• loading

    loading

    0:00

مقايسه ساز كورنت (Cornet) و ساز ترومپت

زری هاشمی

شنبه، 13 بهمن 1397

اگرچه طول لوله اصلي در كورنت و ترومپت يكسان است، نحوه لوله گذاري متفاوت است. لوله ترومپت مستقيم‌تر، با انحناها و لوپ‌هاي كمتر است. اين امر سبب بلندتر شدن ساز از نظر فاصله واقعي بين لب‌هاي نوازنده و باز شدگي قسمت ناقوس‌مانند مي‌شود.   

ساختار ساز كورنت (Cornet) در مقایسه با ساز ترومپت؛‌   

نه تنها طراحي لوله‌گذاري در كورنت پيچيده‌تر است، بلكه خود لوله باريك‌تر شده و فضاي داخلي در بيشتر طولش به جاي استوانه‌اي، مخروطي است. اگر چه قطر قسمت ناقوس‌مانند در حداكثر مقطع بازشدگي انتها، عموماً مشابه هستند (با توجه به سازنده و مدل سازها)، باز شدگي كورنت به صورت تدريجي‌تر بوجود مي‌آيد.       

کیفیت صدا در ساز كورنت (Cornet) در مقایسه با کیفیت صدا در ساز ترومپت؛

مقايسه ساز كورنت (Cornet) و ساز ترومپت؛‌

پيچيدگي لوله‌ها، همچنين فضاي داخلي، روي صداي نهايي ساز تأثير مي‌گذارد. در هنگام مشاهده تن با استفاده از اسيلوسكوپ يا وسيله مشابه، تن ترومپت نسبت به تن كورنت واضح‌تر (نزديكتر به منحني سينوسي خالص) است. همچنين فراتر رفتن صداي ترومپت نسبت به کورنت هنگاميكه صدا به يك اوج ناگهانی اعوجاج مي‌كند، راحت‌تر است.

فراتر رفتن كورنت (اگرچه امكان‌پذير است) به دليل اينكه صدا در كورنت پيچيده‌تر و مبهم‌تر است، ولي سخت‌تر است. صداي كورنت ملايم‌تر و گرم‌تر از ساز ترومپت است. نوازندگان ساز ترومپت به ندرت ويبراتو را مي‌نوازند، در حاليكه اين تكنيك مكرراً توسط نوازندگان كورنت مورد استفاده قرار مي‌گيرد.    

گروه‌هاي بزرگتر معمولاً شامل يك كورنت سوپرانوي Eb هستند. زير و بمي اين ساز روي يك فاصله يك چهارم بالاتر از كورنت Bb تنظيم مي‌شود. اين نوع كورنت صدايي روشن‌تر نسبت به كورنت معمولي دارد و مي‌تواند بالاي تمام صداهاي گروه، توتي (tutti)، شنيده شود. برخي نوازندگان از پيكولو ترومپت‌ها به جاي سوپرانو ترومپت استفاده مي‌كنند.

اين نوع كورنت، به عنوان كورنتي كه نواختن آن سخت است در نظر گرفته مي‌شود، بخشي از اين امر به دليل کیفیت ساخت قسمت‌های مختلف این ساز است. تقريباً همواره تنها يك سوپرانو كورنت در يك گروه موسيقي است و نوازندگان سوپرانو به عنوان متخصص در اين زمينه شناخته مي‌شوند. اگرچه اين ساز كيفيت‌هاي آسان‌نوازی يكسانی با كورنت Bb دارد و عموماً توسط يك نوازنده ماهر نواخته مي‌شود، اما سوپرانو كورنت، به ندرت به عنوان يك ساز تكنوازي شناخته مي‌شود.      

ساز كورنت (Cornet) طبقه‌بندی سازهاي برنجي؛  

گروه‌هاي سازهاي برنجي بطور كامل متشكل از سازهاي برنجي (به جز بخش پركاشن) هستند. كورنت ساز ملوديك رهبر (leading melodic) در اين گروه‌ها است و به جای این ساز از ترومپت‌ها هرگز استفاده نمي‌شوند. گروه موسيقي متشكل از تقريباً سي نوازنده شامل كورنت‌هاي Bb و كورنت‌هاي Eb (سوپرانو كورنت) است. در انگلستان، گروه‌هایی همانند بسون (Besson) و بوسي و هاوك (Boosey and Hawkes) متخصص اين نوع سازها براي گروه‌هاي سازهاي برنجي هستند. در آمريكا، سازندگان قرن نوزدهم همانند Graves و Company، Hall، Quinby، E.G. Wright و كارخانه ساخت ساز بوستون، سازهايي براي اين نوع گروه‌ها مي ساختند.   

ساز كورنت (Cornet) و گروه‌هاي كنسرت؛‌

مقايسه ساز كورنت (Cornet) و ساز ترومپت؛‌

ساز كورنت مورد استفاده در گروه‌هاي موسيقي سبك بريتانيايي، قطعات گروه‌هاي كنسرت آمريكايي، بويژه قطعاتي كه قبل از سال 1960 نوشته يا نقل مي‌شوند؛ اغلب قطعات متمايز، جداگانه‌اي براي ترومپت‌ها و كورنت‌ها ارائه مي‌دهند. با اين حال، قطعات كورنت به ندرت در قطعات اخير آمريكايي استفاده مي‌شوند و كورنت‌ها در گروه‌هاي مدرن آمريكايي با ترومپت جايگزين مي‌شوند. اين اختلاف ناچيز در استفاده از سازها، ناشي از سنت ديرپاي استفاده از كورنت در گروه‌هاي كنسرت بريتانيايي در گروه‌هاي نظامي به عنوان بالاترين (زيرترين) صدا است. معمولاً چهار تا شش كورنت Bb در گروه موسيقيايي انگليسي وجود دارد ولي هيچ ساز Eb ديده نمي‌شود چرا كه اين نقش توسط كلارينت Eb بازي مي‌شود.  

ساز كورنت (Cornet) و اركستر فانفار (Fanfare)؛

اركستر فانفار (Fanfare) تنها در هلند، بلژيك، فرانسه شمالي و ليتواني ديده مي‌شود و خانواده كاملي از سازهاي ساكس هورن را در بر می‌گیرد. سازهاي استاندارد شامل كورنت (Cornet) و ترومپت هستند؛ با اين وجود در دهه‌هاي اخير كورنت به ميزان زيادي با ترومپت جايگزين شده است.

ساز كورنت (Cornet) و سبک جز (Jazz)؛‌

مقايسه ساز كورنت (Cornet) و ساز ترومپت؛‌

در گروه‌هاي موسيقي سبك جز قديم، كورنت بر ترومپت ترجيح داده مي‌شد ولي از دوره سوينگ (swing) به بعد، اين ساز به ميزان زيادي با ترومپت با صداي بلندتر و صداي نافذتر جايگزين شده است. علاوه بر اين كورنت به ميزان زيادي از گروه‌هاي موسيقي بزرگ حذف شد چرا كه صداي سازهاي بلندتر و خشن‌تر طرفداران بيشتري پيدا كرد بويژه از زمان پيدايش بي‌پاپ (يكي از سبك‌هاي جز) در دوره پس از جنگ جهاني دوم.

پيشگام افسانه‌اي در موسيقي جز بادي بولدون (Buddy Boldon) كورنت مي‌نواخت و لوئيس آرمسترانگ (Louis Armstrong) با كورنت فعالیت هنری خود را شروع كرد، ولي بعدها با ترومپت ادامه داد. نوازندگان كورنت همانند بابر مايلي (Bubber Miley) و ركس استيوارت (Rex Stewart) به ميزان زيادي در اركستر دوك الينگتون سهم داشتند. ساير نوازندگان كورنت اثرگذار در سبک موسیقی جز (Jazz) عبارتند از كينگ اوليور (King Oliver)، بيكس بيدربك (Bix Beiderbecke)، روبي براف (Ruby Braff) و نت آدرلي (Nat Adderley).