6 گام برای بازاریابی مهارت‌های کارگردانی و تدوین

کیارش رمضان‌نژاد - یک‌شنبه، 6 مرداد 1398

موفقیت در عرصه‌ی فیلمسازی تنها در کسب مهارت کارگردانی و ‌تدوینگری یا تحصیلات سینمایی خلاصه نمی‌شود و یک فیلمساز کاربلد در کنار تمامی این موارد باید از دانش بازاریابی قابل قبولی برخوردار باشد تا به خوبی از پس عرضه و معرفی مهارت‌های کارگردانی،‌ تدوین و فیلمسازی خود به کارفرمایان بر بیاید. در این مطلب تلاش می‌کنیم تا کارگردانان و تدوینگران را با مهارت‌های بازاریابی آشنا کنیم که هر کدام از این مهارت‌ها به بیشتر دیده شدن کارها و پروژه‌هایشان کمک خواهد کرد، در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید.

در هر سبک و ژانری که فیلم می‌سازید یا به حرفه‌ی تدوینگری مشغول هستید، حتما نیاز دارید تا داشته‌هایتان را در طبق اخلاص گذاشته و با انواع و اقسام روش‌های بازاریابی خدمت مشتریان بالقوه معرفی کنید. هنرمندانی که در عرصه‌ی کارگردانی، فیلمسازی و تدوین فعالیت می‌کنند نباید این نکته‌ی کلیدی را از یاد ببرند که فیلمسازی اگر چه پایی در هنر و هنرمندی دارد، اما دست آخر صنعتی است که برای خلق، نیازمند سرمایه‌گذاری و برای پایداری نیازمند درآمدزایی و سودآوری است. بنابراین برای آنکه همیشه سرمایه‌گذار مشتاقی برای ساخت ایده‌های نابتان در بازار داشته باشید، ناگزیر باید طرح و برنامه‌ی مشخصی برای معرفی مهارت‌های کارگردانی و تدوین خود در ذهن داشته باشید.

در ادامه 6 گام مؤثر معرفی شده‌اند که کمک می‌کنند تا هر چه بهتر و بیشتر در بازار پر رقابت سینما مهارت‌های خود را عرضه کنید.

برندسازی را از همین امروز شروع کنید.

بازاریابی مهارت‌های کارگردانی و تدوین

تجربه‌های موفق در کسب و کار ثابت کرده‌اند که پشت هر شخص موفق برندی پر قدرت حضور دارد،‌ این مسأله کاملا برای صنعت سینما نیز مصداق دارد و کارگردانان بزرگی همچون ریدلی اسکات، استیون اسپیلبرگ و جی،‌ جی آبرامز از همان آغازین روزهای فعالیت خود با ثبت و بنیان‌گذاری برندهایی چون  Scott Free،‌ Amblin Entertainment و  Bad Robot موفق شده‌اند تا از یک‌سو نام خود را برای همیشه به فعالیت برندی معتبر گره بزنند و از سوی دیگر خیال مخاطبان را از این بابت راحت می‌کنند که هر کدام از این برندها در تولید محتوای با کیفیت و دیدنی قابل اعتماد هستند.

نمونه کار ویدئویی با کیفیتی برای معرفی کار خود بسازید.

بازاریابی مهارت‌های کارگردانی و تدوین

از شما توقع می‌روید تا به عنوان فیلمساز، هنگامی که نوبت به خودتان می‌رسد، از بهترین‌ها برای معرفی کار و مهارت‌های خود بهره بگیرید. بنابراین هنگامی که نمونه کارهای خود را برای عرضه به کارفرما در کنار هم تدوین می‌کنید و می‌چینید، توجه داشته باشید که در فیلم‌های انتخاب شده برای نمونه کار با وجود مختصر و مفید بودن، مجموعه‌ای از بهترین نمونه کارهای شما را در بر بگیرد.

حتی اگر بیش از چند دقیقه‌ای ویدئو برای سر هم کردن فیلم‌های نمونه کار خود،‌ در اختیار ندارید. باز هم ترس یا تردید به دل راه ندهید و از ویدئوهای باکیفیت،‌ هر چند کوتاه برای معرفی کار خود کمک بگیرید. آیا حتما باید نمونه کارهای ویدئویی بخشی از فیلم‌های ساخته شده باشد؟ پاسخ این سؤال خیر است،‌ بنابراین کیفیت همچنان حرف اول را می‌زند و در نمونه‌ی کار حتما لازم نیست تا داستانی برای مخاطب تعریف کنید، بلکه در وهله‌ی اول باید مهارت‌های خود در کارگردانی، تدوین و فیلمسازی را به کارفرما عرضه کنید.

با این تفاسیر، تا جایی که امکان دارد برای آماده‌سازی نمونه کار وقت بگذارید و از این موضوع مهم به هیچ عنوان سرسری نگذرید.

برای مشاهده‌ی نمونه کاری با کیفیت در زمینه‌ی تولید محتوای ویدئویی می‌توانید پادکست بررسی فیلم‌های کوئنتین تارانتینو را تماشا کنید. 

لینک تماشای پادکست بررسی فیلم‌های کوئنتین تارانتینو؛‌ 

وب‌سایتی ساده و کاربرپسند طراحی کنید.

بازاریابی مهارت‌های کارگردانی و تدوین

برای یک کارگردان،‌ تدوینگر یا فیلمساز حرفه‌ای،‌ راه‌اندازی سایتی کاربردی از ضروریات است. چرا که وب‌سایت نقش درگاه اصلی برای برقراری ارتباط میان برند شما و مخاطبانتان را ایفا خواهد کرد و از سوی دیگر آرشیو منظم و مرتب از فعالیت‌های کاری شما را در برابر چشمان مخاطبان به نمایش خواهد گذاشت. باید توجه داشته باشید که سایتی طراحی کنید که از هر پیچیدگی به دور باشد و کار با آن بسیار ساده باشد. شاید ایده‌ی طراحی سایتی پیچیده و پر طمطراق،‌ ایده‌ی جذابی باشد، اما نباید فراموش کنیم که وب‌سایت‌ها نه به خاطر خوش‌آمد طراحانشان بلکه به دلیل استفاده‌ی کاربران طراحی می‌شوند و بنابراین هر چه کار کردن با آن‌ها ساده‌تر باشد، محبوبیتشان نیز با همین کاربردپذیریشان سنجیده می‌شود.

هنگام طراحی وب‌سایت حتما مراقب باشید تا وب‌سایت شما برای بازدید بر روی گوشی هوشمند و تبلت نیز طراحی شده باشد. چرا که همه روزه تعداد بیشتری از مخاطبان به وب‌گردی در گوشی‌های هوشمند رو می‌آورند و تمایل پیدا می‌کنند تا مقاله موردنظرشان را از بر روی گوشی موبایل بخوانند.

بخش پادکست‌ها در وب‌سایت ملودایو،‌ مثالی از وب‌سایتی کاربرپسند است که محتوای ویدئویی با کیفیت را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. 

لینک قسمت پادکست‌ها در وب‌سایت ملودایو؛‌

از شبکه‌های اجتماعی نهایت بهره را ببرید.

بازاریابی مهارت‌های کارگردانی و تدوین

امروزه شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی‌ناپذیری از صنعت سینما تبدیل شده‌اند و استفاده از آن‌ها برای هر کارگردان و فیلمسازی لازم است. حتی اگر قبلا در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک یا اینستاگرام حساب شخصی درت کرده‌اید، بهتر است تا به نام برندی که تصمیم به ترویجش گرفته‌اید، حساب‌های جدیدی در شبکه‌های اجتماعی درست کنید و بدین ترتیب از امکانات متنوع شبکه‌های اجتماعی برای معرفی خود بهره ببرید.

از شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و اینستاگرام برای برقراری ارتباط با سایر فیلمسازان،‌ کارگردانان و تدوینگران نیز می‌توانید استفاده کنید. هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز به این مسأله توجه داشته باشید که هر کدام از شبکه‌های اجتماعی با دیگری تفاوت‌هایی دارد و برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باید به ویژگی‌ها و مخاطبان خاص هر کدام از این رسانه یا شبکه‌ها توجه داشت.

در پادکست خوب،‌بد، زشت در سایت ملودایو،‌ نمونه‌های جذابی برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی ارائه شده است. 

لینک تماشای پادکست خوب، بد، زشت؛ 

مخاطبان خود را ترغیب کنید تا در فضای مجازی اظهار وجود کنند.

بازاریابی مهارت‌های کارگردانی و تدوین

گام بعدی بعد از راه‌اندازی وب‌سایت و آغاز به کار شبکه‌های اجتماعی ترغیب مخاطبان به فعالیت مؤثر در هر کدام از این درگاه‌های ارتباطی در فضای مجازی است. امروزه باور اکثریت بر این است که مخاطبان تنها به مصرف محتوا نمی‌اندیشند و دوست دارند تا در تولید محتوا نیز همکاری و همیاری داشته باشند. به همین دلیل سعی کنید تا در هر فرصتی که بدست می‌آورید نظر مخاطبان خود را بپرسید و با توجه به بازخوردهای آن‌ها هر چه بیشتر در جهت تعمل و گفتگو با مخاطبان حرکت کنید.

هر چه تعامل مخاطبان از طریق فضای مجازی با شما بیشتر باشد،‌امکان تبلیغ برند شما به صورت دهان به دهان و به تبع آن موفقیت اقتصادی شما نیز بیشتر خواهد بود.

پادکست‌های درخواستی تولید شده در استودیوی ملودایو مثال خوبی از دعوت مخاطبان به اظهار نظر و تعامل فعال با برندی فرهنگی به حساب می‌آید. 

لینک تماشای پادکست درخواستی امیلی در وب‌سایت ملودایو؛ 

با سایر فیلمسازان، کارگردانان و تدوینگران در ارتباط مؤثر باشید.

بازاریابی مهارت‌های کارگردانی و تدوین

امروزه بر کسی پوشیده نیست که موفقیت در صنعت سینما بیش از هر موردی به ارتباطات شما با سایر کارگردانان و هنرمندان دنیای سینما بستگی دارد. شبکه‌سازی از جمله تکنیک‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا هم کارگردانان دیگر را بهتر بشناسید و هم به چهره‌ی شناخته شده‌‌تری برای هنرمندان تبدیل شوید. در ارتباطات خود با دیگران تلاش کنید تا آنجا که می‌توانید از تجربه‌های موفق سایر کارگردانان و مشاوره‌های تدوینگران و فیلمسازان نهایت بهره را ببرید.  

پادکست‌های ویدئویی و صوتی گپ‌دایو که تاکنون در بیش از 30 قسمت تولید شده‌اند،‌ در هر قسمت نکته‌ای ظریف و روشی بدیع در انتخاب موسیقی را در فرآیند تدوین به تدوینگران و علاقه‌مندان معرفی می‌کنند. اگر چه تماشا و گوش دادن به هر کدام از قسمت‌های پادکست گپ‌دایو نکات آموزشی قابل توجهی برای تدوینگران، کارگردانان، فیلمسازان و علاقه‌مندان سینما در بر دارد،‌ اما در دو قسمت از پادکست‌های گپ‌دایو،‌ (پادکست جذاب‌ترین موسیقی بی‌کلام برای محتوای ویدئویی و پادکست نقد و بررسی فیلم A Cure for Wellness) برای تماشای هر کدام از این پادکست‌ها بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

پادکست گپ‌دایو (20) موسیقی فیلم A Cure for wellness (بخش اول)

پادکست گپ‌دایو (20) موسیقی فیلم A Cure for wellness (بخش دوم)

پادکست فارسی گپ‌دایو (23) دانلود پادکست جذاب‌ترین موسیقی بی‌کلام برای محتوای ویدیویی؛

   

شما به عنوان کارگردان،‌ تدوینگر و فیلمساز از شبکه‌های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام چه استفاده‌ای می‌کنید؟ تجربه‌های موفق خود را از طریق بخش نظرها با مخاطبان وب‌سایت ملودایو در میان بگذارید.

برگرفته از وب‌سایت premiumbeat.com ؛‌