پادکست گپ دایو (66) بررسی فیلم و موسیقی فیلم 3:10 به یوما

استودیو ملودایو - پنج‌شنبه، 27 خرداد 1400

فیلم 3:10 به یوما (3:10 to Yuma) یک فیلم وسترن آمریکایی به کارگردانی جیمز منگولد است. این فیلم بازسازی شده فیلم 3:10 به یوما (فیلم 1957) می‌باشد. راسل کرو، کریستین بیل و بن فاستر در این فیلم ایفای نقش کردند. این فیلم در 80امین مراسم اسکار، نامزد جوایز بهترین موسیقی فیلم و بهترین میکس صدا بود.

 

۳:۱۰ به یوما (3:10 to Yuma )

در چند دهه اخیر، تعداد انگشت‌شماری از کارگردانان به سمت ساخت فیلم وسترن رفته‌اند اما به‌دلیل وجود علاقه‌مندان این ژانر در سراسر دنیا، معمولا فیلم‌های این ژانر با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه می‌شود. 3:10 به یوما به کارگردانی جیمز منگولد و بر اساس داستان کوتاهی از المور لئونارد است. این فیلم نسخه بازسازی شده فیلم 3:10 به یوما به کارگردانی دلمر دیوز و محصول سال 1957 است. فیلم فوق‌العاده منگولد با بازی‌های درخشان راسل کرو، کریستین بیل و لوگن لرمان توانست نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرده و در هشتادمین مراسم اسکار نامزد دریافت جایزه برای بهترین موسیقی و بهترین میکس صدا شود.

قسمت 19 پادکست گپ دایو | بررسی موسیقی متن فیلم خوب بد زشت

موسیقی متن این فیلم توسط مارکو بلترامی، آهنگساز و رهبر ارکستر آمریکایی ساخته شده که ساخت موسیقی برای فیلم‌های ترسناک میمیک، دانشکده، رزیدنت ایول، پسر جهنمی، نابودگر و جیغ را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. در ادامه به بررسی موسیقی متن فیلم 3:10 به یوما و ویژگی‌های ساختاری آن پرداخته می‌شود.

مارکو بلترامی و موسیقی متن فیلم ترسناک

مارکو بلترامی، آهنگساز آمریکایی متولد سال 1966 است و در طول بیست‌وپنج سال فعالیت حرفه‌ای خود برای بیش‌از 120 فیلم و مجموعه تلویزیونی موسیقی فیلم ساخته است. او تا کنون دو بار برای فیلم‌های مهلکه و 3:10 به یوما نامزد دریافت جایزه اسکار شده و جایزه ستلایت بهترین موسیقی متن را برای فیلم روح موج‌سوار دریافت کرده است.

او ساخت موسیقی فیلم را از سال 1994 و با فیلم ترسناک Death Match به کارگردانی جو کاپولتا آغاز کرد. بعد از این تجربه، در سال 1996 بلترامی برای فیلم اسلشر-مهیج جیغ به کارگردانی وس کریون موسیقی متن ساخت که با استقبال عمومی مواجه شد.

از آن زمان بلترامی به‌عنوان آهنگساز فیلم‌های ترسناک، مهیج و اکشن جای خود را در صنعت سینما باز کرد. او همچنین برای فیلم‌های مستقلی از قبیل زندگی خطرناک پسران آلتر و سه تدفین ملکیادس استرادا نیز موسیقی ساخته است. بلترامی بارها نامزد دریافت جایزه‌های گوناگونی از قبیل جایزه امی و جایزه اسکار شده و آثار او با مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است.

سبک موسیقی مارکو بلترامی

موسیقی بلترامی بیشتر بر پایه موسیقی کوبه‌ای استوار است و در آثارش اغلب از سازهایی مثل درامز باس، ویولن و سازهای بادی برنجی استفاده می‌کند. بلترامی در موسیقی فیلم 3:10 به یوما با الهام از انیو موریکونه و استفاده از موسیقی ارکسترال، صداهای تیز، ضربات کوبه‌ای و اوج‌وفرودهای تدریجی توانسته موسیقی مناسب با ژانر وسترن خلق کند.

در فیلم 3:10 به یوما موسیقی متن دارای دو تم اصلی است و از دو موتیف برای شخصیت‌های اصلی استفاده شده است. بلترامی در موسیقی متن این فیلم با استفاده صداهای آرام، نوای گیتار، تعلیق ظریف و تم‌های ملایم، توانسته موسیقی فوق‌العاده و پیشگویانه خلق کند.

بلترامی در موسیقی این فیلم، ریتم را دقیق و محکم پیش می‌برد و یک فینال انفجاری برای آن در نظر می‌گیرد. در قطعه Barn Burn، آهنگساز با تلفیق صدای گیتار و سازهای بادی برنجی، احساسات شدیدی را به مخاطب منتقل می‌کند که نشان از رستگاری دو شخصیت اصلی فیلم دارد.

موسیقی متن 3:10 به یوما یکی از بهترین آثار بلترامی است و به‌خوبی توانسته فضای وسترن کلاسیک را باسازهایی مثل گیتار و هارمونیوم به بیننده منتقل کند. موسیقی بلترامی نشانگر ویرانی روح، اشتیاق و غریزه بقا است و ملودی‌ها و تم‌های زیبا آن همگام با صحنه‌های فیلم پیش می‌روند.

مارکو بلترامی و 3:10 به یوما

• شما فوق‌العاده پر کار هستید، معمولا از کجا الهام می‌گیرید؟

من کار در سبک‌های مختلف را دوست دارم و از منابع زیادی الهام می‌گیرم.

• شما علاوه‌بر آهنگسازی برای فیلم‌های بزرگ، موسیقی متن فیلم‌های مستقل بسیاری را نیز ساخته‌اید. چطور می‌توانید با ژانرها و فیلم‌های مختلف کار کنید؟

آهنگسازی برای فیلم‌های بزرگ بسیار مشکل است، اما کار روی پروژه‌های شخصی و کوچک صمیمیت و آرامش بیشتری دارد؛ بنابراین من با کار روی فیلم‌های مختلف می‌توانم روحیه خود را حفظ کنم و خستگی ذهنی‌ام را از بین ببرم. اغلب اوقات با آهنگسازی برای فیلم‌های مستقل، ایده‌هایم را پیاده می‌کنم تا بعدا بتوانم در فیلم‌های بزرگتر آنها را بسط دهم.

• شما با آهنگسازان بزرگ بسیار همکاری کرده‌اید، آیا روش کار شما هر بار تغییر می‌کند؟

مثلا در همکاری با فیلیپ گلس، رویکرد متفاوتی داشتید؟ تجربه کار با فیلیپ گلس برای من فوق‌العاده هیجان‌انگیز بود. در ان پروژه من رویکرد او را دنبال می‌کردم و از آنجایی که گلس یک آهنگساز نمادگراست، دوست داشتم برخوردش با فیلم را ببینم؛ در واقع تجربه همکاری با او برایم جنبه آموزشی داشت. در کل من عاشق کار گروهی هستم و فرایند کار با افراد مختلف و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها را دوست دارم.

• می‌توانید کمی در مورد فرایند همکاری‌تان با آهنگسازان مختلف بگویید؟

وقتی قرار است با یک آهنگساز دیگر پروژه‌ای را کار کنیم، معمولا تمام روز خود را در استودیو می‌گذرانیم و در مورد همه چیز با هم مشورت می‌کنیم. از آنجایی‌که مهارت‌ انسان‌ها با هم متفاوت است، ما در مورد مسائل مورد تخصصمان مثل مباحث فنی یا اجرا با هم صحبت می‌کنیم و ایده‌هایمان را با هم درمیان می‌گذاریم.

• شما همکاری طولانی مدتی با وس کریون داشته‌اید و آهنگساز اصلی فیلم‌های او هستید، کمی در مورد این همکاری بگویید.

من قبل از فیلم جیغ، هیچ فیلم ترسناکی ندیده بودم و همین موضوع برای وس بسیار جذاب بود. در اولین تجربه، من هیچ ایده‌ای نداشتم و او می‌توانست همانطور که می‌خواهد به ذهن من شکل دهد؛ در واقع فضایی برای من ایجاد شده بود تا در این ژانر تمرین کنم و یاد بگیرم.

• شما شاگرد جری گلداسمیت بوده‌ای، کمی در مورد تجربه یادگیری خود بگویید.

این تجربه چشم مرا به دنیای موسیقی باز کرد؛ در آن زمان فضای دانشگاهی روی ساختارهای پیچیده موسیقی تأکید داشت اما روش گلداسمیت کاملا متفاوت و مبنی بر ساده‌سازی فرایند آهنگسازی بود. بزرگترین تغییر من در زمینه آهنگسازی در زمان کار با گلداسمیت صورت گرفت.

• و سخن آخر؟

فیلم، به من اجازه می‌دهد تا ایده‌هایم را کشف کنم بنابراین ساخت موسیقی متن برایم بسیار جذاب است. از نظر من یک موسیقی متن بد، کل فیلم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. من فیلم را مثل یک معما می‌بینم و حل کردن آن برایم بسیار سرگرم کننده است؛ به این معنا که در هر پروژه باید برای تصاویر، هویت موسیقیایی پیدا کنم و آهنگی متناسب با داستان بسازم.