موسیقی بی کلام و تسخیر خیال تماشاگران سینما

الهام ربیعی - یک‌شنبه، 26 خرداد 1398

با توجه به اینکه تولید محتوای ویدئویی و فیلمسازی از اصلی‌ترین هنرهای تجسمی هستند اما اهمیت هماهنگی موسیقی و تصویر انکارناپذیر است. در هر صحنه فیلم یا ویدئو، کارگردان در تلاش است تا مفهوم خاصی را بیان کند. نورپردازی، مکان فیلمبرداری، انرژی بازیگر و...انتخاب دقیق این المان‌ها باعث ایجاد ذهنیت در مخاطب می‌شود. از میان ابزراهای هنری فیلمسازی، موسیقی یکی از حیاتی‌ترین آنها به‌حساب می‌آید. استفاده از موسیقی معروف برای انتقال حس فیلم یا ساخت موسیقی در جهت خلق حس جدید در مخاطب، موجب ماندگاری یک اثر در ذهن بیننده می‌شود.

به عقیده آهنگسازان مشهور، موسیقی وقتی می‌تواند به تصویر کمک کند که  بین زمان و مکان احساسی متناسب ایجاد کند، روی تأثیر روانی صحنه تأکید داشته باشد، مثل فیلتری خنثی در پس‌زمینه عمل کند، حس ماندگار در مخاطب بوجود آورد، از ساختار کلی فیلم حمایت کرده و با پایان‌بندی فیلم هماهنگ باشد. تدوینگر می‌تواند با توجه به سلیقه مخاطب، محتوای فیلم و زمینه فرهنگی و جغرافیایی اثر موسیقی مناسب را انتخاب کند. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا با چهار ترفند سریع در مورد تدوین موسیقی برای محتوای ویدئویی آشنا شوید.

موسیقی بی کلام و چهار ترفند سریع برای تدوین؛

موسیقی بی کلام و تدوین

درست است که موسیقی نقش مهمی در انتقال حس و مفهوم محتوای ویدئویی بازی می‌کند، اما انتخاب و تدوین موسیقی مناسب کار آسانی نیست. در ادامه چهار ترفند سریع برای تدوین موسیقی روی ویدئو و ارتقا دادن آن بیان می‌شود.

موسیقی بی کلام و استفاده از برش J و L؛

موسیقی بی کلام

اولین ترفند، استفاده از برش J و L است. برش J صدای صحنه را قبل از به نمایش درآمدن آن پخش می‌کند، به این معنی که بیننده اول صدای صحنه را می‌شنود و بعد آنرا می‌بیند. برش L برعکس است و بوسیله آن صدای صحنه تا بعد از اتمام آن همچنان شنیده می‌شود. علت نامگذاری این برش فرمی است که هنگام ادیت لاین صدا و تصویر به خود می‌گیرد.

موسیقی بی کلام و انتخاب موسیقی‌های دارای واریاسیون (تغییر تم)؛

موسیقی بی کلام و تدوین

ترفند دوم مربوط به انتخاب موسیقی است. در بسیاری از سایت‌ها موسیقی‌های رویالتی-فری زیادی وجود دارد که تدوینگر می‌تواند برمبنای محتوای ویدئویی‌اش، موسیقی مورد نظر خود را پیدا کند. موسیقی‌هایی با واریاسیون بالا نسبت به آنهایی که تم یکسان دارند، انتخاب بهتری هستند. تدوینگر می‌تواند تغییر تم موسیقی را برای صحنه‌های مختلف استفاده کند، در این صورت مخاطب در کل ویدئو، ملودی را تشخیص می‌دهد اما هر بار در تمی جدید؛ این کار باعث ایجاد تنوع و جذابیت می‌شود.

موسیقی بی کلام و استفاده ناگهانی از موسیقی؛

موسیقی بی کلام و تدوین

ترفند بعدی استفاده ناگهانی از موسیقی است که توجه مخاطب را به صورت آنی به فیلم جذب می‌کند. تدوینگر باید لحظه مناسب را شناسایی کرده-مثل صحنه خنده‌دار یا دراماتیک- سپس با موسیقی مخاطب را شگفت زده کند. این لحظه‌ها معمولا کوتاه و کمیابند و موسیقی زمانی تأثیرگذار است که غیرقابل پیش‌بینی باشد.

موسیقی بی کلام و نشان دادن حرکت‌ها بر اساس ضربآهنگ؛

موسیقی بی کلام

تدوینگر می‌تواند بر اساس ضربآهنگ موسیقی، تصاویر را کات کند. در صورتیکه این کار قابل پیش‌بینی نباشد، بسیار جذاب است. این ترفند یکی از شیوه‌های تدوین کلاسیک است. کات کردن تصاویر با ضربآهنگ موسیقی برای بیننده بسیار جذاب است چراکه می‌تواند در ذهنش ارتباط موسیقی و تصویر را خلق کند. از این روش نه تنها برای حرکات انسان بلکه حرکت اشیا نیز می‌توان استفاده کرد مثل افتادن سنگ یا پریدن یا کف زدن.گ

برگرفته از وب‌سایت shutterstock.com ؛ 

 

مقالات پیشنهادی:

موسیقی بی کلام برای محتوای ویدئویی