پادکست گپ دایو (62) بررسی موسیقی انیمیشن Soul

استودیو ملودایو - پنج‌شنبه، 19 فروردین 1400

جو یک معلم موسیقی است که زندگی هیچوقت بر وفق مرادش نبوده است. او به موسیقی جاز علاقه ی زیادی دارد و در نواختن نیز مهارت دارد. این قسمت از پادکست گپ دایو رو به بررسی این انیشمین و موسیقی متن اون اختصاص دادیم.

دانلود ویدئوی این پادکست

 

فایل صوتی این پادکست

پشت‌پرده موسیقی انیمیشن روح (Soul)

پیت داکتر یکی از کارگردان‎های معروف انیمیشن و خالق فیلم‌های درون و بیرون، کارخانه هیولاها، بالا و روح است. او بارها نامزد دریافت جایزه‌های اسکار، آنی و بفتا شده و توانسته دو جایزه اسکار، پنج جایزه آنی و یک بفتا در کارنامه حرفه‌ای خود ثبت کند.

فیلم روح، آخرین ساخته پیت داکتر و یکی از خلاقانه ‎ترین و جذاب‌ترین آثار اوست که با موسیقی متن زیبا و به‎ یادماندنی ترنت رزنر، آتیکوس راس و جان باتیست، زیبایی آن دوچندان شده است. آلبوم موسیقی این فیلم دو سبک موسیقی مجزا دارد؛ موسیقی اصلی این فیلم توسط راس و رزنر و موسیقی جاز آن بوسیله باتیست نوشته و اجرا شده است.

فیلم روح و موسیقی جاز

در فیلم روح، بیشتر زندگی جو در نیویورک سپری می‌شود؛ فضای شاد و سرزنده پایین‎ شهر نیویورک که موسیقی باتیست به ساخت فرهنگ آمریکایی-آفریقایی آن کمک کرده و زندگی زمینی جو را به تصویر می‎کشد. موسیقی باتیست ریتم تندی دارد و شفاف است و مخاطب را در دنیای جاز غرق می‎کند. بیشتر آهنگ‎های سولوی فیلم، نشان‎دهنده توانایی جو در پیانونوازی و عشق عمیق او به موسیقی جاز است.

فیلم روح و موسیقی رمزآلود

ترنت رزنر و آتیکوس راس در خلق موسیقی الکترونیک رازآلود تبحر فراوانی دارند. در دنیای فانتزی، رمزآلود و جذاب جو با موسیقی الکترونیک، فضایی سورئال و لذت‌بخش خلق می‎شود. راس و رزنر در فیلم‎های مثل دختری با خالکوبی اژدها، دختر گمشده و شبکه اجتماعی نیز با هم همکاری داشته‎اند.

فیلم روح و الهام از بزرگان موسیقی جاز

در زمان پیش‎تولید فیلم روح، پیت داکتر می‎دانست که جو باید علاقه وافری به چیزی داشته باشد اما نمی‎توانست آن موضوع را پیدا کند تا اینکه ویدئویی از هربی هنکاک دید.

«ویدئویی از اسطوره جاز، هربی هنکاک دیدم که در آن درباره کنسرتی که با مایلز دیویس داشته، صحبت می‎کند.»

در این کنسرت هنکاک، شروع به نواختن آکوردی ناهماهنگ می‎کند و از این ترس داشته که کل کار خراب شود؛ اما دیویس با او هماهنگ می‎شود و نتیجه کار، چیزی خارق‎ العاده از آب درمی ‎آید. هنکاک می‎گوید که «سالها طول کشید تا بفهمم چه اتفاقی افتاد و در واقع دیویس کاری را کرد که هر نوازنده جاز باید انجام دهد و آن پذیرفتن اتفاقات جدید است و اینکه از هر چیز جدیدی به ‎عنوان فرصت برای خلق اثری ارزشمند استفاده کنید.»

این همان چیزی بود که تیم سازنده فیلم روح به دنبالش بودند؛ «قضاوت نکن و فقط فرصت‎ هایت را غنیمت بشمار و آنها را تبدیل به آثار ارزشمند کن.» از این لحظه به بعد علاقه جو به موسیقی جاز خلق شد. در صحنه‌های فیلم زمانی که دوربین روی صورت جو زوم می‎کند، مخاطب می‎تواند علاقه و اشتیاق شدید او را به این سبک موسیقی بفهمد و مطمئن شود که موسیقی فقط سرگرمی جو نیست و دلیل او برای زندگی است.

خلق موسیقی جاز نیوایج با تأثیر از جاز کلاسیک

تمام اجراهای پیانو جو، توسط آهنگساز و نوازنده صاحب‎نام این سبک، جان باتیست، نوشته و اجرا شد. موسیقی باتیست ترکیبی از جاز، سول و آر اند بی است. او موسیقی جاز مربوط به صحنه‎‌های شهر نیویورک را که در فیلم روح دیده می‎شوند، و ترنت رزنر و آتیکوس راس هم موسیقی دنیای ماورائی جو را ساخته‎اند.

«سبک موسیقی آنها با هم متفاوت در درعین‎ حال مرتبط است و فضایی شگفت‎انگیز در فیلم ایجاد کرده است.»

در ابتدا عوامل فیلم نگران بودند که موسیقی جاز برای کودکان که در واقع مخاطبان اصلی فیلم روح هستند، جذابیتی نداشته باشد اما وقتی فیلم را برای گروهی از آنها نمایش دادند، متوجه شدند که بچه‎ ها به شدت جذب موسیقی شده‎اند.

«بچه ‎ها محو موسیقی شده بودند و ما به این نتیجه رسیدیم که نباید آنها را دست ‎کم بگیریم؛ در واقع کودکان بی‎نهایت کنجکاوند و ذهنشان مانند اسفنج موسیقی را به خود جذب می‌کند.»

موسیقی باتیست طیف گسترده‎ای از انواع موسیقی جاز را دربرمی‎گیرد؛ از بزرگان موسیقی کلاسیک جاز تا آهنگسازان جوان سبک جاز نیوایج که با خلاقیت، صداهای بی‎نظیری تولید می‎کنند.

واقعی جلوه دادن صحنه‎ های فیلم روح

از آنجایی‎که تیم سازنده فیلم روح، تمایل داشت که همه صحنه‎ ها واقعی به‎ نظر برسند، با متخصصان بسیاری از جمله آهنگسازان و مدرسان موسیقی مشورت کردند و کلوب‎ های جاز منهتن را از نزدیک مورد بررسی قرا ردادند. در پایان تیم خلاق نتیجه تحقیقاتش را به فیلمنامه منتقل کرد و فیلم روح با صحنه ‎هایی کاملا واقعی و اعجاب ‎انگیز ساخته شد.

هماهنگی تصاویر و صداها

هماهنگی تصاویر با موسیقی متن، تنها بخشی از کار ساخت انیمیشن است. جود براونبیل-انیماتور فیلم روح- توضیح می‎دهد که«انیماتورها در واقع بازیگران انیمیشن هستند. ما مسئول حرکات، ژست‎ها و حالات شخصیت‎های داستانیم. وقتی روی داستانی کار می‎کنید که تمرکز روی اجرای موسیقی جاز است، باید نت‎ها را درست اجرا کنید. در واقع ما باید اطمینان حاصل می‎کردیم که جو نت‎ها را درست می‎نوازد و دست‎هایش با موسیقی فیلم هماهنگ است. تیم انیماتور، فریم به فریم همه صحنه ‎ها را بارها بازبینی کرد.»

تیم انیماتور فیلم سول، تصویر دست‎های باتیست را حین نواختن پیانو ضبط کرد و به بررسی حرکات دست و انگشتان او پرداخت. فیلم روح، اثری بی نظیر و جذاب است که دیدن آن هر مخاطبی را به وجد می ‎آورد؛ انیمیشن، صداپیشگی، داستان و موسیقی فیلم با استقبال منتقدان مواجه شد. این فیلم بدون اغراق یکی از بهترین انیمیشن ‎های تاریخ سینما است که به هر بیننده‎ای لذت سمعی و بصری می‎دهد.

  • محمد قهرمانی

    سلام وبسایتتون فوق العادست من همون شبی که سول رو دیدم علاقه مند شدم به موسیقی جز و همون موقع درموردش سرچ کردم که سایت شما اولین سایتی بود که اومد بالا بعد از اون هم با سایت شما آشنا شدم بهتون خسته نباشید میگم بابت زحماتی که میکشید و مطالب مفیدی که قرار میدید قهرمانی هستم از خوزستان، بندرماهشهر

    پاسخ 1399/12/15