بهترین فیلم‌های کودکان در تاریخ سینما

الهام ربیعی - جمعه، 21 آبان 1400

بهترین فیلم‌های کودکان در تاریخ سینما

فیلم کودکان یا فیلم‌ خانوادگی یکی از ژانرهای محبوب در صنعت فیلم‌سازی است که مخاطبان آن را کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آنها تشکیل می‌دهند. در فیلم کودکان، غالبا نقش‌های اصلی توسط بازیگران کودک و نوجوان اجرا می‌شوند و داستان آن نیز شامل مسائل و دغدغه‌های کودکان یا دنیای تخیلی و فانتزی آنهاست. فیلم کودکان شامل زیرژانرهایی مثل رئالیسم، فانتزی، ماجراجویی، جنگی، موزیکال، کمدی و اقتباسی از رمان‌های کودکان می‌شود.

تاریخچه فیلم کودکان به سال 1937 و ساخت انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله توسط کمپانی دیزنی برمی‌گردد. این انیمیشن اقتباسی از قصه‌های برادران گریم بود؛ بعد از آن در سال 1940 انیمیشن پینوکیو و سفرهای گالیور نیز توسط دیزنی تولید شد.

از آغاز ساخت فیلم کودکان و فیلم‌های خانوادگی تا به امروز آثار برجسته و پرمخاطب بسیاری مثل تنها در خانه، چارلی و کارخانه شکلات‌سازی، ریچی ریچ، گارفیلد، شِرِک، جک و لوبیای سحرآمیز، مینیونز، پلنگ صورتی و تام و جری در این ژانر ساخته شده است. در ادامه می‌توانید لیستی از بهترین فیلم‌های کودکان در تاریخ سینما را مشاهده کنید. 

بهترین و جذاب‌ترین فیلم‌های کودکان

  • بچه‌های جاسوس(2001)

کارگردان: رابرت رودریگز

آهنگساز: جان دبنی

بچه‌های جاسوس، فیلمی در ژانر ماجراجویی کمدی- اکشن جاسوسی است که در سال 2001 توسط رابرت رودریگز ساخته شد. در این فیلم آنتونیو باندارس، الکسا وگا، کارلا گاجینو و داریل سابارا نقش‌آفرینی کرده‌اند. بچه‌های جاسوس2: جزیره رؤیاهای از دست رفته(2002)، بچه‌های جاسوس: همه زمان در جنگ(2011) و Spy Kids: Mission Critical (2018) نباله‌های بعدی این فیلم هستند.

  • مثل مایک(2002)

کارگردان: جان شولتز

آهنگساز: ریچارد گیبز

اغلب کودکان در یک مقطع زمانی رؤیای تبدیل شدن به انسانی خارق‌العاده و موفق را دارند، در فیلم مثل مایک آرزوهای کودکانه یک پسربچه با پیدا کردن کفش‌های کتانی کهنه مایکل جردن و استفاده از آنها محقق می‌شود. در این فیلم بوبو، جاناتان لیپنیکی و موریس چسنان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

  • داستان کریسمس(1983)

کارگردان: باب کلارک

آهنگساز: کارل زیترر، پل زازا

داستان کریسمس، اقتباسی از داستان توکل ما به خداست: بقیه نقدی حساب می‌کنند اثر جان شپرد است. این فیلم در ژانر کمدی با بازی کلیندا دیلون و درن مک‌گون یکی از بهترین و به‌یادماندنی‌ترین فیلم‎های کریسمس تاریخ سینماست.

  • ماپت‌ها(2011)

کارگردان: جیمز بابین

آهنگساز: کریستوفر بک

ماپت‌ها، فیلمی کمدی موزیکال است که در آن بازیگرانی همچون امی آدامز، کریس کوپر و رشیدا جونز حضور دارند. موسیقی این فیلم و عروسک‌های رنگی و جذابش از جمله ویژگی‌های بارز این فیلم زیبا هستند.

  • عروس شاهزاده(1987)

کارگردان: راب رینر

آهنگساز: مارک نافلر

داستان فیلم عروس شاهزاده در دنیایی فانتزی رمانتیک اتفاق می‌افتد. این فیلم با بازی کری الویس، رابین رایت و مندی پتینکین یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین فیلم‌های ژانر کودکان در تاریخ سینما است.

  • کوکو(2017)

کارگردان: لی آنکریچ

آهنگساز: مایکل جاکینو

کوکو، انیمیشنی سه‌بعدی در ژانر فانتزی موزیکال است که توسط کمپانی پیکسار در سال 2017 ساخته شد. داستان این فیلم روایتگر زندگی پس از مرگ و بر پایه جشنی به نام روز مردگان در مکزیک است. کوکو در نودمین دوره جوایز اسکار توانست جوایز اسکار بهترین انیمیشن و بهترین ترانه را کسب کند.

  • لگدزنان و جیغ‌کشان(2005)

کارگردان: جسی دیلان

آهنگساز: مارک آیشام

لگدزنان و جیغ‌کشان، فیلمی کمدی خانوادگی است که در آن بازیگرانی مثل ویل فرل، رابرت دووال و مایک دیتکا نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • کارخانه هیولاها(2001)

کارگردان: پیت داکتر

آهنگساز: رندی نیومن

کارخانه هیولاها، انیمیشنی موفق و محبوب در بین کودکان و نوجوانان است که توسط استودیو پیکسار و به کارگردانی پیت داکتر ساخته شده است. این فیلم فروش خوبی در گیشه داشت. هیولاها در محل کار، دنباله کارخانه هیولاهاست که توسط دیزنی پلاس در سال 2021 ساخته شد.

  • سارقان زمان(1981)

کارگردان: تری گیلیام

آهنگساز: مایکل موران

تری گیلیام یکی از خلاق‌ترین و خوش‌فکرترین کارگردانان تاریخ سینماست و فیلم سارقان زمان به کارگردانی او در سال 1981 یکی از نوآورانه‌ترین فیلم‌های زمان خود بود. این فیلم در ژانر فانتزی- ماجراجویی، علمی- تخیلی ساخته شده و بازیگرانی همچون شان کانری، جان کلیز و کاترین هلموند در آن ایفای نقش کرده‌اند.

  • دام والدین(1961)

کارگردان: دیوید سوئیفت

آهنگسازان: پل اسمیت، ریچارد ام. شرمن، رابرت بی. شرمن

دام والدین، فیلمی در ژانر کمدی رومانتیک است که نسخه اصلی آن در سال 1961 و نسخه بازسازی شده آن به کارگردانی نانسی مایرز در سال 1998 اکران شد. در این فیلم هیلی میلز، برایان کیت و مورین اوهارا نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • پدینگتون2(2017)

کارگردان: پل کینگ

آهنگساز: داریو ماریانلی

پدینگتون2 نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های ژانر کودکان است بلکه بهترین انیمیشن تاریخ سینما نیز محسوب می‌شود. این فیلم در ژانر کمدی خانوادگی است و در آن هیو بونه‌ویل، سالی هاوکینز و برندن گلیسون بازی کرده‌اند.

  • مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی(2018)

کارگردان: باب پرسیچتی، پیتر رمزی و رودنی روثمن

آهنگساز: دانیل پمبرتن

مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی یکی از انیمیشن‌های پرفروش و موفق در تاریخ سینماست که در زمان اکران با استقبال و تحسین منتقدان و مخاطبان مواجه شد. این انیمیشن توانست در نود و یکمین دوره جوایز اسکار، جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال را دریافت کند. در همان سال جایزه بفتای بهترین انیمیشن سال نیز نصیب این فیلم شد.

  • فیلم لگو(2014)

کارگردان: فیل لرد، کریستوفر میلر

آهنگساز: مارک مادرزبا

فیلم لگو، انیمیشنی در ژانر کمدی ماجراجویی که در سال 2014 به کارگردانی کریستوفر میلر ساخته شد. این فیلم توانست موفقیت و فروش چشمگیری داشته باشد و جوایز متعددی از جمله جایزه بفتا و جایزه ساترن را درسافت کند. در سال 2019 قسمت دوم آن به نام فیلم لگو2: بخش دوم، ساخته و اکران شد.

  • درون و بیرون(2015)

کارگردان: پیت داکتر

آهنگساز: مایکل جاکینو

درون و بیرون، انیمیشنی سه‌بعدی در ژانر کمدی درام- ماجراجویی است که توسط استودیو پیکساز و والت دیزنی پیکچرز ساخته شده است. ساخت این فیلم دو سال به طول انجامید و در هشتادوهشتمین دوره جوایز اسکار توانست جایزه اسکار بهترین انیمیشن را کسب کند.

  • داستان اسباب‌بازی(1995)

کارگردان: جان لستر

آهنگساز: رندی نیومن

داستان اسباب‌بازی یکی از پرطرفدارترین انیمیشن‌های تاریخ سینما و اولین انیمیشن بلند استودیو پیکساز است. این فیلم علاوه‌بر تحسین منتقدان و استقبال تماشاگران توانست جوایز متعددی را کسب کند.

  • مجموعه فیلم‌های هری پاتر(2001- 2011)

کارگردان: کریس کلمبوس، آلفونسو کوارون، مایک نیوول، دیوید یتس

آهنگساز: جان ویلیامز، پاتریک دویل، نیکلاس هوپر، الکساندر دسپلا

مجموعه فیلم‌های هری پاتر اقتباسی موفق از کتاب‌های جی. کی. رولینگ است که در آن بازیگرانی همچون دنیل ردکلیف، رون ویزلی، هرماینی گرنجر و سیریوس بلک نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • شیرشاه(1994)

کارگردان: راجر آلرز

آهنگساز: هانس زیمر

شیرشاه، یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های ساخت کمپانی والت دیزنی است که در زمان اکران توانست فروش بسیار موفقی داشته باشد. ترانه معروف شیرشاه توسط التون جان ساخته و خوانده شد و آهنگسازی آن را هانس زیمر انجام داد. موسیقی متن و ترانه این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین ترانه اورجینال و بهترین موسیقی متن را کسب کند.

بررسی بهترین فیلم های کودکان در تاریخ سینما

در بالا لیستی از بهترین فیلم های سینمایی تاریخ سینما را تهیه کردیم تا علاقه مندان به این ژانر سینمایی بتوانند انتخاب بهتر و راحت تری داشته باشند. شما هم یک فیلم به لیست بالا اضافه کنید.

 منبع