نتفلیکس و آرزوی ساخت بهترین سریال‌های تلویزیونی؛‌

کیارش رمضان‌نژاد - شنبه، 31 شهریور 1397

نام شبکه خانگی نتفلیکس که این روزها غول استریم فیلم لقب گرفته است بار دیگر با انتشار خبر ساخت سریالی تلویزیونی از انیمیشن پرطرفدار Avatar: The Last Airbender بر سر زبان‌ها افتاده است و تردیدهای زیادی در مورد اینکه آیا مدیران نتفلیکس در بازسازی این انیمیشن‌ موفق خواهند بود یا خیر؟ در فضای مجازی شنیده می‌شود.

همانطور که احتمالا موافقان سریال‌های شبکه‌ی نمایش خانگی نتفلیکس برای طرفداری از سریال‌های مورد علاقه‌شان دلایلی ارائه می‌کنند، مخالفان این شبکه‌ی استریم فیلم و سریال نیز ادله‌ی موجهی در دست دارند که به باور آن‌ها ثابت می‌کند چرا نتفلیکس علی‌رغم ادعاهایی که در تبدیل شدن به بهترین تولیدکننده‌ی سریال‌های تلویزیونی دارد، هنوز نتوانسته است تا در تمام تولیدات خود سزاوار لقب سازنده‌ی بهترین سریال‌های تلویزیونی باشد.

در ادامه با وب‌سایت ملودایو Melodive همراه باشید تا برخی از دلایلی که در انتقاد از شبکه نمایش خانگی نتفلیکس به عنوان تولیدکننده‌ی بهترین سریال‌های تلویزیونی ارائه شده‌اند را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم:‌

نتفلیکس و هوس مبهم بازسازی شاهکارها؛

نتفلیکس

یکی از انتقادهای مخالفان تولیدات نتفلیکس به این عادت این غول استریم فیلم و سریال باز می‌گردد که دست روی بهترین‌ها می‌گذارد،‌ در نظر این دسته از منتقدان شاهکاری که ساخته شده است و حی و حاضر در برابر چشمان طرفداران قرار دارد، دیگر نیازی به بازسازی و دوباره‌سازی ندارد. برای مثال همین مورد Avatar: The Last Airbender که انیمیشن پرمخاطبی است که در بین طرفدارانش در حد و اندازه‌های شاهکاری دوست‌داشتنی ستایش می‌شود، اگر از اکثر قریب به اتفاق این طرفداران در مورد علاقه‌ی آن‌ها به تماشای سریالی تلویزیونی از این سریال انیمیشنی سؤال کنید، احتمالا پاسخ خواهند داد وقتی انیمیشن این داستان را به اندازه‌ی کافی دوست دارند، دیگر چرا باید شوق تماشای سریالی تلویزیونی از روی این داستان را داشته باشند، سریال تلویزیونی که ممکن است بازی بازیگرانش به اندازه‌ی پویانمایی شخصیت‌های انیمیشن Avatar: The Last Airbender به دل مخاطب ننشیند.

نتفلیکس

این نکته را نیز نباید از یاد برد که جلوه‌های ویژه‌ی دیدنی در فیلم و سریال‌های اکشن، همیشه آن دلیلی نیست که از فیلم یا سریالی تلویزیونی، بهترین فیلم یا بهترین سریال تلویزیونی را خلق می‌کند، بلکه در بیشتر مواقع این داستانی جذاب و پرکشش در کنار فضای داستانی متفاوت و متمایز است و یک اثر داستانی را به شاهکاری دوست‌داشتنی و دیدنی تبدیل می‌کند.

از سوی دیگر در این قبیل تولیدات تلویزیونی که پای یک برنامه‌ی پرمخاطب در میان است، فرآیند انتخاب بازیگران و بازیگردانی اگر نه کاری غیر ممکن که وظیفه‌ای بس سخت و دشوار به نظر می‌رسد، چرا که طرفدارانی که سال‌هاست یک انیمیشن را با شخصیت‌هایی خاص و صدایی مشخص دیده و شنیده‌اند، به این سادگی‌ها به تغییر تن نمی‌دهند و به حضور هر بازیگری در جایگاه قهرمان مورد علاقه‌شان راضی نمی‌شوند.

نتفلیکس و طمع کسب درآمد بیشتر؛‌

نتفلیکس

وقتی به تصمیم نتفلیکس برای بازسازی برنامه‌های پرمخاطبی چون Avatar: The Last Airbender عمیق‌تر نگاه می‌کنیم، هیچ توجیهی جز کسب درآمد بیشتر پیدا نمی‌کنیم، این انتقاد دیگری است که در مورد تلاش‌های نتفلیکس برای بازسازی بهترین سریال‌های تلویزیونی اظهار می‌شود،‌ انتقادی که شواهد و قرائن عموما در جهت تأیید آن عمل می‌کنند. به عنوان نمونه در مورد انیمیشن Avatar: The Last Airbender شاید این ادعا مطرح شود که نتفلیکس با ساخت سریال تلویزیونی از روی این انیمیشن بر تعداد مخاطبان این داستان خواهد افزود، چرا که در این شرایط تازه آن مخاطبانی که اهل انیمیشن نیستند داستان Avatar: The Last Airbender در قالب سریال تلویزیونی و با حضور بازیگران واقعی به تماشا خواهند نشست! اما تجربه نشان داده است که تماشاچی که اهل انیمیشن و داستان‌های انیمه‌ها نباشد، عموما به ماجراهای فانتزی نیز اقبالی نشان نخواهد داد و ساخت سریال تلویزیونی کمک زیادی به بیشتر دیده شدن داستان‌هایی چون Avatar: The Last Airbender نخواهد کرد.

نتفلیکس و ترجیح اقتباس به آفرینش؛

نتفلیکس

یکی دیگر از انتقاداتی که در مورد اقتباس‌های شبکه نمایش خانگی نتفلیکس بیان می‌شود،‌ بی‌توجهی این شبکه‌ی استریم فیلم به ساخت فیلم و سریال‌های تلویزیونی جدید است. بدین معنا که وقتی این همه ایده و فیلمنامه‌ی جذاب برای تولید و ساخت بهترین سریال تلویزیونی وجود دارد چرا باید دوباره سراغ داستانی رفت که ساخته شده است و در حد و اندازه‌های خودش نیز مورد استقبال طرفداران قرار گرفته است. به نظر می‌رسد ترس مدیران نتفلیکس از سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌هایی که آینده‌ی نامشخصی دارند سبب شده تا این شبکه‌ی نمایش خانگی اقتباس را به آفرینش ترجیح دارد تا اینگونه با انتخاب اثری که پیش‌تر امتحانش را پس داده است، خیال خود را از وجود مخاطب و بازگشت سرمایه آسوده کند.

انتظار می‌رود حالا که شبکه نمایش خانگی نتفلیکس تا این حد به اقتباس به جای آفرینش علاقه دارد،‌ لااقل برای بازسازی داستان‌های پرطرفدار قدری صبر کند و به جای بازسازی داستان‌هایی که تا دیروز از تلویزیون پخش می‌شده سراغ داستان‌هایی برود که مربوط به دهه‌های 80 و 90 میلادی هستند و بازسازی آن‌ها دوباره خاطرات را برای علاقه‌مندان پیشکسوت این برنامه‌ها زنده خواهد کرد.

شما تا چه حد شبکه نمایش خانگی نتفلیکس را در ساخت بهترین سریال‌های تلویزیونی موفق می‌دانید؟ در صورت تمایل با وب‌سایت ملودایو Melodive در ارتباط باشید تا در قالب پادکست گپ‌دایو در مورد نقاط قوت و ضعف موسیقی متن سریال‌های نتفلیکس بیشتر سخن بگوییم.

برگرفته از وب‌سایت geektyrant.com  ؛ ‌