استن لی Stan Lee در سن 95 سالگی با عالم ابر قهرمانی وداع کرد؛

کیارش رمضان‌نژاد - سه‌شنبه، 22 آبان 1397

استن لی Stan Lee خالق شخصیت‌های مشهور داستان‌های کامیک در سن 95 سالگی دار فانی را وداع گفت. خبری که متأسفانه با توجه به سن و سال استن لی Stan Lee  طرفداران این پیرمرد دوست‌داشتنی، مدتی بود که انتظارش را می‌کشیدند. با این وجود انتشار خبر درگذشت استن لی Stan Lee پس از نزدیک به یک سده زندگی باعث نشد ذره‌ای از آلام و دردهای دوستداران ابرقهرمانان این پیرمرد نکاست و کامیک‌بوک Comic Book خوانان را در بهت و افسوس از دست دادن پدری آفرینشگر فرو برد.

استن لی Stan Lee و شکوه تماشایی یک زندگی؛‌

استن لی Stan Lee

استن لی Stan Lee  با نام کامل Stanley Martin Lieber در روز 28 دسامبر سال 1922 میلادی مقارن با ششم دی‌ماه سال 1301 شمسی در شهر نیویورک متولد شد. شهری که در سال‌های آینده به صحنه‌پردازی کانونی اکثریت قریب به اتفاق داستان‌های ابرقهرمانه‎‌ی استن لی Stan Lee تبدیل شد و آسمانخراش‌های جهنمی‌اش به جولانگاه مشهور مردان عنکبوتی تبدیل شدند که با تکیه بر قدرت مردم، کاستی‌های قدرت قانون را در مجازات تبهکاران جبران مافات می‌کردند. مرد عنکبوتی Spider-Man، کاپیتان امریکا Captain America و دردویل Daredevil همگی در شهر نیویورک زاده شده‌اند و از همشهریان جوانمرد استن لی Stan Lee محسوب می‌شوند.

استن لی Stan Lee از جنگ جهانی دوم تا استودیو مارول؛‌

استن لی Stan Lee

داستان زندگی هنرمندانه‌ی استن لی Stan Lee از سال 1942 میلادی (سال 1321 خورشیدی) آغاز شد، یعنی زمانی که استن لی Stan Lee بیست ساله به خدمت نظام اعزام شد و در بخش تولیدات سینمایی ارتش امریکا به خدمت گرفته شد. شاید با خدتان بگویید از دستان هنرمند استن لی Stan Lee خالق ابرقهرمانانی چون مرد عنکبوتی Spider-Man، کاپیتان امریکا Captain America و دردویل Daredevil در ارتش امریکا آن هم در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم چه کاری ساخته بود. در آن سال‌ها و در دوران خدمت نیز از بخت خوش، استن لی Stan Lee چندان از علایق سینمایی خود دور نیفتاده بود و برای فیلم‌های آموزشی نظامی فیلمنامه می‌نوشت یا اینکه برای افزایش روحیه‌ی جنگندگی سربازان در مصاف و رویارویی با دشمن، طرح می‌زد و پوستر می‌ساخت.

استن لی Stan Lee  خالق فروتن ابرقهرمانانی ماندگار؛

استن لی Stan Lee

سال‌ها بعد و در سال 2010 میلادی استن لی Stan Lee در مصاحبه‌ای به این نکته اشاره کرد که علی‌رغم کسب تجربیات هنری در دوران خدمت سربازی بلافاصله پس از اتمام خدمت سربازی‌اش به صرافت طراحی کامیک بوک Comic Book و کتاب‌های مصور نیفتاد چرا که معتقد بود که هنرمندان این حوزه،‌ آرتیست‌هایی به مراتب چیره‌دست‌تر از او هستند و نمی‌تواند در رقابت با آن‌ها برای خلق داستان‌های جذاب بخت و شانسی داشته باشد.

با تمام این تفاسیر استن لی Stan Lee از سال 1945 میلادی (1324 خورشیدی) که یونیفرم نظامی را از تن بدر آورد تا داستان‌نویس ماجراهای ابرقهرمانانه شود،‌ زندگی حرفه‌ای ابرقهرمانانه‌ی استن لی Stan Lee با انتشارات Atlas Comics شروع شد، بنگاه انتشاراتی که سنگ بنای استودیو مارول Marvel امروزی را بنا نهاد و در سال 1961 میلادی (1340 خورشیدی) به انتشارات مارول Marvel تغییر نام داد.

استن لی Stan Lee  و رؤیاپردازی برای خلق شگفت‌انگیزان سینما؛

استن لی Stan Lee

در همین سال 1961 میلادی است که استن لی Stan Lee با همکاری دوست و یار دیرینه‌اش جک کربی Jack Kirby بالاخره جرأت پیدا می‌کند تا اولین شخصیت‌های کتاب‌های مصور خود را خلق کند و خانواده‌ی چهار شگفت‌انگیز the Fantastic Four را برای اولین بار به خاطر منتظر علاقه‌مندان کامیک بوک Comic Book تقدیم نماید.

در سال‌های بعد استن لی Stan Lee با همکاری جک کربی در کار خلق شخصیت‌ها و ابرقهرمانانی شد که بیش از نیم قرن است که خواب و خیال را از علاقه‌مندان کامیک بوک Comic Book ربوده است، شخصیت‌هایی نظیر Iron Man،‌ Thor و هالک که در پنجاه سالگی قدرتمندتر از همیشه ابرستاره‌های فیلم‌های پرفروش گیشه‌های سینمایی هستند.

استن لی Stan Lee  و شهرت روزافزون در دوران سالخوردگی؛‌

استن لی Stan Lee

در سال‌های اخیر و بعد از آنکه قرن بیست و یکم در کنار تمام عجایب باور نکردنی‌اش از ریاست جمهوری دونالد ترامپ گرفته تا سلطنت شبکه‌های اجتماعی به عصر طلایی ابر قهرمانان نیز تبدیل شد، نام و آوازه‌ی استن لی Stan Lee از جمع گیک‌ها Geek و کامیک بوک‌خوانان به سپهر عمومی جامعه رسید و با میلیونی شدن بینندگان فیلم‌های مارول و میلیاردی شدن فروش این فیلم‌ها در گیشه، تقریبا تمام علاقه‌مندان سینما نیز استن لی Stan Lee را شناختند و همسفر رؤیاهای انسان‌دوستانه‌ی این داستان‌پرداز دنیاهای فانتزی شدند.

بر عهده گرفتن نقش‌های کوتاه و بلند در فیلم‌های سینمایی که از روی دست آثار استن لی Stan Lee ساخته شدند نیز کمک شایانی به شناخته شدن هر چه بیشتر این هنرمند کرده‌اند. در واقع از سال 1989 میلادی به بعد بود که به دفعات شاهد نقش‌آفرینی استن لی Stan Lee در فیلم‌های سینمایی هستیم که داستان‌های ابرقهرمانانه‌ی این هنرمند را بر روی پرده‌ی نقره‌ای فیلم کرده‌اند.

در یکی، دوسال اخیر زندگی پر فراز و نشیب استن لی Stan Lee گرفتار سختی‌ها و دلتنگی‌های روزگار سالخوردگی شد و دست طبیعت پس از هفتاد سال زندگی مشترک در سال 2017 میلادی جوآن لی Joan Lee همسر این هنرمند را به کام مرگ فرو برد و سال آخر عمر پرمایه‌ی این هنرمند دوست‌داشتنی در فراق یار دیرین و مبارزه با بیماری‌ و رنج‌های پیرانه‌سری سپری شد. در ماه‌های اخیر همواره این نگرانی در میان دلسوزان استن لی Stan Lee وجود داشت که مبادا در روزگار پیری، ثروت و شهرت افسانه‌ای استن لی Stan Lee موجب دردسرش شود و دغل دوستانی در اطراف استن لی Stan Lee جمع شوند تا از مال و منال این هنرمند مردمی برای خود کیسه‌های گشاد بدوزند و به لفت و لیسی برسند.

استن لی Stan Lee  و نامی ماندگار در صنعت سرگرمی و فرهنگ عامه‌پسند؛

استن لی Stan Lee

استن لی Stan Lee تا واپسین روزهای عمر خود ارتباطش را با طرفداران آثارش قطع نکرد و تا همین چند ماه پیش نیز در مراسم مختلف حاضر می‌شد تا با طرفدارانش عکس یادگاری بیندازد و برای خوانندگانش کتاب‌های خود را امضا کند. امروز در غیاب استن لی Stan Lee به جرأت می‌توان ادعا کرد که در سرتاسر کره‌ی خاکی طرفدار کامیک بوک Comic Book را پیدا نخواهید کرد که با ابرقهرمانان استن لی Stan Lee روزگاری نداشته باشد و از لذت تماشای داستان‌های این هنرمند خاطراتی جاودانه برای خویش نساخته باشد.

جای استن لی Stan Lee برای همیشه در دنیای فانتزی ابر قهرمانان خالی خواهد بود و خالی خواهد ماند، اما چه باک که اگر ابر قهرمان‌نویس ماندگار نبود، ابر قهرمانانش تا همیشه در ذهن و خیال مخاطبانش جاودانه شورآفرینی خواهند کرد!    

منبع وب‌سایت screenrant.com ؛       

  • حامی ازاد

    خبر نارحت کننده که بود ولی یاد خاطر این بزرگ مرد ادامه دارد تا کسانی زنده اند که یاد این مرد بزرگ را به یاد دارند او زنده است

    پاسخ 1399/02/11
  • hassan

    خبر خیلی ناراحت کننده ای بود من که واقعا stan lee را خیلی دوست داشتم و فیلم های مارول رو که از کمیک بوک های استن لی ساختن چند بار دیدم امیدوارم که راهش در دنیای کمیک بوک ادامه پیدا کنه

    پاسخ 1397/08/27