تکنیک‌های تدوین برای ژانرهای مختلف

الهام ربیعی - پنج‌شنبه، 7 شهریور 1398

برای تدوین ژانرهای مختلف فیلم، از تکنیک‌ها و روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. نحوه‌ی تدوین هر ژانر، نوع تفکر و احساسات مخاطب را نسبت به داستان تغییر می‌دهد و او را جذب فیلم می‌کند یا اینکه ممکن است به دلیل ضعف در روایت داستان فیلم مخاطب را کاملا نسبت به فیلم دلزده کند.

تکنیک‌های تدوین در ژانرهای مختلف و ژانر درام؛

برای تدوین فیلم‌های درام باید از روی فیلمنامه یا استوری‌بورد کار شود. صحنه‌ها معمولا هدف خاصی را دنبال می‌کنند، با بازی‌ها یا دیالوگ‌های ثابت. کار تدوینگر این است که به صحنه‌های فیلمبرداری شده نگاه کند و ببیند که آیا می‌تواند آنها را به‌نوعی کنار هم بچیند که پیام داستان مورد نظر را منتقل کنند، در غیر اینصورت باید فیلمنامه را کنار گذاشته و بهترین کاری را که از دستش برمی‌آید انجام دهد.

برای اینکه فیلم ساخته شود، کارگردان تلاش بسیاری می‌کند. لوکیشن‌های فیلم را انتخاب می‌کند، بازیگران را آموزش می‌دهد و بارها و بارها داستان فیلم را در ذهنش تصور می‌کند. اگر او کارش را خوب انجام داده باشد، تدوینگر زوایای مختلفی از دیالوگ‎ها، کلوزآپ‌ها و تصاویر زیادی از صحنه‌ها، برداشت‌های گوناگون و کات‌ها در اختیار دارد. همه اینها به‌نفع تدوینگر است. او می‌تواند برداشت‌های گوناگون از هر صحنه را ببیند و بهترین را انتخاب کند.

تکنیک‌های تدوین در ژانرهای مختلف و ژانر مستند؛‌

ساختار فیلم مستند ثابت نیست. شاید یک ساختار اصلی مثل صداگذاری یا طرح کلی وجود داشته باشد اما صحنه‌های زیادی وجود دارند که معمولا برنامه‌ریزی نشده‌اند. در تدوین فیلم مستند نمی‌توان از ابتدا شروع کرد و به پایان رسید بلکه باید صحنه‌ها جداگانه دیده و بررسی شوند و سپس در کنار همدیگر قرار بگیرند تا داستان توالی منطقی پیدا کند.

در مورد مستندهای مصاحبه‌ای، باید هر مصاحبه با دقت شنیده شود البته گاهی برای سهولت کار، رونوشتی از مصاحبه‌ها در اختیار تدوینگر قرار می‌گیرد تا بتواند متن را ویرایش کند و سپس آنها را روی صحنه‌ها اعمال نماید. معمولا در مستندها از مصاحبه استفاده می‌شود و تدوینگر برای روشن شدن موضوع از تصاویر مختلف برای انتقال بهتر موضوع بهره می‌برد. در اینگونه فیلم‌ها استفاده از صحنه‌هایی که مصاحبه‌شونده احساسات واقعی‌اش را بروز می‌دهد بسیار مؤثر است و می‌تواند المان انسانی را به فیلم اضافه کند. گاهی اوقات تدوینگر با صحنه‌های طولانی برخورد می‌کند، یکی از رموز تدوین فیلم‌های مستند، مدیریت زمان هر صحنه است.  

تکنیک‌های تدوین در ژانرهای مختلف و ژانر انیمیشن؛‌

تدوین انیمیشن در نقطه‌ی مقابل سبک مستند قرار دارد، زیرا ساختن فیلم‌های انیمیشن زمان زیادی می‌برد و صحنه‌های فیلمبرداری شده نسبت به فیلم‌های مستند، کمتر هستند. بزرگ‌ترین مشکل انیمیشن این است که تصاویری که در اختیار تدوینگر قرار می‌گیرد، بسیار کم هستند. تدوینگر باید خلاقیت خود را به کار ببرد و با تصاویر کمی که در اختیار دارد، داستان را به خوبی نقل کند. معمولا موسیقی متن انیمیشن قبل از پویانمایی داستان، ساخته می‌شود و بعد تصاویر در جای خود قرار می‌گیرند. یکی دیگر از چالش‌های تدوینگر انیمیشن، تطابق دادن تصاویر با موسیقی و صدا است. اگر ابتدا صحنه‌ها ضبط شوند، تدوین آنها زمان زیادی نمی‌گیرد و تدوینگر فقط باید صداها و جلوه‌های ویژه را روی آنها به‌خوبی قرار دهد.

تکنیک‌های تدوین در ژانرهای مختلف و ژانر ترسناک؛

در فیلم‌های ترسناک از تدوین سریع استفاده می‌شود. این امر باعث ایجاد تنش شده و موجب می‌شود مخاطب با اضطراب و هیجان منتظر صحنه بعدی باشد. آنها منتظر ترس یا هیجانی می‌مانند که در صحنه بعد و با کاتی سریع جلوی چشمشان به نمایش درمی‌آید. تکنیک متداول این فیلم‌ها low-shot یا زاویه پایین است چرا که این نوع فیلمبرداری موجب ایجاد ترس بیشتر می‌شود. با این روش شخصیت اصلی اقتدارش را نشان می‌دهد و رعب و وحشت را در دل بیننده می‌افکند. استفاده از های‌شات و کلوزآپ، نشان دهنده ترس و ضعف است و این تکنیک برای شخصیت‌های قربانی در داستان به‌کار می‌رود. تکنیک کلوزآپ نمایانگر ترس و نومیدی شخصیت‌ها است آن هم وقتی که اسیر سرنوشت می‌شوند.

تکنیک‌های تدوین در ژانرهای مختلف و ژانر اکشن؛

تکنیک‌های تدوین در ژانرهای مختلف

در فیلم‌های اکشن هم مانند فیلم‌های ترسناک از تدوین سریع استفاده می‌شود. به خاطر ماهیت فیلم‌های اکشن این تکنیک به کار برده می‌شود تا نشان دهند آدرنالین شخصیت‌های فیلم به میزان زیادی ترشح شده و به‌تبع به مخاطب نیز حس ترس از خطر منتقل ‌شود. برای نشان دادن تعقیب‌وگریز، صحنه‌های مبارزه یا خشونت شدید، استفاده از تکنیک تدوین سریعی در فیلم‌های اکشن ضروری است. همچنین تدوینگر فیلم اکشن برای تأکید روی صحنه‌ها باید از لانگ‌شات هم استفاده کنند. به‌عنوان مثال در یک صحنه تعقیب‌وگریز استفاده از کلوزآپ، کات‌های سریع و لانگ‌شات لازم است تا مخاطب بتواند حس فرار و تعقیب و احساسات شخصیت‌ها را تشخیص دهد. تکنیک نمای نقطه‌نظر یا point of view shot بازنمایی داستان از دید شخصیت‌هاست و با استفاده از آن در فیلم‌های اکشن، تنش بیشتر می‌شود.

تکنیک‌های تدوین در ژانرهای مختلف و ژانر کمدی-رمانتیک؛‌

فیلم‌های کمدی-رمانتیک به Rom-Com معروف هستند، هر دو عنصر فیلم‌های کمدی و رمانتیک را دارند. داستان این‌گونه فیلم‌ها کاملا روشن است؛ زن و مردی همدیگر را ملاقات می‌کنند، عاشق می‌شوند، از هم جدا می‌شوند و چون نمی‌توانند دوری هم را تحمل کنند دوباره با هم آشتی می‌کنند. در این ژانر چیزی برای تأکید وجود ندارد در نتیجه یک تدوین نرم و ملایم برای آنها کافی است. در این فیلم‌ها از مدیوم‌شات استفاده می‌شود تا حرکات بدنی بازیگران را در مقابل هم نشان دهد.

همچنین استفاده از تکنیک eye-line match در این ژانر بسیار متداول است، چون هیچ کدام از شخصیت‌ها در جایگاه قدرت قرار ندارند و نمی‌خواهند برتری خود را به دیگری ثابت کنند، بنابراین با استفاده از این تکنیک احساس و تعادل در صحنه برقرار می‌شود. ترکیب این دو تکنیک در ژانر کمدی-رمانتیک می‌تواند در انتقال حس صحنه مفید باشد.

برگرفته از وب‌سایت filmandvideoeditingbd.com ؛