گپ دایو قسمت (55) بررسی موسیقی متن فیلم the village

استودیو ملودایو - پنج‌شنبه، 13 شهریور 1399

در قسمت 55 پادکست گپ دایو در مورد موسیقی فیلم The Village که خواکین فینیکس و آدرین برودی و سیگورنی ویور در اون بازی میکنند صحبت کردیم. فیلمی به کارگردانی ام نایت شیامالان کارگردان هندی هالیوود و با موسیقی متنی از James Newton Howard که بارها نامزد اسکار شده است.

 

 

 

جیمز نیوتن هاوارد آهنگساز، موسیقیدان و رهبر ارکستر آمریکایی است که تا کنون برای بیش از صد فیلم آهنگسازی کرده و بارها نامزد دریافت جایزه اسکار، امی و گرمی شده است. او برای چندین فیلم کارگردان هندی-آمریکایی، ام نایت شیامالان موسیقی متن ساخته است که فیلم دهکده(The Village) نیز یکی از آنها می‌باشد.

هاوارد برای ساخت موسیقی‌های احساسی و لطیفش شهرت دارد و تا کنون برای فیلم‌هایی از قبیل حس ششم، نشانه‌ها، زن زیبا، آتلانتیس:امپراتوری گم‌شده، دایناسور، بتمن آغاز می‌کند، الماس خونین، شوالیه تاریکی، شبگرد و میراث بورن موسیقی متن ساخته است. او همچنین با آهنگسازان و خوانندگانی از قبیل هانس زیمر، التون جان، دایانا راس، جورج بنسون و وندا شپارد همکاری کرده است. آثار ام نایت شیامالان با تعلیق‌های به‌جا و نمادگرایی‌هایشان تماشاگران را به خود جلب می‌کنند.

فیلم دهکده از نظر تصویری و هنری بزرگترین دستاورد این کارگردان است. این داستان در زمان و مکانی نامشخص و با موجوداتی تخیلی که ظاهری قرمز رنگ دارند، اتفاق می‌افتد. نقش‌آفرینی هنرمندانه بازیگران نیز به به جذابیت داستان می‌افزاید. دهکده، موفق‌ترین همکاری شیامالان و هاوارد است. طغیان‌های ارکسترال موسیقی در کنار تعلیق داستان، فضای وحشتناکی ایجاد می‌کند. تک‌نوازی‌های ویولن توسط هیلاری هان، بی‌گناهی، زمینی بودن و فضای زندگی شخصی روستانشینان را نشان می‌دهد؛ علاوه‌براین صدای تیز و مالیخولیایی این ساز هم نمایانگر پیچیدگی جامعه منزوی و هم نشان‌دهنده مثلث عشقی داستان نیز است.

قطعه « Noah Visits» قطعه اصلی است که با طنین خشکش در میان موسیقی متن مثل صدای باد جریان دارد. یکی از ویژگی‌های برجسته آثار هاوارد این است که در موسیقی‌اش لحظات ظریفی را خلق می‌کند که در موقع بروز حادثه، موجب وحشت بیشتری می‌گردد. در قطعه « The Bad Colour» حسی ناخوشایند و اضطراب را به بیننده القا می‌کند. قطعه ارکسترال و ترسناک « Those We Don't Speak Of» که در نهایت با ریتمی کوبشی به پایان می‌رسد، بسیار وحشت‌آور است و نمایشی استادانه از ظرافت کار هاوارد را نشان می‌دهد. تم اصلی فیلم با فرازوفرودهایش در کل موسیقی متن جریان دارد. موسیقی ارکسترالی که با تک‌نوازی ویولن ترکیب می‌شود و در نهایت یک موسیقی متن بینظیر خلق می‌کند. موسیقی متن فیلم دهکده به خودی‌خود وحشت‌آور نیست و در واقع ترکیب موسیقی‌های مختلف با تم اصلی است که آنرا هیجان‌انگیز می‌کند. در این فیلم موسیقی تلاش دارد تا حس عاشقانه را نیز به مخاطب القا کند. در موسیقی متن هاوارد از بیس و پرکاشن به‌ندرت و در زمان مناسب استفاده شده است. تک‌نوازی ویولن با پس‌زمینه‌ای از سازهای زهی، پیانو و سازهای بادی سادگی و بی‌آلایشی شخصیت اصلی داستان را به مخاطب القا می‌کند.

فیلم دهکده، نماد پاکی، بی‌گناهی، عشق بی‌قید و شرط و تلاش برای زنده ماندن است که در درون هر انسانی وجود دارد. هاوارد قبل از ساخت این موسیقی متن از طرفداران هیلاری هان بوده است و به دلیل شباهت او به نقش اصلی فیلم و علاقه‌اش به اجراهای هان، او را انتخاب می‌کند. ساختن یک موسیقی ترسناک که هم عشق و زیبایی را القا کند و هم وحشت و ترس شاید کار دشواری نباشد اما اینکه آن اثر منسجم، لذت‌بخش و هوشمندانه ساخته شود، مهم است. بی‌شک، موسیقی متن دهکده یکی از ماندگارترین‌های سینما و شاهکار جیمز نیوتن هاوارد است.

منبع

  • حنیف فروزانی

    امروز با سایتتون آشنا شدم. متاسفانه در ایران تعداد سایتهایی که به صورت تخصصی در حوزه ی موسیقی فعالیت داشته باشند بسیار کم می‌باشند. سایت بسیار خوبی دارید. موفق باشید.

    پاسخ 1399/08/19