پادکست گپ دایو (45) بررسی موسیقی متن فیلم توگو (Togo)؛

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 1 بهمن 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ دایو در قسمت چهل و پنجم این مجموعه پادکست‌ها، به نقد و بررسی موسیقی متن فیلم توگو Togo 2019 می‌پردازد. فیلم توگو از جمله فیلم‌های کم‌تر دیده شده‌ی سال 2019 میلادی است که با نقش‌آفرینی بازیگر سرشناسی همچون ویلم دفو، جای خالی‌اش به شدت در میان نامزدهای جوایز سینمایی 2020 احساس می‌شود. فیلم توگو که بر مبنای داستانی واقعی ساخته شده است، یکی از حماسی‌ترین فداکاری‌های انسانی و حیوانی را در تاریخ معاصر امریکا روایت می‌کند.

داستان ویلم دفو در نقش سورتمه‌رانی که در یکی از سردترین شهرهای آلاسکا داوطلب می‌شود تا برای نجات جان کودکان شهر از بیماری مهلک، جانش را کف دست بگذارد و به دل طوفان بزند تا شاید سرم‌های بیماری را به موقع به دست دکتر شهر برساند.

موسیقی متن فیلم توگو نیز یکی از گرم‌ترین موسیقی‌های متنی است که تاکنون در فیلمی با جغرافیای قطبی و آب و هوای زمستانی شنیده‌ایم.

در ادامه با پادکست گپ‌دایو همراه باشید.

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو: 

فیلم توگو(Togo) داستان یک مرد، سگ‌هایش و طوفانی چنین هایل؛

«وقتی یک حیوان طبیعت خود را انکار می‌کند و به‌خاطر ترس از طوفان به آغل پناه می‌آورد، انسان باید خیلی بیشتر از طوفان بترسد.»

توگو فیلمی درام به کارگردانی اریکسون کور-کارگردان و فیلمبردار آمریکایی- است که در اواخر سال 2019 اکران شد. در این فیلم مثل دیگر آثار هالیوود یک قهرمان-توگو، سگ هاسکی- و یک ضد قهرمان-طوفان سهمگین- وجود دارد. سپالا مردی است که برای گذشتن از یک مسیر سخت و رساندن سرم درمان دیفتری به شهر کوچک نوم در آلاسکا به سگ‌ سورتمه‌اش اعتماد کرده و توگو را برای همیشه تبدیل به قهرمان‌ترین حیوان تاریخ می‌کند. فیلمنامه توگو را تام فین بر اساس داستان واقعی سپالا و توگو نوشته است.

بررسی موسیقی متن فیلم توگو (Togo)

«اریکسون کور» پیش از این فیلم‌های شکست‌ناپذیر و نقطه فروپاشی را کارگردانی کرده است. با توجه به اینکه تعداد آثاری که «کور» فیلمبرداری آنها را به‌عهده داشته بیشتر از فیلم‌هایی است که کارگردانی کرده، در ساخت توگو تجربیاتش را در زمینه فیلمبرداری به کار برده است. به‌عنوان مثال در فیلم توگو گوشه‌های تصویر کمی تیره‌تر از حد معمول هستند، او از این تکنیک برای دادن ظاهری قدیمی به فیلم (مثل فیلم‌هایی که با لنزهای قدیمی فیلمبرداری می‌شده) و جلب توجه مخاطب استفاده کرده است. جلوه‌های ویژه خاص و تصاویر زیبا از دیگر نقاط قوت این فیلم هستند.

«همیشه فکر می‌کردم که برای او سورتمه مهمترین چیز دنیاست، اما بعد فهمیدم که او عاشق من است و برایش از هر چیزی مهم‌ترم.»

موسیقی متن فیلم توگو و مارک آیشام؛

بررسی موسیقی متن فیلم توگو (Togo)

مارک آیشام آهنگسازی فیلم توگو را به‌عهده داشته است. او یکی از پیشگامان موسیقی الکترونیک، آهنگساز سبک جاز و همچنین یکی از پرکارترین آهنگسازان فیلم است. «مارک آیشام» توانایی بسیاری در ساخت ملودی‌های فراموش‌نشدنی و موسیقی نوآورانه دارد. او برای فیلم‌های تصادف، رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد، کوکب سیاه، نل، آخرین رقص را نگه دار، مکانیک و هشت درجه زیر صفر موسیقی بسیار به‌یادماندنی و بی‌نظیر ساخته است.

«اگر شانس بیاوری و یک سگ فوق‌العاده پیدا کنی، او هرگز ترکت نمی‌کند و تا زمانی که زنده‌ای کنارت می‌ماند. قلبت را مهار می‌کند و همه محبتش را به تو می‌دهد.»

موسیقی متن توگو گرم و جذاب است و آیشام با استفاده از سازهای زهی و تک‌نوازی ویولون حس تعلیق را به مخاطب منتقل می‌کند. قطعه All Alaska Sweepstakes حس‌وحالی سرگرم‌کننده و مفرح دارد و Digging با ضرب‌آهنگی تند و دلیرانه حس شهامت را به بیننده القا می‌کند؛ در این قطعه از ساز بادی فلوت استفاده شده است. در قطعه To Lead صدای سازهای زهی با سازهای بادی برنجی ترکیب شده تا سرودی قهرمانانه را خلق کنند. موسیقی متن مارک آیشام برای فیلم توگو بسیار تأثیرگذار است و در تمامی صحنه‌ها همگام با روایت داستان پیش می‌رود.

«خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنی به سگت وابسته هستی.»

مصاحبه با اریکسون کور کارگردان فیلم توگو؛

بررسی موسیقی متن فیلم توگو (Togo)

ما همه عاشق فیلم‌هایی هستیم که نقش قهرمان آن را یک سگ بازی می‌کند اما در فیلم شما انتخاب مناظر هم اهمیت داشت، می‌توانید کمی در مورد آن صحبت کنید؟

هر داستانی در یک مکان خاص اتفاق می‌افتد، ما برای تصویربرداری به کوهستان رفتیم چون دوست داشتیم که تصاویر واقعی و مأنوس باشد. تصاویر کاملا نزدیک به بازیگران و حیوانات فیلمبرداری شد. داستان این فیلم در سال 1925 میلادی اتفاق افتاده است؛ برای به‌دست آوردن رنگ‌های خاصی که در ذهنم بود و برای نشان دادن قدیمی بودن فیلم حدود یک سال‌ونیم روی تصاویر کار کردیم. ما بافت‌هایی روی تصاویر ایجاد کردیم و جلوه‌های ویژه‌ای به آن بخشیدیم. با این کار تصاویر واقعی‌تر به نظر آمدند.

ظاهرا شما ارتباط خوبی با سگ‌ها دارید، کار با سگ هاسکی چطور بود؟

هاسکی‌ها خیلی پرانرژی و شگفت‌انگیزند. من قبلا با سگ‌ها کار نکرده بودم اما بهترین بخش در زمینه کار با آنها این است که سگ‌ها هرگز دروغ نمی‌گویند و خود حقیقیشان را نشان می‌دهند. می‌توانید تمام حرکات واقعی آنها را ضبط کنید.

این فیلم کاملا خانوادگی است. آیا می‌خواستید به خانواده‌ها این پیام را بدهید که از توگو و رهبر او الهام بگیرند؟

بررسی موسیقی متن فیلم توگو (Togo)

به نظر من این فیلم بیشتر در مورد رابطه است. یک رابطه خانوادگی. پیام من این بود که انسان باید با طبیعت پیوند صمیمی‌تری برقرار کند، به همین دلیل در زیباترین مکان‌های ممکن فیلمبرداری کردیم. دوست دارم حس احترام به طبیعت در همه زنده شود.

یکی از نقاط قوت فیلم، فلاش‌بک‌ها هستند. کمی در مورد آنها صحبت می‌کنید؟

یک اصل مهم این است که اگر می‌خواهید مخاطب را به گریه بیاندازید اول باید او را بخندانید. در این فیلم بیننده باید با توگو ارتباط برقرار کند، برای این کار او کودکی توگو را می‌بیند و از ته دل می‌خندد و عاشقش می‌شود. در طول داستان او با قهرمانی مواجه می‌شود که گذشته‌اش را می‌داند و این به تأثیرگذاری فیلم کمک می‌کند.