پادکست فارسی گپ‌دایو (16) دانلود پادکست موسیقی مجموعه فیلم هالووین Halloween

استودیو ملودایو - دوشنبه، 7 آبان 1397

پادکست فارسی گپ‌دایو،‌ از بهترین پادکست های فارسی زبان در زمینه موسیقی متن و تدوین است که از طریق دانلود پادکست امکان آشنایی با زیباترین موسیقی‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم می‌کند.  

از جشنی پاییزی تا قاتلی زنجیری، از مراسم پرهیجان هالووین تا فیلم‌های ترسناک هالووین،‌ جان کارپنتر کارگردانی که یکی از محبوب‌ترین مراسم غربی‌ها را به یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل کرده است،‌ با ما همراه باشید تا تولد و شکوفایی سینمای وحشت را از دل میراث هالوین ببینید و بشنوید. رسالت ما در پادکست‌های گپ دایو  نقد و بررسی فیلم با تکیه بر موسیقی متن و نقد فنی می‌باشد. امید است علاقه‌مندان به سینما، دوستداران موسیقی، دانشجویان سینما، تدوینگران و فعالان عرص موسیقی و فیلم از مطالب ملودایو استفاده کنند.

 

 

 

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست موسیقی متن گپ دایو 

پادکست فارسی هالووین (Halloween)، از جشن تا مرگ؛

فیلم هالووین

اولین فیلم هالووین در ژانر اسلشر محصول سال 1978 به کارگردانی جان کارپنتر است. این فیلم از جمله آثار مدرن ژانر ترسناک است که با فیلم روانی هیچکاک شروع شد. هالووین منبع الهام آثار اسلشری زیادی قرار گرفت و بعد از ساختن اولین قسمت آن در طی سال‌های متمادی یازده فیلم، تعدادی رمان، کمیک بوک و ویدئو گیم از روی آن تولید شد. در آثار اسلشری قاتلی سریالی شخصیت اصلی داستان است که قتل‌هایش را به شیوه‌ای ترسناک و با استفاده از المان‌های رعب‌انگیز انجام می‌دهد. در هالووین 1978 دونالد پلیسنس و جیمی لی کرتیس نقش‌آفرینی کرده‌اند. جیمی لی کرتیس فرزند جنت لی بازیگر روانی هیچکاک است و در هالووین 2018 نیز بازی می‌کند.

پادکست فارسی هالووین و معرفی جان کارپنتر، سلطان وحشت؛

جان کارپنتر فیلمنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی است که ساخت فیلم در ژانرهای مختلف از جمله اکشن و علمی-تخیلی را در کارنامه‌اش دارد اما بیشتر به خاطر ساخت فیلم‌های ترسناک مشهور است. کارپنتر فیلم سازی را در دهه هفتاد با ساختن ستاره تاریک که فیلمی علمی-تخیلی اما نوآورانه بود آغاز کرد. او در آثارش از کارگردانان مطرحی همچون هیچکاک، کوبریک، آرجنتو و لئونه تأثیر پذیرفته است. هالووین، الویس، شاهزاده تاریکی، نفرین‌شدگان و خون‌آشامان از جمله آثار موفق این کارگردان محسوب می‌شوند. همانند بسیاری از آثار کارپنتر، موسیقی متن هالووین نیز ساخته خودش است.

از ویژگی‌های فیلم‌سازی کارپنتر می‎توان به نورپردازی مینی‌مال، دوربین ثابت و استفاده از استدی‌کم اشاره کرد، موسیقی فیلم‌هایش هم ترکیبی از صدای پیانو و صدای محیطی است. صحنه آغازین اولین هالووین نیز یکی از تکنیکی‌ترین صحنه‌های فیلم ترسناک تاریخ سینما است. برخی از منتقدان هالووین را اثری سطحی و بی‌کیفیت می‌دانستند اما به عقیده منتقدان زیادی هالووین سال 1978 ترکیبی از ژانر دلهره‌آور و ترسناک بوده که استانداردهای جدیدی برای فیلم‌های ترسناک رقم زده است.

«هالووین تجربه‌ای درونی است، ما به تماشای فیلم نمی‌نشینیم بلکه آنرا طوری حس می‌کنیم که انگار داستان برای خودمان اتفاق می‌افتد.»

پادکست فارسی گپ‌دایو و موسیقی متن هالووین 1978؛

فیلم هالووین

از ویژگی‌های بارز موسیقی متن فیلم هالووین ساخته جان کارپنتر، ریتم پنج چهارم پیانو است که ریتمی غیرقابل پیش‌بینی محسوب می‌شود. این موسیقی در سبک مینی‌مال ساخته شده که ریتمی کوتاه و تکرارشونده دارد و روی موسیقی متن فیلم‌های ترسناک بعد از خود مثل فیلم اره، نیز تأثیر گذاشت.

پادکست فارسی هالووین 2018 و یادی از نوستالژی هالووین؛

دیوید گوردن گرین برای ساختن هالووین تمامی فیلم‌های ساخته شده با این نام را کنار گذاشت و اثرش را مبتنی بر اولین هالووین ساخت. در این فیلم که محصول سال 2018 است جیمی لی کرتیس نقش‌آفرینی کرده است. به گفته برخی منتقدان دیوید گوردن گرین تلاش کرده تا هر چیزی را که مخاطب در رابطه با قسمت اول سری فیلم هالووین دوست داشته، در این قسمت هم به کار ببرد. او به طور کامل با حس نوستالژی بیننده که در رابطه با این اثر کلاسیک و اسلشری بوده، بازی کرده است. البته به نظر بعضی دیگر از منتقدان ظهور قاتل سریالی هالووین بعد از چهل سال چندان خیره‌کننده نیست و فقط به تعداد قتل‌هایش در این فیلم اضافه می‌شود.

علی‌رغم تمام انتقادها می‌توان این فیلم را بهترین فیلم در مجموعه آثاری که بعد از هالووین 1978 ساخته شد به حساب آورد. موسیقی متن این فیلم نیز ساخته جان کارپنتر، کودی کارپنتر و دانیل دیویس است. این فیلم با فروش 253 میلیون دلاری‌اش توانست رتبه خوبی را به دست آورد و رکورد فیلم جیغ را بشکند.

  • عباس

    ممنون بابت پادکست های زیباتون خیلی دوست دارم یه پادکست هم در مورد Danial pemberton و فیلم king artur legend of swords کار کنید واقعا می طلبه بحث در موردش ...و به جای نقد فیلم های با موسیقی سطحی نقد موسیقی این فیلم لازمه به نظرم

    پاسخ 1397/08/22
  • خلیل

    من برخلاف نظر سایر کاربران سایت ملودایو که پادکست موسیقی متن گپ دایو را دیدن،‌ فکر نمی کنم که حتما در فیلمهای هالووین لازم باشه تا همه چیز بر مبنای واقعیت اتفاق بیفته برای همین هم با اینکه مایکل مایرز پیر نشه مشکلی ندارم، همین که فیلم هالووین یک فیلم ترسناک و جذاب باشه برای من کافیه

    پاسخ 1397/08/09
  • میرزایی

    سلام، ممنون از پادکست‌های خوبتون. لطفاً درباره موسیقی فیلم‌های قدیمی سینما هم پادکست تولید کنید. فیلم‌های کازابلانکا، بر باد رفته، ای تی از اسپیلبرگ، راننده تاکسی با بازی رابرت دنیرو

    پاسخ 1397/08/09
    • داوود

      سلام. منم دوست دارم پادکست و یا ویدیو پشت صحنه فیلم ای تی را ببینم.

      1397/08/18
  • محمد علی

    ممنون از برنامه خوبتون اطلاعات خوبی گرفتم ازش

    پاسخ 1397/08/08
  • نوید

    پادکست ویدیویی خیلی خوبی دارید. خیلی هااز فیلم هالووین بد میگن ولی فیلم ترسناک خیلی خوبی بوده در زمان خودش. اون زمان جلوه های ویژه قدرمند نبوده و زندگی ها ساده تر بوده. اون زمان دیدن یه چاقو ترسناک بوده. الان یه دنیا پر از ابر قهرمان و سوپر هیرو مثل اونجرز هستن که خیلی خطرناک تر هستن. الان کسی از یک قاتل چاقو بدست دیگه نمی ترسه. فیلم های هالووین را می باید در زمان خودشون سنجید. باز هم خیلی اطلاعات خوبی در زمینه موسیقی متن فیلم بدست آوردم.

    پاسخ 1397/08/07
  • مهدی اکبری

    خیلی ممنون از پادکست های خوبتون. من تمام برنامه های گپ دایو را دنبال می کنم. تو هر برنامتون من خیلی اطلاعات خوبی در زمینه موسیقی متن بدست میارم. البته باید اعتراف فیلم هالووین مانند بقیه فیلم های ترسناک دیگر مثل جیسون ایراد داستانی زیادی دارد. به قول مدیرمون اینها قاتل هایی هستن که تو رزومه هاشون دروغ نوشتن و از پس یک قتل بر نمی یان. بنابراین این داستان ها همیشه ادامه دارند.

    پاسخ 1397/08/07
  • شایان

    در ضمن یادمون نره آقا ۴۰سال اصلا کم نیست. موندم این آقای مایکل مایرز بایستی ۷۰ یا ۸۰ سالی باشه. یعنی اگر روی ویلچر نباشه دیگه عصا به دست هست. ولی حتی توی فیلم هالووین ۲۰۱۸ همچین رشید مونده.

    پاسخ 1397/08/07
  • علی

    فاز این قاتل چیه با لباس تعمیرگاه میره خونه مردم آدم می کشه؟ هیچکس هم کاری با این یارو هالووین نداره. این خودش کیلیده. طبق صحبتهای توی پادکست ۴۰ ساله که این بابا کیلیده.

    پاسخ 1397/08/07
  • یعقوب

    من همه فیلم های هالووین را دوست نداشتم. ولی بنظرم این فیلم هالووین ۲۰۱۸ جذاب و ترسناک باشه. این پادکست موسیقی متن هالووین هم انتظاراتم را بیشتر کرد.

    پاسخ 1397/08/07