فیلم بلید رانر (Blade Runner) موسیقی متن شنیدنی

ریحانه عرفانی - پنج‌شنبه، 11 بهمن 1397

بلید رانر از Blade Runner 1982 تا Blade Ruuner 2049؛‌  

بعد از مدت‌ها انتظار و حدس و گمانه‌های بسیار، فیلمبلید رانر blade ruuner 2049 اکران شد. فیلمی که بعد از گذشت ۳۵ سال از فیلم اول به روایت ادامه داستان پرداخته است.  در blade runner 2049 کارگردان «دنی ویلنو» تمام تلاش خود را کرده تا به الگوی فیلم اصلی وفادار بماند. اینکه باوجود تغییر کارگردان، تیم کارگردانی و گذشت ۳۵ سال همچنان فرمت کلی داستان تغییر نکرده و هنوز یادآور فضای نسخه اصلی آن است، می‌تواند در تبحر «دنی ویلنو» ریشه داشته باشد. بلید رانر blade runner شاید در ابتدا به نظر یک فیلم علمی-تخیلی مثل تمام فیلم‌های آینده‌‌نگر  برسد; اما وقتی به تماشای آن بنشینید بیشتر احساس می‌کنید در حال تماشای آینه‌ای از دنیای امروز هستید، تا حاصل تخیلات یک نویسنده از آینده‌ای که خواهد آمد.

Blade runner بلید رانر

پیشنهاد ملودایو:

بررسی موسیقی متن فیلم بلید رانر 1982

بررسی موسیقی متن فیلم بلید رانر 2019

بلید رانر Blade runner از سال 1982 تا 2019؛‌

Blade runner اصلی یا ورژن اول این فیلم که در سال ۱۹۸۲ ساخته شد، آینده دنیا در ۲۰۱۹ میلادی را به تصویر می‌کشید. در فیلم اول بلید رانر محوریت داستان برگرفته از رمان «آیا ربات‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند» بود. در نسخه‌ی اول فیلم بلید رانر دنیایی که ریدلی اسکات برای ما به تصویر کشیده، جهانی توسعه‌یافته و سرشار از تکنولوژی و درعین‌حال سرد و تاریک! فضایی که غرق در بی‌اعتمادی است و همه به دنبال هویتی هستند که وجود خارجی ندارد. موجوداتی انسان‌نما با تمام ویژگی‌های ظاهری و احساسی که توسط یک کمپانی تولید شدند و برای نداشتن برتری نسبت به انسان، عمر و تخیل آن‌ها را محدود کرده‌اند. یعنی یک‌عمر محدود پنج‌ساله دارند و فاقد قدرت تخیل هستند. دراین‌ بین افسری به نام «ریک دکارت» مسئولیت تشخیص و کشتن این موجودات را دارد.

Blade runner بلید رانر

کارگردان در نسخه‌ی شماره دوم از فیلم Blade runner خاکی که پس از سی سال روی این داستان نشسته را کنار میزند و این بار افسر پلیسی به دنبال کشف همان معمای فراموش شده می‌گردد. او شروع به جستجو برای یافتن ریک دکارت افسر سابق پلیس لس‌آنجلس می‌کند که سی سال است رؤیت نشده و به نظر می‌رسد مرده باشد و…

Blade runner بلید رانر

بلید رانر Blade runner و موسیقی متن شنیدنی از ونجلیس تا هانس زیمر؛‌

اگر فیلم را تماشا کرده باشید قطعاً موسیقی متن آن را به یاد دارید، موسیقی‌هایی که شاید بتوان گفت به‌نوبه‌ی خود، بهترین انتخاب برای فیلم بلید رانر Blade runner در آن زمان بوده‌اند; آهنگساز این فیلم «ونجلیس»  به بهترین شکل با فضا ارتباط برقرار کرده و گام‌هایی را انتخاب کرده که بدون دیدن فیلم هم می‌توانید فضای آن را حس کنید، آهنگ‌ها دقیقاً حس شخصیت‌های داستان را در خاطر ما تداعی می‌کنند. نوع استفاده ونجلیس از صداهای الکترونیک و سینت زیاد که به‌نوعی سبک و امضای او به شمار می‌رود، حس رهاشدگی، گیر افتادن در فضایی بسته، یأس و تمام حس‌هایی از این قبیل که شخصیت‌های فیلم آن را تجربه می‌کنند را در مخاطب ایجاد می‌کنند.استفاده ونجلیس از صدای پدیده‌های طبیعی مثل رعد و برق،زبانه کشیدن آتش؛ مانند بهره‌گیری از صدای باران در قطعه‌ی «اشک در باران» که با استفاده از سینتی سایزر و الهام از صدای چکیدن قطره باران موسیقی مشابه آن را با پس‌زمینه تأمل‌برانگیز داستان تلفیق کرده است. قطعه‌ای که در گوش مخاطبان بسیار طنین‌انداز است.