از جوکر ۲۰۱۹ خواکین فینیکس تا هیث لجر و جک نیکلسن

کیارش رمضان‌نژاد - دوشنبه، 2 مهر 1397

با نزدیک شدن به اکران فیلم جوکر 2019 با بازی خواکین فینیکس تصمیم گرفتیم تا مروری داشته باشیم بر بازی تمام بازیگران که در چند سال اخیر در جلد این شخصیت فرو رفته‌اند و به حال مردم شهر گاتم Gotham خندیده‌اند.

نباید فراموش کنیم که جلوه‌نمایی واکین فینیکس Joaquin Phoenix در نقش joker اولین مرتبه‌ای نیست که در سینما هیاهو بر پا می‌کند و تاریخ پر فراز و نشیب سینما، جوکرهای مشهور و محبوب بسیاری به خود دیده است. همین مسأله‌ بهانه‌ای بدستمان داده است تا بر اولین تصاویری که از بازیگر این شخصیت در اعصار مختلف منتشر شده است، نظری بیفکنیم و نظرات مثبت و منفی که با معرفی جوکرهای جدید در اینترنت و مطبوعات همه‌گیر شده‌اند را با هم مرور کنیم.

جوکر خواکین فینیکس Joaquin Phoenix؛‌

خواکین فینیکس

تصاویر جدیدی که ظرف ماه های اخیر از خواکین فینیکس Joaquin Phoenix در نقش joker منتشر شده‌اند، هیجان‌انگیز و وسوسه‌کننده هستند، اما این تصاویر اولین عکس‌هایی نیستند که از خواکین فینیکس Joaquin Phoenix در این نقش منتشر می‌شوند، در واقع اولین تصاویری که از خواکین فینیکس Joaquin Phoenix در نقش پادشاه خندان تبهکاران منتشر شدند، تصاویری خشک و بی‌روح از خواکین فینیکس Joaquin Phoenix بودند که بیشتر از آنکه شبیه joker باشند، شبیه خود خواکین فینیکس Joaquin Phoenix بودند. ما در وب‌سایت ملودایو Melodive در مطلبی اختصاصی به این موضوع پرداختیم. بعد از انتشار این تصاویر واکنش مخاطبان متفاوت بود، برخی از طرفداران از این ظاهر و داستان تازه استقبال کردند و برخی دیگر نسبت به مشاهده‌ی خاستگاه این شخصیت و داستانی که چندان ریشه در کامیک‌بوک‌های بتمن نداشته باشد، ابراز بی‌علاقگی و بی‌میلی کردند.

تاد فیلیپس Todd Phillips کارگردان این فیلم هوشمندانه بعد از انتشار این عکس‌ها، تصاویر تازه‌ای از خواکین فینیکس Joaquin Phoenix با گریم کامل در نقش joker منتشر کرد که دل مخاطبان و طرفداران را ربود و امیدها را برای پیدا شدن بهترین joker تاریخ سینما بعد از سال‌ها دوباره زنده کرد.

اگر بخواهیم بر مبنای واکنش‌های مثبت طرفداران از تصاویر منتشر شده از خواکین فینیکس Joaquin Phoenix در نقش این شخصیت در روزهای اخیر قضاوت کنیم،‌ می‌توانیم خواکین فینیکس Joaquin Phoenix در این نقش را محبوب‌ترین های این فهرست در نظر بگیریم.

جوکر با بازی کامرون مانهن Cameron Monaghan در سریال گاتم Gotham؛‌

جوکر ۲۰۱۹

چند سالی می‌شود که سریال گاتم Gotham به قلع و قمع خاطرات شیرین طرفداران از دشمنان تبهکار بتمن مشغول است، پس تعجبی نخواهد داشت اگر معرفی کامرون مانهن Cameron Monaghan به عنوان بازیگر این نقش در این سریال با استقبال سرد طرفداران داستان‌های بتمن همراه شود و چندان مورد تأیید مخاطبان نباشد.

با اینکه تأثیر کامیک بوک‌های بتمن در سریال گاتم Gotham احساس می‌شود، اما سازندگان سریال گاتم Gotham در پرداخت اولیه‌ی joker این سریال واقعا کج‌سلیقگی به خرج داده‌اند و با سر کردن کلاه شاپویی بر سر بازیگری که صورتش کمی سپید شده است، به خیال خودشان جوکری درست کرده‌اند که بیش‌تر دلقک‌ها را به خاطر می‌آورد تا جوکری که قرار است سردسته‌ی تبهکارانی باشد که با بتمن مبارزه می‌کنند.

جای تعجب ندارد که شخصیت جوکر دست‌ساز استودیوی فاکس در سریال گاتم Gotham عاقبت به خیر نشد و چندان در یاد و خاطر تماشاگران باقی نماند.   

البته این نکته را نیز نباید از یاد ببریم که در سریال گاتم Gotham دو بازیگر در نقش برادرانی دوقلو joker را بازی می‌کردند و در قسمت‌های اول، سازندگان این سریال از بردن نام joker ابا داشتند، اما با تمام این حواشی سریال گاتم Gotham یکی از گزینه‌های بررسی موفقیت نقش joker در تاریخ سینما و تلویزیون محسوب می‌شود.   

 جوکر جرد لتو Jared Leto در فیلم جوخه خودکشی Suicide Squad ؛‌

نقش جوکر

وقتی که رسانه‌ها از انتخاب جرد لتو Jared Leto به عنوان بازیگر نقش این شخصیت در فیلم جوخه خودکشی  Suicide Squad خبر دادند، انتظارات زیادی در طرفداران ماجراهای بتمن ایجاد شد که این مرتبه کار بازی این شخصیت را به کاردان سپرده‌اند. به خصوص که جرد لتو Jared Leto محبوب به تازگی نیز اسکار نقش مکمل مرد را به خاطر بازی در فیلم Dallas Buyers Club برده بود و به یکی از سنگین‌وزن‌های عرصه‌ی بازیگری در هالیوود تبدیل شده بود.

متأسفانه تمام این دلخوشی‌ها با انتشار اولین تصویر از جوکری که قرار بود در فیلم جوخه خودکشی Suicide Squad دود شد و به هوا رفت و بر همگان مشخص شد که دیوید آیر کارگردان فیلم جوخه خودکشی Suicide Squad هیچ تصمیمی برای استفاده از عناصر داستانی که در کمیک‌بوک‌های بتمن با آن‌ها آشنا هستیم، ندارد.

بیشترین مشکل طرفداران با این شخصیت فیلم جوخه خودکشی Suicide Squad با بازی جرد لتو Jared Leto خالکوبی‌هایی بود که برای این نقش در نظر گرفته شده بود، خالکوبی‌هایی که در هیچ کدام از شخصیت قدیمی اثری از آثارشان مشاهده نشده بود و این joker جدید را نامتعارف و غیر قابل باور می‌کرد در کنار این خالکوبی‌های غیر واقعی، آرایش دندان گانگسترگونه‌ در فیلم جوخه خودکشی نیز هیچ کمکی به خاص شدن این گریم متفاوت در چشم طرفداران نکرده بود.

جوکر جک نیکلسون در فیلم بتمن؛‌

جوکر

زمانی که جک نیکلسن گریم سرخ را بر لبانش کشید تا جلوی دوربین عکاسان اولین تصاویر را در این نقش ثبت کند، خبری از شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام یا توئیتر نبود. اما با این حال آن زمان هم شاهد غر و لندهای طرفدارانی بودیم که از انتخاب بازیگران این فیلم نالان و شاکی بودند. البته ناگفته نماند که آن زمان گلایه مخاطبان بیشتر از انتخاب مایکل کیتون Michael Keaton در نقش بتمن بود تا جک نیکلسون در این نقش !

اگر انتقاداتی هم در مورد جک نیکلسون در این جلد بود بیشتر به اضافه وزن این بازیگر باز می‌گشت، اعتراضاتی که هیچ‌گاه همه‌گیر و خیلی جدی هم نشد.

از جمله ویژگی‌های جک نیکلسون در این نقش می‌توان به رنگ جیغ لباس‌ها، موهای سبزرنگ و خنده‌ی شیطانی اشاره کرد که تمام صورت جک نیکلسون را پر می‌کرد. joker با بازی جک نیکلسون در فیلم تیم برتون، ‌نقشی است که هنوز وقتی بعد از سال‌ها سراغش را می‌گیریم حال و هوای دهه‌ی 80 و 90 میلادی را در خلق و شکل‌گیری شخصیت این نقش احساس می‌کنیم.

جوکر هیث لجر Heath Ledger در فیلم شوالیه‌ی تاریکی؛‌

جوکر

وقتی صحبت از هیث لجر Heath Ledger فقید در نقش joker مطرح می‌شود، یاد دو تصویر از اولین حضور این بازیگر در نقش joker می‌افتیم، اولین تصویر، عکسی تار و مبهم بود که نشان می‌داد که joker هیث لجر Heath Ledger در زمینه‌های گوناگون وامدار همان شخصیت تبهکاری است که در کامیک‌بوک‌های بتمن با آن آشنا هستیم. دومین تصویری که از این نقش با بازی هیث لجر Heath Ledger منتشر شد،‌ پرتره‌ای تمام چهره از این بازیگر با گریم joker بود که در اولین روزها چندان هم در جلب واکنش‌های مثبت مخاطبان موفق نبود.

این تصویر دوم همان عکسی است که می‌خواهیم در موردش در این نوشته صحبت کنیم. joker زاییده‌ی تخیل کریستوفر نولان اگر چه شباهت چندانی به کمیک‌بوک‌های بتمن نداشت،‌ اما آنقدر متفاوت بود که حسابی کنجکاوی مخاطبان را برای دیدن این joker جدید بر روی پرده‌های سینما بر انگیزد. در مورد joker با بازی هیث لجر Heath Ledger فقید می‌توان به این نکات نیز اشاره کرد که این شخصیت، مسخرگی‌های بازی جرد لتو Jared Leto را نداشت و یا مانند بازی خواکین فینیکس Joaquin Phoenix شباهت فراوانی به شخصیت حقیقی این بازیگر نداشت، این موارد مثبت در کنار فوت نابهنگام هیث لجر Heath Ledger بعد از نمایش فیلم بتمن،‌ دست به دست هم دادند تا جایزه‌ی اسکار نصیب joker فیلم کریستوفر نولان شود.

منبع وب‌سایت comicbookmovie.com ؛‌         

 

مقالات پیشنهادی:

بررسی فیلم های جوکر و نقش موسیقی در آنها (بخش اول)