بهترین فیلم های دهه اخیر (2010-2020)

الهام ربیعی - پنج‌شنبه، 1 آبان 1399

در واقع هرگز نمی‌توان لیست کاملی از بهترین فیلم‌ها تهیه کرد چرا که هر کس بنابر نظر و سلیقه شخصی می‌تواند فیلم‌هایی را در لیست خود بگنجاند. بعضی از فیلم‌ها به مرور زمان جایگاه والاتری نزد تماشاگر پیدا می‌کنند و بعضی دیگر بر اثر گذر زمان و تغییر نسل و سلیقه‌ها، فراموش می‌شوند. در ادامه لیستی از بهترین فیلم‌های دهه اخیر سینما (2010 تا 2020) بر اساس نظر منتقدان خواهد آمد.

رانندگی(2011)

رانندگی فیلمی اکشن با لحظات خشونت‌آمیز است اما در عین حال روایتی از عشق نافرجام مردی را نشان می‌دهد که هرگز نمی‌تواند به معشوق برسد. این فیلم تراژیک به کارگردانی نیکولاس ویندینگ رفن، باسبک خاصش مورد توجه منتقدان قرار گرفت. فیلمنامه رانندگی را حسین امینی به نگارش درآورده است. صحنه‌های تعقیب‌وگریز و مبارزه این فیلم در ذهن بازیگر نقش می‌بندد و بازی درخشان رایان گاسلینگ یکی از ویژگی‌های مثبت این فیلم محسوب می‌شود.

دانکرک(2017)

بازیگران صاحب‌نامی در دانکرک نقش‌آفرینی کرده‌اند. دانکرک یکی از بهترین آثار کریستوفر نولان است. موسیقی فیلم و فیلمبرداری، روایتگر داستانی کم دیالوگ هستند. دانکرک داستانی جنگی دارد و نولان با روشی هنرمندانه آنرا بیان می‌کند و موسیقی هانس زیمر و فیلمبرداری هویته ون هویتما زیبایی آنرا صد چندان کرده است. (بررسی موسیقی متن فیلم دانکرک)

هوگو(2011)

هوگو داستانی کودکانه دارد و مارتین اسکورسیزی آنرا هنرمندانه خلق کرده است. در این فیلم فناوری سه‌بعدی در فیلمبرداری به بهترین نحو استفاده شده است. این فیلم بر اساس رمان برایان سلزنیک و با آهنگسازی هاوارد شور ساخته شده است.

جان ویک(2014)

این فیلم در نگاه اول داستانی انتقام جویانه و ساده به نظر می‌رسد اما فیلمی چند لایه است و معانی گوناگونی در عمق آن وجود دارد. مخاطب چه دوستدار فیلم اکشن باشد و چه علاقه‌مند به فیلم معناگرا می‌تواند از جان ویک لذت ببرد. این فیلم به کارگردانی چد استاهلسکی و آهنگسازی تایلر بیتس در زمره بهترین‌های این دهه است.

اتاق سبز(2016)

اگر فیلمساز جوانی عاشق تعلیق باشد بی‌شک اتاق سبز می‌توانند همانند کلاس درسی برای او عمل کند. تدوین فوق‌العاده این فیلم مخاطب را وارد دنیایی کلاستروفوبیایی می‌کند. اتاق سبز به کارگردانی جرمی سالنی‌یر در ژانر مهیج-ترسناک ساخته شده است.

ویپلش(2014)

ویپلش به کارگردانی دیمین شزل در ژانر درام ساخته شد و در همان روزهای اول اکران توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد. این فیلم پایانی دوپهلو دارد و مخاطب را با رنجی که شخصیت اول فیلم می‌برد، همراه می‌کند.

چاقوکشی(2019)

فیلمی در ژانر معمایی به کارگردانی ریان جانسن و آهنگسازی نیتان جانسن. داستان فیلم نه تنها بر پایه رمزورازهای هوشمندانه پیرامون یک قتل است بلکه رویدادهای اجتماعی زیادی را نیز دربرمی‌گیرد. جانسن در کل فیلم به دنبال راهی جدید برای جذب تماشاگر است و کاری می‌کند که بیننده تا لحظه آخر مدام در حال حدس زدن داستان باشد.

اکس ماکینه(2015)

فیلمی علمی-تخیلی و تریلر روان‌شناختی به کارگردانی الکس گارلند است. در این فیلم مضامین هوش مصنوعی و ایده‌های اجتماعی در مورد جنسیت را با هم می‌آمیزد. فیلمبرداری فوق‌العاده این فیلم در کنار روایت آن به شکلی موفق مخاطب را مجذوب خود می‌کند. در کل فیلم اکس ماکینا، بیننده درگیر پازلی است که فیلمساز برای حل آن عجله‌ای به خرج نمی‌دهد و مخاطب را در لذت انتظار با خود همراه می‌کند.

مهتاب(2016)

مهتاب بی‌شک یکی از مهمترین آثار این دهه محسوب می‌شود. این فیلم در ژانر درام-بلوغ حس همدلی را به مخاطب القا می‌کند. در مهتاب، همه فریم‌ها از اهمیت به‌سزایی برخوردارند و همانند یک شعر باید آنرا از ابتدا تا انتها احساس کرد. رنگ‌ها و سکون دنیای پیرامون‌ تصویری زیبا از دردی که شخصیت اصلی در طول زندگی می‌کشد، ترسیم می‌کند.

استاد(2012)

استاد به کارگردانی پل توماس اندرسن داستانی تمثیلی دارد و در مورد یک فرد یا به عبارتی آمریکاست که به دنبال هویت خود بعد از جنگ جهانی دوم می‌گردد. در این فیلم روابط و تقابل بین قوه عقل و غریزه در انسان مورد بررسی قرار می‌گیرد. فیلمنامه و کارگردانی فیلم استاد بی‌نقص است اما چیزی که آنرا جاوان می‌کند بازی بی‌نظیر هنرپیشه‌ها و به‌ویژه واکین فینیکس است.

تلقین(2010)

فیلمی علمی-تخیلی و دلهره‌آور به کارگردانی کریستوفر نولان که مخاطب را به تفکر وادار می‌کند. داستان فیلم همانند مناظر رؤیایی و نقاشی‌گونه‌اش پر از لایه‌های مختلف است. تلقین نمونه بارز فیلمی است که در پس آن ذهنی خلاق و هوشمند وجود دارد.

جاذبه(2013)

جاذبه، فیلمی سه‌بعدی علمی-تخیلی به کارگردانی آلفونسو کوارون است. علاوه‌بر کارگردانی، فیلمبرداری و طراحی صدای این فیلم از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. این فیلم در مراسم اسکار ۲۰۱۴ موفق به دریافت هفت جایزه در رشته‌های بهترین تدوین، بهترین تدوین صدا، بهترین موسیقی متن، بهترین فیلم‌برداری، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین میکس صدا و بهترین کارگردانی شد.

ورود(2016)

در این فیلم علمی-تخیلی برخلاف بسیاری از آثار، چهره‌ای غمگین و سرد از آینده به تصویر کشیده نشده است. داستان فیلم بر اساس مثبت‌اندیشی است. در این فیلم از فیلمبرداری گرفته تا موسیقی یوهان یوهانسون و کارگردانی دنی ویلنوو و بازی هنرپیشه‌هایی مثل امی آدامز و جرمی رنر در حرفه‌ای‌ترین شکل خود ظاهر می‌شوند.

شبگرد(2014)

فیلمی جنایی و نوآر مدرن به کارگردانی دان گیلروی است. در این فیلم جیک جیلنهال در نقش یک خبرنگار است که از صحنه‌های تصادف و جرم و جنایت در لس آنجلس مدرن فیلمبرداری می‌کند و آنها را به شبکه‌های اخبار تلویزیونی می‌فروشد. موسیقی متن شبگرد را جیمز نیوتن هاوارد ساخته است.

مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی(2018)

یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانانه این دهه بی‌شک، انیمیشن مرد عنکبوتی است. در این فیلم داستان مرد عنکبوتی بار دیگر توسط تیمی خلاق بازسازی شده و موسیقی متن آنرا دانیل پمبرتن ساخته است.

بلکککلنزمن(2018)

فیلمی در ژانر بیوگرافی، کمدی-درام به کارگردانی اسپایک لی که در نودویکمین دوره جوایز اسکار، جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را دریافت کرد. خشونت‌ها و ترس‌هایی که در این فیلم به تصویر کشیده شده، روایتگر داستانی تاریخی است که همچنان در حال وقوع هستند و هرگز تمام نمی‌شوند.

برو بیرون(2017)

فیلمی در ژانر روانشناسانه-ترسناک است. این فیلم از نظر تجاری موفق بود و نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد. داستان فیلم گاهی سرگرم‌کننده و هجوآمیز است و در صحنه‌هایی غافلگیرکننده و ترسناک می‌شود. جوردن پیل با ساخت «برو بیرون» اثبات کرد که می‌تواند کارگردانی موفق در زمینه ساخت فیلم‌های ژانر ترسناک باشد.

مکس دیوانه: جاده خشم(2015)

فیلمی دوساعته و مملو از تعقیب‌وگریز. مکس دیوانه یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و مهمترین فیلم‌های این دهه محسوب می‌شود. این فیلم به کارگردانی جرج میلر است و جانکی ایکس ال موسیقی متن آنرا ساخته است.

انگل(2019)

انگل، تمثیلی مدرن از اختلاف طبقاتی و نابرابری‌های ذاتی در نظام سرمایه‌داری است. نه تنها بازی فوق‌العاده هنرپیشه‌ها که طراحی و نورپردازی لوکیشن فیلمبرداری از نقاط قوت این فیلم محسوب می‌شود. بسیاری از منتقدان، این فیلم را بهترین اثر «بونگ جون-هو» تا به امروز توصیف کرده‌اند که به عنوان یک اثر کمدی غیرعادی آغاز و به اثری عجیب تبدیل می‌شود که در هیچ ژانری قابل دسته‌بندی نیست.

شبکه اجتماعی(2010)

در واقع فینچر در این فیلم به مخاطب نشان می‌دهد که انسان مدرن با استفاده از شبکه‌های اجتماعی روزبه‌روز بیشتر به سمت انزوا و تنهایی پیش می‌رود. داستان فیلم در مورد فیس‌بوک و زندگی مارک زاکربرگ است و توانست اسکار بهترین تدوین و بهترین موسیقی را کسب کند. موسیقی متن این فیلم را ترنت رزنر ساخته است.

منبع