آهنگسازان تأثیرگذار در فیلم‌های سینمایی؛ (مرور محبوب ترین آثار)

کیارش رمضان‌نژاد - پنج‌شنبه، 23 آبان 1398

تأثیرگذارترین آهنگسازان موسیقی متن به این دلیل با این عنوان خوانده می‌شوند چرا که شاهکارهای سینمایی بدون حضور موسیقی متن این آهنگسازان ناقص می‌شوند و از شاهکار شدن فاصله می‌گیرند. علاوه بر این امروزه دیگر هیچ فیلم سینمایی صرف نظر از شاهکار بودن یا نبودن، بدون وجود موسیقی متن،‌ به اثری تماشاگر پسند تبدیل نمی‌شوند. شاهد این مدعا هم اینکه هیچ علاقه‌مند به سینمایی را پیدا نمی‌کنید که آهنگی خاص از فیلم‌های سینمایی محبوبش را به یاد نداشته باشد.

موسیقی متن در فیلم‌های سینمایی تأثیر غیر قابل انکاری در دیده شدن این فیلم‌ها بازی می‌کند و در تاریخ سینما به نام فیلم‌هایی بر می‌خوریم که بیشتر به دلیل موسیقی متن جذابشان محبوب تماشاگران شده‌اند. فرقی نمی‌کند که هدف کارگردان القای حس هیجان یا تصور تعلیق به تماشاگران باشد، در هر صورت این استادان آهنگسازی فیلم هستند که به خوبی می‌دانند با آفریدن کدام نوع موسیقی قدرت احساسی فیلم را بر پایه‌ی داستان مورد نظر کارگردان دو چندان کنند. تأثیر آهنگسازان در موفقیت فیلم‌های سینمایی به حدی است که برخی از کارگردانان تنها با معدودی آهنگساز خاص کار می‌کنند و حاضر نیستند با آزمون و خطای انتخاب آهنگسازان کم‌تجربه موفقیت هنری و تجاری فیلم سینمایی خود را به خطر بیندازند.

در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا با تأثیرگذارترین آهنگسازان موسیقی متن فیلم‌های سینمایی در طول تاریخ آشنا شوید.

تأثیرگذارترین آهنگساز های موسیقی متن و جان ویلیامز؛

وقتی صحبت از تأثیرگذارترین آهنگسازان موسیقی متن در تاریخ سینما می‌شود، احتمالا جان ویلیامز John Williams یکی از بزرگ‌ترین استادانی است که همگان بر سر تأثیرش در موسیقی اتفاق نظر دارند. جان ویلیامز بیش از 6 دهه است که در عرصه‌ی آهنگسازی و ساخت موسیقی متن فعالیت می‌کنند، بنابراین حتی اگر تاکنون نامش را نشنیده باشید و با نامش آشنا نباشید، اما حتما موسیقی متن‌های ساخته شده توسط این آهنگساز بی‌بدیل را شنیده‌اید و از تماشای فیلم‌های سینمایی با آهنگسازی جان ویلیامز لذت برده‌اید.

بررسی کارنامه‌ی آهنگسازی جان ویلیامز نشان می‌دهد که این استاد آهنگسازی برای تلویزیون، سینما و حتی بازی‌های ویدئویی آهنگسازی، تنظیم و تولید موسیقی متن انجام داده است. با اینکه کارنامه‌ی آهنگسازی جان ویلیامز در ساخت موسیقی متن، کارنامه‌ی پرباری است اما مشهورترین آلبوم‌های موسیقی متن ساخته‌ی این آهنگساز عبارت‌اند از:‌

موسیقی متن فیلم‌های جنگ ستارگان Star Wars؛

موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان

موسیقی متن فیلم‌های هری پاتر Harry Potter؛‌

موسیقی متن فیلم هری پاتر

موسیقی متن فیلم ژوراسیک پارک Jurassic Park؛‌

موسیقی متن فیلم ژوراسیک پارک

جان ویلیامز به سادگی به یکی از تأثیرگذارترین آهنگسازان عرصه‌ی موسیقی متن تبدیل نشده است و این آهنگساز چیره دست با بیش از 6 دهه سابقه‌ی آهنگسازی با آهنگسازی برای بیش از 100 فیلم سینمایی جایگاه کنونی خود را در آهنگسازی بدست آورده است.

استیون اسپیلبرگ از جمله کارگرادانانی است که جان ویلیامز بیشترین همکاری را با وی داشته است و آهنگسازی بسیاری از آثار شاخص این کارگردان مانند فیلم فهرست شیندلر Schindler's List  را بر عهده داشته است.

شاید جایزه‌ای در آهنگسازی نباشد که جان ویلیامز افتخار نامزدی یا کسب آن را بدست آورده است و این آهنگساز در این زمینه به نوعی رکورددار محسوب می‌شود. جان ویلیامز بیش از 40 مرتبه برای جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی نانمزد شده است و تاکنون 5 مرتبه نیز این جایزه را با خود به خانه برده است.

تأثیرگذارترین آهنگسازان موسیقی متن و انیو موریکونه؛‌

انیو موریکونه از جمله آهنگسازانی است که ساز ترومپت را به عنوان ساز تخصصی خود برگزیده است و در آهنگسازی آلبوم‌های موسیقی متن محبوب خود از این ساز استفاده‌ی هنرمندانه‌ای داشته است. انیو موریکونه ENNIO MORRICONE بعد از فارغ‌‌التحصیلی از کنسرواتوار Santa Cecilia در شهر رم، با سرجیو لئونه  Sergio Leoneکارگردان نامی ایتالیایی و مبدع سبک وسترن ایتالیایی آشنا شد، آشنایی که به ساخت زیباترین موسیقی‌های متن تاریخ سینما منجر شد. برخی از مشهورترین موسیقی‌های متن ساخته شده توسط انیو موریکونه عبارت‌اند از:‌

موسیقی متن فیلم خوب، بد، زشت؛‌

موسیقی متن فیلم خوب، بد زشت

موسیقی متن فیلم یک مشت دلار؛‌

موسیقی متن فیلم یک مشت دلار

موسیقی متن فیلم به خاطر چند دلار بیشتر؛

موسیقی فیلم به خاطر چند دلار بیشتر

موسیقی متن فیلم روزی روزگاری در غرب؛

موسیقی متن فیلم روزی روزگاری در غرب

موسیقی متن فیلم روزی روزگاری در امریکا؛‌

موسیقی متن فیلم روزی روزگاری در امریک

موسیقی متن فیلم سینما پارادایزو؛‌

موسیقی متن فیلم سینما پارادایزو

سه‌گانه‌ی فیلم‌های دلار با بازی کلینت ایستوود و کارگردانی سرجیو لئونه همان سکوی پرتابی بود که انیو موریکونه برای کسب شهرت در عالم آهنگسازی به آن نیاز داشت. البته هنر موریکونه تنها به آهنگسازی برای فیلم‌های سرجیو لئونه یا ژانر وسترن اسپاگتی محدود نماند و این آهنگساز زبردست ایتالیایی نشان داد،‌ که توانایی ساختن موسیقی متن برای هر نوع ژانر و سبک سینمایی را دارد.

کارنامه‌ی آهنگسازی انیو موریکونه نیز با جوایز سینمایی مختلفی در رشته‌ی آهنگسازی مزین شده است که از آن جمله می‌توان به 2 جایزه‌ی گرمی، 5 جایزه‌ی بفتا، 2 جایزه‌ی گلدن گلوب و یک جایزه‌ی اسکار اشاره کرد.

تأثیرگذارترین آهنگسازان موسیقی متن و هانس زیمر؛

هانس زیمر Hans Zimmer آهنگساز آلمانی که کار خود را در آهنگسازی با نوازندگی سینتی‌سایزر و تنظیم صدا شروع کرد، امروزه به یکی از موفق‌ترین و پرکارترین آهنگسازان سینمای تجاری در هالیوود تبدیل شده است. ستاره‌ی اقبال هانس زیمر در آهنگسازی در دهه‌ی 80 میلادی و با آهنگسازی برای فیلم‌های مرد بارانی Rain Man و Driving Miss Daisy طلوع کرد و از آن زمان تاکنون هر روز بر قدر و منزلت هانس زیمر در دنیای آهنگسازی افزوده شده است. نام هانس زیمر به عنوان آهنگساز در کنار بسیاری از آثار پرطرفدار 2 دهه‌ی اخیر سینما به چشم می‌خورد،‌ آثاری که از میان آن‌ها می‌توان به فیلم‌هایی چون گلادیاتور،‌دزدان دریایی کارائیب، شیرشاه و کد داوینچی اشاره کرد.

هانس زیمر نیز همچون سایر همکارانش که در این فهرست پرطمطراق به نام و کارنامه‌ی هنریشان اشاره کردیم، نامزد دریافت جوایز سینمایی گوناگونی شده است که 3 جایزه‌ی گرمی، 2 جایزه‌ی گلدن گلوب و 1 جایزه‌ی اسکار از جمله مهم‌ترین این جوایز هستند. برخی از جدیدترین آثار هانس زیمر که بار دیگر نام و آوازه‌ی این آهنگسازی آلمانی را در سال‌های اخیر بر سر زبان‌ها انداخته‌اند،‌ عبارت‌اند از:‌

موسیقی متن فیلم‌های شوالیه‌ی تاریکی The Dark Knight Trilogy ؛

موسیقی متن فیلم‌های شوالیه‌ی تاریکی

موسیقی متن فیلم میان ستاره‌ای Interstellar ؛

موسیقی متن فیلم میان ستاره‌ای Interstellar

موسیقی متن فیلم تلقین Inception ؛‌

موسیقی متن فیلم تلقین Inception

تأثیرگذارترین آهنگسازان موسیقی متن و دنی الفمن؛

دنی الفمن Danny Elfman از جمله تأثیرگذارترین آهنگسازان دنیای سینما است که در شهر لس‌آنجلس و در مرکز تولید و ساخت سینمای تجاری جهان متولد شده و زندگی کرده است. این آهنگساز هم برای تلویزیون و هم برای سینما موسیقی متن ساخته است که خلق آهنگ تم سریال سیمپسون‌ها در سال 1989 میلادی یکی از مشهورترین آثار دنی الفمن برای تلویزیون محسوب می‌شود. آلبوم‌های موسیقی متن دنی الفمن برای فیلم‌های سینمایی به قدری ماندگار هستند که کافی است تا نام هر کدام از فیلم‌هایی که دنی الفمن برای آن‌ها موسیقی متن ساخته است را بشنوید تا ناخودآگاه آهنگ هر کدام از این فیلم‌ها را زمزمه کنید از میان مشهورترین آثار دنی الفمن می‌توان به موسیقی متن فیلم‌هایی همچون ویل‌هانتینگ نابغه Good Will Hunting،‌ Silver Linings Playbook،‌ ادوارد دست قیچی Edward Scissorhands و مأموریت غیر ممکن Mission Impossible اشاره کرد.

موسیقی متن ادوارد دست قیچی

تأثیرگذارترین آهنگ ساز های موسیقی متن و برنارد هرمن؛

برنارد هرمن آخرین آهنگسازی است که در فهرست تأثیرگذارترین آهنگسازان تاریخ سینما به سراغش می‌رویم. اما این نکته نباید ما را از تأثیر بی چون و چرای برنارد هرمن بر هنر آهنگسازی در سینما غافل کند. در اهمیت و استادی برنارد هرمن همین بس که این آهنگساز همان نابغه‌ای است که با استفاده از سازهای زهی موسیقی هراسناک و فراموش نشدنی فیلم روانی Psycho آلفرد هیچکاک را ساخته است. برخی معتقدند شاهکارهای سینمایی آلفرد هیچکاک بدون حضور موسیقی متن برنارد هرمن،‌ هرگز به جایگاه امروزشان در چشم و قلب طرفداران سینما دست پیدا نمی‌کردند. برخی از مهم‌ترین موسیقی‌های متن ساخته شده توسط برنارد هرمن عبارت‌اند از:‌

موسیقی متن فیلم سرگیجه Vertigo ؛

موسیقی متن فیلم سرگیجه Vertigo

موسیقی متن جنگ دنیاها The war of the worlds؛‌

موسیقی متن جنگ دنیاها The war of the worlds

موسیقی متن راننده تاکسی Taxi Driver ؛

موسیقی متن راننده تاکسی Taxi Driver

برگرفته از وب‌سایت pulsecollege.com ؛‌