بررسی موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان؛

ریحانه عرفانی - دوشنبه، 27 آذر 1396

موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان نوای حماسه و جدال؛ 

وقتی سخن از جنگ ستارگان به میان می‌آید، موسیقی حماسی و در عین حال ماجراجویانه‌اش جزو اولین تصاویری است که در خاطر ما نقش می‌بندد. «جرج لوکاس» وقتی در حال ساختن فیلم و انتخاب جان ویلیامز به عنوان آهنگساز فیلمش بود، احتمالا تصورش را هم نمی‌کرد که یک روز قرار است موسیقی‌های فیلم او در سراسر جهان کپی و دست به دست شوند. چرا که پیشنهاد این سبک موسیقی به ویلیامز شاید خیلی با سوابق او همخوانی نداشت. اما به صورت اعجاب‌انگیزی از پس این کار بر آمد و دست به خلق قطعه هایی زد که در نوع خود بی‌همتا بوده و هستند.

موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان و آهنگسازی جان ویلیامز؛ 

از تحسین برانگیزترین ابعاد موسیقی متن جنگ ستارگان تطابق کامل محتوای کلی داستان با موسیقی متن فیلم است. به گونه‌ای که تمام ابعاد احساسی تلفیق شده با ابعاد حماسی داستان و تمام فراز و نشیب های آن در موسیقی متن حتی برای شنونده‌ای که از محتوای داستان هم خبر چندانی ندارد قابل درک است. جان ویلیامز در تمامی قسمت‌ها، به خوبی از پس وظیفه‌ی خود در ساخت موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان برآمده و القای حس ماجراجویی به مخاطب را به نحو احسن انجام داده است. 

 

موسیقی متن جنگ ستارگان

موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان در گذر زمان؛‌

موسیقی متن جنگ ستارگان جدا از افت و خیزی  که در نسخه‌های بعدی خود داشت و در برخی قسمت‌ها، نقدهای متعددی به ساخت موسیقی متن این فیلم وارد شده است، از نظر ساخت موسیقی متن کیفیت خود را کاملا حفظ کرده است. مثلا در سری دوم (سال 1980) با نام «امپراتوری حمله را پاسخ می‌دهد» که فضای فیلم و صحنه‌های آن رو به تاریکی می‌روند، جان ویلیامز همچنان تمام قواعد تولید موسیقی متن را رعایت کرده و فضای تاریک فیلم در موسیقی متن آن کاملا ملموس است. او حتی برای تک‌تک کاراکترهای منفی داستان متناسب با شخصیتشان موسیقی متن شنیدنی ساخته است!

از دیگر شاهکارهای ویلیامز می‌توان از موسیقی متن دو قسمت از مجموعه‌ی هری‌پاتر (زندانی آزکابان و سنگ جادویی) فیلم ای‌تی، فهرست شیندلر، ژوراسیک پارک و ایندیانا جونز نام برد. جان ویلیامز اولین «فرد» (بعد از کمپانی دیزنی) است که افتخار بیشترین نامزدی را در جوایز اسکار از آن خود کرده است. 

برای آشنایی بیشتر با موسیقی متن فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما حتما پادکست‌های گپ دایو تولید شده در استودیو ملودایو را ببینید و بشنوید.