پادکست گپ دایو (41) بررسی کارنامه جان ویلیامز آهنگساز فهرست شیندلر؛ (بخش پایانی)

استودیو ملودایو - سه‌شنبه، 12 آذر 1398

پادکست فارسی موسیقی گپ‌دایو در بخش پایانی پادکست جان ویلیامز که قسمت‌های سوم و چهارم این پادکست دیدنی و شنیدنی را شامل می‌شود، پرونده‌ی چندین و چند دهه همکاری میان جان ویلیامز و استیون اسپیلبرگ را بررسی می‌کند. این آهنگساز مشهور امریکایی در فیلم‌های بسیاری با استیون اسپیلبرگ همکاری داشته است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به آرواره‌ها، ایندیانا جونز، نجات سرباز رایان و فیلم پرطرفدار فهرست شیندلر اشاره کرد.

حتما شما نیز دوست دارید تا با رموز موفقیت در آهنگسازی از زبان جان ویلیامز آشنا شوید و در کلاس درسی استادی با بیش از شصت سال سابقه‌ی فعالیت، رسم هنرمندی را بیاموزید، در بخش پایانی پادکست جان ویلیامز از زبان این آهنگساز راه و رسم رسیدن به موفقیت را تشریح می‌کنیم.

فهرست شیندلر یکی از پرطرفدارترین ساخته‌های جان ویلیامز در آهنگسازی است. به همین دلیل نیز تصمیم گرفتیم تا پادکست بررسی کارنامه‌ی آهنگسازی جان ویلیامز را با نقد موسیقی متن فیلم تماشایی فهرست شیندلر به پایان برسانیم.

بخش پایانی پادکست جان ویلیامز را در سایت ملودایو ببینید یا بشنوید.      

فایل صوتی و کم‌حجم پادکست گپ دایو:

<div> <div class=">این فیلم محصول سال 2017 به کارگردانی ریان جانسون و دومین قسمت از سه‌گانه جدید جنگ ستارگان است. در این فیلم ویلیامز از موسیقی متن‌های فیلم‌های قبلی این مجموعه نیز استفاده کرده است. این فیلم هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد و با استقبال مخاطبان مواجه گردید.

 

موسیقی متن فیلم ای‌تی: موجود فرازمینی؛

جان ویلیامز آهنگساز

اولین آهنگ این آلبوم کاملا نشان‌دهنده صحنه آغازین فیلم است و حسی رازآلود را به مخاطب منتقل می‌کند. ویلیامز با موسیقی متن این فیلم توانسته حس بیگناهی و شگفتی را به‌خوبی نشان دهد. پریشانی ای‌تی و الیوت در موسیقی متن احساس می‌شود. در لحظه خداحافظی ای‌تی صدای سازهای زهی و آکوردهای باشکوه صحنه پایانی فیلم را با زیبایی تمام تصویر می‌کنند.

موسیقی متن فیلم تنها در خانه؛‌

جان ویلیامز آهنگساز

این فیلم نشان‌دهنده فانتزی کودکان-تنها ماندن در خانه- است و موسیقی متن آن جزو یکی از بهترین کارهای ویلیامز محسوب می‌شود. بدون موسیقی متن، مخاطب نمی‌تواند احساس شیطنت، هرج‌ومرج و دلتنگی برای خانواده را درک کند. ویلیامز در این آلبوم حس دلتنگی، بی‌گناهی و اشتیاق را به نمایش می‌گذارد.

موسیقی متن فیلم آرواره‌ها؛‌

جان ویلیامز آهنگساز

موسیقی متن این فیلم همگام با صحنه‌ها روایتگر وحشت، تعلیق، مرگ است. ویلیامز در این آلبوم با دو نت کوسه و درندگی آنرا در ذهن متبادر می‌کند. موسیقی آرواره‌ها ترکیبی از سازهای زهی و بادی است و حتی بعد از دیدن این فیلم و با گوش دادن به آلبوم موسیقی متن آن حس خطر القا می‌شود.

موسیقی متن فیلم امپراتوری خورشید؛

جان ویلیامز آهنگساز

موسیقی متن این فیلم نشان‌دهنده معصومیت و نگاه کودکانه به جنگ است. یکی از ابتکارات ویلیامز در ساخت آلبوم این فیلم استفاده از گروه کُر است. حس کنجکاوی و ترس و ماجراجویی کودک کاملا در موسیقی متن القا می‌شود. موسیقی متن امپراتوری خورشید کاندید دریافت اسکار شد.

موسیقی متن فیلم ایندیاناجونز مهاجمان صندوق گمشده؛

جان ویلیامز آهنگساز

این فیلم پر از سکانس‌های کلاسیک است و موسیقی متنش کاملا با آن انطباق دارد. جان ویلیامز با موسیقی متن باصلابت این فیلم حس ماجراجویی را در مخاطب بیدار می‌کند. مارش قهرمانانه این فیلم با فرار و گریزهای صحنه‌های آن کاملا هماهنگ است.

موسیقی متن فیلم جهانگرد اتفاقی؛‌

جان ویلیامز آهنگساز

این فیلم بر اساس کتابی با همین نام نوشه آن تیلور ساخته شده است و موسیقی متن آن کاندیدای دریافت اسکار شد. حالت احساسی این فیلم با موسیقی آرام ویلیامز کاملا هماهنگ است. تم اصلی این فیلم با پیانو نواخته می‌شود و با پستی و بلندی‌های زندگی شخصیت اصلی موسیقی هم به اوج و شکوفایی می‌رسد و در نهایت با ارکستری باشکوه فیلم خاتمه می‌یابد. آلبوم موسیقی متن جهانگرد اتفاقی جهان ناشناخته و غیرقابل‌پیش‌بینی و خوشی‌های اتفاقی زندگی شخصیت اصلی را به خوبی بازگو می‌کند.

موسیقی متن فیلم امپراتوری ضربه می‌زند؛

جان ویلیامز آهنگساز

در سال 1977 وقتی اولین فیلم از مجموعه جنگ ستارگان اکران شد، جلوه‌های ویژه و موسیقی متن بینظیر آن توجه همگان را به خود جلب کرد. اما در سه‌گانه جنگ ستارگان بهترین موسیقی متن مربوط به «امپراتوری ضربه می‌زند» است و ژانر اپرای فضایی با این فیلم مطرح شد. در این فیلم تم‌های معروف قسمت اول شنیده می‌شود و چندین قطعه بینظیر نیز به آلبوم آن اضافه شده است.

موسیقی متن فیلم لینکلن؛

جان ویلیامز آهنگساز

این فیلم ماه‌های آخر زندگی آبراهام لینکلن را نمایش می‌دهد. موسیقی متن باشکوه آن مملو از حس صمیمیت است. موسیقی ارکسترال و تم پرنوسان آن کاملا با داستان فیلم هماهنگ است. در قطعه Elegy سازهای زهی غم و اندوه لینکلن از مرگ فرزند را به شکلی تأثیرگذار بیان می‎کنند. موسیقی متن این فیلم یکی از بهترین آثار ویلیامز محسوب می‌شود.

  • ali

    سلام به امید و کیارش عزیز در مورد فیلم فهرست شیندلر باید بگم که در این فیلم تحریف هایی هم صورت گرفته که باید بیشتر جنبه سرگرمی فیلم را مدنظر قرار بدیم. بسیار سپاسگزارم از زحمات شما .

    پاسخ 1398/11/28
    • وب سایت ملودایو

      سلام به علی عزیز خیلی ممنون از شما که پادکست‌های گپ‌دایو رو دنبال می‌کنید و نظراتتان را با ما درمیان می‌گذارید.

      1398/11/29
  • ali

    سلام ممنون از سایت بسیار فاخر.... بزن دست قشنگ رو برای پادکست جان ویلیامز گفتین چهار قسمت هست ولی سه قسمت وجود دارد و در قسمت سوم گفتید قسمت پایانی داستان چیه؟

    پاسخ 1398/11/25
    • وب سایت ملودایو

      سلام خیلی ممنون از لطف و توجه شما، در مورد پادکست جان ویلیامز حق با شماست، این پادکست در چهار قسمت تهیه شده بود، اما به دلیل درخواست‌های مخاطبان برای انتشار سریع‌تر قسمت‌های بعدی، قسمت‌های سه و چهار با هم ترکیب شدند و در قالب یک قسمت و با نام قسمت سوم و پایانی آپلود شد.

      1398/11/26
  • محمد حسن دودیان زاده

    سلام خسته نباشید بابت اطللعات و پادکست های زیبا. لطفا از سری فیلم هایی که Ennio Morricone آهنگیازی کرده چندتایی که خیلی معروف هستن رو بررسی قرار کنید. ممنون

    پاسخ 1398/09/14
    • وب سایت ملودایو

      سلام ممنون از لطف و محبت شما حتما سعی می‌کنیم تا در اولین فرصت به سراغ شاهکارهای تازه‌ای از موریکونه هم بریم، همچنان ما را از نظرات و پیشنهادهای ارزشمندتان محروم نکنید

      1398/09/16