تمام فیلم‌ های هالووین از ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۸، از بهترین تا بدترین

کیارش رمضان‌نژاد - شنبه، 25 خرداد 1398

نمایش فیلم هالووین ۲۰۱۸ ساخته‌ی دیوید گوردون گرین فرصت مغتنمی است تا به بهانه‌ی اکران آخرین دنباله بر مجموعه‌ی 11تایی فیلم‌های هالووین یک بار دیگر این فهرست بلندبالا را از بدها تا خوب‌ها مرور کنیم و در میان تمام فیلم‌هایی که با این نام ساخته شده‌اند، حساب خوب‌ها را از بدها جدا کنیم.

ویدئوی پیشنهادی (بررسی تمام فیلم های هالووین در تاریخ سینما با محوریت موسیقی متن ) :

 

با ملودایو همراه باشید تا با بهترین و بدترین فیلم‌هایی که از روی ماجراهای ترسناک قاتل روانی مایکل مایرز ساخته شده‌اند، بیشتر آشنا شوید. توجه داشته باشید که در آماده‌سازی فهرست زیر از بدترین فیلم‌ها شروع کرده‌ایم تا به دیدنی‌ترین‌ها برسیم.  

 

فیلم هالووین بدترین نسخه Halloween: Resurrection ؛‌

فیلم هالووین

در میان فهرست بدترین فیلم‌های هالووین نیز لااقل اکثریت نامزدها صحنه یا صحنه‌هایی برای عرضه به مخاطب در فیلمنامه دارند، اما فیلم Halloween: Resurrection حتی این خاصیت را ندارد و از جلال و جبروت هالووین 1978 هیچ نشانی در Halloween: Resurrection هشتمین دنباله‌ای که برای این فیلم ساخته شده است،‌ پیدا نمی‌کنیم، کشتن شخصیت خاطره‌انگیز «لری»  و امروزی کردن مایکل مایرز قاتل به ضرب و زور اینترنت نیز هیچ کمکی به بهتر شدن این فیلم ضعیف نکرده است.

فیلم هالووین و نفرین ابدی Halloween: The Curse of Michael Myers ؛‌

فیلم هالووین

شاید برخی از طرفداران فیلم‌های هالووین در خفا از تماشای صحنه‌های گل‌درشت دنباله‌ی ششم فیلم‌های هالووین لذتی گناه‌آلود ببرند، اما حتی این حمایت غریب هم کمکی به ارتقای جایگاه فیلم Halloween: The Curse of Michael Myers در جدول بدترین و بهترین فیلم‌های هالووین نمی‌کند. صحنه‌های شلوغ و فیلمنامه‌ی سر در گم هالووین 6 نیز بختی برای بهتر شدن این دنباله‌ی ناخوشایند بر فیلم‌های هالووین نمی‌کنند.

تنها نکته‌ی قابل اشاره در هالووین 6 آخرین حضور بازیگر قدیمی نسخه‌ی سال 1978 در نقش دکتر لومیس و بازی پل راد جوان Paul Rudd در نقش یکی از شخصیت‌های داستان است.  

هالووین و دنباله‌ی نچسب The Revenge of Michael Myers ؛‌

فیلم هالووین ۲۰۱۸

همانطور که قسمت ششم با نفرین ابدی مایکل مایرز گلی به سر طرفداران مجموعه فیلم‌های هالووین نزده بود، هالووین 6 نیز با انتقام این قال روانی چندان در خالی کردن حرص تماشاگران از تماشای دنباله‌های بی‌کیفیت فیلم‌های هالووین موفق نبود. از هر منظری که نگاه می‌کنیم، حال می‌خواهد موسیقی متن و صحنه‌پردازی باشد یا بازی بازیگران و کارگردانی، دنباله‌ی پنجم فیلم‌های هالووین فیلمی ضعیف به حساب می‌آید که انتخاب دیدنش حتی در شرایطی که هیچ فیلم دیگری برای تماشا در شب هالووین در داختیار نداشته باشیم، آنچنان ساده و آسان نیست! البته این فیلم از پس انجام یک کار به خوبی بر آمده و موفق شده است، خاطره‌ی خوبی که از تماشای هالووین 4 در ذهن تماشاگران باقی مانده بود را کاملا با خاک یکسان کند.

هالووین 2 و انتظاراتی که برآورده نمی‌شوند!

فیلم هالووین

فیلم هالووین 2 که در سال 2009 میلادی ساخته شده است و به این دلیل قسمت دوم نامیده می‌شود که دومین فیلم از مجموعه فیلم‌های هالووین است که توسط راب زامبی کارگردانی شده است، علی‌رغم تمام ویژگی‌های مثبتش همچنان فیلمی حوصله سربر به حساب می‌آید که تماشایش تا سکانس پایانی حوصله‌ای می‌خواهد آهنین!

البته راب زامبی در مقان کارگردان توجه شایانی به هزارتوی خطرناک ذهن مایکل مایرز از خود نشان می‌دهد،‌ اما دیالوگ‌های ناپخته و قاب‌های عجولانه از هالووین 2 در سال 2009 بیش از آنکه اثری روانکاوانه و ترسناک بسازد، فیلمی خشونت‌بار و پر زد و خورد ساخته است.

هالووین 3 Season of the Witch و غیبت مایکل مایرز!

فیلم هالووین ۲۰۱۸

شاید برای شما این پرسش پیش بیاید که چطور می‌شود دنباله‌ای از هالووین بدون حضور مایکل مایرز ساخته شود اما در فهرست بهترین فیلم‌های هالووین جایگاه نسبتا قابل قبولی به خود اختصاص دهد؟ جواب این سؤال ساده است چرا که حتی در غیاب مایکل مایرز فیلم هالووین 3 فیلم جمع و جوری است که از پس ترساندن مخاطب بر می‌آید.

تهیه‌کنندگان فیلم‌های هالووین در نظر داشتند تا از طریق فیلم Season of the Witch قطار مجموعه فیلم‌های هالووین را در ریل تازه‌ای بیندازند و بعد از چندین و چند قسمت بالاخره دشنه‌ی وحشت را از چنگال مایکل مایرز بیرون بکشند، اما این اقدام ناپسند! با چنان انتقادی از سوی طرفداران مواجه شد که تهیه‌کنندگان فیلم‌های هالووین دوباره مجبور شدند تا برای قسمت‌های بعدی مایکل مایرز را به هالووین بازگردانند.

در این میان این فیلم Season of the Witch بود که قربانی این اعتراضات شد و به عنوان فیلمی ترسناک کم‌تر مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.

هالووین 2007 پایانی بر دنباله‌های بی‌کیفیت؛‌

فیلم هالووین

از همان آغاز عده‌ای با شک و تردید به حضور راب زامبی در صندلی کارگردانی هالووین نگاه می‌کردند و معتقد بودند این کارگردان نامتعارف بخت چندانی برای هالووین‌سازی ندارد! اما هالووین 2007 خلاف این مدعا را ثابت کرد و نام راب زامبی را از قرار گرفتن در دسته‌ی بدهای دنباله‌سازان فیلم‌های هالووین نجات داد.  

در تعریف از هالووین 2007 می‌توان گفت که احتمالا این فیلم از آن جا که حسابی برای بچگی‌های ماکل مایرز وقت می‌گذارد و ذهن این قاتل بی‌چهره را از عنفوان کودکی مورد کنکاش قرار می‌دهد، دیدنی است و در انتقاد از این فیلم هم می‌توان به همین نکته بسنده کرد که هالووین 2007 همان داستانی را تعریف می‌کند که تاکنون بارها در در مورد مایکل مایرز شنیده‌ایم!

فیلم هالووین 4 و بازگشت قهرمانانه‌ی قاتل فراری؛

بهترین فیلم هالووین

اگر قبلا هالووین 4 را تماشا کرده باشید باید به شما اطمینان دهیم که این فیلم اندکی از آنچه در خاطرتان مانده است، تماشایی‌تر بوده! اگر چه هالووین 4 همچنان به پای فیلمی که با همین نام در سال 1978 ساخته شد،‌ نمی‌رسد اما این موضوع باعث نمی‌شود که امروزه این قسمت به ویژه با یکی از غافلگیرکننده‌ترین پایان‌های سینمایی در بین تمام قسمت‌های فیلم‌های هالووین به یکی از گزینه‌های مناسب برای فیلم‌بینی در شب هالووین تبدیل نشود.

فیلم هالووین 2 تولید سال 1981 و قلم ترسناک استاد؛  

فیلم هالووین

اگر چه فیلم هالووین 2 بلافاصله بعد از قسمت اول در سال 1981 میلادی ساخته شد، اما این فیلم را خود جان کارپنتر کارگردانی نکرده است، نکته‌ای که با مشاهده‌ی هالووین 2 می‌توان به آن پی برد، با این اوصاف حضور استاد وحشت‌آفرینی در نقش تهیه‌کننده و مشاور فیلمنامه کافی بود تا قسمت دوم هالووین در سال 1981 میلادی به یکی از قسمت‌های دیدنی مجموعه فیلم‌های هالووین تبدیل شود.

اگر چه در قسمت دوم این فیلم در سال 1981 بار دیگر مارجای ترسناک مایکل مایرز را در میان صحنه‌های خونین فیلمنامه دنبال می‌کنیم اما کم‌تجربگی کارکردان تازه‌کار این قسمت باعث شده تا این قسمت فاقد ریتم پرتپش قسمت اول مجموعه فیلم‌های هالووین باشد.

فیلم هالووین H20 و بازگشت به ریشه‌ها؛

فیلم هالووین

بعید است که دیوید گوردون گرین و تیم سازنده‌ی هالووین 2018 اعتراف کنند که از فیلم هالووین H20 که هفتمین فیلم در سریال دنباله‌دار فیلم‌های هالووینی محسوب می‌شود برای ساخت آخرین قسمت این مجموعه الهام گرفته‌اند، اما این واقعیت که شباهت‌هایی زیادی میان این دو فیلم وجود دارد را نمی‌توان کتمان کرد.

بار دیگر نمی‌توان از هالووین H20 انتظار فیلم بی‌نقصی را داشت، اما این فیلم یکی از بهترین دنباله‌هایی است که برای هالووین ساخته شده است و جدال شخصیت «لری» با مایکل در این فیلم واقعا دیدنی از کار درآمده است.

فیلم هالووین ۲۰۱۸ و سرانجام این داستان وحشتناک؛

فیلم هالووین

نظرات مثبت منتقدان جای هیچگونه تردیدی باقی نگذاشته است که فیلم هالووین ۲۰۱۸ بهترین دنباله‌ای است که تاکنون در مورد جدال ترسناک «لری» و مایکل مایرز ساخته شده است و هیچ بعید نیست که در این قسمت سرانجام این داستان وحشتناک نیز بعد از گذشت نزدیک به چهل سال فراز و نشیب به ایستگاه پایانی برسد.

در این فیلم نیز مانند هالووین 1978 بازی جیمی لی کورتیس دیدنی از آب درآمده است و این مرتبه کرتیس در نقش مادربزرگی مقاوم تلاش می‌کند تا خانواده‌ی خود را از چنگال مایرز در امان نگه دارد.

با تمام توصیفاتی که از هالووین 2018 شده است، بعید است که طرفداری پیدا شود که از تماشای فیلم هالووین 2018 ناامید شود.

فیلم هالووین 1978 اولین و همچنان هم بهترین؛

فیلم هالووین

هر چقدر هم فیلم هالووین ۲۰۱۸ دیدنی باشد، باز هم نمی‌تواند جایگاه نخست را از چنگ اولین قسمت مجموعه فیلم‌های هالووین یعنی فیلمی که به کارگردانی جان کارپنتر ساخته شده است، در بیاورد. شاید این فیلم بعد از گذشت چهل سال از برخی جهات قدیمی شده باشدف اما با این وجود هنوز هم تماشای هالووین 1978 برای علاقه‌مندان سینمای وحشت لذتبخش و جذاب است. درواقع در این چهل سالی که از ساخت قسمت اول هالووین می‌گذرد، فیلم‌های فراوانی در ژانر وحشت ساخته شده‌اند اما هنوز هیچکدام از این فیلم‌ها نتوانسته‌اند تعلیق ترسناکی نظیر هالووین 1978 را در مخاطب بیدار کنند.

منبع وب‌سایت comicbookmovie.com ؛