بهترین فیلم‌های ورزشی تاریخ سینما؛

الهام ربیعی - چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1399

چه چیزی یک فیلم ورزشی را ماندگار می‌کند؟ در واقع گاهی فیلم‌های ورزشی با تم کمدی آمیخته می‌شوند و مخاطب را می‌خندانند و این سبب می‌شود که سکانس‌های خاص و طنز آن در ذهن مخاطب بماند اما گاهی اوقات هم فیلم‌های ورزشی درونمایه‌ای انگیزشی دارند و موجب الهام و امیدواری در مخاطب می‌شوند. بعضی از فیلم‌های ورزشی به جنبه‌های تاریک و دردناک زندگی حرفه‌ای ورزشکاران می‌پردازد و برخی دیگر زندگی ورزشی یک شخص و روند رشد او را نشان می‌دهند. علاوه‌بر خوش‌ساخت بودن فیلم، مخاطب دوست دارد روی پرده چیزی را ببیند که قبلا به آن فکر نمی‌کرد ه است، یا با داستانی مواجه شود که به او انگیزه بدهد و به کاری ترغیبش کند.

استعداد ذاتی (1984)؛

کارگردان: بری لوینسون

آهنگساز: رندی نیومن

یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی تاریخ سینما با بازی رابرت ردفورد. استعداد ذاتی، بعدها منبع الهام بسیاری از فیلمسازان شد و ردپایی از آن را می‌توان در فیلم‌های ورزشی زیادی دید.

گاو خشمگین (1980)؛

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

آهنگساز: آهنگ‌های انتخابی

گاو خشمگین تنها یک فیلم ورزشی موفق نیست بلکه فیلمی است که در سینما تحول ایجاد کرد. اسکورسیزی و تیمش با استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای مطالعه‌ای روی شخصیت فیلم انجام می‌دهد و زندگی ورزشی و شخصی او را به نمایش می‌گذارد. در این فیلم رابرت دنیرو نقش‌آفرینی کرده است.

بول دورهام (1988)؛

کارگردان: ران شلتون

آهنگساز: مایکل کاورتینو

این فیلم با بازی بینظیر کوین کاستنر، نامه‌ای عاشقانه به بازی بیسبال و بازیکنان فداکاری است که این ورزش را خالص و خاص نگه داشته‌اند. در این فیلم مخاطب صحنه‌هایی در مورد عشق، فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی می‌بیند.

راکی (1976)؛

کارگردان: جان جی. آویلدسن

آهنگساز: بیل کانتی

راکی همیشه مترادف با داستان شخصی شکست‌خورده است که با تلاش خود بر مشکلات غلبه می‌کند. این فیلم نشان می‌دهد که چطور ورزش می‌تواند شهری را متحد کند.

لیگ اصلی (1989)؛

بهترین فیلم‌های ورزشی

کارگردان: دیوید اس. وارد

آهنگساز: جیمز نیوتن هاوارد

فیلمی در ژانر کمدی-ورزشی که هم خنده‌دار است و هم الهام‌بخش. در این فیلم صحنه‌های غمگین و طنز، خوشحالی و واقع‌بینی در کنار هم قرار گرفته‌اند. بسیاری از دیالوگ‌های لیگ برتر نیز برای همیشه در ذهن مخاطب مانده و به عنوان ضرب‌المثل استفاده می‌شوند.

رودی (1993)؛

بهترین فیلم‌های ورزشی

کارگردان: دیوید انسپو

آهنگساز: جری گلداسمیت

یک فیلم ورزشی علاوه‌بر الهام‌بخش بودن باید ارزش تلاش سخت و تعهد را نشان دهد. رودی دقیقا همین فیلم است و در آن برنامه‌های سخت ورزشی به نمایش گذاشته می‌شود. در این فیلم مخاطب می‌بیند که چطور شور و اشتیاق می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی شود.

سرزمین رؤیاها (1989)؛

بهترین فیلم‌های ورزشی

کارگردان: فیل آلدن رابینسون

آهنگساز: جیمز هورنر

فیلمنامه‌ای مملو از نوستالژی با خط سیری منطقی. در این فیلم عشق به بازی بیسبال نشان داده می‌شود و در کنارش مخاطب شاهد رابطه پدر و فرزندی است. سرزمین رؤیاها نشان می‌دهد که چطور بزرگترین افسوس‌ها می‌توانند تبدیل به قوی‌ترین انگیزه‌ها بشوند.

هر یکشنبه کذایی (1999)؛

بهترین فیلم‌های ورزشی

کارگردان: اولیور استون

آهنگساز: ریچارد هورویتز، پاول کلی

این فیلم مملو از تصاویر واقعی است و دوران مدرن فوتبال حرفه‌ای را به نمایش می‌گذارد. در یکشنبه کذایی، آل پاچینو و کامرون دیاز نقش‌آفرینی کرده‌اند.

بیلیاردباز (1961)؛

بهترین فیلم‌های ورزشی

کارگردان: رابرت راسن

آهنگساز: کنیون هاپکینز

بیلیاردباز بدون شک فیلم‌های زیادی را بعد از خود تحت تأثیر قرار داد. این فیلم یکی از اولین فیلم‌های ورزشی است که در آن پل نیومن نقش‌آفرینی کرده است. نیومن برای بازی در این فیلم زمان زیادی را برای تمرین بیلیارد اختصاص داد و بیشتر ضربات توسط بازیگران زده می‌شود.

او بازی را برد (1998)؛

بهترین فیلم‌های ورزشی

کارگردان: اسپایک لی

آهنگساز: گری جی-ویز

این فیلم یکی از مهمترین فیلم‌های ورزشی است که در آن به مطالعه شخصیتی برجسته پرداخته می‌شود. در این فیلم به نیروی محرک خانواده و اینکه چطور ورزشی مثل بسکتبال می‌تواند تبدیل به مجرایی برای روابط و فرصت‌ها شود، می‌پردازد.

روزهای تندر (1990)؛

بهترین فیلم‌های ورزشی

کارگردان: تونی اسکات

آهنگساز: هانس زیمر

فیلمی خوش‌ساخت با بازیگرانی بزرگ در زمینه مسابقات اتوموبیل‌رانی. در این فیلم از مکانیک ماشین مسابقه گرفته تا ترس از رانندگی و سیاست‌های پشت مسابقات اتوموبیل‌رانی پرداخته می‌شود.

چراغ‌های جمعه‌شب (2004)؛

بهترین فیلم‌های ورزشی

کارگردان: پیتر برگ

آهنگساز: برایان رایتزل

در این فیلم با نگاهی درست و موثق به فوتبال غرب تگزاس و تأثیرگذاری آن پرداخته می‌شود. در این فیلم از آهنگ گروه پست راک Explosions in the Sky استفاده شده است.

کشتی‌گیر (2008)؛

بهترین فیلم‌های ورزشی

کارگردان: دارن آرنوفسکی

آهنگساز: کلینت منسل

اهمیت این فیلم در کارگردانی فوق‌العاده و بازی بینظیر میکی رورک است. مخاطب با دیدن کشتی‌گیر می‌فهمد که چطور کسی می‌تواند برای رسیدن به هدفش، از خودش بگذرد. این فیلم توانست جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را کسب کند.

برنامه (1993)؛

بهترین فیلم‌های ورزشی

کارگردان: دیوید اس. وارد

آهنگساز: میشل کلومبی

یکی از معدود فیلم‌هایی که کاملا صادقانه به شرایط پیرامون بازی‌ها می‌پردازد. این فیلم استراتژی و عملکرد درونی بازی را نشان می‌دهد.

فاکس کچر (2014)؛

بهترین فیلم‌های ورزشی

کارگردان: بنت میلر

آهنگساز: میخائل دانا، راب سایمونسن

فیلمنامه‌ای بر اساس داستانی واقعی و به شدت تأثیرگذارد. در این فیلم به زندگی واقعی دیو شولتز-قهرمان کشتی آزاد- پرداخته می‌شود. مضامین مورد بررسی در این فیلم آنقدر متفاوت با هنجارهاست که تماشای آن برای مخاطب لذت‌بخش است.

برگرفته از وب‌سایت studiobinder.com ؛