پادکست گپ دایو (46) بررسی نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020؛

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 8 بهمن 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ دایو در قسمت چهل و ششم این مجموعه پادکست‌ها، به بهانه‌ی برگزاری مراسم اسکار 2020 میلادی،‌ نامزدهای برگزیده در بخش بهترین موسیقی متن را سوژه‌ی نقد و بررسی خود قرار داده است. قسمت جدید پادکست موسیقی گپ‌دایو پر است از شاهکارهای شنیدنی که در سال 2019 میلادی برای تماشایی‌تر ساختن فیلم‌های سینمای هالیوود خلق شده‌اند. در این قسمت از پادکست گپ‌دایو ضمن بررسی موسیقی متن فیلم‌های 1917، زنان کوچک، داستان ازدواج، جوکر و جنگ ستارگان:‌ خیزش اسکای واکر،‌ از موسیقی‌های متنی صحبت می‌کنیم که اگر چه بخت دریافت جایزه‌ی اسکار را پیدا نکردند، اما جای خالیشان در این فهرست به شدت احساس می‌شود.  

پادکست گپ دایو (46) بررسی نامزدهای بهترین موسیقی در اسکار 2020 را ببینید و بشنوید.  

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو: 

بهترین موسیقی متن‌های 2019؛

در این پادکست تلاش می‌کنیم تا فهرستی از بهترین موسیقی‌های متن سال 2019 را به علاقه‌مندان و سینمادوستان معرفی کنیم،‌ اما همانطور که هیچ فهرستی هیچ وقت کامل نیست، در مقاله‌ی زیر تلاش کردیم تا بار دیگر تعداد بیش‌تری از موسیقی‌های شنیدنی امسال را به فهرست فیلم‌های معرفی شده در این پادکست اضافه کنیم تا حق مطلب را بهتر ادا کرده باشیم. شما نیز نظرتان را در مورد بهترین موسیقی‌های متن سال 2019 با ما و مخاطبان سایت ملودایو درمیان بگذارید. 

فیلم سینمایی مرد ایرلندی؛ 

نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

آهنگساز: رابی رابرتسون

موسیقی متنی که مخاطب را به سمت تعمق در مورد مرگ و پوچی زندگی سوق می‌دهد. ترکیب صدای سازدهنی و گیتار، فضایی سنگین ایجاد می‌کند و در مخاطب این احساس را بوجود می‌آورد که آیا در زمان حیاتش روی زمین به اندازه کافی تأثیرگذار و ماندگار بوده است.

فیلم سینمایی جوکر؛

نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020

کارگردان: تاد فیلیپس

آهنگساز: هیلدور گودنادوتیر

موسیقی متن فیلم جوکر در کنار بازی بی‌نظیر واکین فینیکس، یکی از نقاط قوت فیلم محسوب می‌شود. گودنادوتیر در ساخت موسیقی این فیلم از ساز تیمپانی –سازی از خانواده‌ی سازهای کوبه‌ای- نهایت بهره را برده است. موسیقی متن فیلم جوکر روند آرام تبدیل شدن شخصیت فیلم به یک انسان شرور را با هوشمندی نشان می‌دهد.

فیلم سینمایی 1917؛

نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020

کارگردان: سم مندس

آهنگساز: توماس نیومن

فیلمی در مورد جنگ جهانی اول که موسیقی توماس نیومن سنگینی فضای آنرا دوچندان کرده است. موسیقی نیومن با فراز و نشیب‌های احساسی داستان، بازی‌ها و اتفاقات غافلگیرکننده فیلم هماهنگ است.

فیلم سینمایی انتقام‌جویان: پایان بازی؛

نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020

کارگردان: برادران روسو

آهنگساز: آلن سیلوستری

موسیقی سیلوستری فضای ابرقهرمانانه و حماسی فیلم را تقویت کرده است. قطعه «Portals» یکی از بهترین آهنگ‌های این فیلم است که در اوج نبرد شنیده می‌شود.

فیلم سینمایی آخرین سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو؛‌

نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020

کارگردان: جو تالبوت

آهنگساز: امیل مُسری

در موسیقی باشکوه این فیلم از سازهای زهی، ساکسیفون و گروه کُر استفاده شده است. در یکی از قطعه‌های فیلم مایکل مارشال-خواننده اهل سانفرانسیسکو- ترانه‌ای بنامSan Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair) را اجرا می‌کند که بسیار تأثیرگذار است.

فیلم سینمایی راکت‌من؛

نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020

کارگردان: دکستر فلچر

آهنگساز: متیو مارگسون

راکت‌من فیلمی زندگینامه‌ای در مورد دوره‌ای از زندگی التون جان است. اجراهای زیبا در سکانس‌های مختلف فیلم نشانگر شخصیت اصلی خواننده هستند و آهنگساز با تنظیم دوباره بعضی از آهنگ‌ها به زیبایی فیلم افزوده است. در راکت‌من تارون اگرتون-بازیگر نقش اصلی- تمام ترانه‌ها را خودش اجرا می‌کند.

فیلم سینمایی ما؛

نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020

کارگردان: جوردن پیل

آهنگساز: مایکل آبل

آبل در موسیقی متن این فیلم با استفاده از انواع سازها و صداهای عجیب وحشت را به مخاطب منتقل می‌کند. او داستان فیلم را از طریق موسیقی روایت می‌کند.

فیلم سینمایی زنان کوچک؛

نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020

کارگردان: گرتا گرویگ

آهنگساز: الکساندر دسپلا

موسیقی دسپلا این فیلم را از دیگر آثار اقتباسی رمان زنان کوچک متمایز می‌کند. موسیقی بالتیک، غریب و سرد این فیلم به کمک صحنه‌ها می‌آید تا اثری فوق‌العاده و به‌یادماندنی خلق کند.

فیلم سینمایی میدسامر؛

نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020

کارگردان: آری استر

آهنگساز: بابی کرلیک

در فیلم میدسامر موسیقی کرلیک تأثیر به‌سزایی در ترساندن مخاطب دارد. او با استفاده از سازهای زهی صداهای ناهنجاری تولید می‌کند که این ناهماهنگی نیز موسیقی را بسیار دلهره‌آور و وحشت‌انگیز کرده است.

فیلم سینمایی داستان ازدواج؛

نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020

کارگردان: نوآ بامباک

آهنگساز: رندی نیومن

موسیقی احساسی، شیرین و شاعرانه نیومن با حس‌وحال داستان فیلم و شخصیت آن و همچنین نوع روایت هماهنگ است. تمرکز موسیقی متن این فیلم روی دو شخصیت اصلی است و در نشان دادن روحیات آنها بسیار موفق عمل کرده است.

فیلم سینمایی بروکلین بی‌مادر؛

نامزدهای بهترین موسیقی متن در اسکار 2020

کارگردان: ادوارد نورتون

آهنگساز: دنیل پمبرتون

موسیقی جاز نقش تعیین‌کننده‌ای در این فیلم نئونوآر-جنایی دارد و پمبرتون با موسیق آرام خود صحنه‌های فلیم را همراهی می‌کند. در موسیقی پمبرتون احساس ناگزیری موج می‌زند. تلفیق پرکاشن و پیانو حس تعلیق را به مخاطب القا می‌کند. بهترین قطعه در آلبوم موسیقی این فیلم «Woman In Blue» است.

  • سینا

    بهترین موسیقی متن 2019 را فیلم Irishman داشت که فقط با یک ترک تمام اون فیلم طولانی و شخصیت ها رو فقط توی چهار دقیقه در برگرفت!! انتخاب ساز ها نحوه استفاده ملودی و اسنیر درام با چه دقتی میکس شده نحوه حضور دو ساز اصلی همه و همه این یک قطعه را فقط می توان با یک اسکار تشویق کرد ! تعجب می کنم چرا همه میگن جوکر موسیقیش نو هست؟ توی گیم اف ترونز پر بود از این صدای های ویلونسل حتی با همین نوانس ها ! robbie robertson کاری رو خلق کرد با سبکی که همه جا شنیده بودیم اما نه با این خلاقیت و پایبند به فیلم ! وقتی همه موسیقی متن های خوب رو اسکار کنار میگذارد و جوکر تکراری و چند کار تکراری تر می ماند معلوم است همه حق رو به جوکر می دهند ! بعد از مرد ایلندی به نظرم The Song of Names هاوارد شورخوبه!! البته بنده بعد از اینکه سال پیش اسکار موسیقی را به بلک پنتر دادن دیگه ازش نا امید شدم . موفق باشید

    پاسخ 1398/11/12
    • وب سایت ملودایو

      با سلام خیلی ممنون که با این جزئیات نظرتان را در مورد برگزیدگان موسیقی متن در اسکار امسال با ما و بینندگان و شنوندگان پادکست‌های گپ‌دایو درمیان گذاشتید، یکی از اهداف ما در تولید این پادکست‌ها آگاهی از نظرات روشنگرانه‌ای مانند نظرات شما در زمینه‌ی موسیقی متن است. این قبیل نظرات اطلاعات خود ما را نیز در مورد موسیقی متن فیلم‌های سینمایی بیشتر می‌کنند، البته ناگفته نماند که ما نیز در سال‌های اخیر چندان با انتخاب‌های موسیقی متن اسکار موافق نبودیم.

      1398/11/12