پادکست گپ دایو (52) موسیقی بازی فاینال فانتزی

استودیو ملودایو - یک‌شنبه، 22 تیر 1399

نوبوو اوئماتسو متولد ۲۱ مارس ۱۹۵۹ موسیقیدان ژاپنی است که برای بازی‌های ویدئویی آهنگسازی کرده‌است. وی به خاطر آهنگسازی بیشتر عناوین فاینال فانتزی برای شرکت اسکوئر انیکس به شهرت رسیده‌است. از وی به عنوان یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین آهنگسازان صنعت بازی‌های ویدئویی یاد می‌شود به‌طوری‌که از طرف بعضی از رسانه‌ها به وی عنوان «بتهوون بازی‌های ویدئویی» داده شده‌است.

فاینال فانتزی(Final Fantasy)

نوبوو اوئماتسو با الهام از مناظر طبیعی کوچی-جزیره‌ای سرسبز در جنوب ژاپن- که او کودکی‌اش را در آنجا گذرانده، موسیقی متن مجموعه بازی‌های فاینال فانتزی را خلق کرده است. آثار او حس و حال فضای طبیعی، جنگل، رودخانه و قلعه‌های بازی را به مخاطب منتقل می‌کند. در ادامه مصاحبه‌ای با اوئماتسو ترتیب داده شده که در آن او درباره شروع فعالیتش به‌عنوان آهنگساز و ساخت موسیقی متن برای فاینال فانتزی صحبت می‌کند:

- کجا بزرگ شدید؟ من در جنوب ژاپن و منطقه کوچی واقع در شیکوکو متولد شدم. چیزهای زیادی در آنجا وجود ندارد اما فضای پیرامونم مملو از کوه‌ها، رودخانه‌ها و طبیعت زیبا و بکر بود که من عاشق آنها هستم.

- تفاوت شیکوکو با مناطق دیگر ژاپن چیست؟ در واقع شیکوکو یک جزیره است و به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش از توکیو جدا شده و می‌توان گفت از نظر فرهنگی کمی عقب‌تر از شهرهای بزرگ باشد. برای رسیدن به منطقه ما باید از کوه‌ها عبور کرد. وقتی کودک بودم معلمم مرا به دریای کوچی برد و گفت آن طرف آبها آمریکا و استرالیا قرار دارند؛ از همان زمان دوست داشتم به خارج از کشورم سفر کنم و جاهای تازه را ببینم.

- زندگی در شیکوکو چگونه روی آهنگسازی و موسیقی شما تأثیر گذاشت؟ شیکوکو جای اسرارآمیزی است. آنجا فضایی معنوی حکمفرماست و من از بچگی چیزهای عجیبی در آن منطقه دیدم؛ هنوز هم دنیای ماورائی آنرا دوست دارم و در موسیقی از آن الهام می‌گیرم.

- وقتی برای فاینال فانتزی و صحنه‌های طبیعی مملو از رودخانه و جنگل آن موسیقی می‌سازید، به کوچی فکر می‌کنید؟ در بسیاری از RPG ها فضایی فانتزی حکمفرماست و صحنه‌های آن شامل جنگل‌های زیبا، رودخانه‌ها، قلعه‌ها، جن و پری است؛ تمام اینها شبیه فضایی است که من در آن بزرگ شدم و بنابراین ناخوآگاه آن فضا روی کار من تأثیر دارد.

- موسیقی کلاسیک را چطور آموختید؟ من هیچ‌وقت در زمینه موسیقی تحصیل نکردم و آهنگسازی یا نواختن یک ساز خاص را یاد نگرفتم بلکه شروع کردم به بازی‌بازی با آن و سعی کردم خودم موسیقی را بیاموزم و بسازم.

- در زمینه آهنگسازی، چه کسی قهرمان شماست؟ افراد زیادی هستند. در دهه هفتاد که دانش‌آموز دبیرستان بودم گروه‌هایی مثل Led Zeppelin، Deep Purple و گروه‌های پراگرسیو راک زیادی بودند که مرا تحت تأثیر قرار دادند. گروه‌های یس، امرسون، Lake & Palmer، کینگ کریمسون، پینک فلوید، التون جان، The Carpenters، پل مک‌کارتنی، استیو واندر و خیلی‌های دیگر. فکر می‌کنم از هر کدام آنها تا حدودی تأثیر گرفته‌ام.

- چرا در سال 1972 دوست داشتید التون جان باشید؟ چون اولین آلبومی که خریدم Honky Château التون جان بود و به عنوان یک جوان، آهنگ‌های این آلبوم خیلی روی من تأثیر گذاشت و به این فکر کردم که آهنگسازی چقدر شغل هیجان‌انگیزی است.

- چطور کارتان را با شرکت بازی‌های ویدیوئی Square شروع کردید؟ وقتی بیست‌وچهار-پنج سالم بود دوست داشتم در زمینه موسیقی فعالیت کنم. اما بدون ارتباطات و توانایی و تجربه این کار تقریبا محال بود. هر روز از کارهایم نمونه‌هایی ضبط می‌کردم و به استودیوها می‌فرستادم. در خانه کوچک من افراد زیادی با رؤیای اینکه روزی نقاش، نویسنده یا کارگردان شوند، جمع می‌شدند و با هم معاشرت می‌کردیم. روزی دختری از آن جمع به من گفت که می‌خواهد یک بازی بسازد. او از من خواست تا آهنگسازی بازی‌اش را انجام دهم، او برای شرکت Square کار می‌کرد. در آن زمان آهنگسازی بازی، شغل محسوب نمی‌شد. با خودم گفتم باید چند سالی در این زمینه کار کنم و تجربه کسب کنم و بعد به سمت کار مناسبی بروم، مثل آهنگسازی فیلم. من قصد داشتم موقتا با Square همکاری کنم اما دوره کاری موقت من بیست‌وچنج سال طول کشید.

- در مورد اولین آهنگ بازی فاینال فانتزی «Prelude» برایمان بگویید. من آلبوم موسیقی بازی را ساخته بودم و همه چیز کامل بود که رئیسم وارد اتاق شد و گفت یک ترانه برای صحنه شروع بساز، او سی دقیقه به من وقت داد. اصلا تصور نمی‌کردم که این موسیقی انقدر محبوب شود و در تمام قسمت‌های مجموعه فاینال فانتزی بکار برود.

- در مقایسه با موسیقی بازی‌های دیگر، موسیقی فاینال فانتزی چه ویژگی خاصی دارد؟ فاینال فانتزی اولین تجربه RPG من بود. در این نوع بازی شما هر نوع موسیقی می‌توانید استفاده کنید، مثلا می‌توانید موسیقی باشکوه و پر جنب‌وجوش بسازید، یا برای شخصیت‌های زیبا موسیقی لطیف خلق کنید یا برای صحنه‎های نبرد موسیقی پراگرسیو راک در نظر بگیرید. خب من عاشق همه سبک‌های موسیقی هستم و به نظرم RPG بهترین فضایی است که می‌توانم آهنگسازی کنم.

- شما باید احساسات گوناگونی را از طریق موسیقی بیان کنید، آیا احساسات خاصی وجود دارند که بیان آنها برای شما آسان‌تر باشد؟ برای من بیان احساسات لطیف از طریق موسیقی آسان‌تر است. البته اگر از من بخواهند که موسیقی پرهیجان بسازم، این کار را انجام می‌دهم اما شخصا علاقه‌ای به ساخت موسیقی ماجراجویانه و جنگی ندارم و بیشتر ترجیح می‌دهم در زمینه مضامین عاشقانه موسیقی باشکوه خلق کنم.

منبع