چگونه موسیقی خود را در اینستاگرام معرفی و تبلیغ کنیم

الهام ربیعی - جمعه، 12 آذر 1400

در دو دهه گذشته با توجه به محبوبیت یافتن شبکه‌های اجتماعی در بین عموم مردم، صنعت موسیقی و به‌ویژه معرفی و تبلیغ آثار هنری تغییرات بسیاری کرده است. پیش از این، ناشران و کمپانی‌های ضبط موسیقی همه مراحل از ضبط تا تبلیغات را به‌عهده می‌گرفتند؛ اما امروزه هنرمندان و آهنگسازان به تمام مراحل از ساخت موسیقی تا تبلیغ آن در کانال‌ها و صفحات اجتماعی نظارت دارند و اغلب به‌صورت شخصی آثارشان را با مخاطبان به‌اشتراک می‌گذارند.

اینستاگرام یکی از پلت‌فرم‌های اجتماعی جذاب و محبوب در سراسر دنیاست و فرصت بی‌نظیری برای تبلیغ آثار موسیقیایی نیز محسوب می‌شود. در این مقاله ما به نحوه صحیح اشتراک‌گذاری و تبلیغ آثار هنری به‌خصوص موسیقی می‌پردازیم.

آیا اینستاگرام برای تبلیغ موسیقی مفید است؟

یکی از چالش‌برانگیزترین و دشوارترین بخش در زمینه آهنگسازی و خلق آثار هنری، تبلیغ و معرفی اثر به مخاطبان و جذب آنهاست. قبل از سال 2000 کمپانی‌های ضبط موسیقی و استعدادیابی، هنرمندان و آهنگسازان را کشف می‌کردند، با آنها قرارداد می‌بستند و به ضبط و انتشار آثار آنها می‌پرداختند.

امروزه علاوه‌بر این زیرساخت‌ها، یک هنرمند مستقل و نوظهور باید در کنار حرفه‌ای بودن و ساخت آثار جدید و جذاب، اقدام به انتشار آنها در وب‌سایت هنری خود کرده و حضور فعال و مستمری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.

اینستاگرام، یکی از پلت‌فرم‌های مفید برای آهنگسازان و خواننده‌ها است؛ چرا که طبق آمار هفتادویک درصد از مخاطبان آن در سراسر دنیا جوانان زیر سی‌وپنج سال هستند و شما می‌توانید با جذب مخاطبان جوان به نشر و تبلیغ اثر هنری خود بپردازید.

در کنار محبوبیت این شبکه اجتماعی، اینستاگرام امکانات زیادی را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد تا بتوانند آثارشان را به‌صورت پست دائم، IGTV و استوری نشر داده و تبلیغ کنند. در ادامه به نکات مهمی در زمینه تبلیغ موسیقی در اینستاگرام پرداخته می‌شود.

نکات مهم و کلیدی در زمینه تبلیغ موسیقی در اینستاگرام

شما می‌توانید با رعایت کردن نکات زیر تبلیغات موفقی در زمینه موسیقی و آثار هنری خود داشته باشید.

  • تبلیغ موسیقی در IGTV و استوری اینستاگرام

یکی از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین ویژگی‌های اینستاگرام، استوری اینستاگرام است. این پلت‌فرم دارای پتانسیل بازاریابی فوق‌العاده‌ایست؛ بر اساس آمار روزانه پانصد میلیون کاربر مطالباشان را در استوری نشر می‌دهند یا استوری دیگران را مشاهده می‌کنند.

شما می‌توانید یک تیزر یا موزیک ویدئو پانزده ثانیه‌ای جذاب از موسیقی خود تهیه کرده و آن را در IG استوری نشر دهید و با این روش مخاطبان را به صفحه اینستاگرام شخصی‌تان جذب کنید. اغلب هنرمندان با استفاده از استوری اینستاگرام، به تبلیغ کنسرت‌های آینده، معرفی آلبوم جدید، انتشار تک‌آهنگ، نظرسنجی از مخاطبان و فروش آثار خود می‌پردازند.

استوری‌های اینستاگرام به‌مدت بیست‌وچهار ساعت باقی می‌مانند و در صورت تمایل می‌توانید آنها را در هایلات ذخیره کنید.

  • نحوه صحیح قرار دادن موسیقی در استوری اینستاگرام

در استوری اینستاگرام می‌توانید موسیقی، برند یا گروه خود را معرفی و تبلیغ کنید؛ بهتر است در این زمینه نهایت کوشش خود را به‌کار ببرید تا مخاطبان‌تان به اشتراک گذاشتن استوری شما ترغیب شوند و به این صورت تعداد فالوورهایتان افزایش پیدا کند.

  • در مرحله اول از برنامه‌هایی مثل Shazam، Spotify و SoundCloud برای به اشتراک گذاشتن موسیقی خود استفاده کنید. تمام این سرویس‌ها به شما اجازه می‌دهند تا به‌راحتی موسیقی خود را در استوری نشر دهید. در صورت استفاده از این برنامه‌ها، موسیقی شما با کاوری که برای آن طراحی کرده‌اید در استوری نمایش داده می‌شود و مخاطبان می‌توانند به‌راحتی آهنگ شما را گوش دهند.
  • حتما به استوری خود متن، استیکر، هشتگ و سایر افکت‌ها را بیافزایید تا استوری و موسیقی شما برای مخاطبان جذاب‌تر شود.
  • از تصاویر و ویدئوهای جذاب و زیبا برای تبلیغ موسیقی خود استفاده کنید.
  • از هشتگ‌های موسیقی اینستاگرام در استوری نیز استفاده کرده تا افراد بتوانند از طریق سرچ یا جستجو به صفحه شما برسند.
  • استفاده از لوکیشن‌تگ نیز روش دیگری برای بهتر دیده شدن استوری‌ها است.
  • در کنار به‌اشتراک گذاشتن تصاویر، موسیقی و ویدئوها می‌توانید در استوری از مخاطبان نظرسنجی کرده یا قسمت‌هایی را برای پرسش و پاسخ قرار دهید؛ با این شیوه علاوه‌بر جذب مخاطب امکان بازخورد گرفتن نیز برای شما فراهم می‌شود.
  • تبلیغ موسیقی در IGTV

IGTV به شما امکان می‌دهد تا محتوای ویدئویی طولانی را در اینستاگرام آپلود کنید. در این قسمت شما می‌توانید محتوای ویدئویی ده دقیقه‌ای (یا 60 دقیقه‌ای برای صفحات تأیید شده توسط اینستاگرام) را در صفحه خود قرار دهید. برای استفاده بهینه از IGTV به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • موزیک ویدئوهای خود را از طریق IGTV به اشتراک بگذارید.
  • ویدئوهای مربوط به پشت صحنه ضبط موسیقی یا ساخت ویدئو کلیپ را در IGTV نشر دهید تا مخاطبان در جریان ساخت آنها قرار بگیرند.
  • ویدئوهایی از کنسرت‌ها یا اجرای‌های زنده خود را در صفحه اینستاگرام بگذارید تا مخاطبان ترغیب شوند در کنسرت شما شرکت کنند.
  • ویدئوهایی از مصاحبه‌ها یا صحبت‌هایتان در مورد موسیقی یا گروه‌تان را در IGTV بگذارید.
  • مصاحبه‌های کوتاهی با اعضای گروه، کارکنان و همکاران خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید تا آنها با نام و چهره افراد آشنا شوند و با موسیقی شما ارتباط برقرار کنند.
  • نوشتن بایو جذاب در صفحه اینستاگرام و تبلیغ موسیقی

بعد از استوری و IGTV یکی از روش‌های جذب مخاطب و فالوور، نوشتن یک بایو جذاب است. بایو اینستاگرام اولین چیزی است که مخاطبان در ابتدای ورود به هر صفحه می‌بینند؛ بنابراین برای نوشتن بایو وقت کافی بگذارید و در آن به معرفی خود یا گروه‌تان و فعالیت هنری‌تان بپردازید. برای نوشتن بایو اینستاگرام به نکات زیر توجه داشته باشید.

 

  • انتخاب نام مناسب برای حساب کاربری

اگر می‌خواهید مخاطبانی از سراسر دنیا به موسیقی شما گوش دهند و در آینده در کنسرت‌های‌تان شرکت کنند؛ باید نام مناسبی برای حساب کاربری خود بگذارید. اکثر هنرمندان شناخته شده نام کاربری اینستاگرام خود را با تلفیق نام گروه و وب‌سایت رسمی‌شان می‌سازند.

  • نوشتن مطلب جذاب در بایو اینستاگرام

در قسمت بیوگرافی، فضای زیادی برای نوشتن ندارید؛ بنابراین بهترین و مناسب‌ترین جملات را انتخاب کنید. در بایو لازم نیست در مورد نوع موسیقی خود بنویسید، بلکه سعی کنید بیوگرافی مختصری از خودتان ارائه دهید. هنگام نوشتن بایو، از اصطلاحات و زبانی استفاده کنید که برای مخاطبان آشناست.

در بایو اینستاگرام می‌توانید در مورد افتخارات، جوایز یا دستاوردهایتان بنویسید، لینک وب‌سایتتان را نیز آنجا قرار دهید تا مخاطبان بتوانند به‌راحتی وارد سایت شده و در جریان برنامه‌های آینده قرار بگیرند. هرازگاهی بایو خود را تغییر دهید و در مورد آلبوم‌های جدید، کنسرت‌ها، همکاری‌ با هنرمندان دیگر و مصاحبه‌ها اطلاع‌رسانی کنید.

  • قرار دادن لینک در بایو اینستاگرام

در بایو اینستاگرام حتما از لینک‌های مرتبط استفاده کنید.

  • اولین کاری که هر هنرمند حرفه‌ای باید انجام دهد، ساختن یک وب‌سایت رسمی است؛ لینک وب‌سایت خود را در بایو قرار دهید.
  • کانال YouTube یا کانال تلگرام خود را در بایو اینستاگرام خود قرار دهید.
  • لینک‌هایی را که از طریق آنها مخاطبان می‌توانند موسیقی شما را خریداری کنند، در بایو معرفی کنید.
  • لینکی را که مخاطبان می‌توانند در آنجا موسیقی شما را به صورت رایگان دانلود کنند، در بایو قرار دهید.
  • صفحه‌ای را که مخاطبان می‌توانند بلیت کنسرت‌های شما را خریداری کنند، در بایو بگذارید.

در اینستاگرام فقط امکان به‌اشتراک گذاشتن یک لینک در بایو وجود دارد؛ بنابراین بر اساس اولویت‌های خود، لینک بایو را گاهی تغییر دهید. یکی از روش‌های تبلیغ موسیقی از طریق اینستاگرام این است که بعد از انتشار یک پست، توضیحاتی برای آن بنویسید و مخاطبان را به لینک موجود در بایو ارجاع دهید. به‌عنوان مثال اگر موزیک ویدئو آلبوم جدید خود را نشر می‌دهید، در پایین آن روش‌های دانلود یا خرید آلبوم را ذکر کرده و عبارت «لینک در بایو» را بنویسید تا مخاطبان از طریق آن وارد صفحه مورد نظر بشوند.

  • انتخاب عکس مناسب

عکس پروفایل اینستاگرام بیانگر شخصیت و نشان‌دهنده نوع موسیقی شماست، بنابراین در انتخاب عکس دقت کنید؛ به‌عنوان مثال عکس سیاه‌وسفید گزینه مناسبی است.

  • تولید محتوای بصری خاص

توجه داشته باشید که اینستاگرام یک پلت‌فرم مبتنی بر تصویر است؛ در گذشته فقط امکان آپلود کردن عکس در آن وجود داشت اما امروزه شما می‌توانید ویدئو و گیف نیز در صفحه شخصی خود پست کنید. سعی کنید که پست‌های شما خلاقانه و جذاب بوده و بیانگر نحوه ساخت موزیک ویدئو، ضبط و ساخت موسیقی باشند. حتی می‌توانید تصاویری از داخل استودیو خود تهیه کرده و با مخاطبان به‌اشتراک بگذارید؛ این کار موجب می‌شود که فالولرها با شما احساس صمیمیت بیشتری داشته باشند.

اغلب هنرمندان حرفه‌ای تصاویر باکیفیتی از پشت صحنه کنسرت‌ها، مراحل ضبط موسیقی، بخشی از موسیقی جدید یا تصاویر سلفی از نواختن ساز تهیه کرده و در صفحه خود نشر می‌دهند و از این طریق با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند. این روش موجب می‌شود که مخاطبان بی‌صبرانه در انتظار آلبوم یا تک‌آهنگ جدید شما بمانند.

بهتر است زیر هر پست، یک متن جذاب بنویسید؛ به‌عنوان مثال خاطره‌ای از یک کنسرت یا توضیحاتی در مورد همکاری‌های جدیدتان. همچنین می‌توانید بخشی از یک مطلب بلند را که در وب‌سایت‌تان نشر داده‌اید، پایین پست‌تان بنویسید و مخاطبان را برای خواندن مطلب کامل به سایت ارجاع دهید.

  • استفاده از هشتگ‌های موسیقی اینستاگرام برای تبلیغ

یکی از مراحل مهم در تبلیغ یک اثر هنری یا محصول در اینستاگرام، استفاده از هشتگ‌های مناسب است. هشتگ‌ها به مخاطبان کمک می‌کنند تا از طریق سرچ به صفحه شما وارد شوند. در واقع هشتگ‌ها رایج‌ترین ابزار برای کشف محتوا و هنرمندان جدید است.

الگوریتم اینستاگرام به گونه‌ایست که در زمان هشتگ‌گذاری بر اساس سرچ مخاطبان‌تان، تگ‌ها و عنوان‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید زیر هر پست، 30 هشتگ قرار دهید؛ همچنین امکان هشتگ‌گذاری در کامنت‌ها نیز فراهم است. مناسب‌ترین تعداد هشتگ برای هر پست 12 تا 20 عدد است؛ بهتر است هشتگ‌های مختلف را برای پست‌های گوناگون امتحان کرده و نتایج را بررسی کنید.

هشتگ‌های تبلیغاتی موسیقی در اینستاگرام به شما کمک می‌کنند تا محبوب‌ترین هشتگ‌ها مثل #موسیقی، #پاپ یا #راک را با توجه به نوع فعالیت خود انتخاب کرده و مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

کدام هشتگ‌های موسیقی در اینستاگرام می‌توانند در زمینه تبلیغ مناسب باشند؟

معمولا کارشناسان توصیه می‌کنند که از هشتگ‌هایی مثل #InstaMusic، #InstaVideo، #InstaMusicVideo، #LiveMusic و #InstaArtist زیر پست‌های خود استفاده کنید. علاوه‌بر این می‌توانید هشتگ‌هایی مثل #موزیک، #گروه موسیقی، #نوازنده، #آهنگ، #راک، #گیتار، #hiphop و #دی‌جی را نیز زیر پست اضافه کنید.

در مورد استوری‌های اینستاگرام هم می‌توانید برای هر استوری ده هشتگ اضافه کنید تا صفحه شما بهتر دیده شود. برای پیدا کردن بهترین هشتگ‌ها کافی است کلمه کلیدی یا یک عبارت مرتبط با فعالیت خود را تایپ کنید تا هشتگ‌های مربوط به آن برای شما نمایش داده شوند. اینستاگرام معمولا هشتگ‌های پرمخاطب را به شما نشان می‌دهد.

  • تبلیغ از طریق صفحات پرمخاطب در اینستاگرام

یکی دیگر از روش‌های تبلیغ در اینستاگرام، تبلیغ از طریق صفحاتی است که با دریافت مبلغ مشخصی، پست یا استوری شما را به اشتراک می‌گذارند. فراموش نکنید که برای تبلیغات حتما یک پست جذاب بسازید تا مردم به دیدن آن تشویق شوند.

برای پست تبلیغاتی یک کپشن جذاب بنویسید؛ حتی می‌توانید نام هنرمندان مشهور را که در این زمینه فعالیت دارند، تگ کنید تا کنجکاوی افراد با دیدن نام آنها برانگیخته شده و ویدئو شما را تماشا کنند.

اگر حساب کاربری شما  business account یا حساب تجاری است، می‌توانید یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام راه‌اندازی کرده و از طریق الگوریتم‌های اینستاگرام، واکنش و بازدید مخاطبان را پیگیری و بررسی کنید.

توجه داشته باشید که برای تبلیغات موفق در اینستاگرام باید حتما محتوای مناسبی تولید کنید و همچنین مخاطبان هدف را شناسایی کنید. از طریق Instagram Insights می توانید فالوورها و عملکرد حساب کاربری خود و میزان تعامل مخاطبان با هر پست را بررسی کنید.

چگونه از تبلیغات اینستاگرام برای دیده شدن موزیک خود استفاده کنیم؟

  • ابتدا یک حساب تجاری برای خود بسازید، تبلیغات اینستاگرام برای business account به‌خوبی عمل می‌کند.
  • صبور باشید و با دقت مخاطبان هدف را بررسی کرده و همچنین هدف تبلیغات خود را مشخص کنید.
  • از Ads Manager برای سفارشی کردن و تنظیم محتوا استفاده کنید.
  • بودجه خود را در نظر گرفته و بر اساس آن تبلیغ کنید.
  • بعد از انتشار آگهی تبلیغاتی حتما نتایج را بررسی کنید.
  • حتما بودجه‌ای را برای تبلیغات در صفحه‌های پرطرفدار در نظر بگیرید و با این روش به تعداد مخاطبان خود بیافزایید. توجه داشته باشید که در صفحه‌هایی که با نوع فعالیت شما مرتبط هستند، تبلیغ کنید.
  • معرفی کردن خود به‌عنوان آهنگساز یا خواننده

برای جذب مخاطب در اینستاگرام باید به‌صورت منظم پست بگذارید و نام خود را به‌وسیله آنها مطرح کنید. حتی می‌توانید در صفحه خود تبلیغات ادوات موسیقی مثل گیتار یا سازهای دیگر را انجام دهید یا تی‌شرت‌هایی با نام یا برند گروه‌تان به مخاطبان هدیه دهید.

یکی از روش‌های جذب مخاطب در اینستاگرام این است که پست‌های متنوعی را نشر دهید؛ به‌عنوان مثال محتواهای تصویری در مورد سرگرمی‌هایتان، کارهای روزمره، نواختن ساز و معاشرت با دوستانتان موجب می‌شود که مخاطبان ارتباط عاطفی بیشتری با شما برقرار کنند.

  • پخش زنده یا لایو اینستاگرام

لایو اینستاگرام یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پلت‌فرم است و شما با استفاده از آن صحنه‌هایی از کنسرت، پشت صحنه ضبط موزیک ویدئو یا فعالیت‌های خود را با مخاطبان به‌اشتراک بگذارید. پخش زنده ویدئو یکی از راه‌های بازاریابی آهنگ و آلبوم است. همچنین می‌توانید جلسه پرسش و پاسخ نیز با مخاطبان برگزار کنید و با آنها در مورد موسیقی یا علایقشان صحبت کنید.

  • ارائه موسیقی رایگان

یکی دیگر از روش‌های تبلیغ در اینستاگرام این است که موسیقی خود را به‌صورت رایگان به سایر صفحات اینستاگرام بدهید تا در محتواهای تصویری، ویدئوها، تبلیغات و فیلم‌های کوتاه استفاده کنند و از این طریق به معرفی موسیقی و گروه خود بپردازید.

  • استفاده از سایر پلت‌فرم‌ها

تبلیغات در سایر پلت‌فرم‌ها مثل یوتیوب، فیس‌بوک و توییتر را فراموش نکنید. حتما همزمان با نشر یک محتوا در اینستاگرام آن را در پلت‌فرم‌های دیگر نیز به‌اشتراک بگذارید و مخاطبان را به آنها لینک کنید.

  • ارتباط با اینفلوئنسرها

با اینفلوئنسرهایی که فعالیتی مشابه شما انجام می‌دهند، ارتباط برقرار کنید و از آنها برای تبلیغات بهره ببرید.

  • برگزاری مسابقه

شما می‌توانید با مطرح کردن سؤال‌هایی در زمینه فعالیت موسیقیایی خود، مخاطبان را به چالش بکشید؛ از میان آنها افرادی را به‌عنوان برنده انتخاب کرده و هدایایی به آنها اهدا کنید. با این روش به تعداد مخاطبان شما افزوده می‌شود و می‌توانید تعامل بیشتری با افراد برقرار کنید.