلم را با آثار مارتین اسکورسیزی مقایسه کرده‌اند اما به عقیده آنها مدت زمان A cure for wellness برای این ژانر بسیار طولانی است و از میزان لذت آن برای مخاطب کم می‌کند. به عقیده برخی منتقدان، کارگردان از اواسط فیلم، دیگر به داستان اهمیتی نمی‌دهد و آنرا رها می‌کند و هر کاری که دوست دارد انجام می‌دهد؛ که نتیجه آن صحنه‌های به شدت عجیب و غریبی است که ممکن است بیننده را کاملا از فضای فیلم به بیرون پرت کند.

به علاوه تماشاگر با کنار هم قرار دادن پازل‌های فیلم زودتر از قهرمان داستان می‌تواند پایان فیلم را حدس بزند و داستان غافلگیری‌اش را در پایان از دست می‌دهد. اما به عقیده بعضی از منتقدان این چندان اهمیتی ندارد چرا که داستان فیلم، بیننده را مجبور به کنکاش و جستجو می‌کند و همین کشف معما او را سرگرم و ذوق‌زده می‌نماید.

این فیلم فروش چشم‌گیری نداشت و نتوانست جایزه‌ای کسب کند، البته شاید بتوان گفت در دنیای مدرن توجه مخاطب بیشتر به سمت فیلم‌های تجاری با جلوه‌های بصری خاص باشد تا فیلمی هنری که مستلزم تفکر و تحلیل اتفاقات است.

  • کیهان

    واقعا خسته نباشید میگم گپ دایو های ملودایو عالیه امیدوارم که از این دست پادکست هاتون به راه باشه

    پاسخ 1398/01/27
    • وب سایت ملودایو

      با سلام خیلی ممنون که پادکست های گپ دایو را با دقت در سایت ملودایو دنبال می کنید، لطفا اگر پیشنهاد یا انتقادی برای ارتقای کیفیت پادکست‌های نقد و بررسی موسیقی متن فیلم های سینمایی در سایت ملودایو دارید، ما را از نظرات خود محروم نکنید. با سپاس

      1398/01/28