پادکست گپ‌دایو (20) موسیقی فیلم A Cure for wellness (بخش دوم)

استودیو ملودایو - دوشنبه، 10 دی 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از پادکست های فارسی در زمینه موسیقی متن و تدوین است که با تولید پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.    

در قسمت دوم از پادکست دو قسمتی نقد و بررسی موسیقی متن فیلم سینمایی A Cure for wellness  نگاهی به موسیقی متن بنجامین والفیش برای این فیلم خواهیم داشت و سکانس های شاخص  این فیلم را از منظر موسیقی متن مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم. 
در جدیدترین قسمت از پادکست موسیقی متن گپ دایو با استودیو ملودایو همراه باشید.

برای مشاهده‌ی بخش اول این اپیزود روی لینک قسمت اول پادکست موسیقی متن فیلم سینمایی A Cure for wellness کلیک کنید.

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو: 

در آغاز فیلمA Cure for wellness  موسیقی «هانا و ولمر» شنیده می‌شود که تمی نرم و ملایم و زیبا همراه با صدای سوپرانوی پسرانه دارد و در اصطلاح به آن موسیقی آنجلیک می‌گویند. هانا و ولمر در کنار هم قرار گرفته‌اند و در ادامه موسیقی هانا تم ولمر شروع می‌شود و از نظر کارگردان اینها شخصیت‌های اصلی فیلم هستند. در درمان سلامتی، مجموعه‌ای از تضادها به فیلم شکل می‌دهند، موسیقی آرام و کش‌دار نمایانگر شخصیت نامیرای فیلم است که به دنبال جاودانگیست.

 

در قطعه «دوچرخه» تمی فانتزی به داستان داده می‌شود که کاملا متفاوت از داستان ترسناک و روان‌شناختی فیلم است و صحنه‌هایی نمایش داده می‌شوند که افراد بیمار توهم رسیدن به بهشت را دارند. قطعه «The rite» دوباره مخاطب را به داستان فیلم ترسناک پرت می‌کند. موسیقی فیلم در کنار صحنه‌های آن مدام بیننده را با تضادها مواجه می‌کند.

صدای پیانوی گاتیک، فضای مرموزی ایجاد کرده که به رمزآلود بودن شخصیت اصلی فیلم دامن می‌زند. موسیقی فیلم در کنار تناقض‌هایش، حس و حالی عجیب از دنیای انسان‌هایی که در فضایی غریب گیر افتاده‌اند را در ذهن مخاطب القا می‌کند.

در صحنه‌های شکنجه و لحظاتی که شخصیت در جستجوی رمز و راز مکان است، موسیقی آرام شنیده می‌شود که این تضاد هم نشان‌دهنده حال خوب افرادی است که شکنجه می‌شوند و توهم درمان دارند و هم اینکه شخصیت داستان در جای اشتباه گیر افتاده است.

ولمر شخصیتی مرموز دارد و تم او آرام و مرموز ساخته شده است. آهنگساز و کارگردان با هم تضادها را در کنار هم چیده‌اند و کاری کرده‌اند که با شنیدن موسیقی، بیننده به دیدن فیلم ترغیب شود. می‌توان موسیقی بی‌کلام فیلم A Cure for wellness را به چهار بخش تقسیم کرد؛ تم هانا، تم ولمر که روایتگر مرگ و رمزآلودگیست، موسیقی تنش‌زا که مملو از صداهای نویزدار و آزاردهنده است، موسیقی آرام و درمانگر که موجب می‌شود داستان همچنان مرموز باقی بماند و داستان با جذابیت ادامه پیدا کند.

فیلم A Cure for wellness و فیلمنامه‌ای تماشایی ؛

A Cure for wellness

می‌توان گفت فیلمنامه این فیلم دارای پنج بخش است؛ کنجکاوی، گیجی و سردرگمی، دل‌آشوبگی و اضطراب، بی‌اعتمادی و فروپاشی روانی و گرفتاری در برزخ یا جنون و وضعیت آخرالزمانی.

نام فیلم هم نشان می‌دهد که گاهی درمان خودش موجب بیماری می‌شود یا به بیماری دامن می‌زند.

منتقدان بر این باورند که شخصیت‌های داستان به شدت تیپیک هستند و آنها را می‌توان در فیلم‌های دیگر نیز دید. فیلم A Cure for wellness نشان‌دهنده دغدغه‌های انسان در کشورهای مدرن است که به درمانگری و تجزیه و تحلیل معتقدند و به نظر منتقدان افراد کشورهای جهان سوم کمتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند. نگاه پوچ‌گرایانه به زندگی و اینکه همه چیز بیهوده است نیز از نکات مد نظر منتقدان می‌باشد.

پادکست فارسی A Cure for wellness و سبک فیلم؛

گریگور وربینسکی در ساخت این فیلم نگاهی به سبک سینمای دهه هفتاد اروپا داشته و از ژانر قتل‌های زنجیره‌ای در آن استفاده کرده است. از فیلم‌های شاخص این ژانر می‌توان به فیلم «دیوانه از قفس پرید» اشاره کرد. سبک موسیقی فیلم نیز سبک انتظار است. در واقع می‌توان گفت فیلم A Cure for wellness ، فیلمی تکنیکی و تجربی بوده که روی موضوعی حساس دست گذاشته است.

  • ali

    سلام به امید و کیارش عزیز ویدئو قسمت دوم نیست؟

    پاسخ 1398/12/17
    • ملودایو

      با سلام و سپاس از تذکر شما لینک اصلاح شد

      1398/12/18