آموزش تدوین و 8 اشتباه رایج تدوینگران

کیارش رمضان‌نژاد - یک‌شنبه، 27 مرداد 1398

تدوین و تدوینگری یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند فیلمسازی است و هنر تدوین این قدرت را دارد تا یک فیلم سینمایی را از فرش به عرش برساند و یا اینکه از اعتبار و منزلت هنری بیندازد. به همین دلیل استادی در فن تدوین برای هر تدوینگری لازم است که تصمیم دارد تا در عالم سینما به هنرمندی تأثیرگذار تبدیل شود. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا با 8 اشتباهی که باید هنگام تدوین از آن‌ها اجتناب کنید، بیشتر آشنا شوید.

تدوین از جمله فنونی است که هم به یادگیری تکنیک نیاز دارد و هم خلاقیت تدوینگر را می‌طلبد. اهمیت تدوین از آن جهت در هنر سینما بسیار زیاد است چرا که این تدوین است که تعیین می‌کند هر صحنه‌ی فیلم چگونه و در چه زمانی آغاز شود و با کدام منطق روایی برای بینندگان نمایش داده شود. با توجه به اینکه هر اثر سینمایی از جنبه‌هایی مختلف به هنر تدوین وابسته است، پس اصلا جای تعجب ندارد که فیلم‌های سینمایی به دلیل کیفیت پایین تدوین لطمه ببینند و از چشم تماشاگران بیفتند.

با این توضیحات پرسش اینجاست که چگونه باید از تدوین ناموفق اجتناب کنیم و به تدوینگری تأثیرگذار در کار خود تبدیل شویم؟‌

آموزش تدوین و کات سریع صحنه‌ها؛

آموزش تدوین و 8 اشتباه رایج تدوینگران

کات سریع صحنه‌ها از جمله مشکلاتی است که ممکن است به روند منطقی تدوین فیلم لطمه بزند. وقتی این مشکل پیش می‌آید که تدوینگر بلافاصله بعد از ادای دیالگوی تأثیرگذار،‌ صحنه‌ی مورد نظر را کات می‌زند و اجازه‌ی نفس کشیدن هم به تماشاگر نمی‌دهد. عموما در این مواقع بیننده تمایل دارد تا درنگی در روند روایی داستان داشته باشد تا بتواند سر فرصت رویدادها را هضم کند.

این اشکال از آن جا ناشی می‌شود که تدوینگران به داستانی که تعریف می‌کنند اعتماد ندارند و اجازه نمی‌دهند تا وقایع داستان به صورت طبیعی برای تماشاگران روایت شود. با کمی صبر و حوصله در هنگام کات زدن نقاط عطف داستانی نتایجی به مراتب دیدنی‌تر نصیب تدوینگر و کارگردان خواهد شد.

آموزش تدوین و عدم درک نرخ فریم یا Frame rate؛

آموزش تدوین و 8 اشتباه رایج تدوینگران

درک درست فریم ریت در آغاز کار تدوین به تدوینگران کمک می‌کند تا در نهایت هم اثر بهتری عرضه کند و هم با سرعت و دقت بیشتری تدوین پروژه‌ی سینمایی را به پیش ببرد. شاید مسأله‌ی ساده‌ای به نظر برسد، اما کم پیش نیامده که تدوینگری کار تدوین فیلم را شروع کرده و کار را تا نیمه هم به پیش برده اما تازه متوجه می‌شود که ای دل غافل،‌ فرمت کار درست نیست باید از اول فرمت دیگری را برای این پروژه انتخاب می‌کرده است،‌ بنابراین ناگزیر باید کل کار را دوباره از اول تدوین کند و کات بزند.

آموزش تدوین و بی‌نظمی در روال کاری؛‌

آموزش تدوین و 8 اشتباه رایج تدوینگران

سازمان‌دهی از اصول کاری تدوین است. بنابراین قبل از اینکه کار عملی  تدوین را شروع کنید،‌ لازم است تا برای کارتان برنامه‌ای مدون تدارک ببینید و نقطه‌ی آغاز و پایان کار را مشخص کنید. نام‌گذاری و تگ‌زنی برای تمام فایل‌های ویدئویی بر اساس محتوا و تاریخ آماده‌سازی ترفندی نه چندان وقت‌گیر اما کاربردی در زمینه‌ی نظم‌بخشی به کار تدوین است. هر چه طبقه‌بندی و دسته‌بندی بهتری از فایل‌های خود داشته باشید، کار تدوین شما بهتر پیش خواهد رفت.

 تدوین و افراط در استفاده از ترانزیشن؛

آموزش تدوین و 8 اشتباه رایج تدوینگران

ترانزیشن‌های رنگارنگ از جمله مواردی هستند که می‌توانند جلوه‌ی بصری یک اثر سینمایی جلا ببخشند و زیباتر کنند،‌ اما مثل هر خوب دیگری، افراط در استفاده از ترانزیشن‌ها هم می‌توانند به پروژه‌ی شما طمات جبران‌ناپذیری وارد کنند. باید توجه داشته باشیم که هر فیلمی قابلیت‌های مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان را ندارد تا بتوانیم از ترانزیشن‌های زیاد برای آن استفاده کنیم. استفاده‌ی بیش از حد از ترانزیشن کار شما را با خطر از مد افتادگی و زود کهنه شدن مواجه می‌کند و تمرکز بیننده را نیز هنگام تماشای فیلم بر هم می‌زند.

تدوین و خطر ظهور جامپ کات؛‌

آموزش تدوین و 8 اشتباه رایج تدوینگران

هامنطور که از اسم جامپ کات یا برش پرشی در تدوین مشخص است، هر جا که جامپ کات در کات صحنه‌ها داشته باشیم،‌ روند منطقی چینش صحنه‌ها بر هم خورده‌ است و اصطلاحا از صحنه‌ای به صحنه‌ی دیگر پرتاب شده‌ایم. مشکلی که با جامپ کات‌ها وجود دارد این مسأله است که برخی مواقع جامپ کات‌ها بدون اطلاع تدوینگر و به دلیل فقدان یکی از سکانس‌ها در فیلم ظاهر می‌شوند، بنابراین باید هنگام تدوین و چینش سکانس‌ها در کنار یکدیگر نهایت دقت را به کار بگیریم تا در صورت ظهور جامپ کات آن را شناسایی و حذف کنیم.

آموزش تدوین و عدم استفاده به موقع از صدا؛‌

آموزش تدوین و 8 اشتباه رایج تدوینگران

در فرایند تدوین لازم است تا همزمان با تدوین صحنه‌های ویدئویی کار تنظیم صدا را نیز به پیش ببرید. این نکته حتی در مورد راف کات‌های ابتدایی نیز صادق است. چرا که هر چه تدوینگر بیشتر در فرآیند تدوین درگیر شود و صحنه‌های بیشتری را در کنار هم بچیند، صداگذاری کار سخت‌تر می‌شود. برای اینکه یک صحنه ساخته شود به تدوین همزمان صدا و تصویر نیاز دارید.

آموزش تدوین و استفاده‌ی بیش از حد از موسیقی؛‌

آموزش تدوین و 8 اشتباه رایج تدوینگران

موسیقی به تدوینگران کمک می‌کند تا ضرباهنگ فیلم خود را پیدا کنند و از این جهت کار تدوینگر را راحت می‌کنند،‌ اما نباید اجازه داد تا پروژه‌ی در حال تدوین آنقدر در موسیقی غرق شود که تمایزش برای مخاطب از موزیک ویدئو یا فیلم مستند یا داستانی مشهود نباشد. در پروژه‌های سینمایی استفاده‌ی بیش از اندازه از موسیقی ممکن است نظر بیننده را از داستان اصلی منحرف کند. هنگام تدوین باید از موسیقی به حدی استفاده کرد که نه تنها روند کلی داستان را دستخوش تغییر نکند، بلکه به پیشبرد احساسی داستان نیز کمک کند.

آموزش تدوین و ضعف فنی در تکنیک‌های تدوین؛

آموزش تدوین و 8 اشتباه رایج تدوینگران

هنر تدوین الفبایی دارد که هر تدوینگری باید به عنوان مبانی پذیرفته شده‌ی کار از آن‌ها با خبر باشد و این اصول را در کار تدوین به کار بگیرد. استفاده از تکنیک‌های شناخته شده‌ی تدوین مانند کات L و کات J روایت داستان را برای بیننده باورپذیر و چشم‌نواز می‌کند. در مقابل ضعف فنی در تدوین و اغراق در کات زدن صحنه‌ها به گل‌درشت شدن کار منجر خواهد شد و خاطر تماشاگران را نیز آزرده می‌کند.

برگرفته از وب‌سایت nofilmschool.com ؛‌