زندگی حرفه ای رامین جوادی از «بازی تاج و تخت» تا «وست ورلد»

الهام ربیعی - پنج‌شنبه، 1 آبان 1399

«من عاشق دنیای خیالی هستم، چون هیچ مرزی در آن وجود ندارد.»

رامین جوادی آهنگساز و موسیقی‌دان آلمانی ایرانی‎تبار است که برای ساخت موسیقی موفق‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی از جمله «بازی تاج‌و‌تخت»، «فرار از زندان»، «وست ورلد» و «مظنون» شهرت دارد. جوادی در جولای 1974 از پدری ایرانی و مادری آلمانی در آلمان متولد شد. استعداد ذاتی او در گیتار و پیانو از کودکی نمایان شد و در سال 1994 در کالج موسیقی برکلی که بزرگترین کالج موسیقی در زمینه موسیقی معاصر در جهان است، پذیرفته شد. این کالج به مرکز کانونی موسیقی جاز و موسیقی مدرن آمریکایی مشهور است. رامین در سال 1998 با نمرات عالی و به عنوان شاگرد ممتاز از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. اولین تجربه آهنگسازی او ساخت موسیقی برای بازی «System Shock 2» بود که با جاش رونادال و اریک بروسیس همکاری کرد.

رامین جوادی برای اولین بار با سریال پرطرفدار فرار از زندان Prison Break شناخته شد و موسیقی متن سریال فرار از زندان باعث شد تا رامین جوادی در سال 2006 میلادی نامزد دریافت ساخت بهترین موسیقی تیتراژ در جایزه‌ی امی Emmy شود.

آهنگسازی رامین جوادی و تأثیرپذیری از سبک کاری هانس زیمر؛

رامین جوادی

هانس زیمر شخصیت برجسته موسیقی فیلم، با توجه به اینکه جوادی فارغ‌التحصیل ممتاز کالج برکلی بود، از او دعوت کرد تا با «Remote Control Productions» همکاری کند. جوادی با هم‌وطن آلمانی‌اش کلاوس بادت برای فیلم «Beat the Drum» به کارگردانی دیوید هیکسون موسیقی متن ساختند. سپس با هانس زیمر برای فیلم علمی-تخیلی «Thunderbirds» به کارگردانی جاناتان فریکس همکاری کرد.

«من موسیقی فیلم را به خاطر تنوعش دوست دارم. در یک فیلم از من می‌خواهند موسیقی الکترونیک بسازم و در فیلمی دیگر موسیقی ارکسترال!»

 آهنگسازی جوادی و تولید موسیقی متن فیلم‌ های سینمایی؛

رامین جوادی

بعد از «Thunderbirds» جوادی بیشتر پروژه‌هایش را مستقل انجام داد. اولین فیلمی که او برایش موسیقی ساخت، فیلم «Blade: Trinity» محصول سال 2004 به کارگردانی دیوید ای.گویر بود. بعد از آن جوادی در سال 2009 در دو فیلم دیگر به نام‌های «متولد نشده» و «فلش‌فوروارد» با گویر همکاری کرد. در سال 2005 او برای سریال پرطرفدار «فرار از زندان» موسیقی متن ساخت که نامزد دریافت جایزه امی ساعات پربیننده شد.

رامین جوادی در سال 2008 با استودیو مارول همکاری کرد و موسیقی «مرد آهنی» را ساخت. او که از طرفداران پروپاقرص کمیک بوک‌های مرد آهنی در دهه هفتاد بود، از ساخت موسیقی برای این فیلم بسیار خرسند بود. موسیقی متن این فیلم گیتارمحور بود. همچنین جوادی برای فیلم پرفروش «حاشیه اقیانوس آرام»  Pacific Rim نیز موسیقی ساخت.

«دیدن ارتباط موسیقی متن و واکنش مردم به شخصیت یا صحنه‌ای خاص برایم خیلی لذت‌بخش است.»

آهنگسازی رامین جوادی و نقطه‌ی عطفی به نام بازی تاج و تخت؛‌

رامین جوادی از سریال فرار از زندان تا بازی تاج و تخت

مشهورترین کار جوادی آهنگسازی برای سریال «game of thrones» است. موسیقی این سریال محبوبیت زیادی بین طرفداران به‌دست آورد که در سراسر دنیا نام جوادی را بر سر زبان‌ها انداخت. موسیقی بازی کامپیوتری این سریال نیز توسط او ساخته شده است.

«نکته جذاب سریال بازی تاج‌و‌تخت این است که بر اساس دنیایی خیالی و داستانی خیالی ساخته شده است.»

جوادی برای بازی‌های کامپیوتری زیادی از جمله System Shock 2، Medal of Honor و Shift 2: Unleashed آهنگسازی کرده است. از دیگر آثار رامین جوادی می‌توان به آهنگسازی برای فیلم‌های وارکرفت، دیوار بزرگ چین، ناگفته‌های دراکولا، نجات جسیکا لینچ، تمام بچه‌های نامرئی و فریب اشاره کرد. او در سال 2018 برای موسیقی بازی تاج‌وتخت تور جهانی برگزار کرد که در ماه می از مادرید شروع شد و در اکتبر همان سال در تورنتو به پایان رسید.

  • احمد نصرتی

    افتخار ایران و ایرانی زنده باد رامین جوادی عزیز

    پاسخ 1400/01/14