بایدها و نبایدهای بازاریابی برای آهنگسازان

کیارش رمضان‌نژاد - شنبه، 19 مرداد 1398

با پیشرفت روزافزون فناوری و تکنولوژی، امکان ساخت آهنگ برای هنرمندان و علاقه‌مندان هر روز ساده‌تر از دیروز می‌شود. البته عمومی شدن آهنگسازی در روزگار ما به این معناست که هر آهنگسازی با رقابت نفس‌گیرتری در مقایسه با پیشکسوتان مشهور این رشته روبه‌رو است و باید از تمام امکانات موجود نهایت بهره را ببرد تا نوای شنیدنی آهنگ‌های خود را به گوش مخاطبان برساند.

راه‌های متداول و شناخته شده‌ی فراوانی برای تبلیغ، بازاریابی و معرفی آثار آهنگسازان جوان وجود دارد و احتمالا اگر آهنگساز باشید از برخی از این تکنیک‌ها برای جذب مخاطب بیشتر برای کارهایاتان استفاده کرده‌اید. اما برخی از ترفندهای بازاریابی نیز وجود دارند که تاکنون کم‌تر در مورد آن‌ها شنیده‌اید، تکنیک‌هایی که بیشتر توسط آهنگسازان مجرب استفاده می‌شوند و بدون آنکه به بودجه‌ی گزافی نیاز داشته باشند،‌ احتمال موفقیت و شنیده شدن آثار یک آهنگساز را چند برابر می‌کنند.

در این مقاله به جای آنکه از بایدهایی سخن بگوویم که به جذب بیشتر مخاطب منجر می‌شوند،‌ سراغ نبایدهایی رفته‌ایم که علی‌رغم ظاهر فریبنده‌شان، در نهایت معایبشان از فوایدی که باید داشته باشند،‌ بیشتر است. پیش از مطالعه‌ی ادامه‌ی این مطلب در سایت ملودایو به این نکته نیز توجه داشته باشید که تکنیک‌های توصیه شده در این مطلب پیشنهادهایی هستند که بر مبنای تجربه‌های موفق آهنگسازان مختلف تدوین شده‌اند و ممکن است هر کدام از این پیشنهادها بر مبنای سلیقه و یا شرایط آهنگسازان مختلف، موافقان و مخالفان خاص خود را پیدا کنند.

بازاریابی برای آهنگسازان و نبایدهای ارسال پیام برای همکاران در شبکه‌های اجتماعی؛‌

بازاریابی برای آهنگسازان

در ابتدا باید بر روی این نکته تأکید کنیم که ارتباط داشتن با سایر آهنگسازان و هنرمندان و هیچ مشکلی ندارد و دریافت بازخوردهای سازنده در بسیاری موارد به بهتر شدن کار آهنگساز منجر می‌شود. تنها نکته در اینجاست که برای برقراری ارتباط با هنرمندی دیگر، آن هم بر بستر فضای مجازی آدابی وجود دارد که رعایت آن‌ها کمک خواهد کرد تا نتیجه‌ی بهتری از پیام‌های ارسالی بدست آورید.

برای مثال ارسال پیامی به آهنگسازی که برای اولین بار با وی ارتباط برقرار می‌کنید با محتوایی مشابه متن زیر احتمال موفقیت بالاتری دارد:‌

«همکار گرامی سلام؛ من واقعا به کارهای شما علاقه دارم، به همین دلیل فکر کردم، شاید شما هم چند دقیقه‌ای وقت داشته باشید تا در مورد تنظیم قطعه‌ای که برایتان فرستاده‌ام نظری بدهید؟ در تنظیم این آهنگ چالش اصلی من این بود که چطور از قابلیت‌های فراوان ساز پیانو در کنار سایر سازها استفاده کنم؟ شما ایده یا فکری به ذهنت می‌رسه؟‌ ممنونم!»

اما در مقابل نباید انتظار دریافت پاسخ قابل توجهی از پیامی با محتوای زیر داشته باشید:‌

«چطوری رئیس! به کار جدید ما هم تو ساندکلاد سر بزن! #آهنگسازی #هنرمند»  

بنابراین توجه داشته باشید اگر برای گسترش شبکه‌ی ارتباطی خود با سایر آهنگسازان هستید، از همان ابتدا اصل صداقت را مد نظر داشته باشید و طوری وانود نکنید که از سلام شما طمع خواسته‌های تجاری به مشام برسد.

بازاریابی برای آهنگسازان و نبایدهایی در مورد تشکیل گروه‌های طرفداری!

بازاریابی برای آهنگسازان

شاید تعجب آور باشد، اما دیده شده است که برخی شخصا برای خودشان در شبکه‌های اجتماعی گروه‌های طرفداری درست می‌کنند و از دوستان و آشنایان نیز دعوت می‌کنند تا به عضویت این گروه‌های طرفداری درآیند. به نظر می‌رسد این قبیل اقدامات چریکی نیز به دلیل اینکه به صورت طبیعی انجام نشده‌اند، نتیجه‌بخش نخواهد بود.

این روزها آنقدر تب حضور در شبکه‌های اجتماعی دامان فعالان هنری را اسیر کرده است که گاهی اوقات پاک مبانی ساده‌ی بازاریابی را از یاد می‌بریم! به نظر شما عضوی که با اجبار به گروه طرفداری شما ملحق شده است، حاضر خواهد شد تا با زور و تهدید آهنگ‌های شما را خریداری کند؟

بازاریابی آهنگسازان و چالش پیام‌های اسپم و ربات‌ساز؛

بازاریابی برای آهنگسازان

در زمانه‌ای که کمیت جای کیفیت را گرفته است، جوانان جویای نامی هم پیدا می‌شوند که با «کپی و پیست کردن» سه خط پیام و نوشته در شبکه‌های اجتماعی دوره می‌افتادند تا مخاطبان را به شنیدن کار جدیدشان دعوت کنند. اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که فکر می‌کنید چنین راه‌هایی به نتیجه می‌رسند،‌خودتان را جای مخاطبی بگذارید که مدام در گوشش می‌خوانند که:‌ »این آهنگ منو گوش کن! خواهشا این آهنگ منو گوش کن!»

به نظرتان چنین رویکردی در بلند مدت برند شما را تقویت می‌کند یا تضعیف؟

بازاریابی برای آهنگسازان و ایمیل باران مخاطبان؛

بازاریابی برای آهنگسازان

ارسال انبوه ایمیل برای مخاطبان متعدد بدون اینکه مخاطب یا دریافت‌کننده‌ی ایمیل امکان لغو عضویت ایمیل ارسالی را داشته باشد، یکی دیگر از اشتباهاتی است که ممکن است گریبان‌گیر آهنگسازان شود. ارسال ایمیل بدون کسب اجازه از دیگران،‌ حتی اگر جذاب‌ترین محتوا را نیز داشته باشد، غیر اخلاقی و برای مخاطب آزاردهنده است.

بازاریابی برای آهنگسازان و استفاده از پاسخ‌های کلیشه‌ای در شبکه‌های اجتماعی؛‌

بازاریابی برای آهنگسازان

با اینکه مد شده است تا پاسخی کلیشه‌ای به صورت خودکار آماده کرد و در سپاس از افرادی که در شبکه‌های اجتماعی دنبالمان می‌کنند، برای هر کدام از آن‌ها ارسال کرد، اما بهتر است به عنوان آهنگسازی که دوست دارد به عنوان هنرمندی حرفه‌ای شناخته شود، از انجام چنین اقدامات غیر حرفه‌ای بپرهیزید و با پیام‌های تکراری و بدون معنا خاطر مخاطبان حساس شبکه‌های اجتماعی را آزرده نکنید.

بازاریابی برای آهنگسازان و فعالیت در لینکداین؛‌

بازاریابی برای آهنگسازان

در مورد فعالیت در لینکداین بار دیگر به موضوع با اهمیت کمیت و کیفیت باز می‌گردیم، البته با این توضیح که در میان بازاریابان و متخصصان در مورد این مطلب اختلاف نظرهای زیادی مطرح است و همگی بر سر اینکه بالاخره تعداد بیشتر کانکشن بهتر است یا ارتباط عمیقی که میان این کانکشن‌ها برقرار خواهد شد، اختلاف دیدگاه مشاهده می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد تب افزودن بر تعداد کانکشن‌ها در لینکداین تا این تعداد از هزار و دو هزار نیز عبور کند،‌ بدون آنکه گفت‌وگویی میان شما و تعداد بی‌شمار کانکشن‌هایتان صورت بگیرد و امکان دنبال کردن فعالیت‌های آن‌ها در شبکه‌ی اجتماعی لینکداین نداشته باشید تا از طریق پیام و نظر هم با کار دیگران آشنا شوید و هم آثار خود را به دیگران معرفی کنید،‌ از منظر بازاریابی کمکی به حرفه‌ی آهنگسازی شما نخواهد کرد.

بازاریابی برای آهنگسازان و نکاتی در باب درآمدزایی؛

بازاریابی برای آهنگسازان

بعد از اینکه در مورد برخی از نبایدهای بازاریابی (به ویژه در شبکه‌های اجتماعی) برای آهنگسازان صحبت کردیم، شاید بد نباشد تا به عنوان مؤخره‌ای بر این مطلب،‌ در مورد ترفندهایی که بخت جذب کارفرما توسط آهنگسازان را بالا می‌برند نیز برای علاقه‌مندان سخن بگوییم. برخی از این موارد به اختصار عبارت‌اند از:‌

طراحی وب‌سایت شخصی به همراه نمونه کارها، اطلاعات تماس و تصاویری که به روشنی گویای فعالیت‌های هنری آهنگساز باشند.
تهیه‌ی آلبومی از نمونه‌کارها در قالب دی‌وی‌دی یا فلش به همراه کارت ویزیت برای ارائه هنگام ملاقات با کارفرما؛‌
استفاده از بازاریابی محتوایی، وبلاگ‌نویسی و ارسال محتوا برای سایت‌های پربازدید به عنوان نویسنده‌ی مهمان؛
بازاریابی چهره به چهره و هماهنگی قرار ملاقات‌های حضوری با افراد تأثیرگذار در صنعت موسیقی؛
فعالیت در شغل‌های دستیاری، در حوزه‌ی صدابرداری، آهنگسازی و تنظیم؛‌ این مسأله بیش از هر چه فکرش را بکنید،‌ به شبکه‌سازی و آشنایی با افراد تأثیرگذار در حوزه‌ی آهنگسازی به شما کمک خواهد کرد.
ساخت آهنگ‌های رایگان برای کارگردانان موفق به منظور استفاده در پروژه‌های سینمایی با نام آهنگساز،‌ یکی از بهترین شیوه‌های تبلغاتی برای ورود به دنیای سینما است.

شما برای بازاریابی آثار آهنگسازی خود از چه ترفندهایی بهره می‌برید؟