پادکست گپ‌دایو (15) نقد فیلم ترسناک کانجورینگ یا احضار

استودیو ملودایو - شنبه، 28 مهر 1397

پادکست گپ‌دایو،‌ از پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

در این قسمت پادکست موسیقی متن گپ‌دایو، صحنه‌های سراسر وحشت فیلم کانجورینگ را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم تا نقش موسیقی متن را در خلق فضای ترسناک فیلم کانجورینگ بررسی کنیم. اگر از علاقه‌مندان سینمای وحشت هستید، پادکست موسیقی متن کانجورینگ را در سایت ملودایو به تماشا بنشینید و دیدگاه‌های خود را در مورد قدرت تأثیرگذاری موسیقی متن فیلم کانجورینگ با ما در میان بگذارید.

هدف ما در پادکست‌های گپ دایو  نقد و بررسی فیلم با تکیه بر موسیقی متن و تکنیک‌های تدوین و کارگردانی است. همچنین در قالب این پادکست‌ها مراحل ساخت و پشت صحنه‌ی فیلم‌های سینمایی را مرور می‌کنیم. امید است علاقه‌مندان به سینما، دوستداران موسیقی، دانشجویان سینما، تدوینگران و فعالان عرصه‌ی موسیقی بی‌کلام و فیلم از مطالب ملودایو استفاده کنند.

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست موسیقی متن گپ دایو

فیلم کانجورینگ (The conjuring) پرسودترین فیلم ترسناک تاریخ سینما؛

فیلم رستگاری در شائوشنگ

فیلم‌های کانجورینگ یا احضار ارواح در سال‌های 2013 و 2016 توسط کارگردان استرالیایی مالزیایی تبار جیمز وان در ژانر ترسناک-ماوراءطبیعه ساخته شده‌اند. مجموعه فیلم‌های اره، جیگساو، در تاریکی و آنابل از دیگر آثار این کارگردان هستند. این فیلم به عقیده منتقدان بعد از جن‌گیر ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینما به شمار می‌رود که بدون نشان دادن صحنه‌های خشن مخاطب را وحشت‌زده می‌کند.

کانجورینگ با فروش 319 میلیون دلاری‌اش در رده پرفروش‌ترین آثار سینمایی قرار دارد و با استقبال منتقدان و مخاطبان مواجه شد. با اینکه در این فیلم از افکت‌های کامپیوتری کمی استفاده شده، اما گریم و بازی فوق‌العاده بازیگران، تکنیک‌های پیشرفته صدابرداری، طراحی صحنه و تعلیق‌های آن بیننده را میخکوب و وحشت‌زده می‌کند.

از شگردهای جیمز وان این است که با تعلیق، مخاطب را در انتظار می‌گذارد و در یک لحظه ضربه نهایی را می‌زند، همچنین در زوایایی نوآورانه دوربین را حرکت می‌دهد یا از برداشت‌های بلند استفاده می‌کند. استفاده از افکت‌های صوتی و موسیقی وحشت‌آور آثار وان تمرکز و قدرت تجزیه و تحلیل را از مخاطب می‌گیرد و موجب می‌شود در صحنه‌های ترسناک، بیننده به شدت بترسد.

این فیلم رتبه R دارد به این معنی که کودکان و نوجوانان زیر هفده سال فقط با همراهی والدینشان می‌توانند کانجورینگ را تماشا کنند. کانجورینگ2 هم به اندازه فیلم اول موفق و پرمخاطب است و بیننده را با جلوه دیگری از این مجموعه مواجه می‌کند.

«روح‌های زیادی در این فیلم وجود دارند، اما یکی از آنها به خاطر منفور بودنش بسیار ترسناک است.»

پادکست فیلم ترسناک کانجورینگ و معرفی جوزف بیشارا آهنگساز وحشت؛

فیلم رستگاری در شائوشنگ

جوزف بیشارا آهنگساز و بازیگر آمریکایی است که ساخت موسیقی متن فیلم‌های کانجورینگ، هالووین، آنابل، آنابل به خانه برمی‌گردد و توطئه‌آمیز را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. در فیلم کانجورینگ، بیشارا نقش کاراکتر ترسناک را نیز بازی می‌کند.

«ساخت موسیقی فیلم ترسناک انرژی زیادی به من می‌دهد، برای من مثل این است که روی لبه چیزهای ناپایدار حرکت کنم.»

سبک موسیقی بیشارا آوانگارد است و با رویکردی تازه از ابزار استفاده می‌کند. در ساخت موسیقی فیلم‌های ترسناک، بیشارا با استفاده مناسب از سکوت در کنار سازها، رعب و وحشت را در دل بیننده می‌اندازد.

«وقتی موسیقی تمام شود، او را در آیینه می‌بینید که پشت سرتان ایستاده.»

پادکست موسیقی متن کانجورینگ و ریتم ترس؛

یکی از شگردهای رعب‌انگیز در فیلم‌های ترسناک استفاده از سکوت و در انتظار گذاشتن مخاطب و بعد یکدفعه ظاهر شدن سازهاست که بیشارا از این شیوه برای وحشت‌زده کردن بیننده در کانجورینگ بهره برده است. در فیلم‌های ژانر وحشتی که دنباله‌رو جن‌گیر هستند، موسیقی روی سکوت تمرکز دارد و تصاویر هم کمتر دیده می‌شوند، اما فیلم‌های مهیج-ترسناکی مثل اره با تصاویر مشمئزکننده مخاطب را می‌ترساند.

در موسیقی متن کانجورینگ از آهنگ معروف «in the room where you sleep» گروه Dead man’s bones استفاده شده که توسط راین گاسلینگ اجرا می‌شود. از دیگر آهنگ‌های استفاده شده در این فیلم «Sleep Walk» و «Time of the season» هستند. موسیقی ابتدای کانجورینگ 2 هم «London Calling» گروه Clash است.

بیشارا برای انتقال ترس از کُر استفاده کرده و با به کار بردن سازهای بادی و زهی به صورت کاملا مؤثر، اوج وحشت را به مخاطب منتقل می‌کند. موسیقی کانجورینگ کوتاه و تأثیرگذار است و در فضاهای ترسناک ناگهان ظاهر می‌شود. در صحنه‌ای از فیلم ابتدا موسیقی کوتاهی می‌شنویم و بعد سکوت و ناگهان صدای کُر ناخوشایندی فضا را پر می‌کند که همین باعث می‌شود ترس تا عمق جان تماشاگر نفوذ کند.

بی‌شک موسیقی در فیلم ترسناک نقش بسیار مهمی دارد و بیشارا با تبحر توانسته موسیقی مناسبی برای صحنه‌های فیلم خلق کند. جوزف بیشارا و جیمز وان دو هنرمند ژانر وحشت هستند که در کنار هم به خوبی می‌توانند بیننده را شوکه کنند. موسیقی تکنیکی بیشارا تکمیل ‌کننده‌ی صحنه‌های پر از تعلیق و انتظار وان است.

  • پریسا مطهری

    سلام وقت به خیر بسیار ترسناک و لذت بخش بود . الان که نزدیک هالوین هستیم لطفا در مورد فیلم ها و داستان های هالوین هم پادکست بسازید . ممنون

    پاسخ 1397/08/05
  • هومن مظفری

    تشکر ویژه از گپ دایوی های عزیر پادکست نقد و بررسی فیلم کانجورینگ رو هم دیدیم و یک بار هم توی ماشین گوش کردم خیلی جذاب بود پادکست صوتی هم که گذاشتین از کانجورینگ کار رو برای ما راحت کرده.لطفا از قبل اعلام کنید چه پادکست های در دست تولید دارین لطفا فیلم بابل رو هم ویدو کست و پادکست ش رو تولید کنید خسته نباشید

    پاسخ 1397/08/02