کسب درآمد از تدوین و راه‌اندازی کسب و کار سینمایی

کیارش رمضان‌نژاد - یک‌شنبه، 12 آبان 1398

بسیاری از تدوینگران تمایل دارند تا کسب و کار شخصی خود را در زمینه‌ی تدوین و تدوینگری راه بیندازند، اما مطمئن نیستند که از کجا باید شروع کنند؟ برخی از تدوینگران هم موفق شده‌اند تا اولین قدم‌ها را برای راه‌اندازی کسب و کار تدوینشان بردارند و سفارش‌هایی برای تدوین پروژه‌های ویدئویی داشته باشند،‌اما این دسته از تدوینگران هم به دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند از حرفه‌ی تدوینگری به عنوان کسب و کار نوپای خود درآمد بیشتری کسب کنند. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا با برخی از تکنیک‌هایی که درآمد شما را از حرفه‌ی تدوین افزایش می‌دهند، ‌بیشتر آشنا شوید.

کسب درآمد از تدوین و طراحی یک کسب و کار؛

کسب درآمد از تدوین

اولین پرسشی که در هنگام آغاز کردن یا توسعه دادن کسب و کار خود در حرفه‌ی تدوین باید از خود بپرسید این سؤال کلیدی است که آیا می‌خواهید صاحب کسب و کار خود باشید یا اینکه دوست دارید تا به صورت فریلنسر و دورکاری فعالیت کنید؟ پاسخ به این پرسش دو رویکرد مختلف نسبت به کار را روشن می‌کند و نیازمند دو راهکار متفاوت است.

تدوینگری و دورکاری یا فریلنسری؛‌

کسب درآمد از تدوین

در این رویکرد عموم تدوینگران تلاش می‌کنند تا به قدر نیاز خود و برای رفع نیازهای زندگی روزانه خود کسب درآمد کنند. در این شیوه تدوینگر تنها کار می‌کند و همکاری به غیر از خود ندارد، معمولا تعداد کارفرمایان تدوینگران محدود اما ثابت هستند و مهم‌تین مشکل این سبک کاری برای تدوینگران این مسأله است که اگر به هر دلیل دست از دورکاری بکشید، منبع درآمدی شما نیز قطع خواهد شد.

تدوینگری و راه‌اندازی یک کسب و کار؛

کسب درآمد از تدوین

در این حالت تدوینگران در مقام مدیر یا مؤسس یک کسب و کار ترجیح می‌دهند تا به جای آنکه تنها فردی باشند که همه‌ی کارها را یک تنه انجام می‌دهد،‌در نقش مدیری ظاهر شوند که انجام نقش‌های مختلف توسط دیگران را در شرکت یا کسب و کارشان مدیریت می‌کنند. در این شیوه‌ی مدیریتی،‌ قرار است نحوه‌ی کار به صورتی باشد که حتی اگر تصمیم گرفتید تا چند روزی برای سیاحت دست از کار بکشید نیز،‌ اموراتتان بگذرند و ارتش کوچکی که در دفتر کارتان جمع کرده‌اید،‌ بتوانند کارها را به پیش ببرند.

کسب درآمد از تدوین و چالش محصولات و خدمات؛

کسب درآمد از تدوین

بعد از اینکه رویکرد خود را در تدوینگری انتخاب کردید و اطمینان یافتید که برای کسب درآمد از تدوین کسب و کاری خود را را‌ه‌اندازی خواهید کرد یا اینکه فریلنسر خواهید شد باید به این سؤال جواب دهید که در کار خود قرار است کدام خدمات را به مشتریان ارائه کنید؟

هیچ بعید نیست که محض خاطر «جوریِ جنس» هنگام دریافت سفارش‌های تدوین از شما درخواست شود تا کار فیلمبرداری پروژه را نیز شخصا به عهده بگیرید. اما باید توجه داشته باشید که از همان ابتدای فعالیت خود نوع و مقیاس خدماتی را که می‌خواهید به مشتریان عرضه کنید، به روشنی مشخص کنید و برای مثال اگر به صورت دورکاری فعالیت می‌کنید و تمایل و تخصصتان تنها در زمینه‌ی تدوین است،‌ شاید بهتر باشد تا از وقتتان نهایت بهره را ببرید و تنها در زمینه‌ی تدوین فعالیت کنید و خودتان را درگیر فیلمبرداری پروژه‌ها نکنید.

ناگفته نماند که محدود کردن خدمات ممکن است دریافت سفارش کار را از جانب شما با مشکلاتی مواجه کند. چرا که برخی اوقات کارفرمایان دوست دارند تا صفر تا صد کار را به دست یک شخص یا شرکت بسپارند و همین مورد ممکن است که جذب مشتری برای شما را در صورت محدود بودن خدمات با مشکل مواجه کند. برای مقابله با چنین مشکلی می‌توانید در هنگام جذب مشتری هوشمندانه عمل کنید و آن دسته از سفارش‌دهندگان را انتخاب کنید که اختصاصا خدماتی نظیر خدمات ارائه شده توسط شما را جست‌وجو می‌کنند. در این شرایط شاید مجبور باشید برای یافتن مشتری خود در مرتبه‌ی اول وقت بیشتری صرف کنید اما به محض اینکه مشتری مورد نظر خود را پیدا کنید و اعتمادسازی کنید،‌ مسیر همواری برای توسعه‌ی کسب و کارتان را در پیش‌رو خواهید داشت.

برای اینکه تعریف دقیق‌تری از خدمات خود بدست بیاورید و مزیت نسبی خود را نسبت به رقبا مشخص کنید، بهتر است قبل از آنکه خدمات خود را برای مشتریات تشریح کنید، نزد خود به این پرسش پاسخ دهید که قرار است به کدام نیاز مشتری خود پاسخ دهید؟‌

کسب درآمد از تدوین و موقعیت‌یابی؛

کسب درآمد از تدوین

این روزها موقعیت‌یابی در برندینگ از اهمیت بالایی برخوردار است و کارشناسان تبلیغات توصیه اکید می‌کنند تا برای دیده شدن در رقابت با سایرین حتما هر تلاشی را برای موقعیت‌یابی در ذهن مشتریان به کار بگیرید. بنابراین باید از هر شیوه‌ی تبلیغی که بدان دسترسی دارید از تبلیغات دهان به دهان گرفته تا روش‌های دیگر برای برندینگ و تبلیغات کار خود نهایت بهره را ببرید. برای اینکه در موقعیت‌یابی در ذهن مشتریان خود موفق باشید،‌ بار دیگر باید در خدماتی که در زمینه‌ی تدوین به مشتریان خود ارائه می‌کنید، دقیق شوید. چرا که اگر شخصا از مشکلاتی که آن‌ها را حل و فصل می‌کنید، باخبر باشید، پس از این موضوع نیز آگاه هستید که این مشکلات گریبان کدام دسته از افراد را گرفته است و باید مشتریان خود را در بین کدام گروه از مخاطبان در بازار جست‌وجو کنید.

یکی دیگر از راه‌های ساده‌ای که می‌توان از آن برای موقعیت‌یابی برند شخصی خود به عنوان یک تدوینگر استفاده کنید،‌ نام و عنوانی است که برای کسب و کار خود انتخاب می‌کنید، بنابراین بهتر است نامی که برای کسب و کار خود انتخاب می‌کنید، به‌گونه‌ای باشد که هم در همان نگاه اول تخصص شما را در کار تدوین به مخاطب منتقل کند و هم دست‌کم یکی از مزیت‌های نسبی شما را نسبت به رقبا به آگاهی مشتری برساند.

موقعیت‌یابی تا حد زیادی به این مسأله‌ی حیاتی بستگی دارد که چطور درباره‌ی تخصص، ویژگی‌ها ئ خدمات خود برای مشتریان صحبت کنید. بنابراین کلماتی که انتخاب می‌کنید که کاملا راه حل شما برای مشکلات مشتریان را بازتاب دهد.

کسب درآمد از تدوین و جذب مشتری؛

کسب درآمد از تدوین

وقتی صحبت از کسب درآمد از حرفه‌ی تدوین می‌شود، یکی از متداول‌ترین پرسش‌هایی که مطرح می‌شود، این است که «از کجا مشتری پیدا کنیم؟» اگر هنرمندی تازه‌کار باشید که گام‌های نخستین را برای راه‌اندازی کسب و کارتان در حوزه‌ی تدوین بر می‌دارید، تبلیغات دهان به دهان و دسترسی به شبکه‌ای از متخصصان و دست‌اندرکاران سینمایی، بیشترین تأثیر را در شناخت شما خواهد داشت. توجه داشته باشید که گردهمایی‌های کاری، همیشه موقعیت مناسبی برای معرفی برند شما به حساب می‌آیند، بنابراین همیشه مترصد فرصتی باشید تا با جمله‌ی جادویی «فکر کنم بتونم در این زمینه کمکتون کنم.»‌ از چالش‌های همکاران خود، برای خود پروژه‌های جدیدی خلق کنید.

شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از بسترهایی هستند که می‌توانند شما را با شبکه‌‌ای از افراد تأثیرگذار در حوزه‌ی سینما مرتبط کند. بنابراین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید و هر جا احتمال وجود پروژه‌ای تازه را برای خود تشخیص می‌دهید، تخصص و خدمات خود را به مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنید.

علی‌رغم تمام این موارد اتکای صرف به تبلیغات از راه دهان به دهان اگر چه شرط لازم توسعه‌ی کسب و کارتان تلقی می‌شود، اما این راهکار شرط کافی نیست و به تدریج هرچه به عنوان تدوینگر در بازار سینمایی مشهورتر شوید به راه‌های خلاقانه‌تری برای تبلیغات نیاز پیدا خواهید کرد.

در پایان باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که هر چه برای معرفی برند و کسب و کار خود برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید،‌ نتیجه‌ی کامل‌تر و سریع‌تری بدست خواهید آورد.

برگرفته از وب‌سایت screenlight.tv ؛‌