بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما

الهام ربیعی - جمعه، 30 مهر 1400

فیلم‌های جنایی، در زمره محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سینمایی هستند که تماشاگران را در سراسر دنیا به خود جذب می‌کنند. این فیلم‌ها با موضوعات سیاسی، نژادپرستی، فساد در سیستم اداری یا کیفری ساخته می‌شوند و معمولا بر اساس داستان‌های واقعی یا اقتباس از رمان‌های جنایی هستند.  

ژانر جنایی یکی از گسترده‌ترین ژانرهای سینمایی است که با الهام از ژانر جنایی در ادبیات داستانی، خلق شد. داستان بسیاری از فیلم‌های جنایی با سایر ژانرهای سینمایی از قبیل گانگستری یا درام ترکیب می‌شود. ژانر جنایی شامل زیرژانرهایی از قبیل اکشن جنایی، کمدی جنایی، جنایی ترسناک، جنایی مهیج، جنایی نوآر، جنایی گنگستری یا mob، جنایی حقیقی، جنایی کارآگاهی، جنایی سرقت و جنایی زندان می‌شود. در این مقاله می‌توانید لیستی از بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما را مشاهده کنید.

لیست بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما

  • قلمرو حیوانات(2010)

کارگردان: دیوید می‌شد

آهنگساز: آنتونی پارتوس

داستان این فیلم جنایی استرالیایی بر اساس واقعه ملبورن در دهه هشتاد و خانواده جنایتکار پتینگیلز نوشته شده است. در قلمرو حیوانات بازیگرانی مثل  جیمز فرش‌ویل، بن مندلسون، جوئل اجرتون، گای پیرس، جکی ویور و سالیوان استیپلتون نقش‌آفرینی کرده‌اند. در سال 2016 سریالی با همین نام به کارگردانی جاناتان لیسکو در چهار فصل و 49 قسمت ساخته و در شبکه TNT پخش شد.

  • اوقات خوش(2017)

کارگردان: جاش سفدی، بنی سفدی

آهنگساز: دنیل لوپاتین

اوقات خوش، یکی از بهترین فیلم‌های جنایی- درام تاریخ سینما به کارگردانی جاش و بنی سفدی و نقش‌آفرینی رابرت پتینسون است. موسیقی متن این فیلم به آهنگسازی دنیل لوپاتین(اونئوتریکس پوینت نِوِر) در همان سال به‌عنوان بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم کن انتخاب شد.

  • مکانی آن سوی کاج‌ها(2012)

کارگردان: درک سیانفرنس

آهنگساز: مایک پاتن

این فیلم جنایی- درام اکشن نقطه عطفی در فیلم‌های ژانر جنایی محسوب می‌شود و سانفرنس توانسته ایده‌های جدید و منحصربه‌فردی را در ساخت آن به‌کار گیرد. در این فیلم بردلی کوپر و رایان گاسلینگ نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • بی‌قانون(2012)

کارگردان: جان هیلکات

آهنگساز: وارد الیس، نیک کیو

داستان بی‌قانون بر اساس رمان بارانی‌ترین شهرستان در دنیا اثر مت بندورانت نوشته شده است و تام هاردی، شایا لابوف و گری اولدمن در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. جان هیلکات برای ساخت این فیلم نامزد دریافت نخل طلا در جشنواره فیلم کن شد.

  • آخرین پایمرد(1996)

کارگردان: والتر هیل

آهنگساز: المر برنستاین، رای کودر

داستان آخرین پایمرد، اقتباسی آزاد از فیلم یوجیمو به کارگردانی آکیرا کروساوا محصول سال 1961 است. در این فیلم جنایی- اکشن بازیگرانی نظیر بروس ویلیس و کریستوفر واکن حضور دارد.

  • راندن(2011)

کارگردان: نیکولاس ویندینگ رفن

آهنگساز: کلیف مارتینز

فیلمنامه راندن را حسین امینی بر اساس کتابی به همین نام اثر جیمز سالیس نوشته است. این فیلم یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها در ژانر درام- جنایی با بازی رایان گاسلینگ و کری مولیگان است. یکی از نقاط قوت فیلم راندن، استفاده به‌جا و هوشمندانه از رنگ‌هاست؛ موسیقی متن این فیلم نیز یکی از بهترین موسیقی‌های ژانر جنایی بوده که توسط کلیف مارتینز ساخته شده است.

  • شهر(2010)

کارگردان: بن افلک

آهنگساز: هری گرگسون ویلیامز

شهر، فیلمی در ژانر جنایی- دلهره‌آور بر اساس رمان شاهزاده دزدان اثر چاک هوگان است. در این فیلم بن افلک، جان هم و ربکا هال نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • امتیاز(2001)

کارگردان: فرانک اوز

آهنگساز: هاوارد شور

امتیاز، فیلمی در ژانر جنایی- دلهره‌آور بر اساس داستانی از دنیل ای. تیلور و کاریو سالم نوشته شده است که در آن بازیگران بزرگی همچون رابرت دنیرو، ادوارد نورتون، آنجلا باست و مارلون براندو نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • قفل، انبار و دو بشکه باروت(1998)

کارگردان: گای ریچی

آهنگساز: جان مورفی، دیوید ای. هیوز

قفل، انبار و دو بشکه باروت، فیلمی در ژانر جنایی- کمدی و بسیار خوش‌ساخت است. در سال 2000 یک سریال هفت قسمتی با اقتباس از این فیلم ساخته شد.

  • کیک لایه‌ای(2004)

کارگردان: متیو وان

آهنگساز: ایلان اشکری، لیزا جرارد

کیک لایه‌ای، فیلمی در ژانر جنایی- سرقت است که بازیگرانی مثل تام هاردی و دنیل کریگ با آن زندگی حرفه‌ای خود در هالیوود را آغاز کردند.

  • حقه‌بازی آمریکایی(2013)

کارگردان: دیوید او. راسل

آهنگساز: دنی الفمن

فیلمی در ژانر جنایی- کمدی سیاه با بازی کریستین بیل و امی آدامز است. بیشتر دیالوگ‌های کریستین بیل به‌صورت بداهه و سر صحنه بوده است. این فیلم در ده رشته نامزد جایزه اسکار شد؛ علاوه بر این حقه‌بازی امریکایی توانست سه جایزه گلدن گلوب و سه جایزه بفتا دریافت کند.

  • کشتار با لطافت(2012)

کارگردان: اندرو دامینیک

آهنگساز: مارک اشترایتن‌فلد

کشتار با لطافت فیلمی در ژانر جنایی- نئونوآر با بازی برد پیت است. این فیلم یکی از پرمخاطب‌ترین آثار در ژانر جنایی است که با استقبال مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد.

  • سریع و خشمگین(2001)

کارگردان: راب کوهن

آهنگساز: بی‌تی

اولین فیلم از سری فیلم‌های سریع و خشن در ژانر اکشن-جنایی است که در آن پل واکر و ویل دیزل ایفای نقش کرده‌اند. در سکانس مسابقه خیابانی این فیلم از بیش از پانزده هزار جلوه صوتی استفاده شده است.

  • نقطه شکست(1991)

کارگردان: کاترین بیگلو

آهنگساز: مارک آیشام

نقطه شکست، فیلمی در ژانر اکشن- جنایی است که در بازیگران بزرگی همچون کیانو ریوز، پاتریک سوویزی و گری بیوسی نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم یکی از بهترین و موفق‌ترین فیلم‌های اکشن است و یکی از پرفروش‌ترین آثار کاترین بیگلو تا سال 2012 و فیلم سی دقیقه پس از نیمه‌شب بود.

  • خیابان‌های پایین شهر(1973)

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

خیابان‌های پایین شهر فیلمی در ژانر جنایی با بازی رابرت دنیرو است. این فیلم یکی از بهترین آثار اسکورسیزی است و منبع الهام بسیاری از فیلم‌های اکشن مدرن محسوب می‌شود.

  • در بروژ(2008)

کارگردان: مارتین مک‌دونا

آهنگساز: کارتر بورول

در بروژ، یکی از بهترین آثار جنایی تاریخ سینماست که در آن کالین فارل و برندان گلیسون نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم در سال 2008 جایزه بفتا بهترین فیلمنامه اورجینال و جایزه گلدن گلوب بهتری بازیگر مرد را دریافت کرد. موسیقی در بروژ نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد. داستان فیلم و بازی کالین فارل مورد استقبال منتقدین قرار گرفت.

  • یک پوینده تاریک(2006)

کارگردان: ریچارد لینکلیتر

آهنگساز: گراهام رینولدز

یک پوینده تاریک، فیلمی جنایی- تخیلی با داستانی منحصربه‌فرد است که در ان بازیگرانی همچون کیانو ریوز، رابرت داونی جونیور و وودی هارلسون نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلمبرداری این فیلم ظرف بیست‌وسه روز به پایان رسیده اما بخش پویانمایی ان هجده ماه زمان برده است. یک پوینده تاریکی با اقتباس از رمانی به همین نام اثر فیلیپ کی. دیک ساخته شده است.

  • شهر گناه(2005)

کارگردان: فرانک میلر، رابرت رودریگز

آهنگساز: رابرت رودریگز

این فیلم بر اساس کمیک بوک‌های شهر گناه نوشته فرانک میلر ساخته شده است که در آن بازیگرانی مثل جان دبنی، رابرت رودریگز و گریمی رول به ایفای نقش پرداخته‌اند.

  • قاچاق(2000)

کارگردان: استیون سودربرگ

آهنگساز: کلیف مارتینز

قاچاق فیلمی جنایی با داستانی منحصربه‌فرد است که سه داستان را در یک دوره زمانی روایت می‌کند. این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد، جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی، جایزه اسکار بهترین تدوین، جایزه اسکار بهترین کارگردانی و جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کند.

  • گرگ وال استریت(2013)

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

گرگ وال استریت بدون اغراق یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌ها در ژانر جنایی- کمدی سیاه است که در ان لئوناردو دی‌کاپریو، مارگو رابی و جونا هیل به افای نقش پرداخته‌اند. این فیلم دارای صحنه‌های به‌یادماندنی بسیاری بوده و یک از پرفروش‌ترین فیلم‌های اسکورسیزی است. گرگ وال استریت در چندین رشته نامزد دریافت جایزه‌های اسکار، بفتا و گلدن گلوب شد.

  • بِیبی درایور(2017)

کارگردان: ادگار رایت

آهنگساز: استیون پرایس

بیبی درایور، فیلمی در ژانر اکشن جنایی با بازی انسل الگورت است که در نودمین دوره جایزه اسکار موفق به دریافت این جایزه در سه رشته تدوین صدا، میکس صدا و تدوین شد. این فیلم با استقبال منتقدان و مخاطبان مواجه شد و توانست فروش خوبی در گیشه داشته باشد.

  • وثیقه(2004)

کارگردان: مایکل مان

آهنگساز: جیمز نیوتن هاوارد

وثیقه، فیلمی در ژانر نئونوآر- جنایی مهیج است که در آن تام کروز و جیمی فوکس به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم دارای فیلمنامه‌ای بی‌نقص و شخصیت‌پردازی فوق‌العاده‌ای است.

  • دارودسته‌های نیویورکی(2002)

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

آهنگساز: هاوارد شور

بی‌شک مارتین اسکورسیزی یکی از مطرح‌ترین و موفق‌ترین کارگردان‌ها در ساخت آثار جنایی است؛ دارودسته‌های نیویورکی با بازی دانیل دی- لوئیس، کامرون دیاز و لئوناردو دی کاپریو یکی از بهترین آثار اسکورسیزی است که در سال 2002 در ده رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در نهایت جایزه اسکار بهترین نقش اول مرد را برای دانیل دی- لوئیس به ارمغان آورد. اسکورسیزی نیز جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی را برای فیلم دارودسته‌های نیویورکی دریافت کرد.

  • جاده‌ای به‌سوی تباهی(2002)

کارگردان: سم مندس

آهنگساز: توماس نیومن

جاده‌ای به‌سوی تباهی، فیلمی در ژانر درام جنایی با بازی تام هنکس، جود لا و پل نیومن است که در آن به ارتباط بین خانواده و زندگی جنایتکارانه پرداخته می‌شود. این فیلم نامزد دریافت جایزه‌های اسکار و گلدن گلوب شد.

  • دشمنان مردم(2009)

کارگردان: مایکل مان

آهنگساز: الیوت گلدنتال

دشمنان مردم فیلمی در ژانر جنایی- درام بیوگرافی با بازی جانی دپ و کریستین بیل است. این فیلم اقتباسی دقیق از زندگی جان دیلینجر، تبهکار حرفه‌ایست و مایکل مان با دقت فراوان جزئیات زندگی او را به اصویر کشید هاست. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فیلم دشمنان مردم، فیلمبرداری با دوربین‌های دیجیتال و لنزهای حساس توسط دانته اسپینوتی است.

  • یازده یار اوشن(2001)

کارگردان: استیون سودربرگ

آهنگساز: دیوید هولمز

یازده یار اوشن یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های ژانر جنایی است که در ان جرج کلونی، برد پیت و مت دیمون نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم با استقبال منتقدان و تماشاگران مواجه شد و در پی آن دوازده یار اوشن(2004) و سیزده یار اوشن(2007) ساخته شد.

منبع