چگونه تدوینگر شویم و از دورکاری درآمد داشته باشیم؟

کیارش رمضان‌نژاد - چهارشنبه، 16 مرداد 1398

اگر جزو آن دسته از علاقه‌مندان حرفه‌ی تدوین هستید که ذوق تدوینگر شدن دارند، اما تمایل ندارند تا هنر خود را دربست در اختیار استودیو فیلمسازی یا کمپانی هنری خاصی قرار دهند،‌ دورکاری و فریلنس شدن بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند به بالندگی هر چه بیشتر شما در حرفه‌ی تدوین کمک کند. البته جای تردید نیست که تبدیل شدن به تدوینگری پرکار آن هم در قالب دورکاری و فریلنسری کار چندان ساده‌ای نبوده و نخواهد بود و نیازمند انجام برخی از پیش‌نیازهایی است که از نام تدوینگر، برندی قابل احترام در عرصه‌ی سینما و سرگرمی خلق می‌کنند.

در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا با برخی از پیش‌نیازهایی که کمک می‌کنند تا هم تدوینگر باشید و هم کار و بارتان را از راه دور و فریلنسری به پیش ببرید، بیشتر آشنا شوید.

تدوینگر شدن و فرصت یا تهدید دورکاری؛

فریلنسر شدن و دورکار بودن به این معناست که خود را از نعمت حمایت استدیوها و بنگاه‌های برنامه‌سازی ویدئویی محروم کنید و در عوض تمام امید خود را برای موفقیت معطوف و محدود به رزومه‌ی تحصیلی و شغلی خود کنید. به همین دلیل نیز لازم است تا به عنوان تدوینگر فریلنس تا حد امکان (صد البته بر مبنای واقعیات) رزومه‌ی پرباری برای خود آماده کنید تا همین رزومه به سندی معتبر در دفاع از توانایی‌ها و قابلیت‌های شما تبدیل شود.

توجه داشته باشید که قانون شما را ملزم نکرده تا حتما برای ارائه و تبلیغ توانمندی‌های خود به کارفرمایان،‌ تنها به یک رزومه اکتفا کنید،‌بلکه به مرور و با گذشت زمان،‌ همان‌طور مه تجربه بیشتری در کار بدست می‌آورید و چم و خم رساندن پروژه‌های بلند و کوتاه را در سررسیدهای مختلف و با بودجه‌های خرد یا کلان کشف می‌کنید، بهتر است تا رزومه‌های مختلفی برای معرفی توانمندی‌های متنوع خود آماده کنید تا در زمان مقتضی و متناسب با نیازهای کارفرما، رزومه‌ی مناسب را برای وی ارسال کنید.

تدوینگر شدن و تکیه بر توانمندی‌ها؛

شما به عنوان یک تدوینگر حتما باید شناخت کامل و واقع‌بینانه‌ای از نقاط قوت و ضعف خود داشته باشید. درست است که شما به عنوان یک تدوینگر فریلنسر یا دورکار،‌ در انتخاب کارهای خود آزادی عمل دارید و خودتان مشخص می‌کنید که در چه ساعاتی از روز کار کنید و پروژه‌ی ویدئویی کدام کارفرما را برش بزنید. اما علی‌رغم تمام این اختیارات باید حواستان جمع باشد تا محاسبات شما غلط از آب درنیاید و در به پایان رساندن پروژه‌هایی که قبول کرده‌اید در موعد مقرر و با بودجه‌ی مشخص دچار مشکل نشوید. برای تدوینگرانی که به صورت دورکاری یا فریلنسر کار می‌کنند،‌ حسن شهرت در بازار از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که دریافت سفارش‌های تازه را تضمین می‌کند،‌ بنابراین در هنگام انتخاب هر کار تدوین باید نقاط ضعف و قوت خود را در پیش چشم داشته باشید تا نه تنها حسن شهرت خود را در بازار کار تدوینگران از دست ندهید، بلکه هر چه بیشتر نیز بر قدر و اعتبار خود بیفزایید.

در صورت تمایل برای آگاهی از ترفندهایی کاربردی در رابطه با تدوین فیلم و انتخاب موسیقی،‌ پیشنهاد می‌کنیم تا پادکست گپ‌دایو (23) موسیقی بی کلام جذاب برای محتوای ویدیویی را ببینید یا بشنوید. 

به سراغ تدوین که می‌روی،‌ پیشرفت را فراموش مکن!

سرعتی که مهارت‌های تدوینگری را دستخوش تغییر می‌کند، برای تدوینگران جوان تنها یک معنا دارد،‌ اگر بی‌تفاوت نسبت به دانش جدید باشید، نه تنها در جایگاه خود درجا زده‌اید، بلکه پس‌رفت هم داشته‌اید. پس برای هر تدوینگری لازم است تا مدام دانش خود را در مورد حرفه‌ی هنری‌اش به روز نگه دارد و علاوه بر این تا می‌تواند بر دانش بازاریابی خود برای کسب درآمد بیشتر بیفزاید.

از جمله تکنیک‌های بازاریابی که به شناخته شدن هر چه بیشتر شما کمک خواهد کرد،‌ حضور فعال و مستمر در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله لینکداین است. چرا که در این شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از طریق دنبال کردن افراد شاخص و تأثیرگذار در حرفه‌ی تدوین، هم از تجربه‌های تدوینگران موفق باخبر شوید و هم فرصت دیده شدن و شبکه‌سازی پیدا کنید.

یادگیری را در هیچ سن و سالی دست کم نگیرید و اگر گذارتان به دوره‌های آموشی افتاد که مطلب تازه‌ای در مورد فن تدوین آموزش می‌دادند، حتما برای شرکت در این دوره‌ها ثبت نام کنید و برای یادگیری وقت بگذارید. این مسأله به ویژه برای تدوینگرانی که به صورت تجربی حرفه‌ی تدوین را آموخته‌اند و تحصیلات دانشگاهی ندارند،‌ نتیجه‌ی بیشتری نیز خواهد داشت.

تدوینگر شدن و توسعه‌ی مهارت‌های فیلمسازی؛

استاد فنون بودن در تمام رشته‌‎ها به کار اهل حرفه و کار خواهد آمد، اما این مسأله برای تدوینگران از اهمیت بالاتری برخوردار است،‌ چرا که سینما میدان عمل هنرمندان همه‌فن حریف است. البته این مورد برای فریلنسرها نیز بیشتر مصداق پیدا می‌کند زیرا در شرایط روزهای مبادا که سفارشی برای تدوین پیدا نمی‌شود، داشتن مهارت‌های فیلمبرداری، تنظیم صدا، دستیاری کارگردانی و حتی فیلمسازی برای یک تدوینگر می‌تواند راهگشا و درآمد زا باشد. ‌  

برگرفته از وب‌سایت  90Seconds.com ؛