فیلم جنگ دنیاها و انتقادات «استیون اسپیلبرگ» از پایان فیلمش

کیارش رمضان‌نژاد - پنج‌شنبه، 13 تیر 1398

حدود 14 سال از ساخت و اکران فیلم جنگ دنیاها می‌گذرد و گذر زمان کم‌کم این فیلم را به یکی از کلاسیک‌های ژانر علمی-تخیلی در سینما تبدیل می‌کند، جالب است حالا که بیش از یک دهه از ساخت این فیلم می‌گذرد، استیون اسپیلبرگ تازه یاد پرده‌ی آخر فیلمش افتاده است و اعتراف کرده است که حتی خود او نیز در مقام کارگردان علاقه‌ای به پایانی که برای این فیلم نوشته و ساخته شده است، ندارد!

فیلم جنگ دنیاها و انتقاداتی قدیمی؛‌

فیلم جنگ دنیاها

انتقادات به پایان این فیلم موضوعی چندان تازه نیست و در همان زمان اکران این فیلم نیز با اینکه در مجموع منتقدان در بررسی‌های سینمایی خود نظری مثبت نسبت به این فیلم داشتند، اما در همان زمان نیز از پایانی که برای این فیلم ساخته شده بود به عنوان یکی از نقاط ضعف این فیلم نام می‌بردند.

در سال 2005 میلادی بود که استیون اسپیلبرگ کارگردان صاحب‌سبک امریکایی با اقتباس از داستان مشهور جنگ دنیا ها اثر اچ. جی. ولز نویسنده‌ی مشهور انگلیسی بار دیگر فیلمی در ژانر عملی – تخیلی و با محوریت حمله‌ی موجودات فضایی به زمین ساخت. تام کروز نقش اصلی این فیلم ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ را بازی می‌کرد و این فیلم در زمان اکران به یکی از فیلم‌های پرفروش زمانه‌ی خود تبدیل شد. در این فیلم تام کروز نقش پدری را بازی می‌کند که از همسرش جدا شده است و تلاش می‌کند از دختر و پسر خردسال خود در برابر هجوم موجودات فضایی محافظت کند. در داستان فیلم شاهد هستیم که خانواده‌ی بی‌پناه تام کروز سفری بی‌بازگشت را به امید واهی سرزمینی امن آغاز می‌کنند و در جریان سفر خود با شخصیت‌های متفاوتی مواجه می‌شوند که درست مثل خود آن‌ها از انجام هیچ کار محیرالعقولی برای زنده ماندن فروگذار نیستند.

فیلم جنگ دنیاها و نارضایتی شخص کارگردان؛

جنگ دنیاها

اخیرا استیون اسپیلبرگ در مصاحبه‌ای که برای مستند جیمز کامرون کارگردان معروف سینما در مورد نقش داستان‌های علمی-تخیلی در سینما ضبط شده است، به این موضوع اشاره کرده است که پایان فیلم جنگ دنیا ها را دوست ندارد و از این نظر با تمام منتقدانی که پاین این فیلم را می‌کوبند، موافق است.

انتقاد اصلی به پایان فیلم همان پاشنه‌ی آشیل معروفی است که در مورد حمله‌ی موجودات فضایی به زمین در فیلم‌های مختلف به دفعات به آن پرداخته شده است. بنابراین در پایان فیلم هم شاهد هستیم که نبرد زمینیان و موجودات فضایی ناگهان با کشف این نکته‌ی حیرت‌برانگیز که موجودات فضایی توان زنده ماندن در میان آلودگی‌های زمین را ندارند به پایان می‌رسد و فضائیان نمی‌توانند از آب و هوای زمین جان سالم به در برند. البته انگار این اشکال فقط تقصیر استیون اسپیلبرگ نیست و خود ولز نیز در داستانش فکری به حال این پرسش اساسی نکرده است که چرا موجودات فضایی اینچنین ترسناک و باهوش اینقدر ساده و بی‌دردسر بر روی زمین انسان‌ها یکی پس از دیگری سقط می‌شوند.

فیلم جنگ دنیاها و سرنوشت محتوم تمام فرازمینی‌ها؛

فیلم جنگ دنیاها

قبل از استیون اسپیلبرگ و فیلم جنگ دنیا ها همین انتقادات به فیلم نشانه‌ها اثر ام. نایت. شیامالان می‌شد و طرفداران آن فیلم علمی-تخیلی نیز هاج و واج مانده بودند که چطور می‌شود، مجوجودات فضایی اینچنین هوشمند که سفینه‌هایی می‌سازند که می‌تواند با سرعت نور میان چندین و چند کهکشان سفر کنند،‌اینقدر شعور ندارند که به سیاره‌ای لشگرکشی نکنند که لحظه‌ای بر روی آن زنده نمی‌مانند.

باوجود تمام این انتقادات به پایان نه چندان دلچسب این فیلم و اعتراف شخصی استیون اسپیلبرگ به این مورد به نظر می‌رسد که این فیلم درس عبرتی برای اسپیلبرگ کارگدان نشده است، چرا که سه سال بعد از فیلم جنگ دنیاها که اسپیلبرگ فیلم ایندیانا جونز و پادشاهی جمجمه کریستال را ساخت همچنان مسأله‌ی میرایی موجودات فرازمینی بر روی زمین حل نشده است و حکایت همچنان به قوت خود باقی است.

در صورت تمایل برای نقد و بررسی فیلم‌های علمی-تخیلی در پادکست موسیقی متن گپ‌دایو لطفا نظرات خود را در این رابطه از طریق بخش دیدگاه‌ها با وب‌سایت ملودایو در میان بگذارید تا در مورد موسیقی متن ژانر علمی-تخیلی در پادکست‌های گپ‌دایو بیشتر سخن بگوییم. 

منبع وبسایت screenrant.com ؛

  • سعید

    این استیون اسپیلبرگ هم که تازه یادش افتاده فیلم جنگ دنیاها آخرش اشکال داره، در کل من فیلمای علمی تخیلی خیلی دوست دارم لطفا در مورد فیلمای علمی تخیلی هم پادکست موسیقی متن بسازید

    پاسخ 1397/08/09