موسیقی فیلم رستگاری در شائوشنگ،‌ همنوایی امید و آزادی

کیارش رمضان‌نژاد - پنج‌شنبه، 10 خرداد 1397

شائوشنگ برای محکومین حبس ابدی، آخر دنیایی است که تمام نمی‎شود،‌ آخرین ایستگاه زندگی! زندانی که قرار است آخرین منظره‎ی تماشایی عمرشان باشد،‌ با تمام تصاویری که از زندانی مخوف می‎توان انتظار داشت، نگهبان بددهنی که باتومش با دلیل و بی دلیل نوازشگر تن زندانیان می‎شود و رئیس زندانی که نقشه می‌چیند تا از نمد محکومیت زندانیان فراموش شده برای خودش کلاهی ببافد و ثروت و مکنتی به هم بزند.

شائوشنگ داستان بدعهدی ایام هم هست، قصه‎ی بی‎عدالتی است که این بار دامان کارمندی ساده را گرفته است که حساب و کتاب خوب سرش می‎شود و همسرش را دوست داشته است. شائوشنگ باگناه و بیگناه را با هم می‎سوزاند،‌ با هم حیف می‎کند و در سلول‎های تنگ و تاریکش به فراموشی می‎سپارد.

 

مقالات پیشنهادی:

پادکست گپ دایو - بررسی موسیقی متن فیلم رستگاری در شائوشنگ

 

موسیقی فیلم رستگاری در شائوشنگ زیبایی‌شناسی امید؛

شائوشنگ بیانیه‎ی امید است، امید به زندگی و آزادی؛‌ بیانیه‌‏ای که بعد از گذشت بیست سال که از اکرانش می‌گذرد، هنوز هم می‎تواند مجذوبت کند که شاید بشود و شاید بتواند! در این بیست و اندی سالی که از ساخت این فیلم می‎گذرد، کم نبودند آثار سینمایی خوب یا بدی که امیدواری محکومان شائوشنگ را به سخره گرفته‎اند و بر خوش‎باوری قهرمانی که خودش زیر حکم آزادی‎اش را امضا کرده است،‌ حسابی خندیده‎اند.

رستگاری در شائوشنگ بیانیه‎ی امید است، امید به زندگی و آزادی؛‌ بیانیه‌‏ای که بعد از گذشت بیست سال که از اکرانش می‌گذرد، هنوز هم می‎تواند مجذوبت کند که شاید بشود و شاید بتواند! در این بیست و اندی سالی که از ساخت فیلم رستگاری در شائوشنگ می‎گذرد، کم نبودند آثار سینمایی خوب یا بدی که امیدواری محکومان شائوشنگ را به سخره گرفته‎اند و بر خوش‎باوری قهرمانی که خودش زیر حکم آزادی‎اش را امضا کرده است،‌ حسابی خندیده‎اند.

شائوشنگ فیلم دوست داشتنی برای آن دسته از بینندگانی است که هنوز امیدشان را برای رستگاری انسانی از دست نداده‎اند و هنوز تسلیم حکم محکومیتشان نشده‎اند. البته رستگاری در شائوشنگ ارزان به دست نمی‎آید و هر آزادی قرار نیست به رستگاری محکومش منجر شود. برخی اوقات شائوشنگ آنچنان محکومانش را از خود بیگانه ساخته است که آزادی یا اسارت هر دو حکم‌های یکسانی هستند که محکومش شده‎اند،‌ به همین دلیل فرقی نمی‎کند که پشت میله‎های سرد و فولادی شائوشنگ اسیر باشند یا اینکه آزادانه محکوم زندگی باشند که توفیر چندانی با اسارت ندارد. در هر صورت محکومند و خود را زندانی می‌پندارند. زندانی که دیوارهایش قدر زندگی آدمی وسعت دارد.

موسیقی فیلم رستگاری در شائوشنگ زیبایی‌شناسی آزادی؛

رستگاری در شائوشنگ با زندانی تاریک و سرد شروع می‏‌شود و در ساحلی آفتابی در کنار موج‎های نیلگون دریا به پایان می‎رسد،‌ شروعی اسیرگونه و پایانی آزاد برای قهرمانی که مسیر آزادی‌اش از پسماندهای متعفن زندانی پر از محکوم می‌گذرد.

رستگاری در شائوشنگ با زندانی تاریک و سرد شروع می‏‌شود و در ساحلی آفتابی در کنار موج‎های نیلگون دریا به پایان می‎رسد،‌ شروعی اسیرگونه و پایانی آزاد برای قهرمانی که مسیر آزادی‌اش از پسماندهای متعفن زندانی پر از محکوم می‌گذرد.

توماس نیومن در ساخت موسیقی شائوشنگ باید نوایی برای همین محکومیت و آزادگی پیدا می‎کرد، ملودی محجوب و مأخوذ به حیا که در سایه بنشیند و به نفع اسارت یا آزادگی جبهه نگیرد و از طرف دیگر آنقدر شنیدنی باشد که بعد تازه‎ای به داستان اضافه کند و شور تماشا را در تماشاچیان زنده نگه دارد.

توماس نیومن در ساخت موسیقی رستگاری در شائوشنگ باید نوایی برای همین محکومیت و آزادگی پیدا می‎کرد، ملودی محجوب و مأخوذ به حیا که در سایه بنشیند و به نفع اسارت یا آزادگی جبهه نگیرد و از طرف دیگر آنقدر شنیدنی باشد که بعد تازه‎ای به داستان اضافه کند و شور تماشا را در تماشاچیان زنده نگه دارد.

فرانک دارابونت در خاطراتش از ساخت موسیقی متن فیلم رستگاری در شائوشنگ به یاد می‎آورد که چند مرتبه‎ای مجبور شده است تا موسیقی شنیدنی نیومن را اندکی تلطیف کند تا داستان زیر سایه‏‌ی موسیقی به غایت جذاب پنهان نشود و بیننده همچنان شش‎دانگ خط داستانی فیلم را دنبال کند، یکی از این موارد قطعه‎ای است که همان نام رستگاری در شائوشنگ را با خود یدک می‎کشد و در سکانس‌های پایانی فیلم،‌ رستگاری قهرمان داستان را از فرود زندان و اسارت تا اوج آزادی همراهی می‎کند. دارابونت در مورد موسیقی متن این صحنه‎ها اشاره می‎کند که مجبور شده است تا از توماس نیومن درخواست کند تا از شورمندی موسیقی ساخته شده برای این قسمت‎ها چند گامی کم کند.

رستگاری در شائوشنگ آوازخوان آزادی؛

رستگاری در شائوشنگ

شاید یکی از نقاط عطف موسیقیایی فیلم رستگاری در شائوشنگ در انتخاب قطعه‏‌ی Duettino- Sull’aria از اپرای The Marriage of Figaro برای صحنه‎ای باشد که قهرمان داستان، از بخت خوش خلوتی پیدا می‎کند تا به اندازه‎ی پخش یک آهنگ در خیال خودش آزاد شود و با سایر همبندان دربندش در ضیافت موسیقی غوطه‌ور شود. برای این صحنه‌آرایی توماس نیومن به انتخابی هوشمندانه موفق می‎شود تا در دل زندانی تیره و تاریک، ‌تنها از طریق کنار هم قرار دادن نت‌های آرامش‌بخش یک قطعه‎ی کلاسیک در صحنه‎ای پر آشوب و سرشار از هیجان، نظم را در عین بی‎نظمی بنوازد و آزادی را از داخل زندان برای محکومین همیشگی با نت‎های موسیقی هجی کند.

فیلم رستگاری در شائوشنگ

شاید فیلم شائوشنگ از معدود فیلم‌هایی باشد که به کمک قطعه‎ای از موتزارت،‌ صحنه‎ای از یادنرفتنی تصویر کرده است که روحیه‎ی عصیانگری و شورش را در اوج اسارت زمزمه می‎کند. در این صحنه‏‌ی دیدنی قهرمان داستان شائوشنگ در شرایطی در خلوت آرامش‌بخش خود به اپرای موتزارت گوش می‎کند که در بیرون از اتاق زندان‎بان و زندانی در تقلا و تکاپو هستند تا یا صدای آهنگ را قطع کنند یا اینکه بیشتر از این موسیقی شنیدنی لذت ببرند.

شاید اوج هنرنمایی توماس نیومن در ساخت موسیقی برای این فیلم در این باشد که موسیقی ساخته است که عموما در رقابت با داستان دیدنی فیلم کم‎تر شنیده می‎شوند ولی اگر هر کدامشان را از یکی از صحنه‎های فیلم حذف کنی،‌ رستگاری در شائوشنگ چیزی کم خواهد داشت و رستگاری نخواهد بود که بینندگانش را راضی کند.

نقد فیلم رستگاری در شائوشنگ

برای آشنایی بیشتر با موسیقی متن فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما حتما پادکست‌های گپ دایو تولید شده در استودیو ملودایو را ببینید و بشنوید. در قسمت نوزدهم پادکست ما به بررسی موسیقی متن فیلم رستگاری در شائوشنگ پرداخته‌ایم. با نظرات خود ما را در هرچه بهتر شدن یاری رسانید.