پادکست گپ دایو (47) بررسی کارنامه و آثار آهنگساز لالالند؛

استودیو ملودایو - چهارشنبه، 23 بهمن 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ دایو در قسمت چهل و هفتم این مجموعه پادکست‌ها با توجه به محبوبیت موسیقی متن فیلم لالالند، کارنامه‌ی جاستین هورویتز آهنگساز جوان و خلاق این فیلم می‌پردازیم. آهنگسازی که پیش از ساخت موسیقی فیلم لالالند با آهنگسازی برای فیلم ویپلش، طرفداران بسیاری را در زمینه‌ی آهنگسازی و ساخت موسیقی متن شیفته‌ی آثار شنیدنی خود کرده بود. جاستین هورویتز با وجود سن کم خود، برای آهنگسازی سبکی جالب و منحصربفرد دارد که کارش را از اکثر آهنگسازانی که می‌شناسیم، متفاوت می‌کند.

در جدیدترین قسمت پادکست گپ‌دایو، نکته‌های جذابی در مورد سبک آهنگسازی خاص جاستین هورویتز مطرح می‌کنیم و مخاطبان گپ‌دایو را با رموز موفقیت یکی از جوان‌ترین، محبوب‌ترین و خاص‌ترین آهنگسازان حال حاضر دنیا آشنا می‌کنیم. در کنار روایت‌های شنیدنی نسخه‌ی صوتی پادکست گپ‌دایو از سبک آهنگسازی هورویتز، در نسخه‌ی ویدیویی این پادکست نیز تصاویر دیده نشده‌ای به همراه پشت صحنه‌های دیدنی از مراحل ساخت آهنگسازی فیلم‌های ویپلش و لالالند را برای علاقه‌مندان به موسیقی متن تدارک دیده‌ایم.

پادکست گپ دایو (47) بررسی کارنامه و آثار آهنگساز لالالند در سایت ملودایو ببینید و بشنوید. 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو: 

موسیقی متن مهمترین شخصیت فیلم لالالند؛

موسیقی متن فیلم لالالند توسط جاستین هورویتز، آهنگساز آمریکایی نوشته شده است. او تا کنون برای فیلم‌های گای و مدلین روی نیمکت پارک، لالالند، نخستین انسان و ویپلش به کارگردانی دیمین شزل  Damien Chazelle آهنگسازی کرده است و توانسته دو جایزه گرمی، دو اسکار و دو گلدن گلوب کسب کند. هورویتز با موسیقی لالالند، داستان را روایت و اشتیاق، عشق، امید و دلتنگی را بوسیله نت‌ها منتقل می‌کند. نت‌ها در این موسیقی کاری می‌کنند که از عهده کلمات خارج است و مخاطب را با احساسات شخصیت‌های فیلم همراه می‌سازند.

فیلم با قطعه «Another Day of Sun» آغاز می‌شود. این آهنگ باشکوه و پرامید هیجان را در دل بیننده زنده می‌کند. صدای لطیف زنانه‌ای با آکوردهای پیانو و  ساز هورن یا کر تلفیق می‌شود و به موسیقی نیرو می‌بخشد و در همان ابتدا ریتم جاز موسیقی متن به مخاطب معرفی می‌شود. همانطور که صدای اعضای کُر درهم می‌پیچد، صدای ساز هورن در پس‌زمینه شنیده می‌شود.

«شاید یکی در میان جمع باشد

کسی که بخواهی او را بشناسی

کسی که تو را از زمین بلند کند...»

موسیقی متن فیلم لالالند

آهنگ بعدی «Someone in the Crowd» است که از لحاظ موسیقیایی جرو قطعه‌های باشکوه و شنیدنی آلبوم موسیقی متن لالالند محسوب می‌شود. میا و هم‌اتاقی‌هایش با هم این آهنگ را می‌خوانند و رنگ‌ و نور و خنده در آن موج می‌زند. موسیقی این ترانه از سمفونی سازهای زهی و هورن به قطعه زیبا و ساده پیانو می‌رسد و میا اشعار گروه کُر را می‌خواند. ضرباهنگ این قطعه در ابتدا پیوسته و سریع است و ناگهان قطع می‌شود و دوباره آهنگ با صدای بلندی شروع می‌شود.

موسیقی متن فیلم لالالند روایتگر شادی، غم و تعالی؛‌

موسیقی متن فیلم لالالند

«Mia and Sebastian’s Theme» قطعه دیگر این آلبوم است که غم و تعالی در آن احساس می‌شود و با مضمون عاشقانه فیلم کاملا هماهنگ است. میا بعد از شنیدن آهنگ در رستوران، ابتدا میخکوب نت‌ها می‌شود و بعد شیفته پیانیست. این قطعه با ملودی نرم و آرامی شروع می‌شود و به زیبایی ادامه پیدا می‌کند. تم سباستین و میا در کل فیلم شنیده می‌شود و دربرگیرنده احساسات رابطه آنها مثل اوج، فرود، آشفتگی و سرانجامشان است.

بعد از شکل گرفتن رابطه «A Lovely Night» روی صحنه شنیده می‌شود که مثل احساسات شخصیت‌ها قابل لمس و هیجان‌انگیز است. اوج و فرود نت‌های پیانو و صدای هورن در این آهنگ با هم در می‌آمیزند و شخصیت‌ها با آن می‌خوانند و می‌رقصند. ترانه با دیالوگ‌های دو عاشق ادامه پیدا می‌کند و با پایان یافتن متن ترانه، موسیقی متوقف می‌شود. با حرکت نت‌ها، بازیگران فیلم هم حرکت می‌کنند و موسیقی و شخصیت‌ها کاملا با هم همگام هستند.

«از این تپه‌ها بالا برو

می‌خواهم به بلندترین نقطه برسم

و نورها و اشعه‌ها را دنبال کنم

وقتی آنها تو را رها کردند

از زمین بلند می‌شوی

چون صبح شده

و روز آفتابی دیگری شروع شده...»

مهمترین قطعه این آلبوم «City of Stars» است که جایزه اسکار بهترین ترانه را برای هورویتز به ارمغان آورد. این قطعه با چهار نت پیانو آغاز می‌شود. این چهار نت بارها در آهنگ‌های مختلف استفاده شده‌اند اما هیچکدام تأثیرگذاری و محبوبیت این قطعه را نداشته‌اند. این آهنگ به احساسی که در فیلم وجود دارد شکل می‌دهد و داستان را با چند جمله کوتاه بیان می‌کند.

موسیقی متن فیلم لالالند

موسیقی لالالند صحنه‌های فیلم را بهم پیوند می‌دهند و آنها را تفسیر می‌کنند و موجب می‌شوند که بیننده با نت‌ها و ملودی‌ها ارتباط برقرا کرده و با داستان فیلم احساس نزدیکی کند. بدون موسیقی هورویتز، این فیلم یک فیلم عاشقانه و رمانتیک مثل دیگر فیلم‌های این ژانر بود اما با موسیقی متن زیبای آن تبدیل به یکی از شاهکارهای عاشقانه شده است و مخاطب را به دل داستان می‌کشد.  

  • مهدی

    سلام ممنون از پادکست های زیباتون میخواستم درخواست کنم درباره النی کاریندرو آهنگساز فیلم های آنجلو پولوس پادکست تهیه کنید..

    پاسخ 1399/02/08
    • ملودایو

      سلام خیلی ممنون از لطف و محبت شما حتما در اولین فرصت به آثار این هنرمند در عرصه آهنگسازی می‌پردازیم.

      1399/02/08
  • سینا

    ممنون بابت پادکست زیباتون می خواستم درخواست کنم در مورد آرماند آمار هم پادکست تهیه کنید چون ایشون هم به سبکی شخصی رسیدن که موسیقی فولک را به سینمایی ترین شکل ممکن و بعضا با پد های منحصر به فرد اجرا میکنند و کمتر کسی بهشون بها داده! ممنون

    پاسخ 1398/11/24
    • وب سایت ملودایو

      با سلام ممنون از اینکه با پیشنهادهاتون به ما در ساخت پادکست‌های بهتر کمک می‌کنید، حتما در اولین فرصت به کارنامه آهنگسازی آرماند آمار، آهنگساز فرانسوی نیز خواهیم پرداخت.

      1398/11/24