موسیقی متن فیلم وارکرافت Warcraft و باخت سینما به بازی!

کیارش رمضان‌نژاد - پنج‌شنبه، 11 مرداد 1397

بازی وارکرافت Warcraft یکی از محبوب‎ترین بازی‎های گروهیِ آنلاینی است که تاکنون ساخته شده است، این بازی که برای اولین بار در سال 2004 میلادی توسط کمپانی بلیزارد آنلاین شد تا پایان سال 2015 میلادی موفق شد تا 5 میلیون 500 هزار بازیکن دو آتشه را به خانواده‎ی جنگجوی خود اضافه کند.

وارکرافت Warcraft بازی که فیلم شد؛‌

وارکرافت Warcraft

وارکرافت بلیزارد آنقدر محبوبیت داشته و دارد که خبر ساخت اقتباس سینمایی از روی این بازی از سال 2006 میلادی به گوش طرفداران دنیای اسطوره‎ای وارکرافت Warcraft رسید و از آن موقع چشم‎انتظاری‌ها برای تماشای پنجه در پنجه افکنی‎های قهرمانان و ضد قهرمانان دنیای وارکرافت Warcraft بر روی پرده‏‌ی نقره‎ای شروع شد.

البته پشت گوش‌اندازی‌ها سبب شد تا ده سالی طول بکشد تا فیلمی از این بازی ساخته شود و بلیطش در گیشه‌‏های سینمایی به فروش برسد. نسخه‎ی سینمایی وارکرافت Warcraft را دانکن جونز،‌ (پسر دیوید بویی فقید)‌ کارگردانی کرده است و بازیگرانی چون تراویس فیمل، پائولا پتن،‌ بن فاستر،‌ دامینیک کوپر و توبی کبل در این فیلم ایفای نقش می‎کنند.

وارکرافت Warcraft نبرد آدمیزادها و ارک‌ها؛‌

وارکرافت Warcraft

در فیلمی که از وارکرافت Warcraft بر پرده‌‏های سینما اکران شده است،‌ شاهد نبردی سهمگین بین آدمیزادها و ارک‎ها در جهانی پر از سحر و جادو هستیم، نبردی که قرار است کار فرمانروایی بر جهان و جهانیان را یک بار برای همیشه یکسره کند و حکمرانی را به فاتحی از میان آدمیان یا ارک‎ها پیشکش کند.

وارکرافت Warcraft ارباب حلقه‎ها و مرگ تدریجی یک رؤیا؛‌

متأسفانه فیلم وارکرافت Warcraft نتوانست در گیشه‎های سینما آنطور که باید فروش داشته باشد و در مراجع نقد و بررسی فیلم و آثار سینمایی نظر مساعد منتقدان را به خود جلب کند. در برخی بررسی‌ها نیز فیلم وارکرافت Warcraft با مجموعه‌ فیلم‎های ارباب حلقه‌‎ها مقایسه شده است و برخی منتقدان سختگیر معتقدند که این فیلم تقلیدی ناقص از ارباب حلقه‌ها از آب در آمده است و تلاش کرده تا از کسب شهرت ارباب حلقه‎ها برای خودش مخاطبی دست و پا کند.

نکته جالب اینکه تهیه‌کنندگان وارکرافت Warcraft بعد از اینکه شاهد ساخته شدن و جان گرفتن دنیای ارباب حلقه‎ها بر پرده‎های سینما بودند، ‌این دل و جرأت را پیدا کردند تا فیلمی برای بازی خود بسازند،‌ اما با وجود اینکه دنیای وارکرافت Warcraft از جهان ارباب حلقه‎ها رنگین‎تر و پر پیچ و خم‌‏تر است،‌ بر روی پرده‏‌ی نقره‏ای نتوانسته است از این مزیت استفاده کند و بازیِ سینما را به ارباب حلقه‎ها باخته است. 

وارکرافت Warcraft فیلمی که قبل از داستان اصلی آغاز می‎شود؛‌

وارکرافت Warcraft

باید اعتراف کنیم که ساختن فیلمی تمام قد از همه‌ی داستان‎هایی که در دنیای وارکرافت Warcraft می‎گذرد،‌ کار آسانی نیست. یکی از اساسی‎ترین مشکلات طرفداران وارکرافت Warcraft نیز با فیلمی که از این بازی پرطرفدار ساخته شده است، عقب‌ماندگی داستان فیلم از ماجراهایی است که در چندین سال اخیر در دنیای وارکرافت Warcraft رخ داده است. طرفداران و بازیکنان وارکرافت Warcraft به خوبی می‎دانند که در قسمت سوم وارکرافت Warcraft این بازی وارد دنیای مدرنی شده است و از فضاسازی‌های بدوی روزهای نخستینش فاصله گرفته است، اما فیلم سینمایی وارکرافت Warcraft با اینکه در سال 2016 میلادی به نمایش در آمده است اما هنوز در دنیای سال 1994 این بازی،‌ باقی مانده است. دوران پارینه سنگی که وارکرافت Warcraft هنوز یک بازی آنلاین نبوده است و کل داستان هم بر سر نبردی اتفاق می‎افتاده است که میان ارک‌های بی‌اعصاب و آدمیزادهای جنگجو رخ می‌داده است.

تا به امروز بر منتقدان و طرفداران وارکرافت Warcraft روشن نشده است که چرا باید سازندگان فیلم سینمایی وارکرافت Warcraft چنین تصمیم عجیبی بگیرند و به سراغ تصویرگری داستانی بروند که قبل از شکل‌گیری دنیایی رخ می‎دهد که در سال‎های اخیر با نام World of Warcraft شناخته می‌شود.

نکته‎ی جالب‎تر اینکه جهان وارکرافت Warcraft بعد از بیست سال نبرد و خونریزی پر است از داستان‎های جذاب دیدنی و شنیدنی، اما در میان این مجموعه روایت‎های پر و پیمان نمی‌توان هیچ جایی برای داستان وارکرافت Warcraft 1 پیدا کرد که در سال 1994 میلادی ساخته شده است و امروزه از داستان‌های جذاب این جهان اسطور‌ه‌ای به حساب نمی‎آید.

در واقع از سال 2002 میلادی بود که تازه بلیزارد کار ساخت و ساز دنیای جذاب و هیجان‌برانگیزش را شروع کرد و از این زمان شخصیت‎های پرطرفدار وارکرافت Warcraft، یکی پس از دیگری مهمان فهرست علاقه‌مندی‎های بازی‌دوستان شد. با این تفاسیر فیلمی که از بازی وارکرافت Warcraft ساخته شده است،‌ یک نسلی از داستان‎های جذاب وارکرافت Warcraft جا مانده و عقب افتاده است.

وارکرافت Warcraft  فیلمی که تنوع را به بازی باخته است!

وارکرافت Warcraft

یکی دیگر از ضعف‎های فیلم در مقایسه با بازی وارکرافت Warcraft  فقر سلاح‌هایی است که دامان فیلم را گرفته است و به جز مواردی اندک به نظر می‎رسد که شخصیت‎های تک بعدی فیلم وارکرافت Warcraft به غیر از شمشیر و مشت‌هایی که حواله‎ی صورت رقیب می‎شوند، سلاح دیگری ندارند و محض رضای خدایان اساطیری World of Warcraft هم شده یک تیر هم از کمان بازیگری در سرتاسر فیلم پرتاب نمی‎شود. البته از حق نگذریم درست است که سلاح‌های فیلم تنوع ادوات جنگی بازی را ندارند اما همین موارد اندکی که نمایش داده می‌شوند، هنرمندانه ساخته و پرداخته شده‎اند و به دل می‎نشینند.

از یک بعدی بودن شخصیت‌های فیلم هم بیشتر سخن بگوییم که برخلاف قهرمان و ضد قهرمان‎های داستان که چند لایه هستند و حرف‎ها برای گفتن دارند، بیشتر به صورت تیپ‌های تک وجهی نمایش داده می‎شوند. مسأله‎ای که در فیلمنامه‎ی اولیه از این هم بغرنج‎تر بوده و در فیلم ساخته شده کم‌تر شده است. اما با این وجود نیز هنوز شخصیت‎های فیلم از نظر چند بعدی بودن فاصله‎ی زیادی با بازی وارکرافت Warcraft دارند.

به نظر می‎رسد درست مثل اولین نسخه‎ی دو بعدی بازی که بیست و چند سال پیش به بازار آمده است، ‌فیلم سینمایی وارکرافت Warcraft نیز مقدمه و زمینه‎چینی مناسبی باشد تا منتظر ساخت قسمت‎های دیدنی‎تر از این بازی پر ماجرا در سال‎های پیش‎رو باشیم، ‌البته به شرط آنکه برای ساخت این قسمت‎های تازه نیز مجبور نباشیم تا ده سالی انتظار بکشیم.  

وارکرافت Warcraft و موسیقی متنی که صدای بازی را ندارد!

وارکرافت Warcraft

نوازندگان چیره‎دستی در سال‌های اخیر وظیفه‌ی آهنگسازی برای بازی وارکرافت Warcraft را بر عهده داشته‎اند،‌ البته تمامی این نوازندگان زیر نظر «راسل بروئر» کار می‌کردند و بزم زرم مناسبی برای وارکرافت Warcraft تدارک می‎دیدند. بسیاری از منتقدان همچنان بر این عقیده پافشاری می‎کنند که راسل بروئر و تیم هنرمندش بهترین گزینه برای آهنگسازی وارکرافت Warcraft محسوب می‎شدند،‌ اما متأسفانه بنا به دلایلی که برای هیچکس روشن نیست،‌ کار آهنگسازی فیلم سینمایی وارکرافت Warcraft به رامین جوادی آهنگساز موفق سریال بازی تاج و تخت واگذار شد. آهنگساز جوانی که به باور منتقدین با فیلم وارکرافت Warcraft نتوانسته است،‌ موفقیت قبلی خود در سریال بازی تاج و تخت را این مرتبه بر روی پرده سینما تکرار کند.

اگر چه موسیقی رامین جوادی نتوانسته است روح حاکم بر جهان چند لایه و پر از سحر و جادوی بازی وارکرافت Warcraft را در فیلم سینمایی این مجموعه بازآفرینی کند، اما با این وجود کار جوادی نه چیزی از آهنگسازی فیلم‌هایی مانند  Iron Man یا Pacific Rim کم دارد و نه نسبت به کارهای قبلی‎اش ضعیف‎تر است.

رامین جوادی برای آهنگسازی این فیلم با توجه به داستان دو پاره‎ای که پیش‎رو داشته است، دو لحن غالب انتخاب کرده است،‌ یکی موسیقی متنی که در صحنه‎های مربوط به ارک‎ها استفاده می‎شود و دیگری موسیقی که برای فضاسازی دنیای آدمیان آماده شده است.

بدین ترتیب شاهد هستیم که موسیقی متن اختصاص یافته به ارک‌ها موسیقی کوبه‎ای،‌ وحشی،‌ زمخت و خشن از آب در آمده است و نغمه‎های نواخته شده برای دنیای آدمیان،‌ با کمک سازهای بادی،‌ موسیقی حماسی،‌ دراماتیک،‌ اشرافی و قهرمانانه ساخته شده است.

در مقایسه با موسیقی بازی‌های وارکرافت Warcraft آهنگسازی رامین جوادی برای فیلم، کم‌حجم،‌ لاغر و نحیف به نظر می‎رسد و موسیقی نواحی تنوع کم‎تری از خود نشان می‎دهد،‌ با این حال همچنان می‎توان ریشه‎های سبکی هانس زیمر را در کار رامین جوادی و در موسیقی متن وارکرافت Warcraft به ویژه در قطعاتی که آهنگسازی فیلم شوالیه‏‌ی تاریکی را به یاد می‎آورند،‌ به خوبی مشاهده کرد.

در مجموع موسیقی متن فیلم سینمایی وارکرافت Warcraft نیز درست مثل داستان سینمایی‌اش که به یک بار دیدنش می‎ارزد،‌ موسیقی در خور توجهی است اما بعید است برای مخاطبان بازی وارکرافت Warcraft ماندگار شود و خاطره برانگیز هم باشد.  

منبع وب‌سایت‌های  moviemusicuk.us و arstechnica.com ؛